Bekijk volle/desktop versie : Bijgeloof..



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

01-01-2008, 20:36
Laatst goot ik net gekookt water door de gootsteen, waarnaar mijn gezelschap kwaad werd en zei moet je NOOIT meer doen. Toen ik vroeg waarom zei diegene, omdat je nooit wat er in de gootsteen leeft (geesten etc) etc

Ik dacht what ever en vroeg niet verder..

Wie weet of dit gewoon domweg bijgeloof is, of dat we ons hier als Islamieten aan moeten houden (wat me onwaarschijnlijk lijkt).

01-01-2008, 20:43


Ken ik niet maar ken wel bv dingen zoals een schoen omdraaien want is niet goed
Een vlinder in huis is goed nieuws
S avonds dweilen mag niet ook iets met geesten
etc etc etc

Zoveel bijgeloof en toch hou ik me eraan ; erg eigelijk dat het zo word ingestampt in je jeugd

01-01-2008, 20:44
klopt... altijd a3oedoe billahi mina sajtani radjiem zeggen.

Dan kan je het in de gootsteen gooien!

01-01-2008, 20:44
Er is veel bijgeloof in de marokaanse cultuur maar dit is geen bijgeloof, in de gootstenen en in de putjes kunnen djinns zitten en als wij daar zomaar heet water overgooien kunnen we hen vermoorden of verwonden en kan de familie van die djinn wraak nemen.

Zeg altijd bismillah en zet de koude kraan open als je heet water weggiet. Jammergenoeg heb ik niet zo snel een bron maar mijn man heeft dit ook van een sheigh gehoord waar hij les volgt. allahoe a3lem.

01-01-2008, 20:45



Citaat door MissLoulou:
Ken ik niet maar ken wel bv dingen zoals een schoen omdraaien want is niet goed
Een vlinder in huis is goed nieuws
S avonds dweilen mag niet ook iets met geesten
etc etc etc

Zoveel bijgeloof en toch hou ik me eraan ; erg eigelijk dat het zo word ingestampt in je jeugd



Bij ons zeggen ze dat je dan de volgende dag ze3ma bezoek krijgt

01-01-2008, 20:47

Citaat door Tulpje_:
Er is veel bijgeloof in de marokaanse cultuur maar dit is geen bijgeloof, in de gootstenen en in de putjes kunnen djinns zitten en als wij daar zomaar heet water overgooien kunnen we hen vermoorden of verwonden en kan de familie van die djinn wraak nemen.

Zeg altijd bismillah en zet de koude kraan open als je heet water weggiet. Jammergenoeg heb ik niet zo snel een bron maar mijn man heeft dit ook van een sheigh gehoord waar hij les volgt. allahoe a3lem.


Dat heb ik ook gehoord.

Trouwens kokend water is slecht voor de buizen en de gootsteen tout court.

01-01-2008, 20:47

Citaat door MissLoulou:
Ken ik niet maar ken wel bv dingen zoals een schoen omdraaien want is niet goed
Die kende ik nog niet, k pleur de schoenen altijd in de schoenenkast en soms ook omgekeerd

Een vlinder in huis is goed nieuws
Heb er wel eens eentje in huis gehad, zal volgende keer op toezien dat hij een portie geluk meebrengt anders is ie dead meat

S avonds dweilen mag niet ook iets met geesten
Kende ik ook niet (in welk jaar heb ik geleefd?)..zelfs mijn moeder weet die volgens mij niet, we dweilden vroeger thuis altijd in de avond..

etc etc etc

Zoveel bijgeloof en toch hou ik me eraan ; erg eigelijk dat het zo word ingestampt in je jeugd
hm

01-01-2008, 20:48

Citaat door Tulpje_:
Er is veel bijgeloof in de marokaanse cultuur maar dit is geen bijgeloof, in de gootstenen en in de putjes kunnen djinns zitten en als wij daar zomaar heet water overgooien kunnen we hen vermoorden of verwonden en kan de familie van die djinn wraak nemen.

Zeg altijd bismillah en zet de koude kraan open als je heet water weggiet. Jammergenoeg heb ik niet zo snel een bron maar mijn man heeft dit ook van een sheigh gehoord waar hij les volgt. allahoe a3lem.

Dit is ook wat ik eerder gehoord heb...


Als het goed is, heb ik hier op m.nl gelezen dat iemand kokend water had gegooid door de gootsteen en dat de mens bezeten werd door de djien want die had haar kinderen verwond... (weet niet meer precies hoe het verhaal ging)
Allah oe e3lem...

01-01-2008, 20:48

Citaat door Tulpje_:
Er is veel bijgeloof in de marokaanse cultuur maar dit is geen bijgeloof, in de gootstenen en in de putjes kunnen djinns zitten en als wij daar zomaar heet water overgooien kunnen we hen vermoorden of verwonden en kan de familie van die djinn wraak nemen.

Zeg altijd bismillah en zet de koude kraan open als je heet water weggiet. Jammergenoeg heb ik niet zo snel een bron maar mijn man heeft dit ook van een sheigh gehoord waar hij les volgt. allahoe a3lem.


ik doe het never nooit meer!

01-01-2008, 20:54

Citaat door DessertRose15:
klopt... altijd a3oedoe billahi mina sajtani radjiem zeggen.

Dan kan je het in de gootsteen gooien!


klopt is geen bijgeloof
maar allah oe allam
zo moet je ook altijd als je naar bed gaat je eeten afdekken
want een djin kan er savons aan gaan eeten

01-01-2008, 20:56
Ik vertel dit net lachend aan me man en hij kijkt me dood serieus aan en begint ook met hele verhalen. Mensen die gehandicapt raken omdat ze heet water in de gootsteen gooien of weet ik veel wat. Ik vind het overdreven, daar was ie niet mee eens

01-01-2008, 21:08

Citaat door Maroc_Meissie:
Laatst goot ik net gekookt water door de gootsteen, waarnaar mijn gezelschap kwaad werd en zei moet je NOOIT meer doen. Toen ik vroeg waarom zei diegene, omdat je nooit wat er in de gootsteen leeft (geesten etc) etc

Ik dacht what ever en vroeg niet verder..

Wie weet of dit gewoon domweg bijgeloof is, of dat we ons hier als Islamieten aan moeten houden (wat me onwaarschijnlijk lijkt).


Dit hoor je idd vaak en laatst was er een geleerde op Iqraa die dit bevestigde. Het schijnt dat djins o.a. in riolen etc leven en als ze heet water over zich krijgen kunnen ze boos worden. Dus wat je moet doen is ALTIJD bismi Allah zeggen voordat je heet water gaat gieten

01-01-2008, 21:09



Citaat door Jamilaaaa:
Eten moet je altijd afdekken of in ieder geval een pollepel (of iets anders) over het eten heen leggen en bismiAllaah zeggen, want djinns kunnen ook overdag aan je eten zitten niet alleen savonds..

Maakt toch niet uit als ze aan het eten zitten? Wat is daar erg aan?

01-01-2008, 21:16

Citaat door OemPowerRangers:
Dit hoor je idd vaak en laatst was er een geleerde op Iqraa die dit bevestigde. Het schijnt dat djins o.a. in riolen etc leven en als ze heet water over zich krijgen kunnen ze boos worden. Dus wat je moet doen is ALTIJD bismi Allah zeggen voordat je heet water gaat gieten


Ik doe het nooit meer, pfffff nou ga ik bij alles wat ik doe rekening houden met de geestenwereld en met ze rekening houden voor het geval dat.
Moet ik nou ook eten voor ze laten voor ik ga pitten ofzo

01-01-2008, 21:20
Vandaaaaaaaaaaaaaaaar!!!!!!

Mijn oma zegt altijd salaam alikom als ze haar huisje binnen loopt, terwijl ze alleen woont. Snapte het nooit en vroeg ook nooit naar, maar nu ik dit lees is het kwartje gevallen.

Ik zeg wel altijd bismillah in alles wat ik doe, misschien idd wel handig/beter om je huisje te groeten..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10