Bekijk volle/desktop versie : is vuurwerk haram?



Pagina's : [1] 2

27-12-2007, 23:04
dames en heren,
ik zou even snel willen weten of vuurwerk afsteken haram is,
ik heb namelijk een internet bestelling geplaatst, en die zou ik eigelijk morgen moeten ophalen en betalen,
als ik vandaag weet of het haram is, dan daag ik morgen gewoon niet op daar, ik heb er toch nog niet voor betaald,
mensen ik wil wel duidelijke argumenten,
wa3alaikom salaam,

27-12-2007, 23:06


had je dat niet eerst kunnen checken VOORDAT je had besteld

27-12-2007, 23:07


Wel moet ik zeggen dat ik elk jaar siervuurwerk koop. Is gewoon prachtig om te zien. Voel me dan weer even een klein kind.
Maar je portomonee wordt er niet beter door. Mooie lichtjes, Boem, Pats. Geld weg.

27-12-2007, 23:08
k heb wel eens gehoord dat het haram is omdat je je geld verspilt en omdat het gevaarlijk kan zijn. ik denk als je gewoon goedkoop wat rotjes enzo koopt het niet erg is. maar als je egt van die dure pakketten gaat kopen en een paar honderd euro gaat uitgeven dat dat wel haram is ja.

27-12-2007, 23:08


ja ik dacht dat het gewoon halal was,
totdat mijn moeder moeilijk begon te doen,
ouders gebruiken altijd slappe smoesjes,
ze zeggen dat het haram is, dan vraag je waarom, en dan negeren ze je ineens :s
maar die 30 euro kan ook in mijn portemonnee blijven
beter dan dat ik het ga verknallen

27-12-2007, 23:09
oud en nieuw vieren is haram...vuurwerk is ook haram...geld uitgeven voor onnodige dingen zijn haram...je geld gaat de lucht in(letterlijk)....

27-12-2007, 23:10

Citaat door Brahiem89:
k heb wel eens gehoord dat het haram is omdat je je geld verspilt en omdat het gevaarlijk kan zijn. ik denk als je gewoon goedkoop wat rotjes enzo koopt het niet erg is. maar als je egt van die dure pakketten gaat kopen en een paar honderd euro gaat uitgeven dat dat wel haram is ja.


ik heb gewoon standaard vuurwerk gehaald voor 30 euro,
je weet wel,
die rotjes, minipijltjes, romeinse kaarsen, grondbloemen enzo,
ik vind zelf 30 euro niet veel als ik het vergelijk met anderen,

sommige mensen geven wel duizenden euro's uit aan vuurwerk

27-12-2007, 23:11
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de laatste der Profeten en Boodschappers, onze Profeet Mohammed, zijn familieleden en al zijn metgezellen.

Jaarlijks besteden mensen wereldwijd honderden miljoenen euro's aan hetgeen wij met knal- en siervuurwerk betitelen. Dit als blijkgeving van vreugde en vermaak tijdens feestelijke gelegenheden. Een aantal van de moslims vraagt zich af wat de zienswijze van de Islam is aangaande vuurwerk en wat het Islamitische oordeel is over het handelen, verkopen en gebruiken ervan. Bij een nadere bestudering van de Islamitische grondbeginselen en stelregels komen wij tot de volledige overtuiging dat elke vorm van deelname, ongeacht of het nu gaat om het handelen of verbruiken van vuurwerk, niet toegestaan is. In het bijzonder knalvuurwerk. Dit vanwege een aantal islamitische beweegredenen, waaronder:

Ten eerste; het uitgeven van geld aan vuurwerk is een verspilling en verkwisting van het bezit dat nutteloos wordt besteedt. Allah, de Verhevene, heeft de moslim verboden zich schuldig te maken aan deze zaken, zeggende (interpretatie van de betekenis):

“....Overdrijft niet. Voorwaar, Hij houdt niet van de buitensporigen.”

(Soerat al-Acraaf: 31)

Ook zegt Allah, de Verhevene (interpretatie van de betekenis):


“....En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satans en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer.

(Soerat al-Israa’: 26-27)

Ook heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd: “Waarlijk, Allah heeft voor jullie het slecht behandelen van de moeders verboden. Alsook het achterhouden van bezit, het onterecht vragen ervan en het levend begraven van de meisjes. Hij heeft het roddelen en achterklap, het stellen van te veel vragen en het verkwisten van het vermogen voor jullie verafschuwd."

(Overgeleverd door al-Boechaari en Moeslim)


Het spenderen van geld aan vuurwerk behoort zonder meer tot het verkwisten van het bezit.


Ten tweede; wetende dat dit een verspilling en verkwisting is van het bezit zonder enig religieus of wereldlijke voordeel, leidt het ook tot grote schade aan persoonlijke en gemeenschappelijke eigendommen. Zo kan het leiden tot lichamelijk letsel. In het bijzonder bij het gebruik van knalvuurwerk dat bij het afgaan schade toe kan brengen aan de vingers, handen, ogen of zelfs kan leiden tot iemands dood. Dit behoort tot het zaaien van verderf op aarde. Naast het feit dat dit lichamelijk letsel kan veroorzaken, leidt het ook tot schade aan het milieu. De gassen die vrijkomen bij het ontploffen van vuurwerk dragen bij aan luchtvervuiling. Dit alles heeft Allah, de Verhevene, verboden door te zeggen (interpretatie van de betekenis):


"En wanneer hij zich afwendt, gaat hij op de aarde rond om er verderf te zaaien en het gewas en het vee te vernietigen. En Allah houdt niet van verderf."

(Soerat al-Baqarah: 205)

En ook zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

"En doodt elkaar niet. Voorwaar, Allah is voor jullie Meest Barmhartig."

(Soerat an-Nisaa': 29)


Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Berokken geen onopzettelijke schade en geen opzettelijke schade.”(Overgeleverd door Ibnoe Maadjah)


Ten derde; het geluid dat afkomstig is van vuurwerk bezorgt buren, voornamelijk de ouderen en kinderen onder hen, veel overlast en wekt eveneens irritaties bij hen op. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie in Allah en de Laatste Dag zegt te geloven, dient zijn buren geen kwaad aan te doen.”

(Overgeleverd door al-Boecharie)


Ook werd aan de Profeet (vrede zij met hem) eens het verhaal verteld van een vrouw die regelmatig het gebed in de nacht verrichtte en overdag vastte maar ze was met haar tong een last voor haar buren. Hierop zei de Profeet (vrede zij met hem): “Zij bezit geen goeds. Ze zal in de Hel belanden.”

(Authentiek verklaard door al-Albaanie)


Ten slotte, wij adviseren alle moslims zich verre te houden van dit schadelijke vuurwerk. Wij wensen dat het geld dat men besteedt voor het aanschaffen van vuurwerk uitgeeft aan armen en behoeftigen. Hierdoor zal men aanleiding zijn en rijkelijk beloond worden voor het voeden van een hongerige, het kleden van een behoeftige en het genezen van een zieke omwille van Allah, de Verhevene Die heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):


“Zij vragen jou wat het is dat zij als bijdrage moeten geven. Zeg: “Wat jullie aan goeds geven (als bijdrage), is bestemd voor de ouderen en de verwanten en de wezen en de armen en de reiziger zonder proviand.” En wat jullie aan goeds doen: voorwaar, Allah is daarover Alwetend.”

(Soerat al-Baqarah: 215)


Wij vragen Allah's vrede en zegeningen voor onze Profeet Mohammed, zijn familie en al zijn metgezellen.



Sheich Fawaz Jneid

Voorzitter Dacwah en Fatwah-commissie

Centrum Sheich al-Islaam ibn Taymia


27-12-2007, 23:11

Citaat door meftah123:
dames en heren,
ik zou even snel willen weten of vuurwerk afsteken haram is,
ik heb namelijk een internet bestelling geplaatst, en die zou ik eigelijk morgen moeten ophalen en betalen,
als ik vandaag weet of het haram is, dan daag ik morgen gewoon niet op daar, ik heb er toch nog niet voor betaald,
mensen ik wil wel duidelijke argumenten,
wa3alaikom salaam,



Hier staat je antwoord wel in denk ik
http://www.al-yaqeen.com/nieuw/nieuws/nieuws.php?id=1059

27-12-2007, 23:14
er staat iets in over milieu vervuiling, ''de aarde verzaaien, het vee vernietigen,
koeienmest is de grootste milieuvervuiler,
en daarna de auto,

27-12-2007, 23:17
maar zoals ik al van plan was,
ik ga morgen gewoon niet naar de winkel,
en verder laat ik het wel van me af weten
gelukkig hoefde ik niet van te voren te betalen,
eigelijk is het wel mooi om te zien hoe andere mensen honderden euro's wegknallen,
een paar tientjes valt dan wel weer mee

27-12-2007, 23:19

Citaat door meftah123:
er staat iets in over milieu vervuiling, ''de aarde verzaaien, het vee vernietigen,
koeienmest is de grootste milieuvervuiler,
en daarna de auto,



Asalaamoe alaykoem wa Ra7matoeAllah wa Barakatoeh aggi.


Het gaat er niet om wat het meest vervuilt.
Maar dit is ook vervuiling.

Dààrbij buiten vervuiling, is dit geldverspilling/verkwisting.
Dit zou genoeg reden moeten zijn om geen vuurwerk te moeten kopen.


[Denk dat broeder ILI_Amazigh hetzelfde bewijs als ik heeft.]


Moehim ziet u zelf.

Ghayr inshaAllah.

27-12-2007, 23:20


eeej,
als ze mij bellen zeg ik gewoon dat ik op vakantie ben, en dat ik alles heb geprobeerd op het te annuleren,
ik zeg gewoon, ja ik ben voor het offerfeest naar marokko afgereisd, en momenteel bevind ik me daar nu nogsteeds, enzz,
ik vind het zelf een hele goede smoes, ofniet

27-12-2007, 23:20

Citaat door borgerokko:
Asalaamoe alaykoem wa Ra7matoeAllah wa Barakatoeh aggi.


Het gaat er niet om wat het meest vervuilt.
Maar dit is ook vervuiling.

Dààrbij buiten vervuiling, is dit geldverspilling/verkwisting.
Dit zou genoeg reden moeten zijn om geen vuurwerk te moeten kopen.


[Denk dat broeder ILI_Amazigh hetzelfde bewijs als ik heeft.]



Ghayr inshaAllah.


ja klopt... volgens my is dat linkje van my gewoon de link naar de tekst die jij gelijk hebt gepost.

27-12-2007, 23:21
Ten eerst vuurwerk afsteken werd eerst gedaan om geesten te verdrijven

geloven wij daar moslims in?
nneeeee dus het is heeeeeeel haram!!


ten tweede je verbrand gewoon je geld voor ze3ma ´´lol´´´
ten derde het is levensgevaarlijk!
ten vierde het is gewoon geen islamitsche gewoonte!
ten vijfde het is niet goed voor het milieu, voor de ouderen voor de dieren want je verstoort ze daarmee! en dat mag niet


dus je hoeft je vuurwerk niet op te halen

Pagina's : [1] 2