Bekijk volle/desktop versie : Ik weet het, ik weet het..



07-01-2008, 10:36
het hoort niet bij sporthoekje maar eigenlijk moet dit overal geplaatst mogen worden.. Dus ik doe het toch ..

Assalaam oe alaikum warahmatoellah wa barakatoehoe,

afgelopen zaterdag was er een lezing georganiseerd door Moslim Jongeren Arnhem. Hierbij een korte samenvatting insjahAllah. Moge Allah mij vergeven indien ik iets verkeerds heb geplaats, ameen!

5 januari 2008
Samenvatting lezing Aboe Abderrahmaan
Gehoorzaamheid aan de ouders

Inna Alhamdulilaahi Na7maduhu ta3ala wa nasta3inuhu wa nastaghfiruh,
Wa na3udu bi Allahi min shoroeri anfosina, wa min sayiati a3malina,
Man yahdihi Allaho fala modilla lah, wa man jodlil fala hadiya lah,
Wa ashhado an la ilaha illa Allaah, Wa7daho la sharika lah,
Wa ashhado ana Mohummadan 3abdoehoe wa rasoeloh.

Vaak vragen onze ouder(s) ons iets, en zonder erbij na te denken zuchten wij als het ons wordt gevraagd. Nog afgezien van het feit of we daadwerkelijk daarna doen wat ons gevraagd word. Dit zet je aan het nadenken, wij vroegen vroeger onze ouder(s) iets en dan deden zij het gelijk voor ons. Bijvoorbeeld als je huilde in de nacht.

Naar mate we ouder worden zien we ouders ook als een last. Terwijl wij ze zelfs moeten helpen als zij bejaard zijn en hun behoefte niet zelf kunnen doen. I.p.v. helpen krijgen wij afkeer. Afkeer die zij niet hadden toen ze ons vroeger bij onze behoefte hielpen.
Het is bijna vanzelfsprekend geworden dat kinderen hun bejaarde ouders niet meer helpen. En vaak zien bijv. autochtone ouders het niet als iets vreemds dat hun kinderen hun niet komen helpen thuis. Dat toont weer eens aan hoe de maatschappij tegenwoordig is.

Allah opent 2 deuren van het paradijs (als jij beloning van Allah wilt, dus niet om andere redenen) als je:
1) Goed voor 1 van je ouders zorgt
2) Allah vergeeft je niet als je ouder(s), ontevreden over jou, sterft
(je dient je ouders te gehoorzamen, tenzij het tegen de regels van Allah in gaat)

We dienen respect te hebben voor onze ouders. Zo is er bijvoorbeeld een teken van respect als je met je vader op straat loopt. Dat je dan niet voor hem gaat lopen, maar naast hem of zelfs een klein stukje achter hem. Tenzij je obstakels wilt verwijderen of gevaren ziet, dan getuigt het natuurlijk van respect om voor hem te gaan lopen. Vaak zien we nu dat iemand pas achter zijn/haar vader loopt als er juist gevaren en obstakels in zicht zijn.

In veel verzen van de Quraan wordt gehoorzaamheid aan de ouders genoemd. Maar wanneer wordt deze genoemd? In vele verzen namelijk vlak na de tawheed. Dus vlak nadat er wordt gezegd dat je geen andere God mag aan bidden dan Allah en geen deelgenoten aan hem mag toekennen, vlak daarna wordt de gehoorzaamheid aan de ouders genoemd! SobhanAllah!
Geleerden zeggen dat hier wordt bedoeld: Je zult niet aanbidden totdat je je ouders gehoorzaamd, en je zult je ouders niet op de juiste manier gehoorzamen als je je Heer niet aanbid.

We dienen het goede tegen ze te zeggen en ze zachtmoedig aan te spreken.

Wat iets belangrijk is, is dat de manier waarop jij met je ouders omgaat, op die manier zullen jou kinderen met jou omgaan. Zo is er een verhaal. Geleerden die dit verhaal vertellen, geven hierbij aan dat het om een waargebeurd verhaal gaat. Een man liep met zijn zoon, of ze op reis waren weet ik niet meer precies maar zij liepen met elkaar op een afgelegen plek. De zoon stopte en zei tegen zijn vader: “hier ga ik u doden vader”. De vader was geschokt en zei: “waarom wil je mij doden, ik ben je vader?” Maar de zoon was vastberaden. De vader probeerde zijn zoon op andere gedachte te brengen maar tevergeefs. Waarop de vader zei: “Ok, het is duidelijk dat ik je niet zal kunnen overhalen, dus heb ik maar 1 vraag. Ik wil dat je me op die plek dood (wijzend naar een plek).”
De zoon zei: “Hoezo op die plek? Wat maakt het uit waar ik je dood?” Waarop de vader antwoordde: “Omdat dat de plek is waar ik mijn vader heb gedood.”
SobhanAllah..

Ook als je ouders ongelovig zijn moet je goed voor ze zijn. Dit geld bijvoorbeeld vaak voor mensen die bekeerd zijn tot de Islaam. Zij moeten misschien wel extra goed zijn voor hun ouders. Ook hierbij geld natuurlijk dat het niet tegen de regels van Allah in gaat. Maar zelfs bij ongehoorzaamheid dien je toch liefdevol en goed met hun om te gaan. Dat zet hun misschien ook aan het denken. Zo zullen zijn de ware Islaam zien en zal er injsahAllah interesse worden opgewekt.

07-01-2008, 10:37


Hadith: Er kwam een man naar de Profeet en die klaagde bij hem dat hij zijn vader geld gaf maar het was nooit genoeg. Waarop de Profeet antwoordde: “Jij en je geld zijn eigendom van je vader.”

Denk niet dat als je heel veel dingen hebt gedaan voor je ouders, dat je dan je schuld hebt afgelost! Al die dingen die je hebt gedaan voor ze lossen geen eens de schuld af van 1 schop in de baarmoeder toen je in de buik van je moeder zat. Laat staan nog het 9 maanden dragen van jou in de buik.
Zo was er een imam met honderden leerlingen. En hij gaf hun les vlakbij het huis van zijn moeder. En tijdens de les werd hij geroepen door zijn moeder om de kippen te voeren. Nu in deze tijd zullen wij denken: Kifech (hoe bedoel je) kippen voeren? Het geven van de les is belangrijker. En toch stond deze imam op en liet deze honderden leerlingen wachten. Hij voerde de kippen zoals hem gevraagd was zonder puf of zucht en ging daarna weer terug naar zijn leerlingen om de les te hervatten.

Bedenk goed beste broeders en zusters, dat als jij iets doet voor je ouders het niet hetzelfde is als wanneer zij iets deden/doen voor jou. Als jij iets doet dan is het van: wanneer houd het een keer op?
Als zij het doen dan is het omdat ze willen dat jij het beter hebt dan zijn.
Dat zijn 2 verschillende beweegredenen.

Moge Allah mij vergeven indien ik iets verkeerds heb gezegd. Al het slechte komt van de shaytaan en van mij, en al het goede komt van Allah en Zijn boodschapper .

Soeb7aanaka Allaahoemma wa bie7amdieka, ash-hadoe allaa ilaha ila anta, astaghfieroeka wa atoeboe ilayk.

Wa salaam oe alaikum warahmatoellah wa barakatoehoe..

07-01-2008, 11:37
Dingen over de dien moeten overal geplaatst kunnen worden, zoiets heeft geen aparte hoekje nodig! Djazak Allahoe gairan voor het meedelen

07-01-2008, 11:41

Citaat door Seliima:
Dingen over de dien moeten overal geplaatst kunnen worden, zoiets heeft geen aparte hoekje nodig! Djazak Allahoe gairan voor het meedelen


Top!
Wa iyaaki ..

07-01-2008, 13:40



Citaat door Ssmile:
Islam past in elke hoekje

Precies!

07-01-2008, 15:42
Wa aleikoem assalaam warahmatoellah wa barakatoehoe
Djazak Allahoe gairan voor het plaatsen broeder.

07-01-2008, 16:19
Masha'Allah, djazak Allahoe gairan.

Zoals Ssmile zegt: Islam past in elk hoekje!

07-01-2008, 18:27
Masha Allah wat een mooie reacties ..

Barakoellah feekom en wa iyakoem mensen.. Moge Allah jullie belonen voor jullie woorden insjahAllah!

07-01-2008, 20:33
Dank je voor dit berichtje goed samengevat het verveelde absoluut niet en was interessant Kan iemand dat stukje n het arabisch citeren niet vertalen (zoals ik hieronder doe kan nl niet zo goed arabisch lezen)

Zelf is er nauwelijks n gebed dat voorbij gaat zonder dat ik zeg Allahoema 7fedlie wa starlie alwalidein kama rabayani saghira

Shokran

08-01-2008, 07:48

Citaat door Mousid:
Dank je voor dit berichtje goed samengevat het verveelde absoluut niet en was interessant Kan iemand dat stukje n het arabisch citeren niet vertalen (zoals ik hieronder doe kan nl niet zo goed arabisch lezen)

Zelf is er nauwelijks n gebed dat voorbij gaat zonder dat ik zeg Allahoema 7fedlie wa starlie alwalidein kama rabayani saghira

Shokran


Salaam oe alaikum broeder,

welk stukje bedoel je?

08-01-2008, 10:56
amien broeder

08-01-2008, 11:00

Citaat door Hakiminho:
amien broeder



09-01-2008, 16:38



Citaat door Blueeyez81:
Salaam oe alaikum broeder,

welk stukje bedoel je?



Het stukje van Escapiste svp