Bekijk volle/desktop versie : Trouwen via de moskee



12-01-2008, 18:58
Salaam oe alaikoem,

Mijn vriendin zit met een enorm groot probleem.
Ze heeft een jongen leren kennen waar ze haar leven mee wilt delen, alleen gaan haar ouders er niet mee akkoord. Graag wilt ze weten of het voldoende is om via de moskee te trouwen.

Gelieve alleen serieuze reacties!

12-01-2008, 19:04


Serieus als haar ouders niet akkoord gaan mag ze niet eens met hem trouwen. Ze heeft toestemming van haar wali in dit geval haar vader nodig.

Dus ze zal haar ouders moeten overhalen om toch toe te stemmen.

12-01-2008, 19:33

Citaat door GeenLeven:
Serieus als haar ouders niet akkoord gaan mag ze niet eens met hem trouwen. Ze heeft toestemming van haar wali in dit geval haar vader nodig.

Dus ze zal haar ouders moeten overhalen om toch toe te stemmen.



Ik heb ooit gehoord dat als je ouders weigeren zonder reden, dat je kan trouwen met toestemming van de imaam?

12-01-2008, 20:31
Assalamoe aleikoum,

Als de ouders een goede, islamitsch verantwoorde reden hebben om hem te weigeren dan moet zij gehoorzamen. Als de afwijzing geen goede reden heeft dan kan de vrouw haar zaak voorleggen bij de sharia rechtbank. Omdat wij in Nederland zoiets niet hebben zou een imam dat kunnen doen. Maar er zijn in t verleden veel problemen ontstaan uit huwelijken die buiten de ouders om gesloten zijn. Ik zou de zuster adviseren om heel goed na te denken of zij dit echt wil doen. Zij zou daarmee de relatie met haar familie op het spel zetten.

Ook het alleen trouwen in de moskee en niet bij het consulaat en de gemeente is niet zonder risico. Het huwelijk zal in Nederland en Marokko niet erkend worden. Dit geeft problemen voor de status van eventuele kinderen en ook bij een scheiding wordt het dan heel erg moeilijk.

Zie de fatwa hieronder van http://www.islamqa.com

salaams,
Zonnetje

The girl’s father disagrees with a marriage –what is the solution?

Question:
I have a question regarding marrige. If a father disagrees with a marrage along racial lines or because that person is upon the manhaj of the salaf and there is no islamic judge in your locality e.g. Carribbean, What should that person do according to the Qur'an and Sunnah?

Answer:

Praise be to Allaah.

Firstly: it is not permissible for a man to marry a woman without the permission of her walee (guardian), regardless of whether she is a virgin or previously-married. This is the view of the majority of scholars, including al-Shaafa’i, Maalik and Ahmad. They take as evidence (daleel) the words of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him):

“There should be no nikaah (marriage contract) except with a wali (guardian).”

(Narrated by al-Tirmidhi, 1101; Abu Dawood, 2085; Ibn Maajah, 1881. It is saheeh, as stated in Irwaa’ al-Ghaleel,6/235, by al-Albaani, may Allaah have mercy on him).

And the hadeeth:

“Any woman who gets married without the permission of her wali, her marriage is invalid, her marriage is invalid, her marriage is invalid. If her husband has consummated the marriage, then the mahr belongs to her in return for that. If she does not have a wali then the (Muslim) ruler is the wali of anyone who does not have a wali.”

(Narrated and classed as hasan by al-Tirmidhi, 1102; Abu Dawood, 2083; Ibn Maajah, 1879).

Secondly: if her wali prevents her from marrying the person she wants with no shar’i reason for doing so, the guardianship passes to someone who is fit to be a wali, so it may pass from her father to her grandfather, for example.

Thirdly: if all her guardians prevent her for no shar’i reason, then the (Muslim) ruler will be her wali, because of the hadeeth, “…If she does not have a wali, then the (Muslim) ruler is the wali of anyone who does not have a wali.” The “ruler” here means the judge who rules according to sharee’ah.

The wali does not have the right to prevent a woman from marrying on the basis of his own whims and with no shar’i reason.

It was reported that al-Hasan said: Ma’qil ibn Yassaar told me that [this aayah] was revealed concerning him. He said: “I married a sister of mine to a man, and he divorced her. When her ‘iddah was over, he came and asked to marry her. I said to him, ‘I married her to you and I treated you well and honoured you, then you divorced her. And now you come asking to marry her! No, by Allaah, she will never go back to you!’ He was a man who had nothing wrong with him, and the woman wanted to go back to him. Then Allaah revealed this aayah (interpretation of the meaning): ‘…do not prevent them …’ [al-Baqarah 2:232]. So I said, ‘Now I will do it, O Messenger of Allaah.’” So he married her to him. (Narrated by al-Bukhaari, 4837).

According to another report, he said:

“It was concerning me that this aayah was revealed (interpretation of the meaning): ‘And when you have divorced women and they have fulfilled the term of their prescribed period, do not prevent them from marrying their (former) husbands’ [al-Baqarah 2:232].

Fourthly: If there is no wali and no shar’i judge, then her case should be referred to the ruler or whoever is acting in his stead. If there is no such person, then her case should be referred to the sharee’ah courts. If there is no sharee’ah court, then her case should be referred to a man who holds a position of leadership among his people and is committed to Islam. If there is no such man, then her case should be referred to any trustworthy and religiously-committed man who is fit to be a wali.

Ibn Qudaamah said: if a woman does not have a wali and there is no ruler, then according to Ahmad, any religiously-committed man may arrange her marriage with her permission. (al-Mughni, 7/352).

Shaykh ‘Umar Al-Ashqar says:

If there is no Muslim ruler and the woman is in a place where the Muslims do not have a ruler and she has no wali at all, such as the Muslims in America etc., then if there are Islamic organizations in that country which take care of the Muslims’ affairs, they should step in and take care of arranging her marriage. The same applies if the Muslims have a leader whom they obey or someone who takes care of their affairs. (Al-Waadih fi Sharh Qaanoon al-Ahwaal al-Shakhsiyyah al-Urduni, p. 70).

All of this [transferring guardianship to someone other than the girl’s father] must be with the consent of the girl and should not result in greater corruption than preventing you from marrying her. It should also be on the condition that the reason for [the father’s] refusal is invalid according to the sharee’ah, as you have explained.

Fifthly: it is not permissible for the walee to refuse marriage because the prospective husband does not follow his manhaj of da’wah, or because he is not of his tribe or from his country. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to marry religious people and not to refuse them, otherwise corruption and tribulation would be the result.

Abu Hurayrah said: the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “If someone whose religious commitment and attitude pleases you proposes marriage, then marry [your female relative under your charge] to him. If you do not do that, there will be tribulation in the land and much corruption.” (Narrated by al-Tirmidhi, 1084; Ibn Maajah, 1967. Classed as saheeh by al-Albaani, may Allaah have mercy on him, in al-Silsilah al-Saheehah. 1022).

Sixthly: by the same token, it is not permissible for a woman to justify a marriage to whomever she wishes on the grounds that this person is following the same manhaj of da’wah. It is sufficient for her that the person who is proposing marriage is religiously committed and has a good attitude.

And all parties concerned should remember that their Lord, may He be blessed and exalted, is always watching them.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

12-01-2008, 21:39


trouwen zonder toestemming van je ouders..ya Ilahie waar gaat dit heen.

Wallahoe musta3aan.

12-01-2008, 21:42
wrm weigeren haar ouders??

12-01-2008, 21:51

Citaat door Hmadoe_dh:
Salaam oe alaikoem,

Mijn vriendin zit met een enorm groot probleem.
Ze heeft een jongen leren kennen waar ze haar leven mee wilt delen, alleen gaan haar ouders er niet mee akkoord. Graag wilt ze weten of het voldoende is om via de moskee te trouwen.

Gelieve alleen serieuze reacties!




In principe wel!
Maar in deze tijd is het moeilijk, aangezien de man er iedere moment van door kan gaan.

12-01-2008, 22:01
in marokko wordt het niet erkend als je ouders niet tekenen. het beste is toch om met toestemong van je ouders te trouwen want een do3a van een van je ouders is heel gevaarlijk.

12-01-2008, 22:05

Citaat door zina2:
wrm weigeren haar ouders??


Geen reden

12-01-2008, 22:31

Citaat door Hmadoe_dh:
Ik heb ooit gehoord dat als je ouders weigeren zonder reden, dat je kan trouwen met toestemming van de imaam?



Daar weet ik niks van, ik weet wel dat als het meisje geen wali heeft ze dan (uiteindelijk) een imam als wali kan nemen.

Maarja gezien het feit haar vader nog leeft zal ze toch moeten gehoorzamen. Of zij en hij dienen een goed gesprek met haar ouders aan te gaan.

En dat ze hem zonder reden weigeren geloof ik niet. Iets zal er zijn wat zij niet willen.