Bekijk volle/desktop versie : wat is een hassan hadith????

14-11-2003, 12:07
Salam aleikom wa rahmatoulah,

Ik ben al meerdere malen als dalil van een hadith tegen gekomen dat het een hassan hadith is. Ik vraag me alleen af welke betekenis ik daaraan moet toekennen? Ik ken wel de term dat een overleveringsketen sahih is, zoals meestal bij mouslim.
Je hebt natuurlijk wel de verschillende degradaties van de verschillende ahadith, bijvoorbeeld zwak(da3if) of sahih.
Maar mijn vraag is nu? wat is die hassan hadith en hoe moet ik die plaatsen? Is dat een "sterke" hadith? Zijn er nog meer onderscheidingen te maken en zo ja wat houden die in?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen...

Djazaakoelahoe khayran alvast...

wa aleikom asalaam wa rahmatoulah

09-01-2005, 00:20

asSalaaam u3alikum

Sahieh: hadiths die uitgesloten is van defecten en die geen verbogen mankementen in de overleveraarsketen bevat. Een hadith die door oprechte betrouwbare personen is overgeleverd en ononderbroken terugloopt tot de profeet.

Hasan: hadith die geen overleveraar in zijn keten bevat, die verdacht wordt van leugens.

Da’ief: hadiths waarover twijfels bestaan. Deze twijfels kunnen tot uiting komen in de inhoud of in de overleveraarsketen wanneer een van de overleveraar verdacht wordt van ketterij (bid’a)

Mawdu: hadith die op grond van leugens aan de profeet toegeschreven is, het is eigelijk geen hadiths. Registratie hiervan is verboden, behalve om de mensen hiervoor te waarschuwen.

Mutawatir: hadiths, overgeleverd door een groep mensen, waarvan het uitgesloten is dat zoveel mensen het over een leugen eens zouden zijn en waarvan de overleveraarsketen onafgebroken tot de profeet terugloopt.

Ahad: hadith die door slechts 1 persoon is overgeleverd.

Aziez: hadiths die door slechts 2 personen is overgeleverd.

Gharieb: Dit is een keten van overleveraars waarbij elke overleveraar, bv. vanaf de Sahabi, ieder een andere richting opgaat. Het wordt dus door verschillende mensen aan verschillende volkeren overgeleverd.

Mawquf: De keten van overleveraars gaat alleen terug tot de Sahabi . De profeet ontbreekt.

Marfu’: hadith die helemaal terugloopt naar de profeet.(SAWS)

Wa Salaaam

09-01-2005, 00:26

Citaat door Hatty:

Hasan: hadith die geen overleveraar in zijn keten bevat, die verdacht wordt van leugens.
Weet je zeker dat dit klopt? Waar heb je dit stukje vandaan?

09-01-2005, 00:33
Uit syllabus van school genaamd:

Hadith
Overleveringen over de Profeet Mohammed (SAWS)

Ik heb het daaruit of het zeker is, 3alim Allah

Ghair inschaAllah

09-01-2005, 00:48

Citaat door Hatty:
Uit syllabus van school genaamd:

Hadith
Overleveringen over de Profeet Mohammed (SAWS)

Ik heb het daaruit of het zeker is, 3alim Allah

Ghair inschaAllah
Ik weet het niet hoor..

Maar een hasan hadith is een 'goede' hadith dat naast de kwalificatie 'sahih' komt en bepaalde overleveraars heeft die een gebrekkig geheugen hadden.

09-01-2005, 01:12
K heb ff in me boekenkast gekeken en kwam het volgende tegen:

Diegene die goed is op zich zelf (al-H'asanoe liedzaatieh): Dit is de overlevering waarvan de ketting verbonden is door overleveraars die even betrouwbaar zijn, maar waarvan de manier waarop zij de overlevering bewaard hebben minder sterk is, ongeacht of zij dit van buiten geleerd hebben of dat zij dit schriftelijk bewaard hebben, als argument is dit even sterk volgens de meerderheid

De overlevering die goed is door anderen (al-H'asanoe lieghayrieh): Dit is de overlevering die men niet kan aanvaarden, totdat hij een gezel heeft die de reden waarom men deze overlevering niet kan aanvaarden, opheft. Er wordt ook gezegd dat dot de zwakker overlevering is die via meerdere overgeleverd wordt, maar waar geen leugenaar noch iemand die grote zonden verricht, in aanwezig is.

Uit een boek genaamd: Introductie tot de Islamitische (shari'ah) wetenschap.
Van: Aboe'ieleeh Saalih'Ibn Moegbiel Al-"Osaymie At-Tamiemie
Vertaling: Aboe'Abdoerrah'maan.

Moge Allah ons vergeven voor fouten inschaAllah...Adjma3ien~!

09-01-2005, 01:19

Citaat door Hatty:

Moge Allah ons vergeven voor fouten inschaAllah...
Amien

09-01-2005, 13:07
Hoe heet zo een hadith waarvan men niet zeker is dat het zo is gezegd of bedoelt?