Bekijk volle/desktop versie : Eten van slakken. halal/haram

30-08-2002, 09:54
gisteren zat ik met een kennis te kletsen en toen kwamen op het onderwerp slakken. vraag me maar niet hoe we daar op kwamen.

maar anyways, ik vraag me toch af of het wel halal is om slakken te eten, tenslotte leven ze nog totdat ze in het water gegooid worden en op het vuur gezet, dat is maj3oef of niet?

Ik heb er nooit wat over gelezen, ik vraag me af of iemand het ooit is tegen gekomen in lqoraan of in een boek.

Ben benieuwd

30-08-2002, 10:47

salamo aliakom

weinig tijd om een lang verhaal te zetten.dus kort maar krachtig.
haram..

ws
shirihane

30-08-2002, 10:50

Citaat:
Origineel gepost door shirihane
salamo aliakom

weinig tijd om een lang verhaal te zetten.dus kort maar krachtig.
haram..

ws
shirihane
Mensen, mensen, je moet niet zomaar met de term haram smijten zonder bewijs.
Het eten van slakken is halal. Ik zal zo het bewijs posten.

30-08-2002, 10:51
Is het eten van slakken toegestaan?

Vraag: Ik heb vernomen dat het haram is om slakken te eten. Nou lijkt mij dat wel logisch aangezien slakken op een wrede manier in water gekookt worden. Ik eet het dan ook absoluut niet. Alleen ik ken wel vele moslims die het wel eten. Vandaar dat ik heel graag wil weten of het haram of halal is.

Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Allah zegt in de Heilige Qor'aan;

"Zeg (O Mohammad!) "Ik vind in wat aan mij is geopenbaard geen verbod dat een eter iets eet, behalve wanneer het een kadaver dier is, of stromend bloed, of varkensvlees. Want voorwaar, het is onrein, of zwaar zondig waarover iets anders dan de Naam van Allah is uitgesproken. Wie dan door nood gedwongen is (daarvan te eten), zonder dat hij het wenst en zonder dat hij overdrijft; voorwaar, dan is jouw Heer Vergeveingsgezind, Meest Barmhartig"" (Soerat al An'am, 6:145)

De hoofdregel in de Islam, is dat alles halaal is, behalve waar Allah of de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) een verbod op heeft uitgesproken. Wat betreft het eten van slakken, dit is toegestaan, maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden vanwege de aard van het dier.

De geleerde Abdoel Hayy ibn Mohammed ibn Sadiq at-Toezjgany al Ghemmary heeft een studie verricht naar het eten van slakken, en heeft de meningen van de grote geleerden op dit onderwerp vergeleken. Het probleem met slakken is dat ze niet te slachten zijn volgens de gebruikelijke wijze, en ze komen onder hetzelfde oordeel als sprinkhanen. De sheikh heeft gezegd dat men de slak in heel heet water moet klaarmaken, of gegrilt (gebakken met vuur) moeten worden. Dit is de voorwaarde. Voor de rest moeten de regels van de rest van het eten van dieren worden nagevolgd (de slak moet levend zijn voordat men hem in het water gooit of grilt)

Bron: Sheikh Khalil al-Moemni, uit zijn boek Fatawa al-Badriyya; vraag nummer 269, blz 219.

En Allah en Zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) weten het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

30-08-2002, 11:00

nou dank je wel,

dan is bij deze mijn vraag beantwoord.

30-08-2002, 17:46
sorry mensen

vreemd, altijd gedacht dat het haram is.
hoe kom ik er dan eigenlijk bij dat het haram is

en najib,wat betreft het woord haram gebruiken zonder bewijs.daar heb je helemaal gelijk in.hierbij mijn excuses aan iedereen,maar ik vindt het wel vreemd....hoe kom ik erbij...

als ik erachter kom wat mij heeft laten denken is dat het haram is,dan laat ik het wel weten.

liefs
shirihane

30-08-2002, 17:52
Ik wist dat het halal was, maar wat ik niet wist is dat ze in heet water gekookt moeten worden. In mijn omgeving (o.a. mijn moeder) worden ze in lauw water gekookt. Dus dat is dan echt een lijdensweg voor ze. Ik zal het in ieder geval aan mijn moeder doorgeven. Ik vind ze in ieder geval heerlijk om te eten.
Je moet er gewoon niet te veel bij nadenken wanneer je ze eet.

30-08-2002, 17:53
als ik ze eet voel ik ze in mijn buikje zwemmen
ik eet ze RAUW

19-08-2008, 12:21
Rauw!!!!

Bah Dat Slijm

19-08-2008, 14:27

Citaat door shirihane:
sorry mensen

vreemd, altijd gedacht dat het haram is.
hoe kom ik er dan eigenlijk bij dat het haram is

en najib,wat betreft het woord haram gebruiken zonder bewijs.daar heb je helemaal gelijk in.hierbij mijn excuses aan iedereen,maar ik vindt het wel vreemd....hoe kom ik erbij...

als ik erachter kom wat mij heeft laten denken is dat het haram is,dan laat ik het wel weten.

liefs
shirihane

Dommie, je moet geen excuses aan ons maken maar aan je Heer, want je hebt Zijn woorden verdraait en niet die van ons.