Bekijk volle/desktop versie : Gunsten van de winter.



04-01-2008, 23:30
De Gunsten van de Winter

door Abu Nu’aym en Ibn Al-Jawzee, rahimahumaa Allaah

Vertaald door Oum Dujaanah

Het is overgeleverd door Abu Hurayrah, radiya Allaahu ‘anhu, dat hij zei:

“Zal ik jullie verwijzen naar gunstige handelingen?”

De mensen antwoordden:

“En wat zijn dat dan, oh Abu Hurayrah?”

Hij, radiya Allaahu ‘anhu, antwoordde:

“Vasten in de winter.”


De Arabieren waren gewend om als “koel” te verwijzen naar zaken die relatief makkelijk te verkrijgen waren. In deze overlevering, wordt het relatieve gemak van het vasten in de winter en de opvolgende beloning vergeleken met het verkrijgen van de gunsten van oorlog zonder de hitte van de strijd.

Het is overgeleverd van ‘Umar, radiya Allaahu ‘anhu, dat hij zei:


“De winter is buit voor de toegewijde aanbidders.”


Dit wordt verder uitgelegd in de volgende overlevering:

Het is overgeleverd van ‘Ubayd Ibn ‘Umayr, radiya Allaahu ‘anhu, dat hij zei:


“Wanneer de winter aanbrak, werd gezegd: “Oh Mensen van de Quraan!, de nacht is lang geworden zodat jullie (meer) kunnen bidden en de dag is kort geworden zodat jullie kunnen vasten.”


[Abu Nu’aym, rahimahu Allaah, in Hilyat Al-Awliyaa]

Zoals met andere ervaringen in deze wereld, waren de Salaf gewend om herinnerd te worden aan het Hiernamaals wanneer zij koud weer ervoeren:

Het is overgeleverd van de beroemde aanbidster Rabee’ah, rahimahaa Allaah, dat zij zei:

“Ik heb nooit een Adhaan gehoord behalve wanneer ik dan de Oproeper gedenk die de Dag der Opstanding zal aankondigen en ik heb nooit sneeuw zien vallen behalve wanneer ik mij dan de vliegende pagina’s van de boeken van de mensen (op die Dag) voorstel en ik heb nooit zwermen van sprinkhanen gezien behalve wanneer ik dan denk aan de Grote Bijeenkomst op de Laatste Dag.”

[Ibn Al-Jawzee, rahimahu Allaah, in Sifaat As-Safwah 2/433]


Salaam Wa3alaykoem WarahmatoeAllah Ta3ala Wabarakatoeh Wamaghfiratoeh