Bekijk volle/desktop versie : Tofik Dibi: kroegen in 'Bijbelgordel' langer open



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

23-12-2007, 11:30

[SIZE="5"]GroenLinks: kroegen in Biblebelt langer open
[SIZE="4"]Tofik Dibi versus de strengchristelijke struisvogelpolitiek[/SIZE][/SIZE]



De kroegen op de zogenoemde Biblebelt moeten ruimere openingstijden krijgen. Dit moet leiden tot meer verantwoord alcoholgebruik van jongeren in deze gebieden. Tweede Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks) zal dit dinsdag tijdens een debat over het alcoholbeleid voorstellen aan de ministers van Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid en voor Jeugd en Gezin.

Voor jongeren in het strengchristelijke deel van Nederland, dat als een gordel van de Zeeuwse eilanden naar de kop van Overijssel loopt, is er volgens Dibi weinig te beleven. "In Urk en Staphorst sluit de kroeg om half twaalf. Het is daarom niet gek dat de jeugd haar toevlucht zoekt in keten, waar ze zich buiten alle regels om op de alcohol kunnen storten." Juist in deze gebieden bevinden zich 'concentraties van zuipketen' waar jongeren zich klemzuipen, meent hij.


De kroeg sluit om 23.30 uur; de jongeren gaan verder in een 'zuipkeet'



Volgens het Kamerlid leiden ruimere openingstijden van horecagelegenheden ertoe dat jongeren in een veiliger omgeving uitgaan, wat moet leiden tot minder alcoholmisbruik. "Als we nu geen oplossing bieden voor de jongeren die zich rot vervelen, neemt alcoholmisbruik toe en komt de kater later."

Bron Trouw

23-12-2007, 11:34


Ja, ja. Laten we het coma zuipen verplaatsen naar de kroeg.

23-12-2007, 11:40
Ik word een beetje onpasselijk van dat 'rot vervelen'. Alsof kinderen van zestien perse tot vier uur of later uit moeten gaan.

23-12-2007, 11:46

Citaat door Hoogervorst:
Ik word een beetje onpasselijk van dat 'rot vervelen'. Alsof kinderen van zestien perse tot vier uur of later uit moeten gaan.

Kinderen van zestien

23-12-2007, 11:50


exploitanten zouden zelf hun tijden moeten mogen bepalen in plaats politieke bemoeienis

23-12-2007, 11:52

Citaat door Douchestraal:
exploitanten zouden zelf hun tijden moeten mogen bepalen in plaats politieke bemoeienis

D66 standpunt

23-12-2007, 11:52

Citaat door SUPER_MAROC:
Kinderen van zestien
Jij bent niet met me eens.

23-12-2007, 11:54

Citaat door Hoogervorst:
Jij bent niet met me eens.

Nou het maakt me niks uit, maar toen ik 16 was had ik het iig ook niet cool gevonden om "kind" genoemd te worden. Over het algemeen wordt toch wel de term "jongeren" gebruikt?

Het is wel duidelijk dat de uitdrukking "kinderen van zestien" bewust provocerend bedoeld is, daarom moet ik lachen.

23-12-2007, 11:58
Nu ik erover nadenk; als je 16 bent ben je nog een kind. Wat weet je nou op die leeftijd?

23-12-2007, 12:02
lemster!!! hoe gaat het? Leuk je te zien!

Ja tuurlijk ben je nog niet volwassen als je 16 bent, maar je bent toch wel handelingsbekwaam en verantwoordelijk voor je daden enzo. Ik bedoel, een kind is volgens mij voor de puberteit, daarna vind ik het meer een "jongere".

23-12-2007, 12:02
Taz, in Amsterdam sluiten veel tenten om de nabij 5 uur en dan gaan de afterparties bij mensen thuis verder of zoekt men een tent met een 24-uursvergunning waar coke en pillen slikkers zich treffen.

Hoe je het ook wendt of keert jongeren (helemaal de kinderen onder deze jongeren ) bezig houden met maatschappelijke interesses en wereldse kijken lijkt me een verstandigere houding, maar ach ben gelukkig geen politicus

23-12-2007, 12:03

Citaat door SUPER_MAROC:
Kinderen van zestien


Yup, het brein is pas uitontwikkeld tussen het 20e en 25e levensjaar.
Het deel dat als laatste volgroeid raakt is nu net dat gedeelte waarin de complexe vaardigheden zoals het georganiseerd werken, het onder controle houden van de impulsen, het bewust worden van de gevolgen van de eigen handelingen, het toekennen van prioriteiten, het maken van toekomstperspectieven etc. is gelocaliseerd.
Zolang die vaardigheden nog niet op peil zijn kun je niet spreken van een persoon die geheel verantwoordelijk is voor zijn eigen handelingen.

Ik begrijp best dat dit voor iemand van 16 onaangenaam is om te horen, maar de weerstand om dit te willen inzien is dan ook een direct gevolg van juist die onvoldoende ontwikkeling.

23-12-2007, 12:06



Citaat door scuba:
Yup, het brein is pas uitontwikkeld tussen het 20e en 25e levensjaar.
Het deel dat als laatste volgroeid raakt is nu net dat gedeelte waarin de complexe vaardigheden zoals het georganiseerd werken, het onder controle houden van de impulsen, het bewust worden van de gevolgen van de eigen handelingen, het toekennen van prioriteiten, het maken van toekomstperspectieven etc. is gelocaliseerd.
Zolang die vaardigheden nog niet op peil zijn kun je niet spreken van een persoon die geheel verantwoordelijk is voor zijn eigen handelingen.

Ik begrijp best dat dit voor iemand van 16 onaangenaam is om te horen, maar de weerstand om dit te willen inzien is dan ook een direct gevolg van juist die onvoldoende ontwikkeling.
En wat doet alcohol (overmatig of niet) met een niet volledig ontwikkelt brein?

23-12-2007, 12:07

Citaat door scuba:
Yup, het brein is pas uitontwikkeld tussen het 20e en 25e levensjaar.
Het deel dat als laatste volgroeid raakt is nu net dat gedeelte waarin de complexe vaardigheden zoals het georganiseerd werken, het onder controle houden van de impulsen, het bewust worden van de gevolgen van de eigen handelingen, het toekennen van prioriteiten, het maken van toekomstperspectieven etc. is gelocaliseerd.
Zolang die vaardigheden nog niet op peil zijn kun je niet spreken van een persoon die geheel verantwoordelijk is voor zijn eigen handelingen.

Ik begrijp best dat dit voor iemand van 16 onaangenaam is om te horen, maar de weerstand om dit te willen inzien is dan ook een direct gevolg van juist die onvoldoende ontwikkeling.

Jaha, maar toch noem ik een 16-jarige een jongere.

23-12-2007, 12:11

Citaat door SUPER_MAROC:
Jaha, maar toch noem ik een 16-jarige een jongere.


hehh, dat klinkt inderdaad wel wat 'aardiger'. Toch hebben ze nog wel een lange weg te gaan ( wel een heel interessante overigens ).

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7