islamofoob
14-12-2007, 12:14
Koran grossiert in hel en verdoemenis[/SIZE]
Pieter W. van der Horst, bijbelwetenschapper
[SIZE="2"]De poging van website bijbelenkoran.nl de twee heilige boeken te vergelijken is te simplistisch.
Deze week werd met enige media-aandacht de website bijbelenkoran.nl gelanceerd. De gebruiker kan hier, zo werd beweerd, gemakkelijk beide heilige boeken met elkaar vergelijken. En, zo werd er aan toegevoegd, dat zal menigeen verrassingen opleveren. Bij wijze van voorproefje werd al gemeld dat de zoekmachine in een oogwenk aantoont dat het woord ’vergeven’ in de Koran veel vaker voorkomt dan in de Bijbel en het woord ’slaan’ veel vaker in de Bijbel dan in de Koran. Bovendien komen vele in de Bijbel voorkomende personen (Abraham, Mozes, Jezus et cetera) ook in de Koran voor. De conclusie lijkt voor de hand te liggen: dit instrument kan ons de ogen ervoor openen dat de Bijbel en de Koran veel meer op elkaar lijken dan men denkt en dat de Koran in bepaalde opzichten milder is dan de Bijbel.
Dit is in meer dan één opzicht misleidend. Ik begin met het minst erge: Als men woorden als ’vergeven’ en ’slaan’ op deze manier opzoekt, moet men ook alle vindplaatsen één voor één doorlezen om te zien of er daar niet soms sprake is van ’niet vergeven’ en ’niet slaan’ want dat verandert het totaalbeeld aanmerkelijk. Bovendien worden de resultaten van zo’n zoektocht ernstig vervuild doordat bijvoorbeeld onder ’slaan’ ook uitdrukkingen als ’op de vlucht slaan’, ’proviand inslaan’ en dergelijke worden meegeteld. Door informatie over zulke misleidende zoekresultaten niet te bieden wordt de argeloze gebruiker met een vertekend beeld opgezadeld.
Anders dan de website beweert, lukt het meestal niet om op woordcombinaties te zoeken, hetgeen opnieuw het verkrijgen van correcte informatie bemoeilijkt. Wanneer men nu het woord ’hel’ opzoekt, krijgt men eerst als resultaat dat dat woord in de Bijbel niet voorkomt, hetgeen onjuist is. Juist is dat het word ’hel’ in het joodse deel van de Bijbel (het Oude Testament) niet voorkomt en in het christelijke (het Nieuwe Testament) slechts tien maal (waarvan niet alle in dreigende zin). In de Koran wordt echter op talloze plaatsen gedreigd met de hel, niet alleen in de vele tientallen passages waar het woord hel voorkomt, maar ook op vele andere met woorden als hellestraf, helse pijn en dergelijke. Als men ook op die afgeleide woorden zoekt, geeft de website uiteindelijk wel juiste informatie betreffende de Koran. En inderdaad weet ieder die de Koran ook maar een beetje kent, hoe vaak daar met deze ultieme vorm van fysiek geweld – verbrand worden – gedreigd wordt aan het adres van ’ongelovigen’, degenen die niet willen geloven dat Mohammed inderdaad Gods ultieme gezant was.
Koran-exemplaren | anp
Kan een geloof dat gebaseerd is op zulke intimidatie zich daarvan losmaken in de omgang met andersdenkenden? Na wat we de laatste jaren zelf hebben meegemaakt, lijkt dat moeilijk te geloven. Mohammed gaf zelf het voorbeeld door vele honderden joden in Medina die niet naar hem wilden luisteren, te onthoofden en hun vrouwen en kinderen als slaven aan zijn makkers te geven. Met zo’n daad wordt voor altijd een toon gezet. Daar kan het gegeven dat in de Koran ook Abraham, Mozes en Jezus genoemd worden niets aan afdoen, want de verhalen over deze bijbelse personen staan onder het voorteken van de in de Koran verkondigde theorie dat zowel Oude als Nieuwe Testament vervalsingen van de oorspronkelijke, islamitische (!) boodschap van deze drie grote bijbelse gestalten zijn. De heilige boeken van andersdenkenden tot vervalsingen bestempelen is een zeer ernstige beschuldiging die bepaald niet van het respect getuigt dat moslims nu juist wel van joden en christenen ten aanzien van hun religie eisen.
Maar het allerbelangrijkste komt nog. Het is onjuist religies te vergelijken door alleen hun heilige boeken naast elkaar te leggen. Er is ook altijd een traditie van interpretatie. En hier liggen diepgravende verschillen tussen jodendom en christendom enerzijds en islam anderzijds.
Doordat sinds de Verlichting in beide eerstgenoemde religies in de afgelopen eeuwen een kritische bijbelwetenschap heeft kunnen opkomen, is het mogelijk geworden het sterk cultuurgebonden karakter van veel bijbelse ideeën en voorstellingen te onderkennen en ze zo te relativeren.
Zelfs de meest orthodoxe joden en christenen zullen de wrede vormen van doodstraf die in de Bijbel soms worden voorgeschreven, niet meer willen uitvoeren. Die teksten zijn uitgerangeerd omdat de Bijbel meestal niet meer ’van kaft tot kaft’ als het onfeilbare en eeuwig geldige woord van God wordt gezien. In de islam ligt dat fundamenteel anders. Een kritische islamwetenschap bestaat alleen maar buiten islamitische kring. De onttroning van het heilige boek is daar tot op vandaag een onmogelijkheid. Dat maakt dat de Koran zo’n andere status heeft in de islam dan de Bijbel in jodendom en christendom. En dat wordt de gebruikers van deze website niet verteld. Het cultuurrelativisme dat uit dit project spreekt is naïef en riskant.
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article869123.ece/Koran_grossiert_in_hel_en_verdoemenis_opinie
Pieter W. van der Horst, bijbelwetenschapper
[SIZE="2"]De poging van website bijbelenkoran.nl de twee heilige boeken te vergelijken is te simplistisch.
Deze week werd met enige media-aandacht de website bijbelenkoran.nl gelanceerd. De gebruiker kan hier, zo werd beweerd, gemakkelijk beide heilige boeken met elkaar vergelijken. En, zo werd er aan toegevoegd, dat zal menigeen verrassingen opleveren. Bij wijze van voorproefje werd al gemeld dat de zoekmachine in een oogwenk aantoont dat het woord ’vergeven’ in de Koran veel vaker voorkomt dan in de Bijbel en het woord ’slaan’ veel vaker in de Bijbel dan in de Koran. Bovendien komen vele in de Bijbel voorkomende personen (Abraham, Mozes, Jezus et cetera) ook in de Koran voor. De conclusie lijkt voor de hand te liggen: dit instrument kan ons de ogen ervoor openen dat de Bijbel en de Koran veel meer op elkaar lijken dan men denkt en dat de Koran in bepaalde opzichten milder is dan de Bijbel.
Dit is in meer dan één opzicht misleidend. Ik begin met het minst erge: Als men woorden als ’vergeven’ en ’slaan’ op deze manier opzoekt, moet men ook alle vindplaatsen één voor één doorlezen om te zien of er daar niet soms sprake is van ’niet vergeven’ en ’niet slaan’ want dat verandert het totaalbeeld aanmerkelijk. Bovendien worden de resultaten van zo’n zoektocht ernstig vervuild doordat bijvoorbeeld onder ’slaan’ ook uitdrukkingen als ’op de vlucht slaan’, ’proviand inslaan’ en dergelijke worden meegeteld. Door informatie over zulke misleidende zoekresultaten niet te bieden wordt de argeloze gebruiker met een vertekend beeld opgezadeld.
Anders dan de website beweert, lukt het meestal niet om op woordcombinaties te zoeken, hetgeen opnieuw het verkrijgen van correcte informatie bemoeilijkt. Wanneer men nu het woord ’hel’ opzoekt, krijgt men eerst als resultaat dat dat woord in de Bijbel niet voorkomt, hetgeen onjuist is. Juist is dat het word ’hel’ in het joodse deel van de Bijbel (het Oude Testament) niet voorkomt en in het christelijke (het Nieuwe Testament) slechts tien maal (waarvan niet alle in dreigende zin). In de Koran wordt echter op talloze plaatsen gedreigd met de hel, niet alleen in de vele tientallen passages waar het woord hel voorkomt, maar ook op vele andere met woorden als hellestraf, helse pijn en dergelijke. Als men ook op die afgeleide woorden zoekt, geeft de website uiteindelijk wel juiste informatie betreffende de Koran. En inderdaad weet ieder die de Koran ook maar een beetje kent, hoe vaak daar met deze ultieme vorm van fysiek geweld – verbrand worden – gedreigd wordt aan het adres van ’ongelovigen’, degenen die niet willen geloven dat Mohammed inderdaad Gods ultieme gezant was.
Koran-exemplaren | anp
Kan een geloof dat gebaseerd is op zulke intimidatie zich daarvan losmaken in de omgang met andersdenkenden? Na wat we de laatste jaren zelf hebben meegemaakt, lijkt dat moeilijk te geloven. Mohammed gaf zelf het voorbeeld door vele honderden joden in Medina die niet naar hem wilden luisteren, te onthoofden en hun vrouwen en kinderen als slaven aan zijn makkers te geven. Met zo’n daad wordt voor altijd een toon gezet. Daar kan het gegeven dat in de Koran ook Abraham, Mozes en Jezus genoemd worden niets aan afdoen, want de verhalen over deze bijbelse personen staan onder het voorteken van de in de Koran verkondigde theorie dat zowel Oude als Nieuwe Testament vervalsingen van de oorspronkelijke, islamitische (!) boodschap van deze drie grote bijbelse gestalten zijn. De heilige boeken van andersdenkenden tot vervalsingen bestempelen is een zeer ernstige beschuldiging die bepaald niet van het respect getuigt dat moslims nu juist wel van joden en christenen ten aanzien van hun religie eisen.
Maar het allerbelangrijkste komt nog. Het is onjuist religies te vergelijken door alleen hun heilige boeken naast elkaar te leggen. Er is ook altijd een traditie van interpretatie. En hier liggen diepgravende verschillen tussen jodendom en christendom enerzijds en islam anderzijds.
Doordat sinds de Verlichting in beide eerstgenoemde religies in de afgelopen eeuwen een kritische bijbelwetenschap heeft kunnen opkomen, is het mogelijk geworden het sterk cultuurgebonden karakter van veel bijbelse ideeën en voorstellingen te onderkennen en ze zo te relativeren.
Zelfs de meest orthodoxe joden en christenen zullen de wrede vormen van doodstraf die in de Bijbel soms worden voorgeschreven, niet meer willen uitvoeren. Die teksten zijn uitgerangeerd omdat de Bijbel meestal niet meer ’van kaft tot kaft’ als het onfeilbare en eeuwig geldige woord van God wordt gezien. In de islam ligt dat fundamenteel anders. Een kritische islamwetenschap bestaat alleen maar buiten islamitische kring. De onttroning van het heilige boek is daar tot op vandaag een onmogelijkheid. Dat maakt dat de Koran zo’n andere status heeft in de islam dan de Bijbel in jodendom en christendom. En dat wordt de gebruikers van deze website niet verteld. Het cultuurrelativisme dat uit dit project spreekt is naïef en riskant.
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article869123.ece/Koran_grossiert_in_hel_en_verdoemenis_opinie