Bekijk volle/desktop versie : Steeds meer jongeren slachtoffer van geweld



21-01-2008, 13:04
Het is niet goed gesteld met de rechten van kinderen in Nederland. Vooral in de jeugdzorg, de gezondheidszorg en het vreemdelingenbeleid is nogal wat mis.

Dit blijkt uit een rapport van Unicef en Defence for Children.

Vorig jaar wachtten ongeveer vierduizend kinderen op een behandeling in de jeugdzorg, terwijl er in 2006 nog 425 op de wachtlijst stonden. Een tekort aan adequaat geschoolde hulpverleners is daar volgens Unicef de oorzaak van.

Ook worden steeds meer jongeren onder de achttien jaar het slachtoffer van geweld, worden kinderen zonder verblijfsstatus in sommige gevallen nog op straat gezet en blijft het illegaal besnijden van meisjes een probleem.

Volgens het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind - waar Nederland zich sinds 1995 aan moet houden - is meisjesbesnijdenis verboden en hebben (vluchteling)kinderen recht op bescherming. De hulporganisaties pleiten daarom voor het aanstellen van een kinderombudsman. Deze moet toezicht houden op de rechten van kinderen en kan problemen bij de politiek aankaarten. Er zijn al 35 kinderombudsmannen in Europa, maar geen in Nederland, aldus Parool.nl.

Maar toch, kinderen hebben het wel goed in Nederland. Vooral primaire levensbehoeften - ook een kinderrecht - zijn volop aanwezig. Doordat de kinderen toegang hebben tot schoon drinkwater, eten en goede medische verzorging, is het sterftecijfer relatief laag: 0,5 procent van de kinderen van nul tot vijf per jaar. In Sierra Leone is dat percentage het hoogst: dertig.

http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=9181

21-01-2008, 13:09


Ik vind dat je vrouwen besnijdenis niet onder het kopje "geweld" kan plaatsen.

Het is iets afschuwelijks, maar het is toch geen "geweld"

21-01-2008, 13:11

Citaat door Amor_du_Amor:
Ik vind dat je vrouwen besnijdenis niet onder het kopje "geweld" kan plaatsen.

Het is iets afschuwelijks, maar het is toch geen "geweld"

Neen hoor, de meisjes smeken erom om verminkt te worden, ik mis trouwens een bron.
Maw, deze topic is niet geloofwaardig.

21-01-2008, 16:51

Citaat door HAKILL:
Het is zeker geweld Ee kind kan zich niet verweren tegen deze verminking Zowel jongen of meisje


Bij een besnijdenis van een jongen kun je niet spreken over verminking, bij een meisje daarentegen wel, het is een ingreep met traumatische gevolgen.

Ik zou het niet zo gauw geweld noemen, het is veel erger dan geweld.

21-01-2008, 17:07



Citaat door HAKILL:
Had dat jongendje van 3 een keus, of werd er geweld ophem gebruikt
Het kind van 3 moest het geweld ondergaan hij had geen keus
Of had dat kind van 3 wel een keus 1001?
Had dat kind van 3 een keus
Nee het knd had geen keus en werdt verminkt
Mod of geen mod ik hou mijn bek niet
Ik Print


Ik zie het niet als geweld.

Ik vraag je niet je mond dicht te houden, integendeel een discussie is waar we voor komen toch?!

21-01-2008, 18:17
Nog iemand die gezond verstand heeft en logisch nadenkt en net als mij het niet onder het kopje "geweld" plaatst



Hollanders en hun manier van denken

21-01-2008, 20:53

Citaat door Amor_du_Amor:
Nog iemand die gezond verstand heeft en logisch nadenkt en net als mij het niet onder het kopje "geweld" plaatst



Hollanders en hun manier van denken


Wellicht weten ze vrij weinig over het onderwerp, aan ons, die er iets meer over weten, de taak om het uit te leggen.