Oem__Yassine
10-01-2008, 20:31
Een rustige geest, tevredenheid, geluk en vrij zijn van zorgen en onrust… dat wil iedereen en dit zijn de manieren waarop mensen een goed leven kunnen hebben en volledig geluk en plezier kunnen vinden. Er zijn religieuze manieren om dit te bereiken en natuurlijke en praktische manieren, maar niemand kan ze allemaal combineren behalve de gelovigen; en hoewel andere mensen sommigen kunnen bereiken, zullen ze anderen missen.
Hier volgt een opsomming van de manieren om deze doelen te bereiken waar iedereen naar streeft. In sommige gevallen zullen degenen die veel hiervan bereiken een gelukkig en goed leven leiden; in andere gevallen zullen degenen die ze niet allemaal bereiken een leven van moeilijkheden en ellende leiden. En sommigen zitten daar tussen, afhankelijk van welke middelen hij binnen handbereik heeft. Hier volgen deze middelen:
Middel 1: Geloof en goede daden
Dit is de belangrijkste en meest fundamentele van alle middelen. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie van de betekenis): “Wie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft: voorwaar, aan hem geven Wij een goed leven. En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste van wat zij plachten te doen.” [Soerat an-Nah'l (16), aayah 97].
Allah de Verhevene vertelt en belooft ons dat degene die geloof met goede daden combineert een goed leven zal hebben en een goede beloning in dit leven en het Hiernamaals. De reden hiervoor is duidelijk: zij die in Allah geloven – met oprecht geloof dat hen aanspoort goede daden te verrichten en de harten en de houding verandert, en hen leidt naar het rechte pad in deze wereld en het Hiernamaals – volgen principes en richtlijnen om om te gaan met alles wat hen overkomt, of het nu om oorzaken van geluk en opwinding gaat of om oorzaken van onrust, zorgen en verdriet.
Ze accepteren de dingen die hen bevallen en zeggen daar dank voor en gebruiken ze op een goede manier. Als ze er op deze manier mee omgaan dan brengt dat een gevoel van opwinding bij hen teweeg en de hoop dat het door zal blijven gaan en dat ze beloond zullen worden voor hun dankbaarheid wat belangrijker is dan de goede dingen die hen overkomen. En ze gaan met slechte zaken, zorgen en onrust om door weerstand te bieden waar ze weerstand aan kunnen bieden, te verlichten wat ze kunnen verlichten en dragen met goed geduld dat wat ze niet kunnen vermijden. Hierdoor winnen ze door alle slechte zaken veel voordeel, ervaring, kracht, geduld en hoop op beloning wat belangrijker is en die de moeilijkheden die zij ondergingen, verminderen en die ze vervangen door geluk en hoop op de overvloed en beloning van Allah. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gaf hier uiting aan in een sah'ieh' h'adieth waarin hij zei: “Hoe mooi is de situatie van de gelovige, want al zijn zaken zijn goed. Als iets goeds hem overkomt, is hij dankbaar en dat is goed voor hem; als hem iets slechts overkomt, draagt hij het met geduld en dat is goed voor hem. Dit geldt voor niemand dan de gelovige.” (Moeslim, 2999). De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei ons dat de gelovige altijd wint en dat de beloning voor zijn daden altijd verveelvoudigt, wat hem ook overkomt, goed of slecht.
Middel 2: Vriendelijk zijn tegen mensen in woord en daad en alle soorten van goed doen.
Dit is één van de manieren om zorgen, verdriet en onrust te verwijderen. Hierdoor weert Allah zorgen en verdriet af van goede mensen en ook immorele mensen, maar de gelovige heeft hier een groter aandeel in en onderscheidt zich doordat zijn vriendelijkheid voor anderen afkomstig is van oprechtheid en de hoop op beloning, waardoor Allah het makkelijk voor hem maakt om vriendelijk tegen anderen te zijn vanwege de hoop dat dit het goede zal brengen en het slechte zal afweren door zijn oprechtheid en hoop op beloning. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): “Er is geen goed in veel van hun heimelijke gesprekken, behalve wie aanmaant tot liefdadigheid of wijsheid of verzoening tussen de mensen, en wie dat doet om het welbehagen van Allah te bereiken: Wij zullen hem een geweldige beloning geven.” [Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 114]. Een deel van die geweldige beloning is de verlichting van zorgen, verdriet, moeilijkheden enzovoorts.
Middel 3:
Een andere manier om onrust af te weren dat afkomstig is van stress en afleidende, zorgwekkende gedachten, is jezelf bezig te houden met goede daden of het zoeken naar voordeelbrengende kennis, want dat zal je afleiden van het je wentelen in zaken die je onrustig maken. Op deze manier kan iemand de dingen die hem onrustig en bezorgd maken vergeten en hij kan gelukkig en energieker worden. Dit is weer iets dat gelovigen en anderen gemeen hebben, maar de gelovige onderscheidt zich door zijn geloof, oprechtheid en hoop op beloning als hij zich bezighoudt met die kennis die hij leert of onderwijst of met de daden die hij doet. Het werk waar hij zich mee bezighoudt zou iets moeten zijn dat hij leuk vindt en waarvan hij geniet, want dat zal eerder het gewenste resultaat geven. En Allah weet het het best.
Middel 4:
Iets wat ook zorgen en verdriet kan afweren is al je gedachten richten op vandaag en je niet druk maken over de toekomst of treuren over het verleden. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zocht zijn toevlucht bij Allah de Verhevene tegen zorgen en spijt, tegen spijt van dingen in het verleden die men niet kan rechtzetten of veranderen en zorgen die kunnen ontstaan over de toekomst. Dus men moet zich alleen op het heden richten en zijn best doen de dingen vandaag goed te doen. Want als iemand dit doet, zal hij de dingen juist doen en zorgen en spijt vergeten. Toen de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) een doe'aa-e (smeekbede) zei of een doe'aa-e aan zijn oemmah (gemeenschap) leerde, raadde hij hen aan om hulp bij Allah te zoeken en op Zijn beloning te hopen en hij spoorde hen aan om datgene waar ze om baden zelf te bereiken door hun eigen inzet en datgene waarvoor ze baden dat het van hen wegbleef, te vergeten.
Want doe'aa-e moeten gevolgd worden door daden. Dus men moet zijn best doen om dat te bereiken dat hem voordeel zal brengen in wereldse en spirituele zaken en zijn Heer vragen zijn pogingen succesvol te laten zijn en hij zou Zijn hulp daarbij moeten vragen omdat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Streef naar dat wat je voordeel zal brengen en zoek de hulp van Allah en wees niet hulpeloos. Als iets (slechts) je overkomt, zeg dan niet: ‘Als ik maar dit en dat had gedaan, dan zou zus en zo gebeurd zijn,' maar zeg: ‘QaddarAllaah wa ma sha'afa'a (Allah bepaalt, en wat Hij wil, doet Hij)', want het woord ‘als' opent de deur voor shaytaan (satan).” (Overgeleverd door Moeslim).
De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) verbond het streven naar het bereiken van goede dingen met het zoeken van de hulp van Allah en het niet toegeven aan gevoelens van hulpeloosheid wat een schadelijke vorm van luiheid is met het accepteren van zaken in het verleden die voorbij zijn en het erkennen dat de Wil en het Besluit van Allah onvermijdelijk zal gebeuren. Hij beschreef twee type zaken:
- Zaken waarnaar iemand streeft te bereiken of te bereiken wat hij er van kan krijgen of ze af te weren of ze te verlichten. In zulke gevallen moet iemand streven en moeite doen en de hulp van Allah vragen.
- Zaken waarin dit niet mogelijk is; hij moet gemoedsrust hebben, ze accepteren en zich overgeven aan Allah's Wil.
Zonder twijfel zal het aandacht schenken aan dit principe geluk en verlichting van zorgen en onrust met zich meebrengen.
Hier volgt een opsomming van de manieren om deze doelen te bereiken waar iedereen naar streeft. In sommige gevallen zullen degenen die veel hiervan bereiken een gelukkig en goed leven leiden; in andere gevallen zullen degenen die ze niet allemaal bereiken een leven van moeilijkheden en ellende leiden. En sommigen zitten daar tussen, afhankelijk van welke middelen hij binnen handbereik heeft. Hier volgen deze middelen:
Middel 1: Geloof en goede daden
Dit is de belangrijkste en meest fundamentele van alle middelen. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie van de betekenis): “Wie het goede doet, man of vrouw, en hij gelooft: voorwaar, aan hem geven Wij een goed leven. En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste van wat zij plachten te doen.” [Soerat an-Nah'l (16), aayah 97].
Allah de Verhevene vertelt en belooft ons dat degene die geloof met goede daden combineert een goed leven zal hebben en een goede beloning in dit leven en het Hiernamaals. De reden hiervoor is duidelijk: zij die in Allah geloven – met oprecht geloof dat hen aanspoort goede daden te verrichten en de harten en de houding verandert, en hen leidt naar het rechte pad in deze wereld en het Hiernamaals – volgen principes en richtlijnen om om te gaan met alles wat hen overkomt, of het nu om oorzaken van geluk en opwinding gaat of om oorzaken van onrust, zorgen en verdriet.
Ze accepteren de dingen die hen bevallen en zeggen daar dank voor en gebruiken ze op een goede manier. Als ze er op deze manier mee omgaan dan brengt dat een gevoel van opwinding bij hen teweeg en de hoop dat het door zal blijven gaan en dat ze beloond zullen worden voor hun dankbaarheid wat belangrijker is dan de goede dingen die hen overkomen. En ze gaan met slechte zaken, zorgen en onrust om door weerstand te bieden waar ze weerstand aan kunnen bieden, te verlichten wat ze kunnen verlichten en dragen met goed geduld dat wat ze niet kunnen vermijden. Hierdoor winnen ze door alle slechte zaken veel voordeel, ervaring, kracht, geduld en hoop op beloning wat belangrijker is en die de moeilijkheden die zij ondergingen, verminderen en die ze vervangen door geluk en hoop op de overvloed en beloning van Allah. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gaf hier uiting aan in een sah'ieh' h'adieth waarin hij zei: “Hoe mooi is de situatie van de gelovige, want al zijn zaken zijn goed. Als iets goeds hem overkomt, is hij dankbaar en dat is goed voor hem; als hem iets slechts overkomt, draagt hij het met geduld en dat is goed voor hem. Dit geldt voor niemand dan de gelovige.” (Moeslim, 2999). De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei ons dat de gelovige altijd wint en dat de beloning voor zijn daden altijd verveelvoudigt, wat hem ook overkomt, goed of slecht.
Middel 2: Vriendelijk zijn tegen mensen in woord en daad en alle soorten van goed doen.
Dit is één van de manieren om zorgen, verdriet en onrust te verwijderen. Hierdoor weert Allah zorgen en verdriet af van goede mensen en ook immorele mensen, maar de gelovige heeft hier een groter aandeel in en onderscheidt zich doordat zijn vriendelijkheid voor anderen afkomstig is van oprechtheid en de hoop op beloning, waardoor Allah het makkelijk voor hem maakt om vriendelijk tegen anderen te zijn vanwege de hoop dat dit het goede zal brengen en het slechte zal afweren door zijn oprechtheid en hoop op beloning. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): “Er is geen goed in veel van hun heimelijke gesprekken, behalve wie aanmaant tot liefdadigheid of wijsheid of verzoening tussen de mensen, en wie dat doet om het welbehagen van Allah te bereiken: Wij zullen hem een geweldige beloning geven.” [Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 114]. Een deel van die geweldige beloning is de verlichting van zorgen, verdriet, moeilijkheden enzovoorts.
Middel 3:
Een andere manier om onrust af te weren dat afkomstig is van stress en afleidende, zorgwekkende gedachten, is jezelf bezig te houden met goede daden of het zoeken naar voordeelbrengende kennis, want dat zal je afleiden van het je wentelen in zaken die je onrustig maken. Op deze manier kan iemand de dingen die hem onrustig en bezorgd maken vergeten en hij kan gelukkig en energieker worden. Dit is weer iets dat gelovigen en anderen gemeen hebben, maar de gelovige onderscheidt zich door zijn geloof, oprechtheid en hoop op beloning als hij zich bezighoudt met die kennis die hij leert of onderwijst of met de daden die hij doet. Het werk waar hij zich mee bezighoudt zou iets moeten zijn dat hij leuk vindt en waarvan hij geniet, want dat zal eerder het gewenste resultaat geven. En Allah weet het het best.
Middel 4:
Iets wat ook zorgen en verdriet kan afweren is al je gedachten richten op vandaag en je niet druk maken over de toekomst of treuren over het verleden. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zocht zijn toevlucht bij Allah de Verhevene tegen zorgen en spijt, tegen spijt van dingen in het verleden die men niet kan rechtzetten of veranderen en zorgen die kunnen ontstaan over de toekomst. Dus men moet zich alleen op het heden richten en zijn best doen de dingen vandaag goed te doen. Want als iemand dit doet, zal hij de dingen juist doen en zorgen en spijt vergeten. Toen de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) een doe'aa-e (smeekbede) zei of een doe'aa-e aan zijn oemmah (gemeenschap) leerde, raadde hij hen aan om hulp bij Allah te zoeken en op Zijn beloning te hopen en hij spoorde hen aan om datgene waar ze om baden zelf te bereiken door hun eigen inzet en datgene waarvoor ze baden dat het van hen wegbleef, te vergeten.
Want doe'aa-e moeten gevolgd worden door daden. Dus men moet zijn best doen om dat te bereiken dat hem voordeel zal brengen in wereldse en spirituele zaken en zijn Heer vragen zijn pogingen succesvol te laten zijn en hij zou Zijn hulp daarbij moeten vragen omdat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Streef naar dat wat je voordeel zal brengen en zoek de hulp van Allah en wees niet hulpeloos. Als iets (slechts) je overkomt, zeg dan niet: ‘Als ik maar dit en dat had gedaan, dan zou zus en zo gebeurd zijn,' maar zeg: ‘QaddarAllaah wa ma sha'afa'a (Allah bepaalt, en wat Hij wil, doet Hij)', want het woord ‘als' opent de deur voor shaytaan (satan).” (Overgeleverd door Moeslim).
De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) verbond het streven naar het bereiken van goede dingen met het zoeken van de hulp van Allah en het niet toegeven aan gevoelens van hulpeloosheid wat een schadelijke vorm van luiheid is met het accepteren van zaken in het verleden die voorbij zijn en het erkennen dat de Wil en het Besluit van Allah onvermijdelijk zal gebeuren. Hij beschreef twee type zaken:
- Zaken waarnaar iemand streeft te bereiken of te bereiken wat hij er van kan krijgen of ze af te weren of ze te verlichten. In zulke gevallen moet iemand streven en moeite doen en de hulp van Allah vragen.
- Zaken waarin dit niet mogelijk is; hij moet gemoedsrust hebben, ze accepteren en zich overgeven aan Allah's Wil.
Zonder twijfel zal het aandacht schenken aan dit principe geluk en verlichting van zorgen en onrust met zich meebrengen.