Bekijk volle/desktop versie : hoe leer je je kind over islam?



Pagina's : [1] 2 3 4

08-01-2008, 19:41
Salaam alaikum,

Tja, de vraag is dus; hoe leer je je kind over islam? En dan bedoel ik niet 10 sura's of bidden, maar hoe leg ik uit wie/wat allah is en waarom wij moslim zijn etc. Dus niet de leer-dingen, maar de 'gewetens-dingen'.

Mijn zoontje is nu bijna 4 jaar en ik had het leuk bedacht maar in de praktijk vind ik dingen soms heeeel moeilijk om uit te leggen. Hij neemt ook niet zomaar iets voor zoete koek aan en vraagt enorm door.

Voorbeeld; feestje bij mijn niet-moslim nicht. Alle kids krijgen hotdogs, behalve hij dus. Tja, zeg ik dan, dat mag jij niet, kom ik ga een bordje voor je maken met lekkere vis (vind ie lekker, dus is geen 'straf'). Maar waarom mag ik dat dan niet? Etc. Het antwoord omdat jij moslim bent gaat dus niet op.

Dus... wie is allah? Waarom is er een allah/god? Waarom ben je moslim? Wat is geloof? Waarom is oma geen moslim? Wat is oma dan? Waarom mag je dan bidden en geen hotdog? etc etc.

Wie het weet mag het zeggen en mij tips geven!

ps. mijn zoontje was 3,5 jr en pikte het ook niet dat een baby gewoon uit je buik komt, dus die heb ik na 4x doorvragen ook maar de waarheid vertelt. Ik kan 'm dus niet 'foppen' of de helft vertellen.

M.

08-01-2008, 19:45


ik wil dit ook wel weten, in de praktijk is het moeilijk.

08-01-2008, 19:45
Hey meid.
Heb je die boekjes van kleine moslims wel eens geprobeerd? er zijn ook andere leuke en leerzame boeken
http://www.islam-boeken.nl/categorie.php?occasion_ID=10

08-01-2008, 19:55

Citaat door 2222:
Hey meid.
Heb je die boekjes van kleine moslims wel eens geprobeerd? er zijn ook andere leuke en leerzame boeken
http://www.islam-boeken.nl/categorie.php?occasion_ID=10


Ja.... maar dát gaat om handelingen of dingen die je moet doen of zeggen.

Het gaat mij om het uitleggen van 'het waarom van geloven of moslim zijn'. Heel moeilijk want geloven is een gevoel en hoe leg je dat een 3 jarige uit? Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel een 3 jarige die zegt.. je mag geen rokje aan van allah, anders ga je straf in de hel krijgen etc.

08-01-2008, 20:08


ik begrijp wel wat je bedoelt, het is iets waar ik nu ook mee zit.
In een korte periode heb ik mijn kinderen moeten leren dat wij niet aan sinterklaas, kerstfeest en vuurwerk doen. De eerste twee vond ik niet eens zo moeilijk maar dat laatste vond ik erg zwaar omdat natuurlijk MOSLIMvriendjes pochen over hoeveel vuurwerk ze niet hebben en ik natuurlijk niet het idee wil scheppen dat zijn vriendjes slecht zijn omdat ze iets doen wat tegen de islam is.

Ik probeer niets te forceren en laat alles gewoon zijn gangetje gaan en als er iets gebeurd waar ik iets over moet vertellen dan doe ik dat. Ik laat wel vaak het woordje Allah vallen zoals "dat mag niet van Allah" maar ik zeg nooit nooit nooit wat de gevolgen zijn, daar zijn ze te jong voor en dat werkt averechts.

In jouw geval zou ik mijn kindje wel verteld hebben dat wij moslim zijn en hun niet (tis een feit waar je niet om heen kan) en dat wij dat niet mogen eten van Allah.

08-01-2008, 20:40
Mijn dochtertje is 5 en tegen haar zeg ik ook gewoon dat wij bijv. dat vlees, als dat ergens aangeboden wordt bijv, niet mogen omdat wij moslims zijn..Ik weet niet of ze het helemaal begrijpt maar ze weet in ieder geval wel dat wij moslims zijn en dat sommigen dat niet zijn.

Verder vertel ik haar al zeker dat wij geen varkensvlees mogen omdat dat gewoon niet goed en omdat het niet van Allah swt mag.

Ja en verder ben ik er niet echt al heel bewust mee bezig moet ik eerlijk bekennen. Ik ben wel bewust bezig met dingen als niet liegen/ eerlijk zijn.

Ik moest wel lachen om jouw laatste stukje, over hoe vrouwen babies krijgen. Mijn dochtertje vroeg zich dat ook altijd af en omdat ik die vraag maar een beetje negeerde heeft ze het zelf bedacht: Ze tuffen ze gewoon uit via de mond
Voorlopig ga ik die versie van haar maar niet verpesten, vind het wel goed voor nu

08-01-2008, 23:07

Citaat door Marisah:
Ja.... maar dát gaat om handelingen of dingen die je moet doen of zeggen.

Het gaat mij om het uitleggen van 'het waarom van geloven of moslim zijn'. Heel moeilijk want geloven is een gevoel en hoe leg je dat een 3 jarige uit? Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel een 3 jarige die zegt.. je mag geen rokje aan van allah, anders ga je straf in de hel krijgen etc.


Ja misschien kun je duidelijk maken aan de hand van voorbeelden, Bijvoorbeeld door hem wat vragen te stellen;wie bijvoorbeeld brood maakt, hoe een tafel in elkaar word gezet. Alles heeft een maker nodig. Kijk naar buiten, zie de bomen zie de zon zie de mens etc. Dit alles is geschapen door Allah. En als wij moslims ons aan bepaalde regels houden dat wij dan als we overlijden in de hemel komen. Vertel bijvoorbeeld ook verhalen over de profeten(vinden ze vaak mooi om tegen op te kijken) Die harde kant hoef je hem niet te vertellen, vooral niet zulke dingen zoals straf en hel wat je hierboven beschreef leg bijvoorbeeld uit dat Allah vergevingsgezint is.

nou word wat als ik kids krijg

08-01-2008, 23:37
salamoe aleikoum warahmatullah wabarakatuh
inshALlah hebben jullie hier wat aan. Het is wel in het engels
http://www.islam4kids.com
En zoals tauwheed voor ons als moslims het belangrijkste is dienen we dit ook als eerst aan onze kinderen te leren (wanneer ze dit kunnen begrijpen).
Ik adviseer jullie dan ook om de artikelen tawheed4kids eerst door te nemen.
Moge Allah swt het makkelijk voor ons maken en onze kinderen leiden naar het juiste pad, ameen.
(onderaan staat wat links naar websites voor volwassenen wellicht kun je daar een kijkje nemen en lezen over artikels over tauwheed dan sla je meteen twee vliegen in 1 klap)
jullie zuster in islam

09-01-2008, 00:00
Het is heel belangrijk om 'wij' erbij te halen. En dan bedoel ik geen wij tegenm zij denken, maar het gezin idee. Het kan zij dat anderen mensen dit of dat doen, maar wij, als in wij als gezin, wij als Moslims, in dit huis, doen dit en dat niet. Daarmee veeg je alle 'ja maar Ali doet dit of dat of mag dit of dat wel' etc. van tafel. Dan zeg je gewoon rustig, dat is aan de ouders van die en die, wij doen dat niet.

Wat betreft eten, er is een leuk boekje van Kleine Moslims wat gaat over haraam en halal, dat is heel geschikt voor dit onderwerp. Ik heb mijn zoontje (en dat is ook een wijsneus) gewoon uitgelegd dat wij halal eten. Gelukkig werken mijn ouders (die zijn geen Moslim) daar ook aan mee, als we daar eten en er staat iets op tafel wat we niet eten/drinken, dan zeggen zij ook, 'dat is niet voor jou want dat is niet halal'. Met als gevolg dat hij ook aan vreemden die hem iets aanbieden nu eerst vraagt of het halal is. Wat betreft babies, ik heb gewoon gezegd, als een meneer en mevrouw gaan trouwen dan maakt Allah soms een kindje in de buik van de mevrouw en dan worden ze papa en mama. Dat was blijkbaar een afdoende uitleg, hij heeft daar niet verder over gevraagd.

Kennis leren maken met Allah is moeilijk. Ik zeg bijv dingen als dat Allah alles ziet en altijd bij je is, waarop mijn zoontje concludeerde dat Allah dan laserogen moet hebben. Maar ja dat zijn kinderen, dat ga ik niet corrigeren, vind ik eigenlijk wel grappig. En als kinderen jong zijn vind ik persoonlijk dat je de mooie dingen moet benadrukken. Niet gelijk hel en vuur etc, maar dat Allah je beschermd, je beste vriend is, dat je dingen aan Hem kan vragen, dat geloof een liefde in je hart is etc.

09-01-2008, 00:39
leuke en leerzame topic..

09-01-2008, 10:53
Thanks allemaal!!

Ja idd ik wil dat Islam vooral leuk is... dus vooral positief etc. Maar het concept geloven vind ik moeilijk om uit te leggen aan mijn eigenwijze peuter.

09-01-2008, 11:15
mooi onderwerp...

mijn dochter van 4 vroeg laatst wie de maan had gemaakt (ze vindt de maan helemaal geweldig). Ik heb als antwoord gegeven "allah". Waarop ik de volgende vragen krijg: waar is allah dan? is allah een mevrouw of een meneer? jaja, zie daar maar eens een antwoord op te geven...

vaak zeg ik dan ook dat ik het niet weet en dat alleen allah het weet.

09-01-2008, 12:16


Boeiend!!Up!

09-01-2008, 18:05
salamoe aleikoum
maryamamma wilde even reageren op jouw reactie. Dit zijn namelijk typisch vragen die direct betrekking hebben op tauwheed (wie is ALlah swt, waar is ALlah swt). Je kunt ze wel beantwoorden op een voor een kind begrijpelijke manier. Check nogmaals die website daar staan een hoop kleine artikels maar ook gedichten in gericht naar kinderen toe.
wa aleikoum salaam
je zuster in islam

09-01-2008, 19:27

Citaat door mijn_rupsje:
salamoe aleikoum
maryamamma wilde even reageren op jouw reactie. Dit zijn namelijk typisch vragen die direct betrekking hebben op tauwheed (wie is ALlah swt, waar is ALlah swt). Je kunt ze wel beantwoorden op een voor een kind begrijpelijke manier. Check nogmaals die website daar staan een hoop kleine artikels maar ook gedichten in gericht naar kinderen toe.
wa aleikoum salaam
je zuster in islam


Maar geef dan eens een voorbeeld van een antwoord op een vraag van een 3/4/5 jarige "wie is allah" ofzo...

Pagina's : [1] 2 3 4