Bekijk volle/desktop versie : Vroeger heette ze Nina, nu is dit Suhailah



20-12-2007, 09:46

[B]Vroeger heette ze Nina, nu is dit Suhailah

23/04/06

Het aantal autochtone jonge vrouwen dat zich tot de islam bekeert groeit. De strakke leefregels bieden 'rust en zekerheid'.

Mariska wordt deze avond moslima. Dat gaat vrij simpel, ze hoeft alleen de sjahada (geloofsgetuigenis) af te leggen. In een huiskamer in Eindhoven zitten achttien moslima's in hun pyjama's om haar heen, op kussens en luchtbedden. De meeste vrouwen hebben blond haar en blauwe ogen. Het zijn autochtone Nederlanders die zich tot de islam hebben bekeerd.

De laatste jaren wordt een toenemend aantal vrouwen in Nederland moslim. Op de website moslima.nl vertellen meer dan honderd bekeerlingen hun verhaal. En in tientallen msn-praatgroepen ('ben-op-zoek', 'Islam voor jou', 'Islam & meer', 'Al Mutaqqun', 'bekeerde Moslima's') zoeken bekeerlingen elkaar op. De stichting Al Nisa voor bekeerde moslimvrouwen signaleerde na de aanslagen van 2001 in de Verenigde Staten al een toename. "Negatieve aandacht is blijkbaar ook aandacht", aldus een zegsvrouw. Officiële cijfers zijn er niet.

In de huiskamer spreekt Mariska eerst in het Arabisch de sjahada uit: "Asjhadoe an la ilaha ilallah wa asjhadoe ana Mohammadan abdoehoe wa rasoeloehoe." De tekst staat op internet. Daar leer je het Arabische schrift fonetisch uit te spreken. In het Nederlands herhaalt ze: "Ik getuig dat er geen God is dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is." De vrouwen zoenen en omhelzen haar. Mariska: "Ik wilde al zo lang een echte moslima zijn."

De vrouwen hebben elkaar eerder die dag ontmoet in de Al-Furqanmoskee in Eindhoven. Hier wordt jaarlijks de Nederlands-islamitische conferentie gehouden. Drie dagen lang spreken mannen met baarden en in lange mantels de aanwezigen toe. De gesluierde vrouwen zitten gescheiden van de mannen, ze volgen de toespraken via een videoscherm. Van de tweehonderd aanwezige moslima's is een kwart autochtoon. Dit is bij uitstek de ontmoetingsplek voor nieuwe moslima's. Na afloop van de conferentie blijven ze bij elkaar logeren.

Waarom voelen westerse vrouwen zich tot de islam aangetrokken?

Volgens deskundigen zijn er tal van individuele motieven. Maar wat voor vrijwel iedereen geldt, aldus Fred Leemhuis, hoogleraar koranwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, is dat ze tot een groep willen behoren. "Daar voelen ze liefde en saamhorigheid." Ook de strakke geloofsregels spreken de vrouwen aan, meent hij. "Het geeft structuur en houvast in het leven." Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die zich tot de islam bekeren dat niet in een emotionele opwelling doen, zegt Jacques Janssen, godsdienstpsycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen. "Dat is ook haast onmogelijk, want je maakt een sprong naar een andere cultuur."

De Nederlandse vrouwen herkennen zich in die observatie. Voor Amina (31) waren het de duidelijke richtlijnen die de islam bijzonder maken. Ze is getrouwd met een Tunesiër. "De islam biedt houvast." Een andere aanwezige, Terri (17), vertelt dat haar moeder schrikt als ze af en toe haar boekjes over het geloof leest. "Geen varkensvlees, geen muziek, geen mannen." Maar voor Terri maakt het deel uit van "een levenswijze".

Ook de eigen stijl van de islam trekt jongeren aan, meent cultuurpsycholoog Maerten Prins van de Radboud Universiteit in Nijmegen. "Eigen kleren, haardracht, jargon en boeken. Dat maakt de islam tot een soort religieuze concurrent van subculturen als gabber, gothic en skate", zegt hij. En de tijdgeest speelt volgens Prins een rol. "In de jaren zestig was het marxisme populair, in de jaren zeventig de nieuwe religieuze bewegingen en nu blijkbaar de islam."

Onzin, menen de bekeerde vrouwen. Het geloof biedt Amina vooral "rust" en "zekerheid". En het werkt verslavend, zegt ze. "Hoe meer je weet, hoe meer je wilt leren." Haar kennis deelt ze met andere bekeerde "moslimazusters". Enkele dagen na de conferentie in Eindhoven is ze bij Rabia (29) in Breda. Rabia bekeerde zich elf jaar geleden. Haar moeder is katholiek, haar vader joods. Vroeger heette ze Rebecca. Nu is ze getrouwd met een Marokkaan. De liefde van Rabia voor de islam is groot. "Het is een gevoel, een intense zoetheid van geloof die niet te omschrijven is", deelt ze mee.

De vrouwen benadrukken dat ze beslist niet zijn bekeerd voor hun partners. Rabia inspireerde haar man, in plaats van omgekeerd. Van zijn ouders mocht hij alleen thuiskomen met een Marokkaanse. "Ik dacht: wat hebben die meiden wat ik niet heb?" Dat bleek het geloof. Uit nieuwsgierigheid ging Rabia naar de bibliotheek. "Ik kwam er door boeken achter dat dit de laatste geopenbaarde religie is. Aan de koran is geen letter veranderd. Daarom moest dit de juiste godsdienst zijn."

De Nederlandse moslima's hebben dagelijks met vooroordelen te maken. Nog meer dan niet-westerse moslima's, menen ze. Onlangs beet iemand Suhailah (14) toe: "Je bent nog gekker dan een Turk of Marokkaan." Op school dacht een mentor dat ze misschien werd onderdrukt door een Marokkaans vriendje.

Amina, die Nederlandse les geeft aan asielzoekers en vluchtelingen op een regionaal opleidingscentrum, zegt dat haar collega's haar hoofddoek afkeuren. "Ik zou een slecht voorbeeld zijn voor moslimvrouwen die moeten integreren."

Rabia krijgt naar eigen zeggen veel scheve blikken op straat. Ze draagt een hidjab (lang gewaad), een niqaab (gezichtsluier) en een gimaar (een doek die over het hoofd en strak onder de kin zit en tot de heupen hangt).

Jonge moslima's moeten ook thuis voor hun geloof vechten. In een twee-onder-een-kapwoning in Blaricum zegt de vader van Suhailah dat hij de hoofddoek nog erger vindt dan het geloof. "Het idee dat een vrouw zich moet bedekken staat me tegen." Suhailahs moeder vindt een kleine hoofddoek met kleurtjes nog wel acceptabel. Eerst dachten haar ouders dat dit een bevlieging was. Maar hun dochter verdiept zich nu twee jaar in de islam, bidt vijf keer per dag en leert Arabisch. "Ik doe dit niet om me tegen mijn ouders of de samenleving af te zetten", benadrukt de vwo-scholiere. "Dit is gewoon mijn leven."

[/B]

20-12-2007, 09:47


Wordt er een liedje voor me gedraaid als ik word berecht?

De taal van de kikkers, vogels en bijen
dolfijnen, krekels, de kaketoe
zijn allemaal lofprijzingen naar Allah toe

maar wij kiezen voor muziek om ons zelf te amuseren
we laten de koran in de kast en keren onze rug ernaar toe

zoveel verspilde tijd is muziek luisteren
zonder muziek zal de duivel nog steeds fluisteren
zijn doel is om mensen naar de hel te brengen
maar met muziek zal hij nog sterker worden
en zal hij degene nog meer onzin brengen

shaitan zingt en fluistert
hij verteld veel leugens aan degene die luistert
en het pad van het paradijs wordt verduistert
zahma mooie emotie teksten
muziek instrumenten die je beheksen

hoeveel liedjes vertellen dat je moet bidden?
hoeveel liedjes zeggen dat je de dag met
het gedenken van Allah moet beginnen?
meeste zangers en zangeressen lopen echt onzin te zingen

drama series, films, Hollywood,
vraag mezelf af, is dat wel goed
of geven ze ons een vertekend beeld
het is shaitan die met onze harten speelt

de Koran is gezonden naar de gehele mensheid
een boek die de mensheid leid

maar de shaitan verspilt onze tijd
degene die hem volgen zullen zeggen op die dag
"daaam wat heb ik toch een spijt"
van mijn daden waar ik nu aan lijdt

de profeten kwamen met het licht
een mashAllah weg met een duidelijke zicht
maar waarom is het soms zo donker hee??
komt dat misschien door Madonna, Micheal Jackson of Ali B

sommige liedjes zijn goed sommige liedjes zijn slecht
wat is nep en wat is echt?
wordt er een liedje voor me gedraaid als ik word berecht?

waarom luisteren naar iets wat me niet kan helpen
in stilte kan je beter over het leven denken
de Koran zal je zoveel vreugde schenken
en zoveel rust in je hart brengen

TMF, the Box en MTV is echt niets aan
bij mij staat altijd Iqra, Cartoon-Network of FOX kids aan.
en als ik muziek hoor dan stop ik me oren vol met een banaan
alles zal vergaan
heb je ooit een songtitel gezien met "youm el qiyama komt eraan"?

20-12-2007, 09:48
Time files

Niet lang geleden, kwamen drie vrienden naar New York City. Ze besloten om in een hotel te verblijven gedurende hun bezoek. Zo gebeurde het dat ze een kamer kregen op de 60ste verdieping. Het beleid van het hotel was dat iedere nacht na 12 uur 's nachts de liften gesloten werden vanwege de veiligheidsredenen. Dus de volgende dag, huurden de drie vrienden een auto en gingen uit om de stad te verkennen. Ze genoten van films, concerten en andere dingen de hele dag door. Op een gegeven moment, herinnerden zij dat ze terug moesten gaan naar het hotel voor middernacht. Toen ze aankwamen, was het al over twaalven. De liften waren gesloten. Er was geen andere weg om terug naar hun kamer te gaan behalve de trap op helemaal tot de 60ste verdieping. Plotseling kreeg een vriend een idee. Hij zei, "De eerste 20 verdiepingen, zal ik grapjes vertellen om ons bezig te houden. Dan kan een ander verhalen met wijsheid vertellen de volgende 20 verdiepingen. Uiteindelijk kan de laatste persoon 20 verdiepingen met droevige verhalen vullen." Dus, één van de vrienden begon met de grappen. Met gelach en plezier, bereikten zij de 20ste verdieping. daarna begon een andere vriend verhalen te vertellen vol met wijsheid. Dus leerden zij heel wat, terwijl zij de 40ste verdieping bereikten. Nu was het tijd voor de droevige verhalen. Dus de derde vriend begon, "Mijn eerste droevig verhaaltje is dat ik de kamersleutel in de auto heb achtergelaten."

wat is het moraal van dit verhaal? Dit verhaal lijkt op ons levenscyclus. De eerste twintig jaren van ons leven spenderen wij de tijd met grappen en genieten van wat dan ook. Dan nadat we 20 zijn geworden, gaan wij werken, trouwen, krijgen kinderen en dit is de tijd dat wij onze wijsheid gebruiken. en als we 40 zijn geworden, zien we uiteindelijk de witte haren en beginnen we te denken dat ons leven aan een eind is gekomen en de droefheid/spijt begint.

Het is beter dat we het begin van ons leven starten met de dood te herinneren dan dat we op het eind van ons leven ons erop voorbereiden wanneer weinigen van ons nog de energie hebben om Allah volledig te gehoorzamen

20-12-2007, 09:48
Een vreemde vrouw

Een man was aan het lopen door de marktplaats op een namiddag, en op dat ogenblik was een muezzin bezig met het oproep tot het gebed, zijn ogen staarde naar een vrouw der achterkant.
Ze was vreemd aantrekkelijk, alhoewel ze helemaal zwart was gekleed, en geheel bedekt was, inclusief gezichtsluier, ze draaide zich om net alsof ze wist dat ze bekeken werd, en ze gaf hem een ja knik net voordat ze de hoek om ging.

Alsof hij werd geraakt door de bliksem, werd zijn aandacht aan haar nog sterker, zijn hart werd een gevangene van haar teken die zij gaf, hij had nog even last van een stemmetje die zei `is het niet tijd om te bidden? Maar het gebed was al voorbij dacht hij, dus er zat niets op dan haar te
achtervolgen.

Hij haastte zich om haar bij te houden, ze was snel en hij zag er van ver vele straten verder kwam hij dichterbij en zag er, ze liep een stukje terug, en de man dacht dat hij haar glimlach zag onder haar sluier of was dat zijn fantasie? De man ging met zichzelf praten.

De arme man zei tegen zichzelf `wie is zij? Is ze de dochter van een rijke familie? Wat wilt ze van me?' Ze ging weer een hoek van een straat om en toen de man snel de hoek om ging, zag hij haar niet meer, na een tijdje zoeken zag hij haar weer maar nu was ze nog sneller dus de man dacht misschien is ze bang of boos. De man bleef haar volgen en eindigde opeens buiten de stad.

De zon ging onder en ze liep wat langzamer, en daar bleef ze even stil staan en keek naar de man, ze was aangekomen op een begraaf plaats, al zou deze man normaal denken zou hij bang zijn maar zijn gedachtes waren ergens anders. Dit vond hij een echte liefdes plek waar de liefdesparen in het geheim komen dacht hij bij zichzelf.

Ze waren drie meter van elkaar vandaan en ze keek nog naar hem, en liep daarna verder, ze liep een kelder in en liep de trap af naar beneden waar een oude bronzen deur was die ze opende, de man achtervolgde haar.

Hij stapte naar binnen en zag dat het een grote kamer was. Van buiten was dit niet te zien er waren zelf kaarsen aan de muren die de ruimte verlichten. En daar zat de vrouw op een aantal oude kussens nog steeds helemaal bedekt

De vrouw zei met een fluisterende stem `doe de deur op slot en breng de sleutel`

Hij deed de deur op slot en wilde de sleutel brengen maar ze zei gooi de sleutel maar

De man gooide de sleutel maar die viel in een put.

Toen begon de man bang te worden en zag de wolken boven zich hangen en hij hoorde haar lachend zeggen `ga door want je vond het ook niet erg om je gebed te missen toch?`

De man was nu stil en zei niets.

"De tijd voor het avond gebed is ook al voorbij," zei ze met een valse lach "Waarom ben je zo stil? kom hier bij me en neem mij ! dat is toch hetgeen waarvoor je achter me aan kwam?"

Hij werd bang en zijn buik draaide rond van de zenuwen.

`Het is tijd om me te laten zien `zei ze en ze deed haar gezichtsluier af en het was geen gezicht van een jonge dame, maar een oud en griezelig wezen, dat de man nog nooit heeft gezien

Ze zei `Kijk goed naar me! Mijn naam is dunya, (deze wereld). Ik ben je geliefde, jij spendeert je tijd aan het achtervolgen van mij, en nu heb je me bereikt, in je graf . Welkom Welkom!`

ze begon te lachen en te lachen, totdat ze uitspatte in stof en verging in schaduw en de kaarsen aan de muur gingen één voor één uit......

20-12-2007, 09:49


De kinderjaren van de profeet (vrede zij met hem)

Tezamen met reinheid is hij ter wereld gekomen, blijdschap vergezelde hem en welslagen viel hem bij. Een kind was hij, maar één niet als alle anderen, de onschuld zelve, verstandig en prudent, vol ijver en vlijt. Onder het wakende Oog van Allah kwam hij tot volle wasdom. Een beschermende hand strekte zich over hem uit, toezicht vergezelde hem als zijn schaduw en puurheid straalde hij om zich heen. Allah behoedde hem voor iedere tekortkoming, afdwaling, grofheid en ruditeit. Dit omdat hij vanaf kindsbeen de aangewezen kandidaat was om de wereld te verbeteren, om de mensheid te verblijden en te geleiden uit de duisternis naar het licht. Hij was niet zomaar een man, maar een Profeet, niet zomaar een mens, maar een Boodschapper, niet zomaar een dienaar, maar een onfeilbare en niet zomaar een persoon, maar één die de Openbaring ontving.

Mohammed (vrede zij met hem) was niet zomaar een voorman, want er zijn meer voormannen als de haren op het hoofd, die allen verschillende wereldse voornemens en ambities nastreven. Hij was daarentegen een verbeteraar, leidsman. Hij beschikte over de Koran, de Soennah, het licht, de richtsnoer, bruikbare kennis en goede daden. Hij was gekomen ter verbetering van het wereldse en het Hiernamaals en ter verblijding van de ziel en het lichaam.

Mohammed (vrede zij met hem) was niet zomaar een geleerde, maar één die onderricht verkreeg van Allah, één die kennis verschafte aan de mensen van kennis, één die de predikers instrueerde, één die de wijsheren de weg wees en één die de mensen naar de juistheid leidde.

"En waarlijk, jij leidt zeker naar een recht Pad." (Interpretatie van de betekenis van soerat ash-Shoeraa: 52)

Allen plegen zij uit de Boodschapper van Allah te putten.

Alsof hij een zee is waaruit zij scheppen of een meer waaruit zij een teug nemen.

Mohammed (vrede zij met hem) was geen koning die wenste zijn koningschap te vestigen en zijn leger te mobiliseren. Hij was echter een onfeilbare voorman, verblijder, waarschuwer en gezant naar iedere koning, onderdaan, lijfeigene, vrije mens, arme, rijke, blanke, zwarte, Arabier en niet-Arabier.

"En Wij hebben jou slechts gestuurd als een genade voor de werelden." (Interpretatie van de betekenis van soerat al-Anbiyaa': 107)

Wat betreft zijn adolescentie; hij was de parel onder de jeugdigen, kuis, viriel, vol inzicht, weldoordacht en welbespraakt. Nooit heeft iemand hem kunnen betrappen op een leugen, misstap of gebrekkigheid. Puur was hij qua uiterlijk en innerlijk, charismatisch, eerbiedig, welbevallig qua karakter, aangenaam in zijn voorkomen, waarachtig, proper en behaaglijk.

Zijn vijanden waren ondanks hun overdreven vijandigheid, vreselijke listen en ongekende afgunst niet in staat enige tekortkoming bij hem aan te treffen. Sterker nog, zij troffen slechts datgene aan wat hen van kwaadheid deed laaien, zoals zijn feilloze levensstijl, daadkracht, rechtschapenheid en fatsoen. In zijn jeugd was hij het die zij in vertrouwen namen, bij wie zij te rade gingen, die zij aanstelden als rechter in hun geredetwist. Hij diende voor hen als rolmodel wat betreft goedheid, verhevenheid, verstandigheid en welbespraaktheid.

20-12-2007, 09:49
Het huwelijk zet aan tot betere gedragscode

Het huwelijk kan dienen ter verbetering van het gedrag van een gehuwd paar indien zij beiden over een goed gedrag beschikken of tenminste één van hen met zijn goede gedragscode invloed kan uitoefenen op de wederhelft.

Dat het huwelijk binnen de Islam een zedenschool is, wordt duidelijk gemaakt in verscheidene overleveringen waarin opgeroepen wordt de vrouw niet te slaan, uit te schelden of te grieven. De Profeet (vrede zij met hem) zei zelfs: "Laat een gelovige man geen afschuw hebben van (zijn) gelovige vrouw, en als hij één van haar gedragingen niet kan uitstaan, laat hem dan tevreden zijn met één van haar andere (goede) gedragingen." (Moeslim)

Ook zegt de Profeet (vrede zij met hem): "Degene onder de gelovigen met het meest volledige geloof is degene met de beste gedragscode. En de beste onder jullie is degene die zich het beste gedraagt tegenover zijn vrouwen." (Aboe Dawoed en at-Tirmidhi)

Verder overlevert cAa'ishah (moge Allah tevreden zijn met haar): "De Boodschapper van Allah heeft nooit ofte nimmer iets met zijn hand geslagen, nog een vrouw, nog een bediende..." (Moeslim en Ibnoe Maadjah)

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem) tegen Moecaawiyah ibnoe Haydah toen hij naar de rechten van de vrouw informeerde: "Sla haar niet!"
(Aboe Dawoed, Ibnoe Maadjah en sahih verklaard door al-Albaanie)

Het hebben van een goede gedragscode is een tweerichtingsverkeer, zowel de man als de vrouw dienen zich correct te gedragen tegenover elkaar. Dus gescheld, getier en geweld moeten vermeden worden binnen een relatie. En de mannen die hun vrouwen slecht behandelen zijn zich kennelijk niet bewust van de gunst die Allah hen heeft geschonken. En hetgeen wat ons het meeste stoort is dat sommige mannen zich zeer vriendelijk en welgezind opstellen tegenover hun vrienden, buren en collega's, maar thuis schijnen zij in een meedogenloos monster te veranderen en het leven van hun vrouwen ondraaglijk te maken. Tegen dit soort mensen wil wij zeggen: "Het zijn jouw vrouw en kinderen die de voorkeur genieten op jouw goede gezindheid, beminnelijkheid, begrip, gezelligheid, kalmte en glimlach." De Profeet (vrede zij met hem) zegt namelijk: "En de beste onder jullie is degene die zich het beste gedraagt tegenover zijn vrouwen." (Aboe Dawoed en at-Tirmidhi)

Hoe kan het zijn dat de Profeet (vrede zij met hem) op een hoffelijke wijze omging met zijn vrouwen en hen altijd aansprak op een zoete, liefkozende toon, terwijl de meeste mannen van tegenwoordig hun vrouwen als grofvuil behandelen. Het wordt tijd dat de moslimmannen bij zichzelf te rade gaan en aan hun gedrag beginnen te werken!

20-12-2007, 09:51
Gouden adviezen aan de getrouwden

Hier volgen aan aatal gouden adviezen aan de getrouwden om hun huwelijk op te fleuren of nieuw leven in te blazen:

1. Het is fout van de vrouw om te denken dat de liefde van de man bepaald wordt door de hoeveelheid geld die hij aan haar besteedt.

2. Het getuigt niet van verstandigheid als de vrouw en de man redelijk zijn in hun omgang met andere mensen, maar niet met elkaar.

3. Het motto van de getrouwden moet luiden: 'Verdraagzaamheid en vergevensgezindheid'.

4. De getrouwden moeten achterdocht zien te schuwen, want achterdocht leidt naar echtscheiding.

5. Vertelt jullie geheimen niet verder aan anderen.

6. Vele huwelijksproblemen zijn het gevolg van een tekortkoming van de kant van één van de partners op lichamelijk en/of emotioneel vlak.

7. Een verstandige vrouw hoeft niet alles te geloven wanneer andere vrouwen bijzonder lovenswaardig over hun mannen spreken, om dit vervolgens steeds onder de neus van haar eigen man te wrijven, want het kan zijn dat deze vrouwen hiermee slechts haat willen zaaien tussen haar en d'r man.

8. Toen een huwelijksexpert werd gevraagd hoe de getrouwden hun liefde levend konden houden, antwoordde hij:

x Het steeds geven van cadeau's aan elkaar. En het beste cadeau is een liefkozend woord.


x Tussen nu en dan even bellen om te vragen hoe het met de andere gaat.

x Van tijd tot tijd een wandeling samen gaan maken.

9. Het huwelijksleven vergt van beide betrokkenen heel veel geduld, wijsheid, verdraagzaamheid, loyaliteit, liefde, vertrouwen en het corrigeren van elkaar volgens de Islamitische richtlijnen.

Veel vrouwen klagen over het feit dat hun mannen veel te weinig thuis zijn, maar vergeten dat zij de oorzaak daarvan zijn. Dit omdat zij het huis tot een hel op aarde hebben gemaakt voor hun mannen en het onmogelijk voor hen hebben gemaakt om thuis te blijven.

20-12-2007, 09:51
Het geloof

Het meest fundamentele en essentiële kenmerk van een islamitisch huwelijk is het geloof dat het paar bindt.
Aangezien de islam een wijze van leven is en niet alleen maar een religie die zich beperkt tot wekelijkse aanbidding, wordt het een essentieel onderdeel van het leven van een moslim.
Het religieuze referentiekader gedeeld door het paar, vergemakkelijkt de communicatie en het delen van waarden, wat nauwelijks mogelijk is bij een huwelijk waarbij beide partners een ander geloof aanhangen.
Het is sterk aanbevolen dat men het geloof een belangrijke rol laat spelen bij het ontwikkelen van een liefdevolle relatie. Als voorbeeld:
De profeet Mohammed, God's zegen en vrede zij met hem, zei: "Wanneer een man zijn vrouw voedt, krijgt hij beloning voor deze daad en God versterkt de band tussen hen".
Dus wanneer we van elkaar houden omwille van God (Hij zij verheven), versterken wij feitelijk ons geloof.

Verdraagzaamheid
Sabr (geduld) is het meest nuttige hulpmiddel waarover men kan beschikken bij het leiden van een gezonde levensstijl.
Geduldig en verdraagzaam zijn verschaft ons een positieve levensinstelling en brengt ons dichter bij God de Verhevene vanwege het godsvertrouwen (tawakkul) en hoop.
Wij ontwikkelen een innerlijk mechanisme dat ons in staat stelt om moeilijke momenten in het leven aan te kunnen.
God verklaart in soerat al-'asr:

"Bij de tijd. Voorwaar de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld."

Vriendschap met je echtgenoot/echtgenote
Dit aspect van het huwelijk heeft drie bestanddelen. Het eerste is het ontwikkelen van een vriendschapsband met onze wederhelften. Een relatie gebaseerd op vriendschap, is meer in staat weerstand te bieden tegen druk van buiten.
Wij eren, vertrouwen, respecteren, accepteren en geven om onze vrienden ongeacht onze verschillen. Dit zijn de aspecten van vriendschap die we in onze huwelijken zouden moeten brengen.
Er is echter een hoogst ongeschikt aspect dat mensen overwegen in hun huwelijk te brengen, namelijk het maatjes-scenario.
De shari'a (islamitische wetgeving) heeft de man binnen zijn gezin aan het hoofd geplaatst en dit vereist een zekere waardigheid, welke niet kan worden onderhouden als de echtgenoten elkaar beschouwen als maatjes. Dit zal niet moeten worden gezien dat het betekent dat de man een dictator is, maar een hoeder die verantwoordelijk is tot en voor zijn schare.
Dit is een positie van grote verantwoordelijkheid en plaatst een enorme last op de schouders van de man. Verder moeten de kinderen hun ouders zien als vrienden, maar niet als maatjes, want dit moedigt aan tot gebrek aan eerbied.

Vriendschap met schoonfamilie
Het tweede aspect van vriendschap is het hebben van vriendschappelijk relaties met de schoonfamilie. Wanneer paren wedijveren over welke ouders meer belangrijk zijn wordt het een voortdurende bron van verdriet.
Veel nuttigs wordt verspild door te proberen om elkaar ervan te overtuigen wiens ouders het meest ideaal zijn.
Het is beter om te accepteren dat onze echtgenoten/s niet zomaar van onze ouders gaan houden, omdat wij dat graag zo zouden willen. Zolang zij relaties onderhouden die hartelijk zijn en gebaseerd zijn op wederzijds respect, zouden wij de kwestie niet moeten forceren.

Vrienden van het paar
Het derde aspect van vriendschap is onze vriendenkring.
Het is toegestaan om persoonlijke vrienden te hebben van hetzelfde geslacht, maar paren moeten ook een poging doen om families als vrienden te hebben, zodat ze samen kunnen socialiseren.
Wanneer er een wrijving is ontstaan bij een zekere vriendschap, moet het niet worden voortgezet ten koste van het huwelijk.
De profeet Mohammed, God's zegen en vrede zij met hem, adviseerde ons om te kiezen voor godvrezende mensen als vrienden, aangezien we geneigd zijn om hun weg te volgen.
Vrienden moeten een bron van vreugde zijn en niet van onrust.

20-12-2007, 09:53
Respect voor de familie

Het ouderschap kan een vermoeiende ervaring zijn als de ouders niet goed geïnformeerd zijn. Dit kan een verandering en een extra druk op het huwelijk zijn.
Soms zijn paren vrij naïef over de veranderingen die de komst van kinderen teweeg kunnen brengen op hun levensstijl. Dit kan een reden zijn dat er in sommige situaties depressies zijn of wrevel en misverstanden in andere situaties.
Een gouden regel die altijd een leidraad moet zijn is: Het gezin gaat voor alles.
Wanneer er een aanwijzing is dat het gezin niet gelukkig is of niet onze eerste prioriteit heeft, dan is het tijd om bijeen te komen en de situatie openhartig te bespreken.
Paren die ouders hebben, krijgen een bijkomende verantwoordelijkheid om voor hen te zorgen; ook dit kan vermoeiend zijn als het paar er niet op voorbereid is.
Een zorgplan moet uitgewerkt worden met broers en/of zussen en de ouders, aan wie de eerste zorg gegeven wordt en wat voor soort van ondersteuning zij zullen krijgen.

20-12-2007, 10:26
Allah ziet alles

Hasan had 3 zoons: Faroeq, Abdoellah en Qasim. Hij hield veel van ze.
Hij wilde graag dat ze goede moslims zouden worden.Hasan was zelf een goede moslim.
Hij deed zijn best om alle bevelen van Allah te volgen.
Op een dag wilde Hasan zijn 3 zonen testen. Hij gaf ze elk een beetje snoep en zei:
"Eet jullie snoep op een plaats waar je denkt dat niemand je kan zien, en als je dat hebt gedaan moet je terugkomen".

Faroeq nam zijn snoepjes en ging naar zijn kamer. Hij deed zijn kamer van binnen op slot en ging zijn snoepjes opeten,
terwijl hij dacht dat niemand hem daar kon zien.

Abdoellah ging naar de kelder van het huis en hij was zeker dat niemand daar was. Hij at zijn snoepjes in het donker.

Qasim dacht steeds over een plek waar hij zijn snoepjes kon eten zonder dat iemand hem kon zien.
Hij kon niet zo'n plek bedenken. Elke keer als hij een plek had bedacht, herinnerde hij zich dat Allah hem kon zien.
Qasim at zijn snoepjes dus niet op.

Faroeq en Abdoellah gingen terug naar hun vader en vertelden wat ze hadden gedaan.
Qasim kwam ook terug en gaf de snoepjes terug aan zijn vader. Hij zei: "Er is geen plaats die geheim is voor Allah,
dus ik heb de snoepjes niet opgegeten".

Hasan was erg blij met Qasim. Hij zei tegen Faroeq en Abdoellah dat ze van hun broer Qasim moesten leren. Hasan zei ook:
"Lieve zoons van me, bedenk altijd dat Allah alles weet en dat Hij alles ziet.
Hij is altijd met ons. Dus we mogen nooit iets slechts doen, ook niet stiekem!"

20-12-2007, 10:30
mascha'allah...

prachtig gewoon...

20-12-2007, 10:39
Ben ook een nlse bekeerde uit eindhoven, goede topic

20-12-2007, 10:56



Citaat door xxMariamxx:
Ben ook een nlse bekeerde uit eindhoven, goede topic


Macha'Allah

Moge Allah s.w.t jou het mooi'ste geven Incha'Allah