Bekijk volle/desktop versie : Wiet verkopen haraam!?



Pagina's : [1] 2 3 4

03-01-2008, 11:37
Salaam Alaikoum,

Ik heb een zware discussie met een persoon die beweert dat het handelen in wiet NIET haram is!

Wie kan voor mij hier bewijs plaatsen dat het niet toegestaan is, het liefst in het arabisch en nederlands!

Wa alaikoum salaam

03-01-2008, 11:41


Vraag: Is het toegestaan om muziek (audio) cassettes te verkopen, zoals cassettes van Oemm Koelthoem en Faried al-Atrash en wat gelijk is aan hen?

Antwoord: Het verkopen van deze cassettes is haraam, om hetgene wat zij bevatten van muziek en liederen, welke haraam zijn, en het luisteren ernaar is haraam. En de Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd:

((Zeker, wanneer Allaah iets haraam heeft verklaard, dan is het kopen en verkopen ervan (ook) haraam))

En met Allaah is alle succes en moge Allaah vrede en zegeningen zenden op onze Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) en zijn familie en zijn metgezellen.

Het Permanente Commitee voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawaa, bestaande uit -

Voorzitter: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Vice Voorzitter: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Lid: Shaykh 'Abdullaah ibn Ghudayyaan;
Lid: Shaykh 'Abdullaah ibn Qu'ood
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Volume 13, Pagina 48, Vraag 10 van Fatwa Nr.6364

03-01-2008, 11:41
Salaam ou alaikoem,

Er is een regel in de islaam en dat is dat je niet in het slechte mag helpen en in zondes plegen,

Allah zegt in soerat 5 vers 2 (Interpretatie van vers):

En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding. En vreest Allah. Waarlijk, Allah is streng in het straffen.

03-01-2008, 11:44
Als diegene de fataawa niet aanneemt van de geleerden. Dan moet jij niet meer verder in discussie gaan met die persoon. Want hij luistert niet naar de geleerden. Hoe wou hij dan naar jou luisteren?

03-01-2008, 13:04



Citaat door Oem_Aatiff:
Vraag: Is het toegestaan om muziek (audio) cassettes te verkopen, zoals cassettes van Oemm Koelthoem en Faried al-Atrash en wat gelijk is aan hen?

Antwoord: Het verkopen van deze cassettes is haraam, om hetgene wat zij bevatten van muziek en liederen, welke haraam zijn, en het luisteren ernaar is haraam. En de Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd:

((Zeker, wanneer Allaah iets haraam heeft verklaard, dan is het kopen en verkopen ervan (ook) haraam))

En met Allaah is alle succes en moge Allaah vrede en zegeningen zenden op onze Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) en zijn familie en zijn metgezellen.

Het Permanente Commitee voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawaa, bestaande uit -

Voorzitter: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Vice Voorzitter: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Lid: Shaykh 'Abdullaah ibn Ghudayyaan;
Lid: Shaykh 'Abdullaah ibn Qu'ood
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Volume 13, Pagina 48, Vraag 10 van Fatwa Nr.6364


Bedankt voor je reactie, alleen het gaat even niet om muziek.

Ben echt opzoek naar een hadith waaruit blijkt dat dat niet toegestaan is, kan het het diegene voorleggen

03-01-2008, 13:05

Citaat door AnaWiyak:
Bedankt voor je reactie, alleen het gaat even niet om muziek.

Ben echt opzoek naar een hadith waaruit blijkt dat dat niet toegestaan is, kan het het diegene voorleggen


Assalaamou'Alaikoem.

Wat degene hierboven gezet heeft lijkt MIJ heel duidelijk:

En de Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd:

((Zeker, wanneer Allaah iets haraam heeft verklaard, dan is het kopen en verkopen ervan (ook) haraam))

03-01-2008, 13:08

Citaat door Bi_Ismi_Allaah:
Assalaamou'Alaikoem.

Wat degene hierboven gezet heeft lijkt MIJ heel duidelijk:

En de Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd:

((Zeker, wanneer Allaah iets haraam heeft verklaard, dan is het kopen en verkopen ervan (ook) haraam))


Dat snap IK ook wel, maar ik wil het graag in het arabisch zwart op wit

03-01-2008, 13:08
wa ta3awanoe 3alaa albiri wa taqwaaaaa

kama qala Rasoel sala Allaahoe 3alajhie wa salaam: Al haraamoe bayien wal halaloe bayien!!!

en wat die zuster heeft geplaats dat lijkt me genoeg bewijs voor diegene!

03-01-2008, 13:09

Citaat door AnaWiyak:
Dat snap IK ook wel, maar ik wil het graag in het arabisch zwart op wit


Ooh zo, Sorry dan heb 'k het verkeerd begrepen.

03-01-2008, 13:10

Citaat door Bi_Ismi_Allaah:
Ooh zo, Sorry dan heb 'k het verkeerd begrepen.


No problem

03-01-2008, 13:14
de Profeet heeft gezegd:

'..Zeker, wanneer Allaah iets haraam heeft verklaard, dan is het kopen en verkopen ervan (ook) haraam..'

'' qala Rasoel sala Allaahoe 3alajhie wa salaam: Al haraamoe bayien wal halaloe bayien''

Volume 13, Pagina 48, Vraag 10 van Fatwa Nr.6364


Heb je hier miss. wat aan?

03-01-2008, 13:16
Djazak Allahou Gairan!

En dat het roken ervan ook niet is toegestaan, kan iemand daar wat van plaatsen, of enig idee waar ik dat kan vinden?

03-01-2008, 13:19


Het enigste wat ik heb kunnen vinden is dit:

Vraag: Ik heb verschillende mensen horen zeggen dat Roken niet haram is, wat is de islamitische oordeel over deze gewoonte.


Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige

Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

"En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"

Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt;

"En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar&quot

Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou."

Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt;

"En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58)

Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27)

Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft"

Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen.

En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.

Cyber-Imam, Het team van al-Islaam.com

03-01-2008, 13:29

Citaat door Dlimi:
Roken is toegestaan maar niet gewenst. Met andere woorden ( in kleingeestige taal ) het word getolereert.

Wanneer wonderlicht 'Bi Ismi Allah' een bron-achtige brouwsel hangt wil dat niet zeggen dat dat het standpunt van Allah ( swt ) was geweest. ?bi Ismi Allah wil graag uitleggen ( en daarmee zichzelf belangrijk voelen ) hoe de werkelijke Islam 'moet' zijn.

But think again.

Salaam my brothers.



03-01-2008, 13:31

Citaat door Bi_Ismi_Allaah:



Haha, walllahila

Pagina's : [1] 2 3 4