Bekijk volle/desktop versie : Help



15-01-2008, 19:29
ik zou heel graag adviesen van jullie willen krijgen over de Salaat. ik weet dat als iemand niet bidt dat ie vervloekt wordt door Allah. ik wil dat niet maar de laatste tijd komt het regelmatig voor dat ik mijn gebed verwaarloos en nou is mijn vraag aan jullie, wat kan ik daaraan doen?

15-01-2008, 22:10


Salaam alaykoem,

Ik heb dit al eens gestuurd naar een zuster, miss dat het jou kan helpen...?

[COLOR="DarkRed"]Je moet de Shaytaan overwinnen, hij doet er ALLES [COLOR="DarkRed"]voor zodat je niet gaat bidden wanneer het tijd is of je af te leiden. Dus be strong en sta gewoon weg op, geef hem niet de kans.

De mensen die het gebed verrichten kun je onderverdelen in 5 verschillende categorieën:

Citaat:
1. Hij die niet op tijd bidt, de wassing niet of slecht heeft verricht, de zuilen ervan verkeerd uitvoert, en geen concentratie heeft tijdens het gebed. Je kunt je wel indenken dat dit het slechtste niveau van een biddende is. Hij zal op de dag des oordeels ondervraagd worden naar de manier van verrichten van het gebed.

2. Bidt op tijd, goede wassing, de zuilen zijn ook goed, maar geen concentratie. Deze wordt op de dag des oordeels ook ondervraagt, maar minder streng dat de eerste, maar ook hij zal een straf ondervinden.

3. Bidt op tijd, wassing is perfect, de zuilen ook, hij is geconcentreerd, maar de duivel komt hem storen, dan doet hij zijn uiterste best om toch weer zijn concentratie terug te krijgen, en dat lukt, maar de duivel komt weer, weer wordt hij gestoord enz. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon, met twee dingen tegelijk bezig is: zijn gebed, en een 'Jihad', dus hij doet zijn best om zijn concentratie terug te krijgen. Mogelijk verkeren de meesten van ons in veel van hun gebeden in een soortgelijke staat. Deze persoon, heeft voor zijn gebed een dubbele beloning: een voor zijn gebed, en een voor zijn 'Jihad'.

4. Op tijd, de wassing is goed, en de zuilen ook. De concentratie is constant, en perfect. Je zou zeggen dat dit de hoogste is, en waar zou de vijfde voor zou zijn? Dit is inderdaad een hoog niveau, het is erg goed om tijdens je gebed in zo'n staat te verkeren, hij wordt ook wel de dierbare van Allah genoemd. Maar er is meer:

5. Jouw hart is bij Allah (s.w.t.), en je bent helemaal niet meer op deze wereld aanwezig. Je bent volkomen bezig met jou gebed. Bij Allah (s.w.t.). Alleen jij en Allah, dit is wat de profeet bedoelde met: "Het allerliefste in mijn leven is het gebed."
De grootste gevecht die we voeren in ons gebed is dat met onszelf: De gedachten e.d. die door ons gebed stromen, bv: "ik moet nog dit en dat doen etc." Het is een djihaad die we met ons zelf voeren en tegen de shaytaan, als je deze OVERWINT dan krijg je een dubbele beloning. Aangezien je je probeert te concenteren op je gebed, dus het gebed te verrichten + de djihaad voert deze zo perfect mogelijk te verrichten. (Zie nummer 3)[/COLOR]

Het gebed moet niet iets zijn waar wij direkt vanaf willen, om 100-tal andere zaken te doen. Het moet iets zijn dat wij HEEL graag doen.

Concentratie is uiteraard heel belangrijk in het gebed, want je bent dan in contact met uw heer.
De profeet zei: "Mensen die geen concentratie hebben in hun gebed, zij hebben er slechts de moeite aan overgehouden."
Dus hoe meer concentratie je hebt, hoe beter dat het gebed is. Alles, heel ons lichaam, elke zenuw moet gericht zijn tot Allaah swt.
Rabi'a ibn Ka'b zegt: "Ik hoorde de profeet tijdens zijn buiging zeggen: "O Allah, mijn gehoor, zicht, hersens, botten en zenuwen zijn allemaal tot U gericht."

Het is dus zo dat we moeten streven van categorie nummer 1 tot categorie nummer 5. Ik hoop dat we deze uiteindelijk gaan bereiken voor we heengaan. Amien.

Je kan de concentratie in je gebed verhogen door o.a:

- Rustig te bidden, dus niet snel snel. (bv. Wanneer je buigt, neerknielt, zit.. even in rust blijven.)

- Je kan 'pretenderen' (het is zo) dat Allah swt naar je kijkt en dat je met hem bent aan het spreken. Dat je eigenlijk gewoon weg tijdens het gebed voor Allah swt staat. (Net of je spreekt door de tel, je kan moeilijk ineens iets anders beginnen doen zonder de gesprek eerst af te haken, hier geldt hetzelfde).

- Denk voordat je begint aan de woorden: "Bidt alsof het je laatste gebed is." Stel je bent er de volgende minuten niet meer en dit is je laatste gebed? Dan zou je alles willen geven gewoon al om die gebed terug opnieuw te kunnen verrichten.

- Weg te blijven van zondes, want deze halen uw Imaan in je hart naar beneden..
Zie: Er ging een man naar Ibn Hanbal en zei: "Ik zet 's nachts mijn water klaar (voor de wassing), en heb de intentie om op te staan voor het fadjr-gebed, slaap vroeg, en toch kan ik niet opstaan." Ibn Hanbal zei: "Jouw zonden hebben jou zo zwaar gemaakt."

[COLOR="Purple"]- Je kennis te vergroten, dus je meer bezig te houden met de Islaam (meer Qoraan lezen, verhalen over de islam lezen, Berouw tonen etc ). Dat zal dan je hart verzachten en zo ga je weer helemaal beginnen te leven voor Allah swt. (Als je je alleen maar of meerendeels bezig houdt met het wereldse leven, dan kan je je moeilijk richten op Allah swt)

- Gezamelijk bidden (dus bv in de moskee) helpt bij mij ook. Dan volg je de Imaam en gaat je tempo goed. Dus dan bidt je niet te snel.

- Begrijpen wat je zegt. Grotendeels dan.. bv. Soerats tijdens het gebed lezen die je begrijpt of de betekenis ervan opzoeken. )Als je het dan leest dan ga je aan de betekenis denken e.d. want dan begrijp je het. ) Soms leer ik ook nieuwe soerats en dan moet ik me er hard op concentreren zodat ik geen fout ga zeggen. Als je een soerat opzegt die je dagelijks zegt, dus echt van buiten kent zonder enige moeite, dan ga je deze opzeggen zonder na te denken. Dus ondertusse ga je gewoon aan andere zaken denken. [/COLOR][/COLOR]

- Het beter reciteren van soerats en deze niet snel op te zeggen:


Citaat:
Je hebt drie soorten recitaties:
1° Alleen met je tong, waarbij je hart helemaal niet meedoet.

2° Eerst je tong, dan je hart. Dus wanneer je iets uitspreekt, dan voel je het ook.

3° Eerst je hart en dan je tong. Deze is Masha'Allah. Dus je bereidt je eigenlijk voor op wat je gaat zeggen: als er een vers komt die over het vuur praat, is je hart al in een staat van angst.
Probeer te streven naar de 3de.

- Eraan te denken dat je iets WILT en MOET bereiken. Als je iets heel graag wilt halen, je rijbewijs bv. Dan doe leer je er goed voor je examens en verricht je ook al de handelingen met je auto goed wanneer de 'leeraar' naast je zit. Zo moet het ook zijn met het gebed, het moet je doel zijn je gebed perfect te verrichten. STREEF ernaar, het is je doel de djennah binnen te treden en Allah swt aan te bidden. Probeer het dus zo perfect mogelijk te doen, dan krijg je een hogere beloning.

- De waarde van het gebed begrijpen: Dus ervan bewust zijn wat je ervoor krijgt en hoe je wordt beloond. De profeet zei: "Als een dienaar de wassing verricht, en zijn handen wast, verdwijnen de zonden uit zijn handen en tussen zijn nagels. Wast hij zijn mond, dan verdwijnen de zonden ook onder zijn tong. Wast hij zijn gezicht, verdwijnen de zonden zelfs onder zijn oogleden. Wast hij zijn hoofd, verdwijnen zijn zonden zelfs uit zijn oren, en als hij zijn voeten wast, verdwijnen ze ook van onder de nagels."
Verricht dus ook de woedoe heel goed, dit is ook heel erg belangrijk.

- En het laatst wat je ook nog kan doen, is doe3as verrichten dat Allah swt je hart voor hem laat leven, dat je het gebed beter gaat verrichten en dat je meer concentratie krijgt e.d.


Insha'allah komt het goed.

Wa allaho a3lam, Allah swt weet het beste & moge hij me vergeven wanneer ik iets verkeerds heb gezegd, (wijs me hier dan aub ook op aan)

Bron:
http://www.risallah.com/archief/artikel.php?artikelnr=10
Hier staat het nog uitgebreid uitgelegd.

Wa alaykoem salaam.

16-01-2008, 15:23
Dank je wel mocrogirlie!

16-01-2008, 15:29
La Shokran 3la wajieb meid.

16-01-2008, 15:34


Verricht het gebed alsof je het nooit verlaten wil, het is een gesprek met jou Schepper! Verricht het op een gematigde tempo en denk daarbij aan de Soewar die je reciteert. En weet dat het verplicht is en dat er een prachtige beloning op staat te wachten!