Bekijk volle/desktop versie : Overig De kunstenaar



05-01-2008, 14:18

Citaat door picapica:
De kunstenaar

Wij mensen zullen de wereld nooit kunnen reden van zijn ondergang ooit zal de zon ophouden met branden en zal deze wereld vergaan. Een doelloos bestaan is de uiteindelijke conclusie.

Een kortzichtig mens zou mij geheel gelijk geven, maar wie zegt dat deze wereld een collectief doel zou moeten hebben. Mensen stellen doelen, voor de ene zinvol voor de ander zinloos. Een doel is niet meer en niet minder dan een droom die allen op magische wijze uit kan komen.

Een droom is een creatie van de wil. En de wil is vrij om te creëren wat hij wil. Een prachtig geschenk aan de kunstenaar. Maar de kunstenaar is niet altijd vrij het kunstwerk te maken die hij zo graag zou willen. Zodra de kunstenaar geremd wordt in zijn kunstwerk ziet hij in dat hij de wereld nooit kan reden van zijn ondergang en zal hij beseffen dat ooit de zon zal ophouden met branden en dat deze wereld uiteindelijk zal vergaan. Een doelloos bestaan is dan uiteindelijke zijn conclusie.
Vele kunstenaars zijn productie medewerkers geworden, en produceren een product wat lijkt op kunst in massale hoeveelheden. Het product wat dan geproduceerd wordt, is een droom niet van de productie medewerker maar van de kunstenaar die de massa productie in gang heeft gezet.

Het zou maar zo kunnen dat straks de wereld geregeerd worden door een selectief aantal kunstenaars die de rest van de mensheid achter de lopende band zet. Daarom vraag ik mezelf wel eens af of ik liever een heel product zie dan een half kunstwerk. En ik geloof heilig dat het antwoord op deze vraag alleen gegeven kan worden door de tijd die ook het uitdoven van de zon tot stand brengt.

Een wijze kunstenaar zal de tijd die hij nodig heeft voor het kunstwerk aanpassen aan zijn eigen kwaliteiten en aan de omgeving waarin hij leeft.
.

06-01-2008, 16:27


wauuuuw mooi !
mijn complimenten