Bekijk volle/desktop versie : 'Aashoeraa- [donderdag 17 januari] LEZEN !!!



12-01-2008, 16:54
Wa-ssalaatoe wa-ssalaamoe 'alaa ashrafil-moersalien

A-ssalaamoe 'alaykoem wa rahmatoe-llaahi wa barakaatoeh


Beste broeders en zusters in de Islaam, het is bijna weer zover. DE kans om met de Wil van Allaah de zonden van het vorig jaar te laten vergeven. We hebben pas geleden, de dag 'Arafah gehad, de dag vóór 'Ied-oel-Adhaa, die, wanneer op deze dag gevast wordt, geldt voor het door Allaah uit laten wissen van de zonden van het vorige jaar en het aankomende. Moge Allaah het van hen die die dag hebben gevast accepteren. Aamien. Mensen die die kans hebben gemist, krijgen nu dus weer een kans, maar dan het uitwissen van de zonden, met de Wil van Allaah, van het vorige jaar alleen. En dat is op de dag, genaamd 'Aashoeraa-. Dit is op de tiende dag van de eerste maand van het jaar, Moeharram. Ook is het aanbevolen de dag ervoor, de negende, te vasten of anders de dag erna, de elfde. Vandaag is het de derde, dat betekent, dat het bijna zover is. Hieronder een tweetal artikelen over die bijzondere dag.


Het vasten op de dag van 'Aashoeraa- geldt voor het uit laten wissen van de zonden van het vorige jaar, omdat de Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Voor het vasten van de dag van 'Arafah hoop ik dat Allaah de zonden vergeeft van het jaar daarvoor en het jaar daarna en voor het vasten van de dag 'Aashoeraa- hoop ik dat Allaah de zonden van het jaar daarna vergeeft." Overgeleverd door Moeslim, 1162. Dit is door de vrijgevigheid die Allaah ons verleent, waarbij het vasten van een dag goed is voor het laten uitwissen van een heel jaar. En Allaah is de Bezitter van de grote vrijgevigheid.

De Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) was er erg op gesteld om er zeker van te zijn dat hij op de dag van 'Aashoeraa- had gevast vanwege zijn grote status. Het is overgeleverd van Ibn 'Abbaas (radiya-llaahoe 'anh) dat hij zei: "Ik zag de Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) nooit zo ijverig om er zeker van te zijn dat hij een bepaalde dag had gevast en dat hij die prefereerde over een andere, behalve deze dag, de dag van 'Aashoeraa- en deze maand - bedoelende Ramadaan." Overgeleverd door Al-Boekhaari, 1867.

Wat er wordt bedoeld met ijverig, is er voor zorgen dat je de grote beloning verdient.

Met betrekking op de reden waarom de Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) op de dag van 'Aashoeraa- vastte en mensen aanspoorde om dat ook te doen is er overgeleverd door Al-Boekhaari (1865) op gezag van Ibn 'Abbaas (radiya-llaahoe 'anh), dat hij zei: "De Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) kwam naar Madienah en zag de joden vasten op de dag van 'Aashoeraa-. Hij zei: "Wat is dit?" Zij zeiden: "Dit is een goede dag, dit is de dag dat Allaah de Kinderen van Israel van hun vijand heeft gered en Moesaa vastte op deze dag." Hij zei: "Wij zijn dichter bij Moesaa dan jullie." Dus vastte hij op deze dag en spoorde hij de mensen aan om te vasten."

De woorden "dit is een goede dag" staan in de verzameling van Moeslim vermeld als "dit is een grote dag, wanneer Allaah Moesaa en zijn volk redde en de Pharao en zijn volk liet verdrinken."

De woorden "en Moesaa vastte op deze dag" worden in de verzameling van Moeslim aangevuld door de woorden "als dank aan Allaah, dus vasten wij op deze dag."

Volgens een andere versie overgeleverd door Al-Boekhaari: "dus vasten wij uit respect voor haar."

De woorden "en spoorde hij de mensen aan om te vasten" staan in een andere versie van Al-Boekhaari als "Hij zei tegen zijn metgezellen: "Jullie zijn dichter bij Moesaa dan zij, dus vast deze dag.""

Het laten uitwissen van de zonden dat wordt verkregen door het vasten van de dag van 'Aashoeraa- verwijst naar de kleine zonden. Wat betreft de grote zonden, hier is specifiek berouw voor nodig.

An-Nawawi (Rahimahoe-llaah) zei:

"Het vasten van de dag van 'Arafah geldt als boetdoening voor alle kleine zonden. Met andere woorden: Het geldt voor het laten uitwissen van alle zonden, behalve de grote."

Dan zei hij:

"Het vasten van de dag van 'Arafah geldt als boetedoening voor twee jaar en het vasten van de dag van 'aashoeraa- geldt als boetedoening voor een jaar en als een persoon's aamien samen valt met de aamien van de engelen, zijn voorgaande zonden zullen hem vergeven worden... Elk van de genoemde dingen kan gelden als boetedoening. Als hij iets doet wat geldt als boetedoening voor zijn kleine zonden, dan zal hij daarvoor vergeven worden en als er geen kleine of grote zonden zijn, zal het voor hem als goede daad zijn en zal hij daardoor in status stijgen... Als er een of meerdere grote zonden zijn en geen kleine zonden, hopen we dat het zijn grote zonden zal verminderen." Al-Majmoe' Sharhoel-Moehaddhab, deel 6.

Shaykhoel-islaam Ibnoe Taymiyah (Rahimahoe-llaah) zei: "De boetedoening van de rituele wassing, het gebed, het vasten van Ramadaan, 'Arafah, 'Aashoeraa- heeft betrekking op de alleen kleine zonden." Al-Fataawa-lkoebraa, deel 5.

Bron: Islam Q&A
_________

Shaykh Mohammed Ibn Saalih al-'Oethaymien werd gevraagd: "Wat is de regelgeving omtrent het vasten van de dag van 'Aashoeraa-?"

Zijn antwoord:

Toen de Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) in al-Madeenah arriveerde, zag hij de joden de tiende dag van Moeharram vasten... Hij zei: "Ik heb meer recht om Moesaa te volgen, dan jullie." Dus vastte hij die dag en gaf de opdracht die dag te vasten. (Overgeleverd door Al-Boekhaari en Moeslim.)

In de hadieth van Ibn 'Abbaas over wiens authenticiteit overeenstemming is tussen Al-Boekhaari en Moeslim, is het gesteld dat de Profeet (salla-laahoe 'alayhi wa sallam) de dag van 'Aashoeraa- vastte en hij gaf de opdracht dat men op die dag dient te vasten. Hij over de voortreffelijkheid van het vasten op die dag gevraagd werd, antwoordde hij (salla-laahoe 'alayhi wa sallam): "Ik reken erop dat Allaah de zonden van het jaar ervoor en het jaar erna zal uitwissen."

Hoe dan ook, daarna beval hij dat de moslims anders dan de joden moeten zijn, door de tiende en ook de dag ervoor - dus de negende - of de dag erna - dus de elfde - te vasten.

Hierop gebaseerd is het aanbevolen de tiende dag te vasten en hier een dag voor, of een dag na, aan toe te voegen. De negende dag toevoegen is echter beter dan de elfde (dag toe te voegen.)

Dus, mijn moslimbroeder; het is wenselijk dat je de tiende dag van 'Aashoeraa- vast, zoals ook de negende.

En Allaah weet het best,

Bron: Wij Moslims, Jaargang 5, nummer 12.

P.S. Vergeet niet deze informatie door te sturen naar andere moslims, opdat jullie ook de beloning van degenen die door jullie aansporing deze dag(en) gaan vasten, zullen krijgen, zonder dat hun beloning minder wordt.

Voorbeeld: Een persoon vast en geeft het door an drie mensen. Deze persoon krjigt de beloning voor wat hij heeft gevast en de beloning van die drie personen aan wie hij het heeft doorgegeven en die heirdoor zijn gaan vasten. De beloning van de drie personen wordt niet minder! Wanneer zij het ook doorgeven aan anderen, dan krijgt de eerste persoon nóg meer beloning met de wil van Allaah.

Zien jullie niet hoe makkelijk het is om hasanaat te verdienen, alleen maar door anderen aan te sporen een bepaalde goede daad te verrichten?! Aarzel dus niet en stuur deze, moge Allaah jullie belonen met het goede, door aan zoveel mogelijk moslims.

DUS: Aanstaande donderdag (10 Moeharram/17 januari) niet vergeten te vasten. En vast daarbij ook de dag ervoor (9 Moeharram/16 januari) of de dag erna (11 Moeharram/18 januari). Moge Allaah het van jullie accepteren!

Wa-ssalaatoe wa-ssalaamoe 'alaa ashrafil-moersalien

A-ssalaamoe 'alaykoem wa rahmatoe-llaahi wa barakaatoeh

12-01-2008, 17:28


weet je zeker dat het woensdag is?

want is het niet zaterdag??

ik bedoel tel maar, 10 jan was het nieuwjaar
en het is de 10e van het nieuwe jaar

12-01-2008, 17:34
broeder het nieuwe jaar van ons islamitische kalender is op woensdag geweest kijk maar op de salat kalender als je die hebt!!

13-01-2008, 21:28
ik las ergens dat het ZATERDAG 10E moharram is

13-01-2008, 21:38


De meeste gebedskalenders zijn opgesteld in tijden dat het nog niet zeker was wanneer de volgende maand zou beginnen (zoals nu bij muharram). Het is daarom beter om niet de kalender, maar de officiële berichtgeving vanuit Saudi-Arabië te volgen. En zij meldden dat het op 18 januari a.s. vrijdag zou zijn insha'Allaah. Als je bijvoorbeeld op http://www.al-islam.com gaat kijken, zie je dat het vandaag 5 Muharram is...

14-01-2008, 09:39
Volgens de officiële berichtgeving van Saudi Arabië is het vrijdag 18 januari, 10 Muharram. Zie website: http://www.al-islam.com

DUS: Niet donderdag maar aanstaande vrijdag (10 Muharram/18 januari) niet vergeten te vasten. En vast daarbij ook de dag ervoor (9 Muharram/17 januari) of de dag erna (11 Muharram/19 januari). Moge Allaah het van jullie accepteren!

14-01-2008, 09:41
bismillahi rahmanie rahiem,

abu qatada verhaald dat de profeet (vrede zij met hem) werd gevraagd over het vasten op de dag van Arafat. Hij zei: de zondes van het vorige jaar en die van de rest van het jaar worden vergeven, en hij werd gevraagd over het vasten op de dag van Ashoraa, hij zei: de zondes van het vorige jaar worden vergeven, en hij werd gevraagd over het vasten op de maandag, hij zei: dat is de dag waarop ik ben geboren en de dag waarop ik gezant van Allah ben geworden of waarin er aan mij is geopenbaard. (overgeleverd door Moslim)


Het vasten op deze dagen is zeer aanbevolen en de beloning daarvan is groot bij Allah. Het vasten behoort tot de beste daden. Er is overgeleverd dat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: Wie 1 dag voor Allah vast, zijn gezicht zal 70 jaren van het vuur verwijderd worden. (Bouchari&Moslim)

De dag van Ashoraa is op 10 Moharram van de Islamitische jaartelling, dat komt dit jaar overeen met 18 januari. Het is aanbevolen om ook de negende te vasten (17 januari).
De profeet vrede zij met hem heeft gezegt: Als ik volgend jaar nog leef, dan zal ik ook de negende vasten.
(overgeleverd door moslim)


Anawawi heeft gezegt: de zondes die vergeven worden zijn de kleine zondes.

Een van de vrome voorgangers zei: Het vasten in de wintertijd is een koude prooi!

Moge Allah ons helpen bij het vasten van deze dagen. Amien!

Wallahoe A3lem

17-01-2008, 17:29

Citaat door _Biya_:
bismillahi rahmanie rahiem,

abu qatada verhaald dat de profeet (vrede zij met hem) werd gevraagd over het vasten op de dag van Arafat. Hij zei: de zondes van het vorige jaar en die van de rest van het jaar worden vergeven, en hij werd gevraagd over het vasten op de dag van Ashoraa, hij zei: de zondes van het vorige jaar worden vergeven, en hij werd gevraagd over het vasten op de maandag, hij zei: dat is de dag waarop ik ben geboren en de dag waarop ik gezant van Allah ben geworden of waarin er aan mij is geopenbaard. (overgeleverd door Moslim)


Het vasten op deze dagen is zeer aanbevolen en de beloning daarvan is groot bij Allah. Het vasten behoort tot de beste daden. Er is overgeleverd dat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: Wie 1 dag voor Allah vast, zijn gezicht zal 70 jaren van het vuur verwijderd worden. (Bouchari&Moslim)

De dag van Ashoraa is op 10 Moharram van de Islamitische jaartelling, dat komt dit jaar overeen met 18 januari. Het is aanbevolen om ook de negende te vasten (17 januari).
De profeet vrede zij met hem heeft gezegt: Als ik volgend jaar nog leef, dan zal ik ook de negende vasten.
(overgeleverd door moslim)


Anawawi heeft gezegt: de zondes die vergeven worden zijn de kleine zondes.

Een van de vrome voorgangers zei: Het vasten in de wintertijd is een koude prooi!

Moge Allah ons helpen bij het vasten van deze dagen. Amien!

Wallahoe A3lem



mag je ook vasten als je dan nog maandelijke problemen hebt, (ONGESTELD)?

17-01-2008, 17:29

Citaat door Jarirodana:
Volgens de officiële berichtgeving van Saudi Arabië is het vrijdag 18 januari, 10 Muharram. Zie website: http://www.al-islam.com

DUS: Niet donderdag maar aanstaande vrijdag (10 Muharram/18 januari) niet vergeten te vasten. En vast daarbij ook de dag ervoor (9 Muharram/17 januari) of de dag erna (11 Muharram/19 januari). Moge Allaah het van jullie accepteren!



MACH ALALAH BROEDER, DAT HEB IK OOK TEHOREN GEKREGEN VAN MIJ BROER!!

17-01-2008, 17:50
zuster mag je nou vasten of niet??

17-01-2008, 18:27

Citaat door ideale_meid:
zuster mag je nou vasten of niet??



Natuurlijk niet! Je dient enkel in reine(rituele) staat te vasten.

17-01-2008, 18:38
Vandaag gevast Alhamdoulilah ,

17-01-2008, 19:57



Citaat door mocroroosje15:
Natuurlijk niet! Je dient enkel in reine(rituele) staat te vasten.


Ik vind dit echt vervelend voor een zuster die heel graag wilt maar door die reden niet kan soebhanallah! algair insha allah

20-01-2008, 18:47

Citaat door ideale_meid:
mag je ook vasten als je dan nog maandelijke problemen hebt, (ONGESTELD)?


Nee, dit is niet mogelijk. Insha'Allah zal diegene die ongesteld zijn in deze dagen, volgend jaar de mogelijkheid van Allah subhannahu wa ta'la krijgen om deze masha'Allah dagen te kunnen vasten.