Bekijk volle/desktop versie : Herfkens: 'Geen tijd voor gedragsregels'



Pagina's : [1] 2

14-01-2008, 16:22
Herfkens: 'Geen tijd voor gedragsregels'
ANP
gepubliceerd op 14 januari 2008 15:52, bijgewerkt op 14 januari 2008 16:15

DEN HAAG - Eveline Herfkens heeft de interne gedragsregels van de Verenigde Naties overschreden door drukte op haar werk. ‘Sorry, voor dit soort dingen had ik helemaal geen tijd’, zegt de Nederlandse diplomate van de VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP maandag in NRC Handelsblad.

Eveline Herfkens geeft een toespraak in Valencia, maart 2006. (EPA) De voormalige minister voor Ontwikkelingssamenwerking is onder vuur komen te liggen omdat ze tussen 2002 en 2006 een bedrag van 280.000 dollar voor huisvestingskosten heeft ontvangen van de Nederlandse overheid, naast haar salaris van de UNDP.
In NRC Handelsblad zegt ze niet geweten te hebben dat giften uit het moederland volgens VN-regels niet zijn toegestaan. ‘Had ik dat dan moeten controleren? Wie zou ooit denken dat iets wat de Nederlandse regering doet tegen de regels is? Nederland is zo'n on-ge-loof-lijk braaf land.’

Volgens Herfkens zijn er ook voorbeelden van andere Nederlandse VN-functionarissen met een huurtoeslag. ‘Ik dacht, ik ben gek dat niet te doen, anders zit ik in zo'n eenkamerflat met uitzicht op een bakstenen muur.’

Herfkens zegt in het vraaggesprek verder niet te te hebben geweten dat ze geen Amerikaanse verblijfsvergunning (een ‘greencard&#8217 had mogen aanvragen. Volgens VN-regels is dat niet toegestaan.

De juridische dienst van de UNDP doet onderzoek naar haar overtredingen. Herfkens ziet dat met vertrouwen tegemoet. ‘Ik heb geen schijn van twijfel dat ik geen andere fouten heb gemaakt dan die ik zelf heb erkend.’

Tweede Kamer vroeg vorige week om opheldering aan het kabinet over de gang van zaken. Eerder raakten voormalige Nederlandse politieke kopstukken als Ruud Lubbers en Ad Melkert bij de VN in opspraak na uiteenlopende beschuldigingen.

bron:http://www.volkskrant.nl/binnenland/article494657.ece/Herfkens_Geen_tijd_voor_gedragsregels

14-01-2008, 16:23


dit kenmerkt de arrogantie van dit soort pvda volk, burgers moeten zich aan regels houden , belasting betalen en verder hun mond houden!! Wij van de Pvda hebben er schijt aan!!

raar dat ze zo hard dalen in de peilingen!!

14-01-2008, 16:28
nee, wij bij de PvdA zijn helemaal geen kapitalisten!!! Wat is nu 280.000 dollar aan huisvestingskosten??? Niets toch!! Dat zijn wij van de Pvda wel waard , gezien onze uitzonderlijke capaciteiten!!

14-01-2008, 16:33
Onmiddellijke terugbetaling eisen! En ontslag! In dit geval is onwetendheid pure onkunde.

14-01-2008, 16:37



Citaat door LaPoekel:
Onmiddellijke terugbetaling eisen! En ontslag! In dit geval is onwetendheid pure onkunde.


je weet hoe dat gaat bij de pvda!! ze gaan elkaar allemaal afdekken in hun criminele praktijken en de rest van de politici is te slap om er iets aan te doen.

ik denk dat dit weer een belastingverhoging wordt. binnenkort horen we meer van onze Min. van Financien Wouter de Moslimkabouter.

14-01-2008, 16:41

Citaat door Abram:
je weet hoe dat gaat bij de pvda!! ze gaan elkaar allemaal afdekken in hun criminele praktijken en de rest van de politici is te slap om er iets aan te doen.

ik denk dat dit weer een belastingverhoging wordt. binnenkort horen we meer van onze Min. van Financien Wouter de Moslimkabouter.


We zullen er nooit meer iets van horen, vrees ik. En dat Herfkens gespuis zit daar hoog en droog in haar mooie apartementje. Het is te walgelijk voor woorden. Ik hoop in elk geval dat de SP een hoop herrie trapt in de kamer.

14-01-2008, 17:04
Ik wilt ook lit worde van de partij van de a. Kreig ik ook lekker veel gelt voor niksdoen.

14-01-2008, 17:11
typisch pvda: links lullen, rechts zakkenvullen...........

14-01-2008, 17:16

Citaat door jayanta:
Ik wilt ook lit worde van de partij van de a. Kreig ik ook lekker veel gelt voor niksdoen.


maar dan moet je ook de hielen en de konten van die pvda'ers likken ,en dat is erg vies.

14-01-2008, 17:18

Citaat door Abram:
maar dan moet je ook de hielen en de konten van die pvda'ers likken ,en dat is erg vies.

Ja maar gelt dat fan de pdva'ers komp dat stink niet. Bovedien probeert ik me al aan te passe aan het nievoo fan de pee fan duh ah, want die mense hebbe geen ontwikkeling.

14-01-2008, 17:46
Deze voormalig minister van Ontwikkelingshulp weet blijkbaar heel goed hoe je je zelf kunt helpen.


14-01-2008, 18:18

Citaat door aplat:
Deze voormalig minister van Ontwikkelingshulp weet blijkbaar heel goed hoe je je zelf kunt helpen.




ex minister van ontwikkel je eigen bankrekening......ook PVDA

14-01-2008, 21:05



Citaat door jayanta:
Ik wilt ook lit worde van de partij van de a. Kreig ik ook lekker veel gelt voor niksdoen.


ik denk wel dat je de capaciteiten hebt, allochtoon en geen verstand, je kunt zo pvda minister worden.

15-01-2008, 17:18
Het is om je kapot te ergeren!!
Een stuk vandaag in De Pers:


Citaat:
Armoedebestrijdster Eveline Herfkens vreesde dat zij met haar salaris in een soort bezemkast op Manhattan terecht zou komen. Ze accepteerde daarom verboden extra geld. Onnodig, blijkt al na een snelle blik op de New Yorkse huizenmarkt. ‘Wij hebben pracht-appartementen voor Eveline!’



Herfkens 'te druk' voor VN-regels






| Midtown Manhattan.


Eveline Herfkens, Speciale Adviseur voor de Millenniumcampagne van de Verenigde Naties, woonde jarenlang op kosten van de Nederlandse staat in New York. 7.000 dollar per maand kostte dat. Dat was tegen de regels van de VN en daarom zit Herfkens nu in een arbeidsconflict.

Maar wat had ze dan gemoeten? De oud-minister voor Ontwikkelingssamenwerking en PvdA-coryfee verdiende bij de VN 160.000 dollar netto per jaar. En ze was bang, verzuchtte zij maandag in NRC Handelsblad, dat ze met dat inkomen terecht zou komen in ‘zo’n eenkamerflat met uitzicht op een bakstenen muur’.

Anders dan Herfkens kennelijk verwachtte, hebben New Yorkse makelaars mooie stulpjes in de aanbieding voor iemand met haar inkomen. Toegegeven, niet zo luxueus als het kapitale appartement in de Hammarskjold Tower, waar de belastingbetaler vier jaar lang voor opdraaide. Maar toch, een hoge diplomate waardig.

Het wensenlijstje van Herfkens: ‘Drie kamers, honderd vierkante meter. En op loopafstand van kantoor, dat ook, anders zou ik tijd kwijt zijn aan de metro.’ Dat is gauw geregeld, zegt een opgewekte Nancy Dubin van Halstead Property. Ze heeft een appartement in de aanbieding aan het United Nations Plaza, in het oosten van Manhattan. Gloednieuwe keuken, marmeren bad, portier.

We zoeken alleen woningen onder de 4.500 dollar per maand. Dat zou Herfkens makkelijk kunnen betalen. Voor dat bedrag kan ze ook terecht op Park Avenue, via makelaar Vasco da Silva. Een prestigieuze locatie, om de hoek van haar werk. Met parketvloer, open haard en ontvangstzitje voor officiële gasten. ‘We huisvesten meer VN-mensen in dit gebouw’, zegt Da Silva. Maar zijn dat wel mensen van het niveau-Herfkens? ‘Geen plaatselijke staf hoor’, stelt hij gerust.

De enige béétje lastige eis van Herfkens is een balkon, zegt de behulpzame Sequoia van Cityrealty makelaars. En dat balkon vindt Herfkens belangrijk, ‘anders word je claustrofobisch in New York’. Balkons zijn er niet veel in het voornamelijk door diplomaten bevolkte stadsdeel. Als ze zich er nou toe had kunnen zetten om ‘s ochtends toch een paar minuutjes met de metro of taxi te reizen, was dat een stuk makkelijker geweest. Dan had ze zelfs in de chique Upper East Side kunnen wonen. Maar geef Sequoia twee maanden tijd en ze vindt zelfs voor Herfkens de juiste woning, zegt ze.

En de vrees voor de eenkamerflat? En voor de bakstenen muur? Daar moeten de makelaars erg om lachen. ‘Zeg maar tegen je vriendin Eveline dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.’


15-01-2008, 20:32

Citaat door LaPoekel:
Het is om je kapot te ergeren!!
Een stuk vandaag in De Pers:



Tja, je hebt toch geen PvdA gestemd, hoop ik ?

Pagina's : [1] 2