Bekijk volle/desktop versie : Onrust in Nederland rond jaarwisseling



Pagina's : [1] 2

01-01-2008, 09:18
Onrust in Nederland rond jaarwisseling

Uitgegeven: 1 januari 2008 07:43
Laatst gewijzigd: 1 januari 2008 09:08

UTRECHT - De jaarwisseling is in Utrecht erg onrustig verlopen. Een politiewoordvoerder laat weten dat het aantal meldingen uit de stad de politiecapaciteit overstijgt.
ANP

"Er zijn geen excessen, maar het is erg onrustig." Volgens de politie zijn in de wijk Kanaleneiland buurtvaders, vrijwilligers die toezicht in hun eigen wijk houden, bekogeld met vuurwerk.

"Er zijn diverse auto's in brand gestoken en er is sprake van overlast en geweldplegingen." In de stad zijn ook vreugdevuren aangestoken.

Amsterdam

Ook in Amsterdam was het onrustig. Baldadig publiek belaagde tijdens nieuwjaarsviering twee keer een ambulance.

In een geval sneuvelden de ramen van het voertuig, in het andere wisten de hulpverleners op tijd rechtsomkeer te maken. Dat maakte een woordvoerder van de politie bekend.

Vechtpartijen

Volgens de zegsman was de jaarwisseling drukker dan in voorgaande jaren. De politie had de handen vol aan verschillende vechtpartijen.

Vroeg op de avond hield zij twee 18-jarige, Duitse jongens aan die met vuurwapens in de lucht schoten. Hoeveel mensen de politie in totaal heeft opgepakt, kon de woordvoerder rond 2.30 uur nog niet zeggen.

GGD

Ook de GGD had volgens een zegsman een "heel drukke" avond. Twintig personen moesten naar het ziekenhuis.

Tien van hen raakten gewond door vuurwerk, de overige tien liepen verwondingen op door vechtpartijen of overmatig alcoholgebruik.

Auto

Voor vier personen in een auto verliep oud en nieuw eveneens zeer onvoorspoedig. Even voor middernacht belandde hun voertuig door nog onbekende oorzaak in het water van de Piet Heinkade in het centrum, waarna een voorbijganger erachteraan sprong.

Duikers haalden alle vijf personen uit het water. Allen moesten naar het ziekenhuis, drie waren er zeer ernstig aan toe.

Brand

De brandweer had de handen vol aan een brand in een woning aan de Herengracht. De bovenste drie verdiepingen brandden volledig uit, een persoon wordt vermist.

Het is onduidelijk of de brand werd veroorzaakt door vuurwerk. Verder had de brandweer het, net als in voorgaande jaren, druk met de vele kleine, door klappers en pijlen veroorzaakte brandjes.

Dam

Enkele tienduizenden mensen woonden het oud en nieuwfeest op de Dam bij. Volgens de organisatie waren er 50.000 bezoekers, de politie hield het op 25.000.

Al vrij snel was het plein zo vol, dat de politie de toegangswegen er naartoe afsloot.

Muziek

Golden Earring-drummer Cesar Zuiderwijk en percussieband Slagerij van Kampen traden op tijdens het feest dat door de Nederlandse Staatsloterij en de gemeente Amsterdam was georganiseerd.

Het publiek kon op acht grote schermen kijken naar de gelukkigste momenten van 2007. Om middernacht was er een grote vuurwerkshow. Volgens een woordvoerster van de Staatsloterij was het feest "een succes".

Rotterdam

In Rotterdam heeft de politie tijdens de jaarwisseling ongeveer 85 personen aangehouden. Zij maakten zich schuldig aan incidenten als openlijke geweldpleging, belediging van agenten en het afsteken van vuurwerk.

Een woordvoerder van de politie sprak dinsdag rond 06.00 uur van een relatief rustige jaarwisseling.

Vlaardingen

In Vlaardingen sneuvelden de ruiten van enkele tientallen huizen na een flinke vuurwerkontploffing. Ook raakten in die plaats vier mensen gewond bij een steekpartij. Hoe zij er aan toe zijn, is bij de politie nog niet bekend.

Haaglanden

De politie in de regio Haaglanden had een drukke avond en nacht, aldus een woordvoerster. De Mobiele Eenheid (ME) moest op een paar plekken in Den Haag ingrijpen. Exacte cijfers over het aantal aanhoudingen kon de politie nog niet geven.

Leiden

Agenten zijn maandagavond rond 23.00 uur in Leiden bestookt met vuurwerk. De mobiele eenheid (ME) moest er aan te pas komen om de rust in de wijk te herstellen.

Ook in een andere wijk in Leiden moest de ME in actie komen. Omstanders belaagden de hulpdiensten, die een brand wilden blussen. In totaal zijn zes mensen opgepakt. Dat liet een woordvoerster van de politie weten.

Dodewaard

De Mobiele Eenheid is maandagavond ook in actie gekomen op het Dorpsplein in Dodewaard. Een groep van ongeveer 30 jongeren zorgde daar voor onrust. Eén persoon is aangehouden.

De groep veroorzaakte overlast met vuurwerk en gooide onder meer vuurwerk naar agenten. Na waarschuwingen veegde de ME het plein schoon, aldus een politiewoordvoerder.

De aangehouden persoon wordt verdacht van openlijke geweldpleging.

Nijmegen

De Mobiele Eenheid moest ook optreden in Nijmegen en Tiel.

In Nijmegen kwam de ME er kort aan te pas toen de brandweer een te hoog opgelaaid vreugevuur wilde blussen. In Tiel was er eveneens sprake van te uitbundig vuur, waardoor de ME moest optreden.

Aanhoudingen

De politie verrichtte geen aanhoudingen. Bij de actie eerder in Dodewaard, werd wel één persoon aangehouden wegens openlijke geweldpleging.

In Bruchem, waar het vorig jaar erg onrustig was, verloopt de jaarwisseling vooralsnog probleemloos.

Rozenburg

In Rozenburg heeft de politie dinsdag een groep van ongeveer veertig personen opgepakt. De jongeren maakten zich tijdens de nieuwjaarsnacht schuldig aan diverse vernielingen bij een winkelcentrum.

De Mobiele Eenheid (ME) moest er aan te pas komen om alle relschoppers op te pakken. Dat liet een woordvoerder van de politie weten.

Groningen

De jaarwisseling heeft in Groningen tot een regen aan telefoontjes naar de meldkamer geleid. Grote incidenten deden zich echter niet voor in de provincie. Dat meldde een woordvoerder dinsdagochtend.

De jaarwisseling stond in het noorden vooral in het teken van de mist. Het zicht was op veel plaatsen maar enkele meters. De politie probeerde daarom zoveel mogelijk te voet en per fiets te opereren.

Weeromstandigheden

Dat de meldkamer ruim duizend meldingen kreeg - honderden meer dan bij andere jaarwisselingen - schrijft de politie grotendeels toe aan de weersomstandigheden.

Zo kreeg de meldkamer telefoontjes van mensen die de weg kwijt waren of ongerust waren vanwege het wegblijven van bekenden.

Ongevallen

De gevaarlijke weersomstandigheden leidden niet tot grote incidenten op de weg; er werden slechts twee ongevallen geregistreerd, met een gewonde tot gevolg.

Verder waren er twee gaslekken en zeven woningbranden, waarvan drie in het centrum van Groningen.

Bekogelen

In de Groninger wijken Vinkhuizen en Beijum moest de Mobiele Eenheid in actie komen nadat jongeren politieagenten met onder andere flessen hadden bekogelden.
(c) ANP

Bron

Hilpverleners die net op tijd rechtsomkeer konden maken In Beijum waren het mn Antillianen die voor veel problemen zorgden.

01-01-2008, 10:16


Wat gezellig is het toch om oud en nieuw te vieren Heeeee?

Tjonge ik denk haast dat de lijst nog wel langer gaat worden.

01-01-2008, 10:32

Citaat door gaviel:
Wat gezellig is het toch om oud en nieuw te vieren Heeeee?

Tjonge ik denk haast dat de lijst nog wel langer gaat worden.


Tsja, helaas dat denk ik ook.

Maar nu is het wel erg stil op straat.

Alleen wel veel rotzooi, vooral voor de stoep van het Chineze restaurant hier in de buurt.

01-01-2008, 10:36

Citaat door gaviel:
Wat gezellig is het toch om oud en nieuw te vieren Heeeee?

Tjonge ik denk haast dat de lijst nog wel langer gaat worden.



Ja inderdaad........


Ik blijf daarom veilig thuis en in de tuin en ga ook nergends naartoe. je weet maar nooit tegenwoordig

01-01-2008, 10:55


Om die redenen ben ik lekker om tien uur naar bed gegaan en alleen idioten steken hun geld in de fik om twaalf uur.

01-01-2008, 11:08

Citaat:
De jaarwisseling is in Utrecht erg onrustig verlopen
Bing weer...

01-01-2008, 11:15

Citaat door Palestine:
Om die redenen ben ik lekker om tien uur naar bed gegaan en alleen idioten steken hun geld in de fik om twaalf uur.


Ik ook, ik was niiet in the mood !
Werd je niet om 12.00 wakker gebombardeerd?

01-01-2008, 11:19

Citaat door Palestine:
Om die redenen ben ik lekker om tien uur naar bed gegaan en alleen idioten steken hun geld in de fik om twaalf uur.



het is eigenlijk zonde van je geld inderdaad en die arme vogels

01-01-2008, 11:43
Marokkanen die waren zoetjes thuis voor de teevee

01-01-2008, 14:14

Citaat door Palestine:
Om die redenen ben ik lekker om tien uur naar bed gegaan en alleen idioten steken hun geld in de fik om twaalf uur.




Moest zelf wel iets halen voor de dochter, maar is zo een onzin idd...

01-01-2008, 14:38
geldverspilling. mensen die knalletje achter knalletje er een kick van krijgen om verschillende kleuren en knallers in de lucht te horen.

01-01-2008, 14:40
" Volgens de politie zijn in de wijk Kanaleneiland buurtvaders, vrijwilligers die toezicht in hun eigen wijk houden, bekogeld met vuurwerk.


dit vind k gewoon niet kunne...

het is zeer belachelijk oude marokaanse mannen die worden bekogeld..

waar gaat het heen..

01-01-2008, 15:11


Hebben we het nu nog over normen&waarden...

Dit krijg je als je geen houvast hebt in het leven... mijn familie moet er hard om lachen.. dit is waar Nederland naar streeft elk eind van het jaar..

01-01-2008, 15:35

Citaat door David:
Wat bedoel je precies?




Gedoogd beleid dat wordt gevoerd in Nederland op drugs, het toestaan van alcoholisme, het onzedelijk gedrag dat je wordt aangeleerd, het jezelf inlaten door duivelse muziek, het (intiem) contact tussen beide geslachten etc. etc.

Ik denk dat jij het bovenstaande ook hebt kunnen verzinnen.

Wat zijn de normen dan hier in Nederland, waar hechten we zoveel waarde aan? Het is allemaal één grote leugen... Met andere woorden het eindresultaat wordt ons altijd duidelijk aan het eind van het jaar.. dan wordt de balans opgemaakt..

01-01-2008, 17:34

Citaat door maroc_reddy:
Gedoogd beleid dat wordt gevoerd in Nederland op drugs, het toestaan van alcoholisme, het onzedelijk gedrag dat je wordt aangeleerd, het jezelf inlaten door duivelse muziek, het (intiem) contact tussen beide geslachten etc. etc.

Ik denk dat jij het bovenstaande ook hebt kunnen verzinnen.



jaja, en zo is het ieder jaar weer, mensen die bijelkaar komen, gezellig een hapje en drankje drinken, elkaar het beste wensen in voorspoed en goede gezondheid, en vooral veel luisteren naar DUIVELSE muziek.

ps heb begrepen dat veel marokaan dit fenomeen van hollanders hebben overgenomen alleen kijkt de gemiddelde marokaan eerder naar het DUIVELSE oog

Pagina's : [1] 2