Bekijk volle/desktop versie : Flyer tegen 'vernederende' films over koran



27-12-2007, 17:24
AMSTERDAM - Een islamitische beweging heeft in verschillende steden een pamflet verspreid met een oproep aan moslims hun godsdienst te verdedigen tegen 'een film over de Edele koran'.

Het schotschrift, dat is ondertekend door de organisatie Hizb Ut Tahrir (HUT), roept op 'een weerwoord te bieden aan hen die proberen onze heiligdommen te vernederen'. Een woordvoerder van HUT zegt donderdag dat het pamflet onder meer is gericht tegen de film die Geert Wilders heeft aangekondigd.

Campagne tegen belediging

Zwijgen wanneer de koran wordt vernederd, wordt door sommige mensen begrepen als een teken van acceptatie, stelt het pamflet. Hierdoor zouden schenners van de koran kunnen doorgaan met vernederingen.

De flyeractie is volgens Hizb Ut Tahrir een onderdeel van een campagne tegen lastering van de islam. "Het gaat niet alleen om de film, het gaat over alle beledigingen", zegt een woordvoerder. De pamfletten zouden in bijna alle grote steden in brievenbussen zijn gedaan. "Maar we hebben ook een online petitie tegen het lasteren van de islam. Die is al door tweeduizend mensen ondertekend, ook door niet-moslims."

Geweld uitgesloten

De actie zou ook zijn bedoeld om niet-moslims te informeren over hoe moslims zich voelen onder de 'constante beledigingen die ze over zich heen krijgen'. "Dit is niet de manier om bruggen te bouwen, op deze manier breek je ze alleen maar af.

Wij tolereren absoluut niet dat de islam wordt belasterd." Het gebruik van geweld is volgens de woordvoerder uitgesloten.

De AIVD noemde HUT in het jaarverslag van 2004 een radicaal islamitische beweging die zich in ieder land aanpast aan de lokale omstandigheden. Zo zou de beweging zich in Nederland vooral op Turken richten.

De aanhang zou in Nederland uit enkele tientallen mensen bestaan. In Denemarken kon de organisatie na 18 maanden onderzoek niet op illegale activiteiten worden betrapt, maar in Duitsland is lidmaatschap verboden.

Verspreidingsgebied

De politie bevestigt dat de pamfletten woensdagavond in Haarlem en IJmuiden zijn uitgedeeld. De politie daar gaat kijken hoe de moslimgemeenschap reageert op het pamflet, zegt een woordvoerder. Ook in Den Haag en Voorburg zijn soortgelijke meldingen binnengekomen.

Inwoners van delen van Utrecht vonden het pamflet maandag al in de post. Ook in Amsterdam en Zaandam zouden flyers zijn uitgedeeld.

Wilders

In februari vorig jaar werden ook flyers rondgedeeld waarin Geert Wilders werd opgeroepen spotprenten over de profeet Mohammed van zijn site te verwijderen. Volgens het AD kwamen die pamfletten van HUT. In 2004 noemde de woordvoerder van HUT de beweging 'niet gewelddadig, niet terroristisch en niet antisemitisch'.

PVV-voorman Wilders pleitte eerder dit jaar voor een verbod op de koran. Een provocerende film van zijn hand over het heilige boek wordt volgens de politicus eind volgende maand op televisie uitgezonden. Wilders was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.

(c) Novum

bron: http://www.nu.nl/news/1369752/10/Flyer_tegen_%27vernederende%27_films_over_koran.ht ml

online petitie: http://www.haltlasterenvanislam.nl/

27-12-2007, 18:27


het is voor een moslim een plicht om de koran te verdedigen
als het niet zo is wil ik graag reacties
van moslims natuurlijk

27-12-2007, 18:57

Citaat door dadeltje2:
het is voor een moslim een plicht om de koran te verdedigen
als het niet zo is wil ik graag reacties
van moslims natuurlijk



van moslims?

wat een knurft..

27-12-2007, 19:05

Citaat door Arabianboy:
Allah haliem, ik weet wel dat je je mag verdedigen als je aangevallen wordt vanwege je geloof... maar wat hij doet is niet fysiek...


en wat hizb u tahreer doet is ook niet fysiek (flyers verspreiden)

27-12-2007, 19:13


van wat ik begrepen heb is dat je moet opkomen voor je geloof als deze beledigd word . verder vind ik het initiatief van HUT heel goed want zo laat je de mensen die een verkeerd beeld hebben over moslims en de islam zien dat we ook normaal protest kunnen voeren. want het is geen geheim dat de meeste mensen denken dat moslims barbaars zijn en altijd geweld toepassen hiermee laat je gewoon heel goed zien dat dat neit zo is

27-12-2007, 19:15
wel de petitie tekenen iedereen!


hier kan dat: http://www.haltlasterenvanislam.nl/

27-12-2007, 19:15

Citaat door galtek:
van wat ik begrepen heb is dat je moet opkomen voor je geloof als deze beledigd word . verder vind ik het initiatief van HUT heel goed want zo laat je de mensen die een verkeerd beeld hebben over moslims en de islam zien dat we ook normaal protest kunnen voeren. want het is geen geheim dat de meeste mensen denken dat moslims barbaars zijn en altijd geweld toepassen hiermee laat je gewoon heel goed zien dat dat neit zo is

Mag ik je nog quoten NADAT Wilders zijn film heeft uitgebracht?