Bekijk volle/desktop versie : Verandering van de Marokkaanse vrouw en man door de jaren heen.



Pagina's : [1] 2

20-01-2008, 16:02
Ik bewonder de 1e generatie vrouwen die door moest maken wat een vrouw van tegenwoordig nooit kan, niet dat ik het eens was met de eerste generatie mannen die meestal hun vrouw thuis lieten, en bijna nooit naar buiten mochten, maar wat mij opviel is dat tegenwoordig de rollen bijna zijn omgedraaid mannen hebben minder te eisen maar vrouwen wel weer meer, terwijl onze moeders juist minder konden eisen als de mannen van de eerste generatie die hier kwamen wonen, ze waren al blij dat ze konden trouwen en naar europa konden komen.



Mijn vraag is wat vindt je dat er allemaal veranderd is, en of het positief is of juist negatief? Tegenwoordig heb je dating sites voor Moslims die voorheen nooit bestonden, de liefde is er niet anders op geworden, ik zie juist dat er de laatste jaren meer scheidingen zijn dan ooit.

Wat ik merk is:
2e Generatie eet meer buiten als dat ze zelf koken.

Bruidschat is niet meer zo van belang.

Bruidspaar delen soms de kosten voor een bruiloft.

Vrouw heeft het heft in eigen handen.

Vrouw is mondiger als de man.

Man en vrouw doen de huishouden en verzorgen samen de kinderen.

Import bruiden zijn bijna niet meer mogelijk.

Meer scheidingen als voorheen.

20-01-2008, 16:07


Neh geloof ik niet echt in om eerlijk te zijn..

Het is hoe je het zelf brengt in je leven

oftewel...ben je een ware man/vrouw of ben je een smhatta?


De man is de verantwoordelijke over zijn taken.

De vrouw over de hare.

Dat de vrouwen van nu vaak willen werken is hun keuze en die van hun man.

Laat je vrouw je kinderen opvoeden zoals het hoort en dump ze niet in een creche of bij oma en dan vraag jezelf af van : "hmmm, waarom noemen ze me niet mama?".....


oftewel

Verandering is wat je zelf teweeg brengt...je kan er ook voor kiezen om Islamitisch te leven dan heb je er ook geen last van.

20-01-2008, 16:11

Citaat door Matras:
Neh geloof ik niet echt in om eerlijk te zijn..

Het is hoe je het zelf brengt in je leven

oftewel...ben je een ware man/vrouw of ben je een smhatta?


De man is de verantwoordelijke over zijn taken.

De vrouw over de hare.

Dat de vrouwen van nu vaak willen werken is hun keuze en die van hun man.

Laat je vrouw je kinderen opvoeden zoals het hoort en dump ze niet in een creche of bij oma en dan vraag jezelf af van : "hmmm, waarom noemen ze me niet mama?".....


oftewel

Verandering is wat je zelf teweeg brengt...je kan er ook voor kiezen om Islamitisch te leven dan heb je er ook geen last van.
Daar ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens, maar tegenwoordig lopen ze nog steeds met de massa mee, wat het uiteraard erg moeilijk maakt, het lijkt alsof anderen jou leven kunnen beïnvloeden door het infecteren van de omgeving met een bepaalde denk wijzen, vroeger was het bijna een schande als een Marokkaanse vrouw alleen zonder haar man over straat liep, geloof mij maar er waren heel erg weinig Marokkaanse vrouwen die alleen over straat liepen.

20-01-2008, 16:15

Citaat door Ali+:
Daar ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens, maar tegenwoordig lopen ze nog steeds met de massa mee, wat het uiteraard erg moeilijk maakt, het lijkt alsof anderen jou leven kunnen beïnvloeden door het infecteren van de omgeving met een bepaalde denk wijzen, vroeger was het bijna een schande als een Marokkaanse vrouw alleen zonder haar man over straat liep, geloof mij maar er waren heel erg weinig Marokkaanse vrouwen die alleen over straat liepen.




Het is jammer maar, in deze tijd moet je een echte man zijn om dingen islamitisch te kunnen laten lopen in je household.

Zodra een vrouw het overneemt is het meestal drama en dat moet je als man voorkomen. De man is de man...

Een vrouw moet een vrouw zijn ze moet weten wat haar taken zijn. Maar, meeste mannen van nu die zien wel dingen maar laten het op een loopje gaan...dat mag dus niet gebeuren je moet je vrouw opvoeden want, bij een man leven is anders dan bij papa en mama.

Sommigen moeten leren koken...de andere Islamitisch dingen leren. De 1 moet manieren leren de andere weer wat anders.

20-01-2008, 16:29



Citaat door Academicus:
De man blijft de man en de vrouw blijft de vrouw. Het huishouden moet geregeld worden, de kinderen moeten worden opgevoed, de boodschappen moeten gedaan worden en er moet geld in het laatje komen. De eerste twee opties zijn voor de vrouw, de laatste twee voor de man. Zo is het en niet anders.

Dat kun je conservatief denken noemen, maar liever conservatief dan liberaal of progressief.


Het is gezonder als beide de eerst genoemde taken uitvoeren.

20-01-2008, 16:31

Citaat door Ali+:
Ik bewonder de 1e generatie vrouwen die door moest maken wat een vrouw van tegenwoordig nooit kan, niet dat ik het eens was met de eerste generatie mannen die meestal hun vrouw thuis lieten, en bijna nooit naar buiten mochten, maar wat mij opviel is dat tegenwoordig de rollen bijna zijn omgedraaid mannen hebben minder te eisen maar vrouwen wel weer meer, terwijl onze moeders juist minder konden eisen als de mannen van de eerste generatie die hier kwamen wonen, ze waren al blij dat ze konden trouwen en naar europa konden komen.



Mijn vraag is wat vindt je dat er allemaal veranderd is, en of het positief is of juist negatief? Tegenwoordig heb je dating sites voor Moslims die voorheen nooit bestonden, de liefde is er niet anders op geworden, ik zie juist dat er de laatste jaren meer scheidingen zijn dan ooit.

Wat ik merk is:
2e Generatie eet meer buiten als dat ze zelf koken.

Bruidschat is niet meer zo van belang.

Bruidspaar delen soms de kosten voor een bruilof.

Vrouw heeft het heft in eigen handen.

Vrouw is mondiger als de man.

Man en vrouw doen de huishouden en verzorgen samen de kinderen.

Import bruiden zijn bijna niet meer mogelijk.

Meer scheidingen als voorheen.



TE denken dat een generatie niet zal verandren door de jaren heen is een beetje naïef natuurlijk...

Ieder leeft zijn leven, tuurlijk niet altijd binnen de Islamitische normen en waarden, maar als jij dat maar doet en je leven leidt zoals het moet, wat heb je dan te klagen..?

Het leven verandert, het gedrag evolueert, geloof is niet meer belangrijk, alleen aanzien, status, rijkdom en dergelijke....

Vroeger werden de vrouwen onderdrukt door de mannen, mannen hielden er hun eigen regeltjes op na, en was de hierarchie ook heel anders...kortom zowel vroeger als nu is niet echt iets om positief over te zijn vind ik...

20-01-2008, 16:36

Citaat door Academicus:
Huishouden is voor de vrouw. Punt. Af en toe helpen is oké, maar de hoofdtaken zijn voor de vrouw. Zo geldt het ook voor de kinderen, de man is er voor de kids, maar de hoofdtaken zijn voor de vrouw. Hoe denk jij hierover dan?



Is het normaal om je vrouw te laten zwoegen..?

20-01-2008, 16:41
Ik ben blij dat er heel wat veranderd is. Ik ben blij dat ik nu als vrouw zijnde ook kan studeren en onafhankelijk kan zijn.

Als je de verhalen hoort van de eerste generatie vrouwen, dan ben je echt blij dat je in deze tijd leeft.

Over dat eten dat klopt wel. We beginnen steeds ongezonder te eten.

20-01-2008, 16:42

Citaat door Ali+:
Ik bewonder de 1e generatie vrouwen die door moest maken wat een vrouw van tegenwoordig nooit kan, niet dat ik het eens was met de eerste generatie mannen die meestal hun vrouw thuis lieten, en bijna nooit naar buiten mochten, maar wat mij opviel is dat tegenwoordig de rollen bijna zijn omgedraaid mannen hebben minder te eisen maar vrouwen wel weer meer, terwijl onze moeders juist minder konden eisen als de mannen van de eerste generatie die hier kwamen wonen, ze waren al blij dat ze konden trouwen en naar europa konden komen.



Mijn vraag is wat vindt je dat er allemaal veranderd is, en of het positief is of juist negatief? Tegenwoordig heb je dating sites voor Moslims die voorheen nooit bestonden, de liefde is er niet anders op geworden, ik zie juist dat er de laatste jaren meer scheidingen zijn dan ooit.

Wat ik merk is:
2e Generatie eet meer buiten als dat ze zelf koken.

Bruidschat is niet meer zo van belang.

Bruidspaar delen soms de kosten voor een bruilof.

Vrouw heeft het heft in eigen handen.

Vrouw is mondiger als de man.

Man en vrouw doen de huishouden en verzorgen samen de kinderen.

Import bruiden zijn bijna niet meer mogelijk.

Meer scheidingen als voorheen.



Ook ik bewonder die vrouwen! Die vrouwen hadden meer sbar voor hun mannen dan de vrouwen tegenwoordig...

Vroeger waren de regels meer op de cultuur gericht dan op de Islam... Mannen maakten vroeger en nu af en toe ook, misbruik van hun macht, die ze hebben als man

Vrouwen zijn tegenwoordiger mondiger omdat ze weten wat hun recht is...
Ik geef toe...er zijn sommige vrouwen die hier heel erg in overdrijven....


20-01-2008, 16:43

Citaat door Academicus:
Huishouden is voor de vrouw. Punt. Af en toe helpen is oké, maar de hoofdtaken zijn voor de vrouw. Zo geldt het ook voor de kinderen, de man is er voor de kids, maar de hoofdtaken zijn voor de vrouw. Hoe denk jij hierover dan?



Wat versta jij onder hoofdtaken? De huishoudelijke taken kunnen makkelijk evenredig verdeeld worden, als de man doordeweeks werkt en de vrouw niet, is het logisch dat zij doordeweeks wat meer doet. In het weekend kunnen de taken gezamelijk worden uitgevoerd.

De opvoeding van een kind of meerdere kinderen vereist de vaardigheden van zowel de moeder als de vader. Ik heb bijvoorbeeld bepaalde zaken van mijn moeder opgestoken, maar ook weer andere zaken van mijn vader. De vader moet er niet aleen in het weekend "zijn"voor zijn kinderen.

20-01-2008, 16:43

Citaat door Ali+:
Ik bewonder de 1e generatie vrouwen die door moest maken wat een vrouw van tegenwoordig nooit kan, niet dat ik het eens was met de eerste generatie mannen die meestal hun vrouw thuis lieten, en bijna nooit naar buiten mochten, maar wat mij opviel is dat tegenwoordig de rollen bijna zijn omgedraaid mannen hebben minder te eisen maar vrouwen wel weer meer, terwijl onze moeders juist minder konden eisen als de mannen van de eerste generatie die hier kwamen wonen, ze waren al blij dat ze konden trouwen en naar europa konden komen.



Mijn vraag is wat vindt je dat er allemaal veranderd is, en of het positief is of juist negatief? Tegenwoordig heb je dating sites voor Moslims die voorheen nooit bestonden, de liefde is er niet anders op geworden, ik zie juist dat er de laatste jaren meer scheidingen zijn dan ooit.

Wat ik merk is:
2e Generatie eet meer buiten als dat ze zelf koken.

Bruidschat is niet meer zo van belang.

Bruidspaar delen soms de kosten voor een bruilof.

Vrouw heeft het heft in eigen handen.

Vrouw is mondiger als de man.

Man en vrouw doen de huishouden en verzorgen samen de kinderen.

Import bruiden zijn bijna niet meer mogelijk.

Meer scheidingen als voorheen.



Als echtgenote en echtgenoot het beide goed vinden om buiten iets te nuttigen wat is het probleem dan?

Bruidspaar de kosten delen en dan ze willen toch beide een mooi en leuk bruiloft
Vrouwen heeft heft in handen als je een balhaar thuis hebt zitten die nikx wil in brengen dan moet je maar de heft in handen nemen he!

De vrouw is mondiger de vrouw mag haar mening geven ze is geen hondje die alleen ja moet knikken, Vrouwen hebben ook rechten en daar mag ze vooruit komen heeft niets met tijdsperiode te maken

Man en vrouw doen de huishouden en verzorgen samen de kinderen. weet niet van jou maar wil je je kinderen niet zien opgroeien wil je niet hun eerste woordje meemaken dat kan alleeen als jullie beide de kinderen opvoeden ipv naar aljazeera te kijken zo weet je ook hoe je kind in elkaar zit de vrouw is geen robot duss een beetje hulp in de huishouden kan geen kwaad

Import bruiden zijn bijna niet meer mogelijk. als je je vrouw hier kan vinden waarom dan uit een andere land. De één vindt haar hier de ander in MArokko of elders


Meer scheidingen als voorheen.[/ niets op te zeggen sbar is belangrijk in een huwelijk moet je beide kanten aanhoren voor wie hier een oordeel plaatsen

dit is wat ik vindd. IK heb zowel respect voor de 1e generatie als de generatiess die er op volgen

20-01-2008, 16:48

Citaat door Academicus:
Is het normaal om een man vrouwenwerk te laten doen? Daarom is er een taakverdeling, man zwoegt buitenshuis, vrouw binnenshuis.



Zeg ik dat een man vrouwenwerk moet doen..? Tegenwoordig zwoegen zowel de man als vrouw buitenshuis....

20-01-2008, 16:50



Citaat door Academicus:
Moet ik een vrouw vertellen wat de hoofdtaken in een huishouden zijn? Nu praat je al heel anders.

Maar dus niet dat de man continu aan het babysitten is.


Jij moet niets, ik VRAAG jou wat jij verstaat onder hoofdtaken, dat geeft verder niet aan in welke mate ik bekend ben met de zogeheten "hoofdtaken" van het huishouden.

Hoe bedoel je: "Nu praat je al heel anders."

Een (echte) man ziet het opvoeden en het zien opgroeien van zijn kinderen niet als babysitten.

20-01-2008, 16:53

Citaat door Academicus:
Leuk. Maar wie doet het werk binnenshuis dan?



Als je samen werkt en er nog geen kinderen zijn maak je naar mijn weten niet zoveel rommel in huis of vergis ik me..! Boodschappen doen kan je samen doen, dagelijks schoonmaken is niet nodig, tenzij de afwas, maar dat kun je samen doen.. Je maakt het allemaal veel groter dan het is....En sinds wanneer moet een man op z'n lauweren rusten en de vrouw maar zwoegen..? Ik ken vrouwen die én voor hun kind moetetn zorgen en he thuishouden doen en voor hun man moeten zorgen.. dat verklaart in mijn ogen een beetje waarom veel vrouwen psychisch niet in orde zijn..

20-01-2008, 16:53
man en vrouw moeten met elkaar communiceren hoe ze wat gaan doen, als de vrouw ook werkt en de man is eerder thuis dan kan hij wel alvast wat gaan doen en zo andersom ook weer, Communicatie is heeel belangrijkk

Pagina's : [1] 2