Bekijk volle/desktop versie : Hadith van de dag.



04-01-2008, 03:34
Titel: Een overtreding begaan.

Anas verhaalt: er kwam een man naar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem), en zei: “O Boodschapper van Allah, ik heb een overtreding (hadd) begaan, straf mij.” Er werd gebeden en de man bad met de Boodschapper van Allah mee. Toen het gebed over was, zei hij: “O Boodschapper van Allah, ik heb een overtreding begaan, straf mij volgens het Boek van Allah.” Hij vroeg: “Was jij tijdens het gebed bij ons aanwezig?” Hij antwoordde: “Ja” Hij (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: “Dan ben je vergeven.”

Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim.

Titel: Het dragen van goud

Abdullah bin `Abbas (Moge Allah hem genadig zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) een gouden ring in een man's hand zag . Hij (de Profeet) trok het weg, en wierp het weg, en zei: Als iemand van jullie van plan is om naar de hel te gaan, laat hem dit in zijn hand zetten."

Overlevering: Muslim

Titel: Gelovige behoort een gelovige vrouw niet te haten

Aboe Huraira verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Een gelovige man behoort een gelovige vrouw niet te haten. Als hij een eigenschap in haar haat, dan vindt hij een andere (eigenschap) van haar waar hij tevreden over is. "Of hij zei "daarnaast" in plaats van "een andere".

Overlevering: Muslim

Titel: Het nadoen van de niet-moslims

Ibn ‘Omar heeft verhaald dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Degene die een volk nadoet/imiteert behoort tot hen.”

Overlevering: Aboe Daawoed.

Titel: Vergeven en verdragen

Aïcha heeft overgeleverd: "Elke keer dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) tussen twee zaken mocht kiezen dan koos hij het eenvoudigste, mits daarmee geen zonde werd begaan. Als dat wel het geval is dan was hij de eerste die het vermeed. De Profeet nam nooit wraak voor zichzelf maar wel als de voorschriften van Allah, de Verhevene, werden overtreden."

Overlevering: Al-Buchaarie & Muslim

Titel: De goedgunstigheid van het leren van de Qur-aan

Othman Ibn Affan, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "De besten onder jullie zijn degene die de Koran hebben geleerd en die deze kennis hebben overgebracht."

Overlevering: Al-Bucharie

Titel: Goede manieren tijdens het niezen`

Abu Huraira heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Als men niest dan zegt men: "Alhamdulillah", d.w.z. "Dank aan Allah". Zijn broeder of vriend zegt dan tegen hem: "yarhamuka Allah", d.w.z. "Moge Allah je Zijn genade schenken". Degene die heeft geniesd vraagt dan aan Allah hen het juiste pad aan te wijzen en hun verstand te zegenen (Yahdikomo llaah wa yuslih balekom)."

Overlevering: Al-Buchaarie

Titel: De sleutel van het Paradijs

Wahb bin Munabbih verhaalt: "Er werd aan de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) gevraagd: 'Laa ilaha illallaah' is toch de sleutel van het Paradijs (Djannah)?.
Hij (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: 'Ja, (het is wel waar), maar kan er een sleutel zijn zonder tanden (m.a.w. iemaan en `ibadaat ) ?. Als een sleutel is met tanden dan gaat de deur open, anders gaat het niet open en blijft het dicht."

Overlevering: Al-Bucharie

Titel: Broederschap

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Koester geen wederzijds haat, noch jaloezie, noch haatgevoelens, en wees medebroeders (en zusters) en dienaren van Allah. Het is niet geoorloofd voor een moslim om zijn broeder (of zuster) meer dan drie dagen te verlaten.”

Overlevering: Muslim

Titel: Vloeken

Overgeleverd door Abu Ad Darda dat De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Mensen die gewend zijn te vloeken zullen op de dag des Opstanding niet voorspreken en niet getuigen."

Overlevering: Muslim.

04-01-2008, 03:35


Titel: Wees gerust, alles is vastgesteld

Ibn 'Abbaas verhaalt: "Ik bevond mij op een dag achter de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem), toen hij zei: "Jongen, ik wil je een aantal zaken leren: Denk altijd aan Allah, Hij houdt jou altijd in de gaten. Houd je aan Zijn geboden; Hij zal altijd bij jou zijn. Wanneer je wat te vragen hebt, vraag dat dan aan Allah; en wanneer je hulp zoekt; zoek die dan bij Allah alleen. Denk eraan dat als alle mensen zouden samenkomen om jou een of andere gunst te betonen, zij niet in staat zouden zijn jou iets anders te betonen dan wat Allah voor jou vastgesteld heeft. En dat indien zij allemaal zouden samenspannen om jou schade toe te brengen; zij niet in staat zouden zijn om jou iets ergers toe te brengen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. De pennen zijn opgeheven en de boeken zijn opgedroogd."

Overlevering: At-Tiermiedie.

Titel: Geliefde dienaar van Allah

Aboe Hurayra verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Allaahu Ta`ala zegt: "Wie een geliefde van Mij tot vijand maakt, die verklaart Mij de oorlog. Mijn dienaar brengt zich slechts nader tot Mij (taqarraba) door het vervullen van wat ik hem als plicht (fardz) heb opgelegd, terwijl hij niet ophoudt zich nader tot Mij te brengen door het doen van vrijwillige gebeden (nawaafil, enkelvoud van nafilah) werken, totdat Ik hem bemin, zodoende wordt Ik zijn horende oor, ziende oog, grijpende hand en lopende voet. Als hij Mij iets vraagt, zal Ik het hem geven, en als hij zijn toevlucht zoekt tot Mijn, zal Ik hem beschermen. Ik aarzel niet om iets te doen terwijl Ik aarzel om de ziel van de mu'min (gelovige) te nemen, want hij haat de dood en Ik haat om hem te teleurstellen."

Overlevering: Al-Bucharie

Titel: Afbeeldingen

Ibn 'Abbaas, moge Allah tevreden met hem en zijn vader zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het Vuur verblijven, en voor elke afbeelding die hij heeft gemaakt, zal er (ook) een ziel voor hem (de maker van afbeeldingen) worden gemaakt, die bestraft wordt in het Vuur" Ibn 'Abbaas zei: "Als je dat echt wil doen (het maken van afbeeldingen) doe het daan van bomen en andere objecten zonder ziel."

Overlevering: Muslim.

Titel: Zelfmoord

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Werkelijk, wie zichzelf opzettelijk (met de intentie hiertoe) doodt, zal zeer zeker worden gestraft in het vuur van de hel, waarin hij voor altijd zal verblijven.”

Overlevering: Al-Buchaarie & Muslim.

Titel: Het teken van een huichelaar

Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: 'Een huichelaar is te herkennen aan drie tekens; Bij alles wat hij zegt, liegt hij. Als hij iets afspreekt dan komt hij zijn afspraken niet na en als hij iets beloofd dan bedriegt hij de ander'."

Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim

Titel: Drinkmanieren

Ibn Abbaas verhaalt dat de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: “Drink niet in een teug zoals een kameel drinkt, maar drink in twee of drie keer. Spreek de naam van Allah uit wanneer jullie beginnen te drinken en prijs Hem wanneer jullie klaar zijn.”

Overlevering: Tiermiedie.

Titel: De drie tegen wie Allah niet zal spreken

Abu Hurayrah verhaalde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Er zijn er drie tegen wie Allah niet zal spreken, noch prijzen, noch naar kijken op de Dag der Opstanding; voor hun zal er een pijnlijke kwelling zijn: een oude man die zinaa pleegt, een koning die liegt, en een arme man die arrogant is.”

Overlevering: Muslim.

Titel: Het aanmoedigen tot liefdadigheid

Naar een overlevering van Abu Huraira heeft de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) gezegd: 'Wie tot het volgen van het goede leidraad aanmoedigt heeft er net zoveel baat bij als degenen die hem daarin volgen, zonder dat hun beloning minder wordt. Maar wie tot het volgen van een dwaling oproept heeft net zoveel zonden als degenen die hem volgen, zonder dat hun zonden minder zouden zijn.'

Overlevering: Muslim.

Titel: Mededogen hebben jegens dieren

Naar een overlevering van Abu Huraira heeft de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) gezegd: 'Een man werd erg dorstig toen hij op een weg liep. Hij vond een put, klom erin, drank en kwam eruit. Hij zag een hijgende hond aankomen, die aarde vrat van de dorst en zei: Deze hond heeft net zoveel dorst als ik heb gehad. Hij ging de put weer in en vulde zijn schoen met water en gaf de hond te drinken tot die zijn dorst leste. Allah prees zijn daad en heeft hem vervolgens Zijn vergeving getoond. De "sahaba" vroegen de Profeet: worden wij dan beloond voor het behandelen van dieren? Hij zei: je wordt voor elk levend schepsel beloond.'

Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim.

Titel: Genadig zijn tegenover kinderen

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) Hasan bin Ali kuste. Hij was in het gezelschap van Aqra’ ibn Haabis. Aqra’ zei: “Ik heb tien kinderen, maar ik heb nog nooit een van hen gekust.” De Boodschapper van Allah keek naar hem, en zei: “Wie niet genadig is, wordt niet begenadigd.”

Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim.

Titel: Een gehoorzame dienaar

Aisha verhaalt dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) 's nachts in gebed stond, totdat zijn voeten opgezwollen waren. Ik vroeg hem: "Waarom doe je dat, O Boodschapper van Allah, terwijl Allah jou je vroegere en latere zonden vergeven heeft?" Hij zei: "Houd ik er niet van een gehoorzame dienaar van Allah te zijn?"

Overlvering: Al-Bucharie.

Titel: Goedheid en zonde

An-Nawwaas ibnoe Samcaan overlevert dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Goedheid is het goede gedrag en de zonde is datgene wat onrust in jezelf opwekt en waar jij niet van houdt dat anderen ervan op de hoogte komen.”

Overlevering: Muslim.

Titel: Sterk zijn

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Sterk zijn betekent niet dat je iemand vloert. Waarlijk je bent pas sterk als je jezelf kunt bedwingen in een woede aanval."

Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim.

Titel: Het wonder in de baarmoeder

Anas bin Malik heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Allah wijst elke schoot (baarmoeder) een engel toe die zegt: “O Heer! een druppel zaad, O Heer! Een stolling, O Heer! Een kleine klont vlees.” Als Allah dan wenst om deze schepping te voltooien, vraagt de engel: “O Heer! zal het mannelijk of vrouwelijk worden, zal het ellendig of gezegend zijn, en hoeveel zal zijn provisie zijn? En hoe oud zal hij worden?” Alles wordt geschreven (vastgesteld) terwijl het kind nog in de baarmoeder zit.

Overlevering: Al-Buchaarie.

Titel: Pijn genezen

Aboe 'Abdoellah 'Oethman verhaalt dat hij bij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) klaagde over pijn die hij in zijn lichaam voelde. De Profeet zei: "Leg je hand op de pijnlijke plaats van je lichaam en zeg driemaal 'Bismillah' (in naam van Allah), en herhaal dat zeven maal: Ik zoek bescherming bij de eer en de kracht van Allah tegen het kwaad dat ik ondervind van de pijn die ik voel."

Overlevering: Muslim.

Titel: Tekenen van het Uur

Anas heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Onder de tekenen van het Uur zijn de volgende: “Overspel en het drinken van wijn zal normaal worden; het aantal mannen zal afnemen en het aantal vrouwen zal toenemen, totdat één man voor 50 vrouwen zal zorgen (dat 1 op 50 zal zijn).”

Overlevering: Al-Bucharie.

Titel: Het Laatste Uur

Hoedzayfa ubn Oesayd heeft verhaald: De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) kwam plotseling naar ons toe (toen wij onderling aan het praten waren). Hij zei: "Waar discussieren jullie over?" Zij (de metgezellen) zeiden: "We discussieren over het Laatste Uur." Daarop zei hij: "Het zal niet komen voordat jullie (vóór het Laatste Uur) tien tekenen zien." Hij noemde de rook, de anti-Christ, het beest, het opkomen van de zon uit het westen, het neerdalen van Isa (Jezus), zoon van Maria, Ya-edjoed en ma-edjoed (Gog en Magog) en aardverschuivingen zullen plaatsvinden op drie plaatsen; één in het oosten, één in het westen en één in Arabie, waarbij op het einde een vuur zal branden vanuit Jemen en het zal de mensen naar de plaats van hun verzameling drijven."

Overlevering: Muslim

04-01-2008, 16:35
ohh wat prachtig....heb je nog meer van deze hadith

04-01-2008, 20:04
Nee helaas niet, maar je kan je opgeven voor hadith van de dag. Dan krijg je dagelijks behalve in het weekend een hadith naar je mail gestuurd.


Stuur ''aanmelden voor hadith van de dag'' naar hadithvandedag@hotmail.com

Salaam Wa3alaykoem.

09-01-2008, 16:48


MachaAllah, bedankt. Dus dit heb jij allemaal op je mail gekregen?