Bekijk volle/desktop versie : Bush stuit op tegenstand in Saoedi-Arabië



16-01-2008, 01:48
Bush stuit op tegenstand in Saoedi-Arabië[/SIZE]

RIYAD (HLN) - Het bezoek van de Amerikaanse president George Bush aan Saoedi-Arabië is geen onverdeeld succes. De Saoedische minister van Buitenlandse Zaken, prins Saoed al-Fayçal, zei dat Saoedi-Arabië al alles heeft gedaan wat het kan om de weg voor een Israëlisch-Palestijnse vredesregeling vrij te maken.

Hij zei ook dat zijn land "niets heeft tegen Iran", en strijkt daarmee tegen de haren van Bush in, die op bezoek in Riyad gepleit had voor meer Arabische toegeeflijkheid jegens Israël en een verenigd (soennitisch) front tegen Iran. "Ik zou niet weten wat wij nog meer kunnen doen ten behoeve van de Israëli's", zei Faycal op een gezamenlijke persconferentie met zijn Amerikaanse ambtgenoot Condoleezza Rice.

Iran
Ook de Amerikaanse poging om een soennitisch-Arabisch front te vormen dat Iran moet isoleren, wees de Saoediër impliciet van de hand. "Iran is een buurland. Het is een belangrijk land in de regio", zei de prins. "Natuurlijk hebben wij niets tegen Iran", herhaalde hij. Uitdrukkingen als "sponsor van de terreur" en de "nucleaire dreiging" kwamen niet over zijn lippen.

Waarschuwing
Eerder op de dag hadden Egypte en Turkije, twee andere bondgenoten in de regio van de VS, expliciet gewaarschuwd tegen westers wapengekletter tegen Iran. Op een gezamenlijke persconferentie in Kairo stelden de presidenten van beide landen, Hosni Mubarak en Abdullah Gül, dat de kwestie-Iran enkel op vreedzame, diplomatieke wijze kan worden opgelost.

Nieuw overleg
Een en ander verhindert de westerse grootmachten niet, verder de weg van de sancties te willen bewandelen. Volgende week vindt in Berlijn een nieuwe overlegronde van de VN5+1, de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad plus Duitsland, plaats, zo meldt de krant Financial Times Deutschland in haar woensdageditie.

Harde sancties
Vier van de zes -minus Rusland en China- willen "harde" sancties, ongeacht de recente bevinding van de Amerikaanse geheime diensten dat Iran de militaire poot van zijn nucleaire programma in 2003 heeft stopgezet. Hoewel het nucleair nonproliferatieverdrag NPT, door Iran ondertekend, dit wel degelijk toelaat, vinden de vier dat Iran niet het recht heeft uranium te verrijken.

[SIZE="1"]Link:
http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/5446/1/


16-01-2008, 04:24


Dit had ik niet verwacht! Mooiiii...!

16-01-2008, 08:37
Och, wat saudi arabie betreft is dit hun taktiek.
Als puntje bij paaltje komt, hollen ze altijd achter de verenigde staten aan.

16-01-2008, 08:57
Fantastisch nieuws en een grote doorbraak.

Dit zijn de eerste reacties van het Midden-Oosten op een wereldmacht die aan het vergaan is.

Hopenlijk volgen er snel meer.

16-01-2008, 09:00


Mooi gezegd.

Hij heeft moeite met Afghanistan en dan nog aan Iran beginnen?

16-01-2008, 09:01
Als de pleuris uitbreekt in Iran, dan weten de buurlanden dat ze meteen de lul zijn.... Dus ik begrijp hen houding richting Iran...

16-01-2008, 09:06
ik zal blij zijn als die Bush eindelijk is opgerot.

Mijn god he, die vent heeft in 8 jaar tijd heel wat weten te bereiken.

1: zijn eigen land de financiele afgrond ingeholpen
2: binnengedrongen in een land onder valse voorwendselen, alleen maar om olie te bemachtigen
3: nog een land binnen gedrongen om iemand te pakken te krijgen, die hij beschuldigt van iets waar hij waarschijnlijk zelf meer deel aan heeft dan Bin Laden.

Echt, de wereld is een stuk beter af zonder die triggerhappy redneck als president.

16-01-2008, 09:06

Citaat door Eegalease:
Als de pleuris uitbreekt in Iran, dan weten de buurlanden dat ze meteen de lul zijn.... Dus ik begrijp hen houding richting Iran...


Het is idd niet in hun belang dat er een -kern- oorlog uitbreekt om de hoek.
Ik kan me overigens ook voorstellen dat ze niet willen dat er nóg een land wordt bezet door Amerikaanse/ Westerse troepen.
Ik hoop dat ze voet bij stuk houden.

16-01-2008, 09:10

Citaat door Pim0377:
ik zal blij zijn als die Bush eindelijk is opgerot.

Mijn god he, die vent heeft in 8 jaar tijd heel wat weten te bereiken.

1: zijn eigen land de financiele afgrond ingeholpen
2: binnengedrongen in een land onder valse voorwendselen, alleen maar om olie te bemachtigen
3: nog een land binnen gedrongen om iemand te pakken te krijgen, die hij beschuldigt van iets waar hij waarschijnlijk zelf meer deel aan heeft dan Bin Laden.

Echt, de wereld is een stuk beter af zonder die triggerhappy redneck als president.


Dat Amerikaanse volk is zo achterlijk dat je niet moet schrikken als ze weer zo'n schietgrage terroristische cowboy als president nemen (republikein).

Ze hebben bush ook voor de 2e keer gekozen, en ze worden daar zo door de media gehersenspoeld dat ik het niet vreemd zou vinden als ze weer zo'n bush alleen dan met een ander uiterlijk zouden kiezen.

Een democraat zou de wereld veel rust geven.
Maar aan de andere kant een republikein kan ervoor zorgen dat Amerika zijn macht veel sneller verliest.

16-01-2008, 09:46
Hahah machtig bush zat zeker heel de tijd te praten over soennitische front want een sukkel hij dnekt dat die moslims zotegen elkaar kan opzetten. Gelukkig was die saodiër slimmer dan gedacht.

16-01-2008, 15:38
mooi van die saudi, niet verwacht.

16-01-2008, 15:43

Citaat door Fargh:
Och, wat saudi arabie betreft is dit hun taktiek.
Als puntje bij paaltje komt, hollen ze altijd achter de verenigde staten aan.


saoedi arabie is inderdaad de slaaf van de USA, en dat is natuurlijk wel vreemd als je het belangrijkste land bent binnen de moslimgemeenschap en de grootste heiligdommen hebt op islam gebied.

16-01-2008, 19:30


Hopelijk is de tijd der op de verkeerde partij gokken voorbij.

16-01-2008, 19:37

Citaat door Arabianboy:
Even een vertaling:

"Ongeacht de waarheid, willen wij een leugen verkopen aan onze volken en hardere sancties tegen Iran", [B]aldus het westen. Amerika gaat niet akkoord met het NPT dat Iran ooit had getekend en dus het RECHT heeft om uranium te verrijken![/B]

Ja nu je het zeg hoe zit het daarmee nou Hollanders waar slaat dat op nu is het bewezen dus waarom kiest Harry potter nog steeds voor sancties??