Bekijk volle/desktop versie : Offerfeest, schaapfeest?



Pagina's : [1] 2

16-12-2007, 17:03
Hallo allemaal,

Ik was laatst in gesprek en iemand vroeg me:

Waar staat het offerfeest voor en waarom vieren jullie het?

Tot mijn grote verbazing wist ik het antwoord ook niet zoo goed..

Wie kan mijn uitleggen wat het offerfeest is en waarom we het vieren

Alvast bedankt

16-12-2007, 17:11


Het offerfeest vieren we om onze voorvader Ibrahiem alayhie wa salaam te gedenken die bereid was om het geliefdste ding die hij bezat, namelijk zijn enige zoon toen, aan Allah te geven omdat Hij hem het beval. Ibrahiem alayhi wa salaam offerde bijna zijn zoon op totdat engel Djibriel hem tegenhield en hiervoor een ram gaf als losprijs. Het offerfeest dient ervoor om ons te leren dat we Allah's dienaren zijn en oneindig van Zijn gunsten genieten en dat we bereid moeten zijn om het allerliefste bezit op te geven terwille van Hem, dit is de hoogste vorm van imaan(geloof). Een ware gelovige heeft Allah boven alle anderen lief, zelfs boven zijn eigen nafs(ego) en zal Zijn wil steeds uitvoeren zelfs al haat zijn nafs het!

16-12-2007, 17:24

Citaat door mocroroosje15:
Het offerfeest vieren we om onze voorvader Ibrahiem alayhie wa salaam te gedenken die bereid was om het geliefdste ding die hij bezat, namelijk zijn enige zoon toen, aan Allah te geven omdat Hij hem het beval. Ibrahiem alayhi wa salaam offerde bijna zijn zoon op totdat engel Djibriel hem tegenhield en hiervoor een ram gaf als losprijs. Het offerfeest dient ervoor om ons te leren dat we Allah's dienaren zijn en oneindig van Zijn gunsten genieten en dat we bereid moeten zijn om het allerliefste bezit op te geven terwille van Hem, dit is de hoogste vorm van imaan(geloof). Een ware gelovige heeft Allah boven alle anderen lief, zelfs boven zijn eigen nafs(ego) en zal Zijn wil steeds uitvoeren zelfs al haat zijn nafs het!

wie is volgens jou die zoon....

16-12-2007, 17:37

Citaat door moejahid_88:
wie is volgens jou die zoon....

Zijn geliefde zoon van zijn wettige vrouw.

16-12-2007, 17:42



Citaat door mocroroosje15:
Zijn geliefde zoon van zijn wettige vrouw.

Naam....

16-12-2007, 17:43
Isma'iel `AlayhiSalaam.

16-12-2007, 17:45

Citaat door moejahid_88:
Naam....



Ewa safie, zélfs een kind van 5 jaar kent de naam van de geliefdste zoon die bijna opgeofferd is. Kan je geen betere vraag verzinnen?



16-12-2007, 17:46

Citaat door Ismailoo:
Aaaah dus als men dat schaap doodt moet men zeggen in de naam van Ismail




16-12-2007, 17:46

Citaat door mocroroosje15:
Ewa safie, zélfs een kind van 5 jaar kent de naam van de geliefdste zoon die bijna opgeofferd is. Kan je geen betere vraag verzinnen?



En dan heb ik hem nog steedsniet van jouw gehoord wie dat dan volgens jouw is

16-12-2007, 17:47

Citaat door moejahid_88:
En dan heb ik hem nog steedsniet van jouw gehoord wie dat dan volgens jouw is



Een raad, ik ben geen kindje die op zo'n domme vraag een antwoord moet geven.



Next...

16-12-2007, 17:48

Citaat door moejahid_88:
En dan heb ik hem nog steedsniet van jouw gehoord wie dat dan volgens jouw is


Beste broeder, Wat is hier het doel van?

16-12-2007, 17:48

Citaat door Ismailoo:
Aaaah dus als men dat schaap doodt moet men zeggen in de naam van Ismail

nee in de naam van Allaah omdat je de offer voor Allaah brengt en niet voor ismail

16-12-2007, 17:49



Citaat door Bi_Ismi_Allaah:
Beste broeder, Wat is hier het doel van?

dat weet zij dondersgoed daarom wilt ze niet antwoorden...

16-12-2007, 17:50
• In deze dagen offeren wij en slachten wij voor Allaah. Dit doet men voor zichzelf en zijn familie om hierdoor dichtbij Allaah te komen. Allaah zegt in een deel van vers 33 in soerat Al hadj
33. Daar is in de offeranden een profijt voor u voor een vastgestelde tijd,



Het offeren van een dier is volgens de meeste uitspraken een verplichte soenah voor de gene die het kan betalen. Volgens de hanafi madhab is het een verplichting.
Zoals we weten is het offeren van een dier ontstaan door de droom van profeet ibrahim. In plaats van zijn kind te offeren heeft Allaah hem een schaap gezonden om deze te slachten. Allaah zegt in soerat Assafaat vers 107

107. En Wij verlosten hem door een groot offer.


Broeder en zusters. We hebben gezien dat het offeren van een dier een verplichte soenah is voor de gene die het kan betalen of zelfs een verplichting binnen de islaam is.
Voor ons in een niet islamitisch land is het van belang om deze soenah na te komen. Met name voor ons kinderen die het dan op die manieren leren kennen.
Het is een dag van feest. Men hoort in de feeststemming te zijn met zijn gezin en familie.
Het is voor de arme ook een feest dag wanneer men de arme voorziet van een deel van zijn offer. Het behoort tot een van de beste daden wanneer men een persoon of een hele gezin blij kan maken door een deel van zijn vlees weg te geven.
Wie geen gezin of familie heeft hier, kan zijn offer schenken een familie die dat nodig heeft en niet kan betalen.

16-12-2007, 17:51

Citaat door moejahid_88:
dat weet zij dondersgoed daarom wilt ze niet antwoorden...


Heb ik iets gemist

Pagina's : [1] 2