Bekijk volle/desktop versie : Is 7.000 dollar per maand van ons geld veel voor een appartement in New York?



12-01-2008, 01:20
Is 7.000 dollar veel voor een appartement in New York?

http://weblogs.nrc.nl/weblog/newyork/2008/01/10/is-7000-dollar-veel-voor-een-appartement-in-new-york/


Eveline Herfkens, oud-PVDA minister van Ontwikkelingssamenwerking en hoge functionaris bij de Verenigde Naties, kreeg ruim drie jaar een huurbijdrage van 7.000 dollar per maand van de Nederlandse staat.

Vrij Nederland schreef daar als eerste over.

Na het lezen van het verhaal in dat weekblad (je kunt niet alles als eerste weten) gingen mijn collega Mark Kranenburg en ik zelf op onderzoek uit. Veel van de conclusies die in dat eerste artikel getrokken worden, zul je bij ons niet teruglezen. Maar dat Herfkens die huurvergoeding kreeg, dat durven wij wél te beweren. En ook dat dat tegen de VN-gedragscode is. Lees hier en hier onze stukken uit de papieren krant van vandaag.

Waarom Herfkens de bijdrage kreeg? Toen ze in New York woonde werkte ze immers niet voor Nederland, wel voor de Verenigde Naties. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag vindt echter dat ze op dat moment Nederland vertegenwoordigde, en daar mag best iets tegenover staan.

Nou begin ik een beetje New Yorks te worden, als het om huur gaat. Ik vind het bijvoorbeeld heel normaal om 2.000 dollar te betalen voor een appartement van nog geen veertig vierkante meter met één slaapkamer. Maar toch wilde ik even weten wat je dan voor die 7.000 van Herfkens krijgt.

Makelaar gebeld. Herfkens PVDA huurde in de zogeheten Hammarskjold-toren van 43 verdiepingen, op loopafstand van het VN-complex. Inclusief:

• fitnessruimte;
• zwembad;
• ‘very attractive plaza’ (alsof je daar vaak bent, denk ik dan);
• balkon;
• woning op een hogere verdieping, met uitzicht over de East River of op het Chrysler Building;
• 24 uur per dag een doorman (lees hier een eerder stuk van me over dat soort mannen en hun geheimen);
• en in ieder geval een zogeheten three-bedroom (wat neerkomt op een vierkamerappartement) van 150 vierkante meter.

Ben wel benieuwd wat jij denkt: is dit terecht voor een hoge functionaris (met een jaarsalaris van 160.000 dollar, vrij van inkomstenbelasting)

12-01-2008, 01:44



Citaat door Thicke:
Leuk.


wat ?

12-01-2008, 01:45
hoe wonen andere vn-mederwerkers die een verglijkbare functie hebben eigenlijk?

zoek dat even uit en dan zal ik er mijn oordeel over geven.

12-01-2008, 01:49
hoelala... als je nou eens een keer een kwaliteitskrant leest, kun je je beschuldigingen aan het adres van herfkens veel harder maken!

vrijdag 11 januari 2008 door NRC Handelsblad

De zaak-Herfkens
Armoedebestrijding is zeer gebaat bij armoedebestrijders die van onbesproken gedrag zijn. Het is dus jammer dat dit voor de Nederlandse oud-minister van Ontwikkelingssamenwerking, Eveline Herfkens (PvdA), niet meer opgaat.Zij bezet sinds oktober 2002 voor de ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde Naties, de UNDP, een belangrijke post als coördinator van de Millennium Campagne ter bestrijding van de armoede op de wereld. Volgens UNDP, dat gevestigd is in New York, vervult Herfkens deze functie adequaat, maar blijkens een artikel in het weekblad Vrij Nederland heeft ze hierbij haar eigen belang niet uit het oog verloren. Zo trachtte ze onder de bepaling uit te komen dat werknemers van internationale organisaties geen aanspraak kunnen maken op een vaste verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten. Om toch aan de gewenste greencard te kunnen komen, ruilde ze haar dienstverband bij UNDP in voor een freelance contract, terwijl ze hetzelfde werk voor de organisatie bleef doen. Dat oogt als gesjoemel.

Ernstiger is het vermoeden dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ruim drie jaar lang in strijd met de regels financieel heeft bijgedragen in de kosten van een appartement dat Herfkens in New York huurde. De voorschriften van UNDP verbieden het accepteren van giften van derden. De juridische afdeling onderzoekt dit nu, evenals Buitenlandse Zaken. Lang hoeft dat niet te duren. Als de bewuste ambtelijke directie haar dossiers op peil heeft gehouden, moet zij snel opheldering kunnen verschaffen. Al lijkt er sprake van een pijnlijk gebrek aan regelkennis op zowel het departement als bij de oud-minister.
Nederland en de UNDP hebben een bijzondere relatie. De huidige minister van Ontwikkelingssamenwerking, Bert Koenders (PvdA), wees recent nog op de „invloedrijke positie” van Nederland bij UNDP. Daaraan draagt zeker bij dat Nederland in 2006 de grootste en in 2007 na Noorwegen de op een na grootste donor van UNDP was. De Nederlander Ad Melkert, oud-minister en voormalig fractieleider van de PvdA, is er bovendien de op een na hoogste functionaris. De regering ziet het wel als een Nederlands belang dat Nederlanders hoge posten bekleden bij internationale organisaties. Hoe dat ook zij voor ontwikkelingssamenwerking en armoedebestrijding is het aanzienlijk belangrijker dat op die posten functionarissen zitten die zowel bekwaam als onkreukbaar zijn. Ook Melkert lag eerder onder vuur omdat hulpgelden voor Noord-Korea daar in de verkeerde zakken waren beland. Die kwestie is nog in onderzoek. Maar in elk geval was er bij hem geen sprake van persoonlijk gewin.

In de zaak-Herfkens staat dat dus nog te bezien. De UNDP heeft het werk van de voormalige bewindsvrouw geprezen en het artikel in Vrij Nederland onjuist genoemd. Blijft de vraag of Herfkens ten onrechte huursubsidie van Nederland heeft ontvangen. Zo ja, dan is terugbetaling hiervan het beste middel om haar blazoen schoon te poetsen. Dan kan ze daarna de armoede weer gaan bestrijden.

bron

12-01-2008, 01:50


nee 7000 dollar is nix
zijn de nederlanders gek of zo.
ze hebben zeker nix te doen met onze geld

12-01-2008, 01:55

Citaat door kjamila:
nee 7000 dollar is nix
zijn de nederlanders gek of zo.
ze hebben zeker nix te doen met onze geld


Nee hoor, alleen de pvda-ers zijn gek.

Die blaten een paar jaar dat ze het zo goed voor hebben met de minder bedeelde medemens......zorgen dat ze stemmen winnen....

en dan zoveel mogelijk geld binnenhalen.

dat heet:


Links lullen, rechts zakkenvullen......

12-01-2008, 01:56
[QUOTE=Hoelahoep;42374781]Nee hoor, alleen de pvda-ers zijn gek.

Die blaten een paar jaar dat ze het zo goed voor hebben met de minder bedeelde medemens......zorgen dat ze stemmen winnen....

en dan zoveel mogelijk geld binnenhalen.

dat heet:


Links lullen, rechts zakkenvullen......[/QUOTE]
wolahila

12-01-2008, 01:58

Citaat door Hoelahoep:
Nee hoor, alleen de pvda-ers zijn gek.

Die blaten een paar jaar dat ze het zo goed voor hebben met de minder bedeelde medemens......zorgen dat ze stemmen winnen....

en dan zoveel mogelijk geld binnenhalen.

dat heet:


Links lullen, rechts zakkenvullen......



verzin eens een nieuwe slogan.... die kennen we nu wel...

12-01-2008, 02:26

Citaat door atropos:
hoe wonen andere vn-mederwerkers die een verglijkbare functie hebben eigenlijk?

zoek dat even uit en dan zal ik er mijn oordeel over geven.



thank u voor (weet ik veel hoe t heet, weet niet eens hoe t zelfde te doen... if you know what i mean).....whizz nerd....