Bekijk volle/desktop versie : Het Graf (De Dood)



19-01-2008, 14:49
Het graf roept iedere dag vijf maal:
Ik ben het huis van de eenzaamheid,maak daarom het lezen van de Qur’aan tot je metgezel
Ik ben het huis van de duisternis, verlicht mij daarom met het licht van het nachtgebed.
Ik ben het huis van de aarde, werk daarom aan je rustplaats met goede werken.
Ik ben het huis van de slangen,breng daarom tegengif mee, en dat is “Bismillahir—Rahmanir—Rahiem� =“In naam van Allah de barmhartige de genadevolle,� en het vergieten van tranen.
Ik ben het huis van de vragen van Munkar en Nakir, zeg daarom veel:
La ilaha illallah MuhammadurRasulullah op mijn rug. zodat je hen kunt antwoorden.

Als de ziel uit het lichaam treedt, zal de hemel driemaal roepen:
�O, zoon van Adam, heb je de wereld verlaten of heeft de wereld jou verlaten?
Heb jij de wereld vergaard of heeft de wereld jou vergaard?
Heeft de wereld jou gedood of doodde jij de wereld?�

Als hij voor degene wordt geplaatst die de overledene wast, zijn er drie uitroepen:
�O, zoon van Adam, waar is je sterke lichaam? Hoe zwak ben je!
Waar is je welsprekende tong? Hoe zwijgzaam ben je!
Waar zijn je geliefden? Hoe alleen ben je!�

Als hij in het doodskleed gewikkeld wordt:
�O, zoon van Adam je vertrekt op een lange reis, zonder provisie!
Je hebt je huis verlaten en zult niet terugkeren.
Je bent van een paard afgestapt en zult zijn gelijke niet berijden.
En je gaat naar een verschrikkelijk huis.�

Als hij in de begrafenisstoet gedragen wordt:
�O, zoon van Adam Tuba(een boom vol zegeningen in het paradijs) is voor jou als je werken goed waren!
Tuba is voor jou als je berouw toonde
Tuba is voor jou als je metgezel Allah’s welbehagen was.�
Wee jou, als je metgezel Allah’s toorn was.�

Als het gebed verricht wordt:
�O, zoon van Adam, je zult elke daad nu aanschouwen.
Als het een slechte was zul je hem als slecht zien.
Als het een goede daad was, zul je hem als goed zien.�

Als de stoet bij het graf is:
�O, zoon van Adam, wat heb je van je welvaart gespaard voor deze ruine?
Wat heb je aan rijkdom vergaard voor deze armoede?
Wat heb je aan licht gedragen voor deze duisternis?�

En als de mensen hem verlaten hebben:
�O, Mijn dienaar, je bent alleen en aan jezelf overgelaten.
Ze hebben je in de duisternis van je graf achtergelaten.
Je was in opstand tegen mij voor de zaak van je vrouw en je kinderen, toch zal ik genade tonen met een barmhartigheid die de schepselen zal verbazen. Ik heb meer mededogen met jouw dan een moeder heeft met haar kind.�

Overgeleverd door: At-Targhib

19-01-2008, 20:08


de dood
BismilahiArrahmaanirahim

Salaam Alaikoum Wa Rahmatoelahi Wa Barakhatoehoe

Ash hadou an laa illâha illah Allah wa ash hadou anna Mohammadan Rasululah.

De dood.
Het komt steeds dichterbij en toch wenden wij ons in achteloosheid af. Vergeten wij dan deze hadith?
De Profeet zei: "Als jullie wisten wat ik wist, dan zouden jullie veel huilen en weinig lachen."
Deze wereld is slechts een beproeving:
29:2-3"Denken de mensen dat zij met rust worden gelaten, als zij zeggen: "Wij geloven", en dat zij niet op beproeving worden gesteld? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen ook op beproeving gesteld…."
Wij zijn hier niet voor ons plezier, zolang wij hier zijn moeten we goede daden verrichten. Wij moeten kennis opdoen, want dat is het minste wat we kunnen doen. Want wij willen allemaal naar het paradijs. Dat brengt mij bij de volgende prachtige uitspraak:
onze profeet(vzmh) zei: "Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde…." (Aboe Dawoed en Termidhi)
En wij moeten dit niet als een straf zien, wij moeten niet zien dat wij als straf hier in deze wereld zijn. Nee, wij moeten dankbaarheid tonen. Want Allaah sub7aan allahu wa ta3ala zegt:
16:78 En Allah bracht u terwijl jij niets wist, uit de baarmoeder van uw moeder voort en gaf u oren, ogen en hart, opdat jij dankbaar moogt zijn.En Hij sub7aan Allahu wa ta3ala zegt ook:
Koran:
2:152 Gedenk Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken en wees Mij dankbaar en wees Mij niet ondankbaar.
Al zijn wij ziek, Allaah swt is Barmhartig. Dit blijkt alleen al uit de volgende Hadith:
Ibn Mas'oed zei:
"Ik bezocht de Profeet en hij had koorts.
Terwijl ik hem met mijn hand aanraakte zei ik: "Boodschapper van Allah, je hebt heel hoge koorts."
De Profeet van Allah antwoordde: "Inderdaad, mijn koorts is zo hoog als die van twee van jullie."
Ik zei: "Is dat omdat jij een dubbele beloning ontvangt?"
Hij zei: "Dat is zo. Geen moslim lijdt aan iets, de prik van een doorn of erger, of Allah wist iets van zijn zonden daardoor uit. En zijn zonden vallen van hem weg zoals de bladeren van een boom."
(Boekhaarie en Moeslim)
En ook hieruit blijkt de Barmhartigheid van Allaah swt:
Er is overgeleverd, dat de Profeet Sallaahoe alayhi wassalam zei: "Waarlijk een gelovige moet niet bang voor ziekte zijn want als hij wist wat voor goeds er van het ziek zijn komt, dan zou hij ziek willen zijn, tot hij stierf." Deze hadith is door az-Zar overgeleverd.

Daarom, wij moeten juist kennis opdoen en Allaah swt danken voor wat Hij ons geeft. Wij moeten de dood gedenken. Want de dood is wat een drijfveer om goede daden te verrichten, om ons te herinneren aan dit tijdelijke en te streven naar het eeuwige. Het moment waarop je ziel eruit zal worden getrokken zal bitter en pijnlijk zijn. En wat dit bevestigd zijn de woorden van Kabl Abar, toen Omar aan hem vroeg: "Vertel ons over de dood, hoe is de dood?" Toen zei hij: "Het is net alsof je bij de stervende een doornige struik naar binnen brengt, waarna de doorns zich vastklampen aan de aderen. En daarna laat je een krachtige persoon naar voren halen en je zegt tegen hem: "Trek die doornige struik uit die persoon, trek hard." Waarna eigenlijk alles kapot gaat."
En Ali ibnou Talib (radiyallahu ‘anhu) zegt: "Als je niet strijdend ten onder gaat op het slagveld, dan zal je een normale dood moeten ondergaan. Je kan beter duizend keer met een zwaard gestoken worden, dan dat jij de doodstraf moet meemaken."

19-01-2008, 22:56
djazeeka allahoe gaijran voor het plaatsen !

19-01-2008, 23:01

Citaat door khadija86:
djazeeka allahoe gaijran voor het plaatsen !

Allah ijazina we jazik

19-01-2008, 23:04


echt een grote beproeving zal het graf zijn, als je er niet voor gewerkt hebt.

Moge Allah ons allen blijven leiden en ons tot de paradijsbewoners maken.

19-01-2008, 23:06
Djazieka allahoe gaijran

19-01-2008, 23:25
allhoma najina min adab al kaber jamian inchallh

12-10-2008, 19:13

Citaat door kenitri_weldnas:
allhoma najina min adab al kaber jamian inchallh



alloehoema ameen