Bekijk volle/desktop versie : Leerlingen boos over schooldag op offerfeest



18-12-2007, 11:33
ROTTERDAM - Islamitische leerlingen van het Rotterdamse Libanon Lyceum zijn boos dat ze deze week op het offerfeest geen vrij krijgen van school.

Op internet roepen kinderen elkaar op zich ziek te melden op die dag.

Een leerling vertelt twee keer naar de conrector te zijn geweest om een vrije dag te vragen. Maar telkens kreeg ze nul op het rekest. ,,Toen zei ik : ‘hallo, voor een dag doen jullie zo gierig. Als het kerst is geven jullie twee weken vrij’.’’

Volgens rector Paul Scharff speelt het probleem op zijn school alleen op donderdag. Voor veel moslims valt het offerfeest op woensdag. „Als leerlingen die dag vrij willen, is dat geen punt.’’ Maar donderdag, de dag dat onder meer de Turkse gemeenschap het offerfeest viert, is wél een probleem voor de school. Die heeft die dag namelijk een gezamenlijke offerfeest én kerstviering gepland. „Wij zouden het leuk vinden als ook islamitische leerlingen dat op school vieren,’’ zegt Scharff.

Als ouders per se willen dat hun kinderen die dag thuis vieren, geeft de school alsnog toestemming, benadrukt de rector. Leerlingen moeten dan wel een briefje van hun ouders inleveren.

De afdeling Leerplicht in Rotterdam zal niet actief controleren of leerlingen echt ziek zijn als ze zich op het offerfeest ziek melden, laat een gemeentewoordvoerder weten. „We zouden niet weten hoe. Dan zou je iedere leerling met een islamitische achternaam die zich op die dag ziek meldt, moeten controleren.’’

Leerplicht heeft wel richtlijnen waarvan scholen gebruikmaken. Daarin staat onder meer op welke (religieuze) dagen toestemming kan worden verleend voor verlof. Het islamitisch offerfeest valt daar ook onder. Over het algemeen volgen de meeste scholen deze richtlijn.



http://www.ad.nl/rotterdam/article1905290.ece?nscategory=topStoryB

18-12-2007, 11:36


Ik mag gewoon woensdag, donderdag én vrijdag vrij

18-12-2007, 11:43
Deze school is dus het slachtoffer van moslims die het niet over een datum van het offerfeest eens kunnen worden.

18-12-2007, 11:45

Citaat door momuis:
dat is heel vriendelijk van je broertje, neefje en oom.




Haha ja ook.. maar school is ook vriendelijk

18-12-2007, 12:13


Ik vier kerst altijd 1,5 week later........