Bekijk volle/desktop versie : Autochtonen in belgie openen eerste Belgische moskee



20-01-2008, 14:18
Bekeerde moslims openen nog dit jaar een eigen moskee aan de Stenenbrug in Borgerhout.



“We zijn zelf bekeerd, maar dat betekent niet dat andere moslims niet welkom zijn”, zegt Eric Bogaerts (foto), maar u mag ook Ibrahim zeggen.

Een van de redenen waarom de bekeerlingen zelf een moskee oprichten, is het taalprobleem in de Turkse en Marokkaanse gebedshuizen. “Het gebed wordt uiteraard in het Arabisch gedaan. Maar de preek is meestal in het Tmazight. Nederlands is zelden de voertaal in de moskee en dat is een probleem voor ons”, zegt Eric Bogaerts. De moskee zal worden geleid door vzw De Koepel. “Wij verdiepen ons niet alleen in het gebed, maar houden ons ook bezig met sociale taken en de begeleiding bij uitvaarten van bekeerde moslims”, zegt Eric Bogaerts. Negatieve reacties van andere moskeeverenigingen heeft Eric Bogaerts naar eigen zeggen niet gekregen. “Het initiatief wordt goed ontvangen en kan bovendien voor de andere gebedshuizen een reden zijn om het taalprobleem aan te pakken.”

Volgens Bogaerts zal er zeker een publiek zijn voor de Vlaamse moskee. “In heel Vlaanderen zijn er ongeveer 150 bekeerde moslims en hun aantal neemt nog toe. Bovendien is iedereen welkom. Ook mensen die van bij hun geboorte moslim zijn.” Het gebedshuis komt aan de Stenenbrug 11, waar nu nog een Afrikaanse kerk gehuisvest is. “We helpen deze mensen in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en hopen in september van dit jaar ons gebedshuis te openen”, zegt Bogaerts.

Imam Taouil ontvangt dagelijks één à twee nieuwe bekeerlingen

De Antwerpse imam Nordine Taouil begeleidt dagelijks één à twee nieuwe bekeerlingen in de centrale moskee in Brussel. ”De mensen die zich bekeren tot de islam hebben verschillende achtergronden”, zegt Taouil.

Taouil heeft geen idee hoeveel mensen zich bekeerden tot de islam. ”Ik bied religieuze ondersteuning aan de mensen die zich bekeren”, zegt Taouil. ”Het moet steeds om een vrijwillige bekering gaan. Ondanks het negatieve imago van de islam worden steeds meer mensen moslim. Het zijn mensen die zichzelf informeren over het geloof.” Taouil betreurt de oprichting van een Vlaams moskee, maar begrijpt het initiatief wel. ”De meeste moskeeën zijn etnisch getint”, zegt Taouil. ”Je hebt bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Daarbij wordt meestal de eigen taal gehanteerd. Ik pleit zelf voor een neutrale moskee. Een plek waar de religie centraal staat en niet de afkomst. Moskeeën waar de voertaal Nederlands is. Ik hoop dat de oprichting van de Vlaamse moskee de andere moskeeën aan het denken zet.”

http://www.gva.be/Antwerpen/2140/art...0-09323B570C0C

20-01-2008, 14:27


Leuk! Nog een moskee in de buurt.. Ik denk dat nu meer jongeren naar die moskee gaan omdat ze Arabisch niet machtig genoeg zijn.. Goed initiatief!

20-01-2008, 14:40
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1760261