Bekijk volle/desktop versie : Een jonge man kwam naar de Profeet (s.a.w.s) en vroeg



Pagina's : [1] 2

20-12-2007, 10:00

Een jonge man kwam naar de Profeet (s.a.w.s) en vroeg:

Een jonge man kwam naar de Profeet (s.a.w.s) en vroeg:

"Boodschapper van God, geef mij toestemming om ontucht te bedrijven."

De metgezellen van de Profeet (s.a.w) schreeuwden naar de jongeling. De Profeet (s.a.w) hield de metgezellen tegen en vroeg de jonge man om bij hem te komen. De jonge man kwam naar hem toe en ging voor de Profeet (s.a.w) zitten. Deze vroeg hem:

"Zou je willen dat er ontucht met je moeder werd gepleegd?"

"Nee, moge God mij daarvoor behoeden!"

"Niemand zou dit voor zijn moeder willen. Zou je het voor je dochter willen?"

"Nee,moge God mij daarvoor behoeden!"

"Niemand wou dit voor zijn dochter willen. Zou je het voor je zuster willen?"

Op deze manier ging de Profeet (s.a.w) door en noemde alle tantes van de jonge man. Ieder keer antwoordde de jongeling: "Nee!" en de Profeet (s.a.w) antwoordde steeds: "Ook andere mensen willen dat niet!"

Tenslotte plaatste de Profeet (s.a.w) zijn hand op de borst van de jonge man en zei:"O Heer, reinig zijn hart, vergeef hem zijn zonde en behoed zijn kuisheid."

Daarna was er voor de jonge man niets zo verfoeilijk en afschuwelijk als ontucht.

"En houdt u verre van overspel; want het is een afschuwelijke zaak en een slechte weg. (Qor'aan 17:32)


20-12-2007, 10:00


Huilen uit angst voor Allah


Ya’laa bin ‘At-Taa رضي الله عنه heeft gezegddat zijn moeder de kohol bereidde voor ‘Abdoellah, de zoon van ‘Omar ibnoel-Chattaab r.a en dat hij iemand was die veel huilde. En dat hij de deur achter zich dichtdeed en dan begon te huilen. En hij huilde zoveel, tot hij blind geworden is. As-Syar 3/94

'Aasim رضي الله عنه heeft gezegd dat:

''Aboe Waa-il zoveel snikte en huilde, wanneer hij alleen in zijn gebed was. En zelfs dat, indien de hele wereld aangeboden zou worden om te huilen in het ijzijn van de mensen, hij dit niet zou doen. As-Syar 4/165

Ishaaq bin Chafرضي الله عنه heeft gezegd:

''Wanneer 'Amr ibn Qays overwonnen werd door gevoel van zwakheid( dat hij wilde huilen), draaide hij zijn gezicht naar de muur en zei:'' Wat is een verkoudheid toch vervelend.'' As-Safwah 2/74

Ham-maad bin Yazied رضي الله عنه heeft gezegd:

''Het kon af en toe zijn dat Ayyoeb een overlevering vermeldde, waardoor zijn ogen begonnen te tranen en hij zich naar de muur keerde. En vervolgens zei:'' Wat is een verkoudheid toch vervelend.'' As-Safwah 2/179.

Mohammed bin Waasi'رضي الله عنه heeft gezegd:

''Ik ben mannen tegengekomen die samen met hun vrouw op hetzelfde hoofdkussen sliepen. En dat hun kussen nat werd door tranen die zij lieten, zonder dat hun eigen vrouw dit merkte. En ik heb mannen ontmoet, die zich in de rij bevonden met degenen die het gebed verrichten en die begonnen te huilen, zonder dat degene die zich naast hen bevond, besefte dat de persoon naast hem huilde.'' As-Safwah 2/163.

En hij heeft ook gezegd: '' Er waren zelfs mannen die gedurende twintig jaar veel gehuild hebben, zonder dat hun eigen vrouw hiervan op de hoogte was.'' As-Syar 122/6

En Mohammed bin Sierien رضي الله عنه hoorde men huilen tijdens de nacht en lachen tijdens de dag. As-Safwah 2/148

En Imaam Al-Basrie رضي الله عنه heeft gezegd:

''Er waren onder hen mannen die gedurende twintig jaar de gewoonte hadden een aanbidding te verrichten, zonder dat hun buur hiervan op de hoogte was. Terwijl anderen één keer een nachtgebed verrichten of één keer de hele nacht rechtop staan en zich dan hoogmoedig opstellen tegenover hun buur. En zij kwamen (na Fadjr) samen om elkaar aan het hiernamaals te herrineren. En wanneer één van hen begon te huilen, trachtte hij dit zoveel mogelijk te onderdrukken. Maar wanneer dit onmogelijk was, stonden zij op en gingen weg. En een man geeuwde in het bijzijn van 'Omar bin 'Abdil'Aziez, waarop deze hem een duw gaf en zei:'' Pas op dit kan een verleiding zijn.'' Al-bidaayah Wan-Nihaayah 9/280
[ Hij gaf hem een duw en zei dit, omdat hij hem wilde aansporen om niet te geeuwen; anders zouden de mensen weten dat hij moe was door het nachtgebed te verrichten ]

20-12-2007, 10:01
tala3a al-badru 3alyna

Volle maan verscheen boven ons...
vanuit de bergpaden van het afscheid.
Het is ons verplicht dankbaarheid tetonen zolang nog iemand tot allah aan roept .

O'U die naar ons toegezonden is U bent tot ons gekomen met een welgehoorzaamde boodschaap.


U hebt al-madina ten zeerst vereerd u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .


er verscheen een duidelijke licht , het licht van de beste der boodschappers.
het licht van de veiligheid en vrede.

het licht van de waarheid en zekerheid .

Allah de (verhevene) heeft hem (de profeet mohamed)gestuurd
als barmhartigheid voor alle volkeren .

Er is boven het land een lichtflits.. en er is boven op de zee een lichtflits.

Volle maan verscheen boven ons
Van uit de bergpaden van het afscheid.
Het is ons verplicht dankbaarheid tetonen zolang nog iemand tot allah aan roept .

O'U die naar ons toegezonden is U bent tot ons gekomen met een welgehoorzaamde boodschaap.


U hebt al-madina ten zeerst vereerd u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .

u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .
Gezonden met de waarheid is hij naar ons gekomen .

zijn woorden waren een openbaring van uit de hemel ,
zijn spraak was een overduidelijke taal hij daagde hier mee de taalkundigen uit.

Hierin (de koran) zit genezing voor het lichaam ,
en er zit voor de ziel ook een medicijn.

O'Leider (naar het het rechtepad) vredesgroeten zij met u.
Zo lang de koran voordeel geeft aan diegene die het neemt .

Volle maan verscheen boven ons...
vanuit de bergpaden van het afscheid.
Het is ons verplicht dankbaarheid tetonen zolang nog iemand tot allah aan roept .

O'U die naar ons toegezonden is U bent tot ons gekomen met een welgehoorzaamde boodschaap.


U hebt al-madina ten zeerst vereerd u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .


Tot ons is gekomen ,een leider en brenger van verheuging
die de krijgsgevangene vrijliet.
Hij advieseert diegene die van het rechtepad dreigt tegaan.
Zijn geloof is de onvervalste waarheid .
Zijn geloof is een groot bezit.
Op aarde is dit geloof een geweldige gunst ,
en in het hiernamaals is het een oneindige genieting .Volle maan

verscheen boven ons...
vanuit de bergpaden van het afscheid.
Het is ons verplicht dankbaarheid tetonen zolang nog iemand tot allah aan roept .

O'U die naar ons toegezonden is U bent tot ons gekomen met een welgehoorzaamde boodschaap.


U hebt al-madina ten zeerst vereerd u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .

Kom tot ons !
O' onze leider van allah ..
Kom tot ons!


O' profeet van de wonderen .
Er is voor de afgod al-lait geen plek .
er is voor afgod al-uzza geen standvastigheid.

getuig dat er slechts een God bestaat .
en vereinig ons geheel na al deze verpulvering .

U hebt de harten verzoend die door een lange (oorlogs)
pad werden verzwakt .


Volle maan verscheen boven ons...
vanuit de bergpaden van het afscheid.
Het is ons verplicht dankbaarheid tetonen zolang nog iemand tot allah aan roept .

O'U die naar ons toegezonden is U bent tot ons gekomen met een welgehoorzaamde boodschaap.


U hebt al-madina ten zeerst vereerd u bent van harte welkom ..
O.beste aanroeper tot allah .

20-12-2007, 10:02
De geleerde ”Imâm Malîk Ibn Anâs”


De Soenna in de Islam
”Zeg: (O Mohammed)"Als jullie van Allah houden, volg mij dan, Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven . En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Soerah Âli’Imrân 3 aya 31)
”O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper, en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, leg het voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven.” (Soerah An Nisâ 4: aya 59)
”….En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat Hij u ook verbiedt, onthoudt u daarvan. En vreest Allah, zeker, Allah is streng in het straffen.” (Soerah Al-Hasjr 59 aya 7)

De eerste bron waarop de Islamitische jurisprudentie is gebaseerd, is de Qor’aan. De Qor’aan is het Woord van Allah (ta3ala) en het laatste door Allah (ta3ala) gezonden Boek. De Qor’aan is onveranderd gebleven en even letterlijk als de dag van openbaring. De Qor’aan is zelfs met grote zorgvuldigheid gescheiden gehouden van de uitspraken van de profeet Mohammed ( صلى الله عليه وسلم ).

De tweede bron waarop de Islamitische jurisprudentie gebaseerd is, is de zogenaamde Soenna. Dit is een verzamelnaam voor de uitspraken, daden en sancties van de Profeet Mohammed () صلى الله عليه وسلم , die langs betrouwbare wegen aan ons zijn overgeleverd. Deze overleveringen bevatten ook verslagen van sommige gebeurtenissen in het leven van Mohammed ( صلى الله عليه وسلم ) en zelfs zijn uiterlijke en innerlijke kenmerken. De overleveringen zijn opgemaakt na de dood van de Profeet () صلى الله عليه وسلم door zeer toegewijde geleerden. Uiteindelijk is dit geheel gegoten in boekvorm. Van deze verzamelwerken zijn de volgende boeken het meest betrouwbaar:

9658; Al-Moewatta van de geleerde "Al-imâm Malik ibn Anâs.”(705-820).|
Dit is het eerste verzamelboek van de overleveringen.

9658; Al-Moesnad van de geleerde "Al-imâm Ahmad ibn Hanbal"(780-855).
Dit boek bevat 40.000 overleveringen van de profeet (s)

► “Sahih Al-Bucharie” van de hadithgeleerde "Muhammad Ibn Ismail Al-Bucharie" (810-870).
Dit boek is de betrouwbaarste verzameling.

► “Sahih Muslim” van de hadithgeleerde "Al-imâm Muslim ibn Al-Hadjâdj" (817-875).
Zijn verzameling komt qua betrouwbaarheid na Sahih Al-Bucharie.

9658; “Soenan” van de hadithgeleerde "Aboe Dawoed As-Sijistâni" ( 817-888)

9658; “Jamih At-Tirmidhie” van de hadithgeleerde "Aboe ‘Iesa At-Tirmidhie" (825-892).

9658; “Soenan an Nasa’i” van de hadithgeleerde "Achmad ibn Ali An-Nasa’i" (830-926)

9658; “Soenan ibn Madja” (824-887) van de hadithgeleerde "Muhammad ibn Jazid Al-Kazuini" Beter bekend als ibn Madja.

De metgezellen van de Profeet ( صلى الله عليه وسلم ) beseften heel goed in welke positie ze verkeerden en deden hun uiterste best om zoveel mogelijk van de Profeet () صلى الله عليه وسلم op te steken. Zo is overgeleverd dat een van hen zelfs zijn glimlach nabootste. Na de dood van de profeet Mohammed () صلى الله عليه وسلم verspreidden de metgezellen zich om de Islam te verkondigen. In de plaatsen waar deze metgezellen zich vestigden, ontstonden Islamitische centra. Hier ontwikkelden zich vele toegewijde geleerden, die uiteindelijk de overleveringen verzamelden, rangschikten en op hun betrouwbaarheid verifieerden. Ze gingen uiterst nauwkeurig te werk. De zelfopoffering voor hun werk ging zelfs zover dat sommigen van hen gemarteld werden door plaatselijke bevelhebbers om afstand te doen van bepaalde stellingen. Dit had echter geen enkele invloed op het werk van de geleerden.

Na Ethiopië heeft Allah (ta3ala) de verhevene, Medina als toevluchtsoord uitgekozen voor de moslims. Mohammed () صلى الله عليه وسلم heeft de metgezellen daarom bevolen om naar Medina te emigreren.
Zodoende weken de metgezellen met hun religie uit naar Medina, waardoor deze stad de bakermat en de beginbasis van de Islam werd. Zo leefde hier ook de metgezel van de Profeet (), صلى الله عليه وسلم Aboe Amr, die zich in Medina vestigde na de veldslag van Badr. Naast deze veldslag heeft hij aan alle veldslagen die de Profeet () صلى الله عليه وسلم de metgezellen voerden, deelgenomen. Een van zijn zonen heette Anas en was een van de nakomelingen (tabi3`een) van de metgezellen. Een van de kinderen van Anas is Malik ibn Anas ibn Malik ibn abi Amre. Hij is de eerste schrijver op het gebied van de overleveringen. Ook is hij de stichter van een van de vier geaccepteerde soennitische wetscholen. Hij is geboren in Medina in het jaar 705.
Malik ibn Anas groeide op in een stad, die geldt als bakermat van de Islamitische leer. Een omgeving waar kennis van de Islam hoog in het vaandel stond en een van de steden waar de Qor’aan aan Mohammed () صلى الله عليه وسلم de Zegel der Profeten geopenbaard werd. Hij kende de Qor’aan op zeer jonge leeftijd al uit het hoofd. Daarna richtte hij zich op overleveringen van de Profeet () صلى الله عليه وسلم . Hij woonde al op vroege leeftijd de lezingen bij van een van zijn grootste leraren Abd-ur-Rahmân ibn Hormuz.

Meesters van Malik ibn Anas:
Malik heeft zijn kennis omtrent de Islam van verschillende geleerden opgedaan. Zijn belangrijkste meesters waren:

► Abd-ur-Rahmân ibn Hormuz
► Ibn Shihâb Az-Zoehri
► Rabia ibn Abd-ur-Rahmaan
► Jahja ibn Said Al-Ansâri
► Nafih

Na veel kennis opgedaan te hebben van de geleerde, Abd-ur-Rahmân, ging hij in de leer bij Ibn Shihâb Az-Zoehri , die gespecialiseerd was in de leer der overleveringen. Az-Zoehri onderwees hem in de leer der overleveringen.Vervolgens ging Malik in de leer bij de Rabia ibn Abd-ur-Rahmân, een geleerde op het gebied van Islamitische jurisprudentie.
Na genoeg kennis opgedaan te hebben, begon hij zelf les te geven in de moskee van de Profeet () صلى الله عليه وسلم (Al-Masjid An-Nabawi). Veel studenten woonden zijn lezingen bij; Malik stond bekend om zijn kalmte en serieuze benadering, zo ook met zijn lezingen.
Malik leefde heel simpel en liet zich niet verleiden door het aardse leven (doenja). Hij was een koopman; zo kon hij financieel rondkomen en in zijn vrije tijd kennis vergaren en onderwijzen.

De positie van imâm Malik
In de geestelijke wereld wordt hij gezien als een grote geleerde op het gebied van de overleveringen. De geleerde Abd-ur-rahmân ibn Mahdi heeft gezegd: ”De vier geleerden die de moslims als voorbeeld moeten nemen zijn”

► Soufiân At-Hauri (te Kufa)
► Malik (te Jazeera)
► Al-Auzai (te Syri&#235
► Hamad ibn Zaïd (te Al-Basra)

At-Tirmidhi heeft overgeleverd dat de Profeet () صلى الله عليه وسلم heeft gezegd: ”De mensen staan op het punt om met kamelen op reis te gaan voor het vergaren van kennis, ze zullen niemand vinden die meer kennis bezit dan de geleerde van Medina.”

Sommige geleerden zijn van mening dat met deze geleerde Malik wordt bedoeld.
Hij is de eerste schrijver van een standaardwerk (Al-Moewatta) op het gebied van de overleveringen en de stichter van één van de vier geaccepteerde soennitische wetscholen “De Malikitische wetschool”

De leerlingen van Malik ibn Anas
Doordat Medina een van de heilige plaatsen binnen de Islam is en door moslims vanuit de hele wereld tijdens de bedevaarten aangedaan wordt, kwamen veel van de leerlingen van Malik uit verschillende landen. De bekendste onder hen waren:

► Abdullah ibn Wahb
► Abd-ur-Rahmân ibn Al-Kasim
► Ash-hab ibn Abdul-Aziz
► Asad ibn Al-Furât ibn Sinân
► Abdul-Malik ibn Al-Majichoon

De “Moewatta” van Imâm Malik ibn Anas kenmerkt zich door een systematische indeling. De Hadith zijn aan de hand van onderwerpen uit de Islamitische Wet onderverdeeld. De ”Moewatta” is later overtroffen, geëvenaard door de “Sahih Sitta”.

20-12-2007, 10:04


Dirham en Dollar

Er was een een man die op een weg reed. Hij zat samen met zijn vrouw en zijn kind in de auto. Hij reed en op een gegeven moment stopte hij voor een man die stond de liften. Die man vroeg of hij mee kon gaan waarop de man antwoorde sorry, maar ik heb mijn vrouw en mijn kindje bij mij. De man die lifte zei tegen de man in de auto of hij hem niet herkende, en de man antwoorde met nee. Hij zei: Ik ben Dirham. Ow jah antwoorde de man in de auto. Hij dropte zijn vrouw en kindje achterin en maakte plaats voor Dirham. Hij reed verder en kwam weer een man tegen die wou meerijden. Hij stopte voor de man en antwoorde met: sorry maar zoals je ziet ben ik met mijn vrouw en kind en ik heb al Dirham. De man die wou meerijden zei: Herken je mij niet??? De eigenaar van de auto antwoorde met nee. De man die wou meerijden zei: IK ben Dollar. Ow jah antwoorde de man met de auto. Jaaah, hij maakte plaats voor Dollar en reden verder. Even later kwamen ze weer een lifter tegen. De man stopte weer en legde de hele situatie uit. (ik ben met mijn vrouw en kindje en heb al Dirham en Dollar bij me). De man die wou meerijden zei tegen hem: Herken je mij niet?? Nee zei de eigenaar van de auto. Ik ben Islam zei de man. Jah, nou, wat heb ik aan jou, ik heb al Dollar en Dirham, antwoorde de man met de auto en dus reed hij weg en liet Islam achter. Eenmaal bij een wegversperring moest de man stoppen. Het was Youm el Kijama (Dag der Oordeels). Zijn schepper vroeg: Met wat wil je afrekenen? om door te kunnen gaan. Hij zei: Ik heb Dirham en zijn schepper zei nee is niet goed. De man dacht bij zijn eigen ik heb nog Dollar bij me dus het moet wel lukken. Zijn schepper zei weer: met wat wil je afrekenen?? De man zei: Ik heb Dollar bij me en daarmee lukt het wel. Zijn schepper zei: is ook niet goed. De man stond stil en verbaast. Hoe kan ik dan afrekenen, vroeg hij ? Zijn schepper antwoorden: Onderweg kwam je Islam tegen en je wou hem niet mee laten rijden. Als je hem mee liet rijden tot hier dan had je meer kans om door te gaan naar de rechterweg.
De man aarzelde geen minuut en stelde voor om terug te gaan en Islam te gaan halen. Zijn schepper zei: nee dat gaat niet dit is een éénrichtingsweg. Pak maar de linkerweg

20-12-2007, 10:04
3orabaah

Wanneer je overal om je heen het valse ziet
En de Waarheid met het valse vermengd ziet

Wanneer de mensen bid'ah als sunnah zien
En zo ver weg zijn van de zuivere Dien

Wanneer de wereld zich tegen je keert
En jou woorden niet langer meer accepteert

Wanneer de wereld jou als dwalende ziet
En jou horen en zien willen ze niet

Beste broeder beste zuster, treur dan niet
Ken jij de woorden van de Profeet niet?



'Voorwaar, Islaam begon als iets vreemds.
En het zal als iets vreemds eindigen.
Geef dus de blijde tijdingen aan de vreemdelingen

20-12-2007, 10:05
onschendbaar voor het vuur

Een man die onschendbaar was voor het vuur

Eén van onze vrome voorgangers vertelt: “Op een dag zag ik hoe een ijzersmid kokend heet ijzer met zijn handen aan het bewerken was en dat dit hem helemaal geen pijn deed. Ik zei tegen mezelf: ,,Dit moet wel een rechtgeleide dienaar zijn, aangezien het vuur hem niet kan schaden.” Ik kwam dichterbij en groette hem. Hij groette mij terug. Waarop ik hem vroeg: ,,Bij Degene Die jou begunstigd heeft met deze gave, verricht smeekbede voor mij.”
De man begon toen te huilen en zei tegen mij: ,,Bij Allah, mijn broeder, ik ben niet zo goed als jij van mij denkt.”
Ik zei toen tegen hem: ,,O broeder, niemand behalve rechtgeleide mensen kunnen dit doen.”
Hij zei: ,,Aan dit gaat een merkwaardig verhaal vooraf.”
Ik zei: ,,Als je het me wilt vertellen, graag.”
Hij zei: ,,Goed. Op een dag was ik hier in deze smederij van mij aanwezig toen plotseling een vrouw de zaak binnenliep. Zij was zeer aantrekkelijk. Nog nooit heb ik een vrouw met zo een mooi gezicht gezien. Zij vroeg mij: ,,O broeder, heb je iets te geven in de Naam van Allah?”
Toen ik naar haar keek was ik helemaal weg van haar en zei: ,,Als jij met mij naar huis gaat dan zal ik je alles geven wat je wilt.”
Lang bleef zij naar mij staren om vervolgens te vertrekken. Zij bleef dagen weg, maar kwam terug en zei: ,,Onder dwang van omstandigheden zie ik mij genoodzaakt om op jouw voorstel in te gaan.” Hierop sloot ik de zaak en liep met haar naar huis.
Eenmaal thuis aangekomen zei zij: ,,Ik heb mijn kinderen in een benarde positie achtergelaten. Zou het mogelijk zijn dat jij mij tenminste nu iets geeft zodat ik dit naar hen toe kan brengen. Dan beloof ik later terug te komen.”
Hierop gaf ik haar wat geld en ik deed haar plechtig beloven terug te zullen komen. Dit deed zij ook. Een uur later was zij terug. Ik liet haar binnen en deed de deur achter ons dicht. Waarop zij vroeg: ,,Waarom heb je de deur dicht gedaan?”
Ik antwoordde: ,,Uit vrees voor de mensen.”
Hierop vroeg zei: ,,Waarom vrees je dan niet de Heer van de mensen?”
Ik zei tegen haar: ,,Hij is de Meest Vergevingsgezinde, de Genadevolle.” En ik stormde op haar af en merkte vervolgens dat zij beefde en dat tranen over haar wangen rolden. Ik vroeg haar toen: ,,Waarom beef je en huil je zo?”
Zij antwoordde: ,,Uit vrees voor Allah, de Almachtige,” en zei vervolgens tegen mij: ,,Als je mij laat gaan omwille van Allah dan verzeker ik jou dat Allah jou in het wereldse leven en in het Hiernamaals niet zal straffen met het Vuur.”
Ik stond vervolgens op, gaf haar alles wat ik bij mij had en zei: ,,Ik laat je gaan, uit vrees voor Allah.” Toen zij vertrok werd ik overmand door slaap. In mijn slaap zag ik een mooie vrouw die op haar hoofd een kroon van rode robijnen droeg.
Zij zei tegen mij: ,,Moge Allah jou namens ons belonen met het goede.”
Ik vroeg haar toen: ,,Wie ben jij?”
Zij antwoordde: ,,Ik ben de moeder van het meisje dat jij hebt laten gaan omwille van Allah, de Verhevene. Moge Allah jou in dit wereldse leven en in het Hiernamaals behoeden voor het Vuur.”Daarna werd ik wakker en sindsdien schaadt vuur mij niet en ik hoop dat het mij in het Hiernamaals ook niet zal schaden.

20-12-2007, 10:06
profeet Yunus

Het verhaal van de profeet Yunus Uit "Stories of the Prophets" van Ibn Kathir, vertaald door AlMutaqqun.tk Profeet Yunus (Jonas) is ook bekend als Dhan-Nun. Over zijn mensen zegt Allah: « Waarom heeft, behalve het volk van Yunus geen stad geloofd, zodat hun geloof hen zou hebben kunnen helpen? Toen zij geloofden, verwijderden Wij de straf der schande in het tegenwoordige leven van hen en Wij lieten hen voor een wijle genieten. » {10:98} De inwoners van de stad Nineveh waren afgodendienaren die een schaamteloos leven leidden. Profeet Yunus (aleihi salaam) werd gezonden om hen de aanbidding van Allah te leren. De mensen hadden een afkeer van zijn inmenging in hun manier van aanbidding dus zeiden ze: "Wij en onze voorvaders hebben deze goden vele jaren aanbeden en geen kwaad is ons overkomen." Hij probeerde hen te overtuigen van de dwaasheid van afgoden aanbidden en de goedheid van Allah's wetten maar ze negeerden hem. Hij waarschuwde hen dat als ze door zouden gaan met hun dwaasheden, Allah's straf snel zou volgen. In plaats van Allah te vrezen, vertelden ze Yunus dat ze niet bang waren voor zijn dreigementen. "Laat maar komen," zeiden ze tegen hem. Yunus was ontmoedigd. "In dat geval zal ik jullie aan jullie ongeluk overlaten!" En daarmee verliet hij Nineveh vrezend dat Allah's woede snel zou volgen. « En (herinner) Dhan-Nun (Yunus) toen hij in toorn heenging en dacht dat Wij geen macht over hem hadden en in de duisternis uitriep, zeggende: "Er is geen God dan Gij. Heilig zijt Gij. Ik behoorde inderdaad tot de onrechtvaardigen." » {21:87] Nauwelijks had hij de stad verlaten wanneer de hemel van kleur begon te veranderen en in vuur leek te staan. De mensen waren gevuld met angst bij dit aanzicht. Ze herinnerde de vernietiging van de mensen van 'Ad, Thamud en Nuh. Zou hen een zelfde lot gevallen? Langzaam drong geloof hun harten binnen. Ze verzamelden op de berg en begonnen Allah aan te roepen voor Zijn genade en vergiffenis. De bergen echoden met hun kreten. Het was een belangrijk moment, gevuld met oprecht berouw. Allah verwijderde Zijn toorn en overgoot hen weer met zegeningen. Toen de dreigende storm opgeklaard was, baden ze voor de terugkeer van Yunus zodat hij hen kon leiden. Intussen was Yunus aanboord van een klein schip gegaan in gezelschap van andere passagiers. Het zeilde de hele dag in kalme wateren en er blies een goede wind in de zeilen. Toen de nacht viel, veranderde de zee plotseling. Een vreselijke storm blies alsof het het schip uiteen zou splijten. De golven leken wild. Ze rezen zo hoog op als bergen en doken daarna naar beneden als dalen, het schip opwerpend en over het dek vegend. Achter het schip splijtte een grote walvis het water en opende zijn mond. Een bevel van Allah de Almachtige was opgedragen aan één van de grootste walvissen van de zee om aan de oppervlakte te komen en de walvis gehoorzaamde. De walvis haastte zich naar de oppervlakte van de zee en volgde het schip zoals hem was opgedragen. De storm ging door en het hoofd van de bemanning vroeg de bemanning om het schips zware belasting te verlichten. Ze gooiden hun bagage overboord maar dit was niet genoeg. Hun veiligheid lag in het verder verminderen van het gewicht dus besloten ze onder elkaar om hun belasting te verlichten door minstens één persoon te verwijderen. De kapitein zei: "We maken lootjes met al de namen van de reizigers. Degene wiens naam getrokken wordt, zal overboord worden gegooid." Yunus wist dat dit één van de tradities van de zeemannen was wanneer ze een storm trotseerden. Het was een vreemde polytheïstische traditie, maar het werd gebruikt in die tijd. Yunus beproeving en crisis begon. Hier was de profeet overgedragen aan polytheïstische regels die dachten dat de zee en de wind goden hadden die ruzieden. De kapitein moest die goden tevreden stellen. Yunus nam tegen zijn zin deel aan de loting en zijn naam werd bij de namen van de andere reizigers gevoegd. Het lot werd getrokken en "Yunus" verscheen. Omdat ze wisten dat hij de meest eerbiedwaardige onder hen was, wilde ze hem niet in de kwade zee werpen. Daarom besloten ze een tweede lot te trekken. Weer werd Yunus' naam getrokken. Ze gaven hem een laatste kans en trokken een derde lot. Helaas voor Yunus kwam weer zijn naam naar boven. Yunus realiseerde zich dat Allah's hand in dit alles was, omdat hij zijn missie had verlaten zonder Allah's toestemming. De zaak was over en het was besloten dat Yunus zichzelf in het water zou gooien. Yunus stond aan de rand van het schip en keer naar de woeste zee. Het was nacht en er was geen maan. De sterren waren verscholen achter een zwarte mist. Maar voordat hij zich overboord kon gooien, bleef Yunus Allah's naam noemen en sprong in de wilde zee en verdween onder de enorme golven. De walvis vond Yunus drijvend op de golven voor hem. Hij slikte Yunus in zijn enorme maag en sloot zijn ivoren tanden alsof ze witte grendels waren die de deur van de gevangenis sloten. De walvis dook naar de bodem van de zee, aan de afgrond van de duisternis. Drie lagen van duisternis omhulden hem, de één boven de ander; de duisternis van de maag van de walvis, de duisternis van de bodem van de zee, de duisternis van de nacht. Yunus beelde zich in dood ye zijn maar zijn zintuigen werden alert toen hij ontdekte dat hij kon bewegen. Hij wist dat hij in leven was en ingesloten tenmidden van drie lagen van duisternis. Zijn hart bewoog door het gedenken van Allah. Zijn tong was bevrijd na het zeggen van: « "Er is geen God dan Gij. Heilig zijt Gij. Ik behoorde inderdaad tot de onrechtvaardigen." » {21:87} Yunus bleef bidden tot Allah, deze uitroep herhalend. Vissen, walvissen, zeewier en alle wezens die in de zee leefden, hoorden de stem van Yunus bidden en de prijzing van Allah opgedragen vanuit de walvismaag komen. Al die wezens verzamelden zich rond de walvis en begonnen de prijzingen van Allah terug op te dragen, elk wezen op zijn eigen manier en in zijn eigen taal. De walvis deed ook mee in het opdragen van prijzingen aan Allah en begreep dat hij een profeet had ingeslikt. Daarom voelde hij zich bevreesd maar zei tegen zichzelf: "Waarom zou ik bang moeten zijn? Allah heeft me bevolen hem in te slikken." Allah de Almachtige zag het oprechte berouw van Yunus en hoorde zijn smeekbedes in de walvismaag. Allah beval de walvis om naar het oppervlak te komen en Yunus op een eiland uit te werpen. De walvis gehoorzaamde en zwom naar het verste end van de oceaan. Allah beval hem naar de warme, verfrissende zon en prettige aarde te komen. De walvis wierp Yunus op een afgelegen eiland. Zijn lichaam was ontvlamd door de gifstoffen in de walvismaag. Hij was ziek en toen de zon opkwam, branden zijn stralen zijn ontvlamde lichaam waardoor hij op het punt stond om te schreeuwen van de pijn. Maar hij onderging de pijn en bleef zijn smeekbede aan Allah herhalen. Allah liet een gaard groeien van geruime lengte om hem te beschermen. Toen liet Allah Yunus genezen en vergaf hem. Allah vertelde Yunus dat als hij niet tot Hem had gebeden, hij in de walvismaag had gebleven tot de Dag des Oordeels. Allah vertelde: « En Yunus was voorzeker ook een der boodchappers. Toen hij in het geladen schip vluchtte, en hij lootte en werd (overboord) geworpen. Een grote vis slokte hem op terwijl hij zelfverwijt had. Indien hij niet behoorde tot hen die Ons verheerlijken, dan zou hij in diens buik zijn gebleven tot de Dag der Opstanding. Wij wierpen hem op een kaal strand terwijl hij ziek was. En Wij lieten een pompoen voor hem opgroeien. En Wij zonden hem als boodschapper tot honderdduizend of meer mensen. En zij geloofden, daarom gaven Wij hun voor een korte tijd de voorziening (van dit leven). » {37:139-148} Geleidelijk kreeg hij zijn kracht terug en vond zijn weg naar zijn woonplaats Nineveh. Hij was blij verrast om de veranderingen te zien die daar hadden plaatsgevonden. De gehele bevolking kwam hem verwelkomen. Ze vertelden hem dat ze teruggekeerd waren naar het geloof in Allah. Samen leidden ze een gebed om dankbaarheid te betonen aan hun Genadevolle Heer. Ibn 'Abbas heeft overgeleverd: "De profeet Mohammed (sallallahu aleihi wa salaam) zei: "Men moet niet zeggen dat ik beter ben dan Yunus Ibn Matta." [Sahih Al-Bukhari] AlMutaqqun.tk

20-12-2007, 10:07
de woorden van 'Abdoellah Ibn Mas'oed

Van de woorden van 'Abdoellah Ibn Mas'oed
(moge Allah tevreden met hem zijn)

Een man die in het gezelschap van 'Abdoellah Ibn Mas'oed was, zei:

'Ik wens niet van de mensen van de Rechterkant te zijn, maar ik wens van de Moeqarraboen (degenen die dicht bij Allah zullen worden gebracht) te zijn.'

'Abdoellah zei hierop: 'Maar hier is een man die (uit vrees voor Allah) wenst dat hij niet meer opgewekt zal worden als hij sterft.' Hij bedoelde hier zichzelf mee.

Op een dag verliet hij zijn huis, en de mensen achtervolgden hem. Hij zei toen tegen hen: 'Hebben jullie iets nodig?' Zij zeiden: 'Nee, maar wij wilden met jou meelopen.' Hij zei: 'Ga terug, want het is een vernedering voor degene die volgt, en een beproeving voor degene die gevolgd wordt.'

Hij zei ook: 'Als jullie datgene over mij wisten, wat ik over mezelf weet, dan zouden jullie zand over mijn hoofd gieten.'

'Niemand van jullie dient in zijn religie een persoon blindelings te volgen; als hij (degene die wordt gevolgd) gelooft, dan gelooft hij, en als hij niet gelooft, dan gelooft hij niet. En als jullie toch blindelings willen volgen, volg dan de overledene, want de levende is niet veilig van beproevingen.'

'Zoek naar je hart tijdens drie gelegenheden:

x

Tijdens het luisteren naar de Qor-aan,
x

tijdens de bijeenkomsten van gedenking (van Allah)
x

en tijdens het alleen-zijn

Als je het (jouw hart) tijdens deze gelegenheden niet vindt, vraag Allah dan of Hij jou wil begunstigen met een hart, want, voorwaar, je hebt geen hart.'

'Voorwaar, de mensen zijn bekwaam geworden in hun uitspraken. Degene wiens uitspraak dan overeenkomt met zijn handeling, die persoon heeft zijn deel (van de beloning) verkregen. En degene wiens uitspraak strijdig is met zijn handeling, diegene berispt (slechts) zichzelf.'

'Waarlijk, ik geloof dat een persoon kennis vergeet die hij ooit wel had, door een zonde die hij begaat.'

'Kennis is niet het vele overleveren (van ahaadieth), maar kennis is de vrees (voor Allah).'

'Er is niets op het oppervlak van de aarde dat meer in nood is aan een lang gevangenschap dan de tong.'

En een man zei tegen hem: 'Leer mij bondige en profijtelijke woorden!' 'Abdoellah zei hierop: 'Aanbid Allah en ken geen enkele deelgenoot aan Hem toe in de aanbidding. Volg de Qor-aan overal waar hij jou naartoe leidt. Accepteer de waarheid van degene die ermee komt, zelfs als hij een verre (geen verwante) en gehate persoon is, en verwerp de valsheid van degene die ermee komt, zelfs als hij een geliefde en verwante persoon is.'

'Zolang je in het gebed bent, ben je aan het kloppen op de deur van een Koning, en degene die op de deur van een Koning klopt: de deur zal voor hem geopend worden.'

'Er zullen aan het einde der tijden mensen zijn, hun beste daden zullen zijn: elkaar beschuldigen. Zij worden 'de stinkenden' genoemd.'

'Als een persoon ervan houdt om rechtvaardigheid te eisen van zichzelf, laat hem anderen dan behandelen zoals hij zelf behandeld wenst te worden.'

Bron: "al-Fawaa-id" van Ibn Qayyim al-Djawziyyah, blz. 162

20-12-2007, 10:08
Ik wou...

Ik wou...
Ik wou...
Ik wou dat ik van mijn tranen een kleed kon maken
Voor mijn zusters overal in de wereld
Die dood gaan van de honger, uitgescholden worden om hun doorzettingsvermogen.
En uitgelachen worden om het dragen van de hoofddoek.
Het symbool van vrede en liefde zonder einde.
Als ik van mijn geduld een kleed kon maken voor mijn broeders
Zou ik elke dag een wit kleed voor hun klaar zetten, zonder moe te worden.
Om hun diepe geloof dat ze belijden ondanks de verschrikkelijke martelingen
Die voor hun elke morgen als ontbijt wordt klaargemaakt
Niet te vergeten met een heleboel haat.
Ik wou dat ik een helpende hand kon toesteken.
Zonder dat iemand me in de weg kwam te staan.
Als ik van mijn pijn en lijden een bruidsjurk kon naaien
Zou ik die schenken aan de Moejahiedien in naam van Allah.
Overal waar ze zich bevinden.
Maar helaas kan ik niets geven, behalve liefde die ik in mijn hart draag
Die net als kleine diamanten glinsteren.
En de smeekbeden die ik in mijn gebeden kan uitspreken.
Ik vraag aan Allah, mijn liefde met de wind naar de Moejahiedien te brengen
En die als een warme mantel om hun rug te wikkelen.
En mijn smeekbeden te laten uitkomen en hun paden te verlichten.
Want ik heb echt niets om uit te geven.
En mijn hart schreeuwt om de genade. Stop de verschrikkingen, ik kan niets meer aanzien.
Ik kan het niet meer, mijn geliefde Islam wordt elke dag in de rug geschoten
En ik kom kracht te kort om het stop te zetten.
Ja Allah, U bent de sterkste van ons allemaal.
Help mijn geliefde Islam te overwinnen, ook al denken de meeste mensen
Dat de overwinning bijna niet meer kan komen.
Ik wou dat ik van mijn tranen een bruidsjurk kon maken
Voor een jonge soldaat helemaal gericht op zijn geliefde.
Zonder nog terug te keren naar wat het verleidelijke leven wordt genoemd.
En ik wou dat ik de pijn samen met de martelaars kon delen
Zodat ik Allah, de Genadevolle met een gerustgesteld hart kan spreken.
Op de dag dat de waarheid alleen een weg zal kiezen zonder te twijfelen.
En Allah uiteindelijk mag smeken in zijn Tuin binnen gelaten te worden.
Ik wou echt dat ik in staat was om mijn zusters en broeders
Allemaal in mijn armen te nemen en veel liefde te geven.
Omdat, hun liefde weggenomen is vanaf de dag
dat Allahoe- Akbar hardop gezegd werd
en gezongen werd door hun kleine kinderen met licht in hun hart.
Ik wou echt dat ik in staat was hun allemaal te helpen.
Maar alahamdoe li allah, de Schepper van alles is nog steeds Genadig.
Tot Hem richt ik mijn zwakke hart en tot Hem zal alles teruggekeerd worden.

20-12-2007, 10:13
ga zo verder met plaatsen meid.. en nog mabrouk el3ied!!

hoop dat je het gezellig hebt gehad...

20-12-2007, 10:16

Citaat door gebroken_hart:
ga zo verder met plaatsen meid.. en nog mabrouk el3ied!!

hoop dat je het gezellig hebt gehad...



Incha'Allah

LEBAREK fiek meid wederzijds ja ik heb het zeker leuk gehad fam etc


20-12-2007, 10:18



Citaat door mocro_prinsesje:

Incha'Allah

LEBAREK fiek meid wederzijds ja ik heb het zeker leuk gehad fam etc




hmdl

20-12-2007, 10:20

Citaat door gebroken_hart:
hmdl


En jou dagje nog wat leuks mee gemaakt


20-12-2007, 10:26

Citaat door mocro_prinsesje:

En jou dagje nog wat leuks mee gemaakt




was rustig joh niet veel gedaan weloe familie in nederland joh.. is aan de ene kant wel jammer

Pagina's : [1] 2