Bekijk volle/desktop versie : De moslimvrouw haar status in de Islaam



12-12-2007, 22:49
De positie van een moslimvrouw in de islam is zeer nobel en verheven, en haar invloed op het leven van elke moslim is enorm.


De moslimvrouw is de eerste lerares in het opbouwen van een rechtschapen gemeenschap, onder voorwaarde dat zij de leiding volgt van de Qor-aan en de Sunnah van de profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem). Het gehoor geven aan de Qor-aan en de Sunnah verwijderd iedere moslim – man of vrouw – van een misleiding in iedere vorm. De misleiding waar verschillende naties onder lijden, en hun afwijking komt niet tot stand tenzij ze ver weg zijn van de pad van Allaah – Sub’hanahu wa Ta’ala – en van datgene waarmee Zijn profeten en boodschappers, moge vrede en zegeningen van Allah met hen allen zijn – zijn gekomen.


De profeet (Vrede en Zegeningen van Allaah zij met hem) zei:

“Ik laat twee kwesties achter bij jullie, jij zult er niet van afwijken zolang jij je vastklampt aan allebei, de Boek van Allaah en mijn Sunnah.” [ Hasan: Related by Maalik in al-Muwattaa (2/899) and al-Haakim (1/93), from Ibn ‘Abbaas (radiyallaahu ‘anhu). It was authenticated by Shaykh al-Albaanee in as-Saheehah (no. 1871)].

Het belang van de moslimvrouw haar rol – of ze vrouw, zus of dochter is en de rechten die aan haar verschuldigd zijn en de rechten die zij verschuldigd is – zijn uitgelegd in de nobele Qor-aan, en de details over dit onderwerp zijn uitgelegd in de gezuiverde Sunnah.

Het geheim van haar belang ligt in het enorme last en verantwoordelijkheid die zij moet dragen, en de moeilijkheden die zij door moet gaan – verantwoordelijkheden en moeilijkheden die zelfs de man niet kan dragen. Om deze reden is het belangrijk dat een persoon dankbaarheid toont aan zijn moeder, en vriendelijkheid en goede gezelschap is verschuldigd aan haar. En in deze kwestie, hoort zij voorrang te krijgen boven de vader.

Allaah de Verhevene zegt:

“En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid, en het zorgen van hem duurde twee jaren. Wees daarom Mij en jouw ouders dankbaar. Tot Mij is de terugkeer”. {Surah Loeqmaan 31:14)

En Allaah de Verhevene heeft gezegd:

“En Wij hebben de mens goedheid tegenover zijn ouders bevolen. Zijn moeder heeft hem met moeite gedragen en hem met moeite gebaard. Zijn dragen en (de tijd tot) zijn spenen duurt dertig maanden…” {Surah Ahqaf 46:15}.

Een man kwam bij de boodschapper van Allaah (Vrede en Zegeningen van Allaah zij met hem) en zei: “O boodschapper van Allaah! Wie heeft het meeste recht op mijn goede behandeling?” Hij zei: “Je moeder”. De man vroeg: “En daarna?”. Toen antwoordde hij: “Je moeder”. De man vroeg toen: “En daarna?”. Toen zei de profeet wederom: “Je moeder”. Toen vroeg de man: “Wie daarna?”. Dus antwoordde hij: “je vader”. [Overgeleverd door al-Bukhaaree (nr.5971) en Muslim (7/2), van Abu Hurayrah radiallaahu ‘anhu].

Hieruit valt op te maken dat de moeder driemaal zoveel recht heeft op de vriendelijkheid en goede behandeling van haar kind dan de vader.

Met betrekking tot de vrouw, haar status en haar invloed in het rustig en kalm maken van de ziel wordt duidelijk laten zien in de nobele ayaa, Hij – de Verhevene – heeft gezegd:

“En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij voor jullie van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt.” {Surah Ar-Room 30:21}.

En de unieke houding dat de vrouw van de profeet (Vrede en Zegeningen van Allaah zij met hem) Khadija – moge Allaah tevreden met haar zijn – aanhield, heeft een kalmerend en geruststellend effect gehad op de boodschapper van Allaah (Vrede en Zegeningen van Allaah zij met hem), wanneer de engel Jibriel (vrede zij met hem) voor het eerst kwam naar de grot van Hiraa. De profeet (Vrede en Zegeningen van Allaah zij met hem) keerde met een kloppende en bevende hart terug naar Khadija (moge Allaah tevreden met haar zijn) met de eerste openbaring en hij zei tegen haar:

“Bedek me, bedek me!”

Dus bedekte zij hem tot zijn angst voorbij was, waarna hij alles wat was gebeurd vertelde aan Khadija (moge Allaah tevreden met haar zijn) en hij zei:

“Ik vrees dat er iets met me zal gebeuren.”


Ze zei tegen hem:

“Nooit! Bij Allaah! Allaah zal je nooit te schande maken. Jij houdt goede banden met de relaties, jij helpt de armen en de behoeftige, jij dient je gasten royaal en helpt degenen die zijn gekweld door ellenden.” (Related by al-Bukhaaree (1/22) and Muslim (1/139), from the lengthy narration of ‘Aa`ishah (radiyallaahu ‘anhaa).

En vergeet Aa’ishah en haar grote invloed niet. Zelfs de grote metgezellen namen kennis van Hadieth aan van haar, en velen van de metgezellinnen hebben verschillende regels over vrouwenzaken geleerd van haar.

En ik heb geen twijfels dat mijn moeder – moge Allaah haar genadig zijn – een enorme invloed op me heeft gehad in het motiveren om te studeren; en zij heeft me erin geholpen. Moge Allaah haar rijkelijk belonen en haar belonen met de beste beloningen om wat ze heeft gedaan voor mij.

En er is ook geen twijfel dat het huis waarin vriendelijkheid, zachtheid, liefde en zorg in combinatie met de correcte islamitische opvoeding, de man zeer zal slagen. Zodat hij – met de wil van Allaah – succesvol zal zijn in zijn relaties en andere kwesties – of het nu bij het zoeken naar kennis is of handelen, een inkomen verdient of iets anders dan dit. En ik vraag alleen Allaah om een groot succes en dat Hij ons leidt naar datgene waar Hij van houdt en waar Hij mee tevreden is. En moge de Zegeningen en Vrede van Allaah zijn met onze profeet Mohammad en zijn familie, zijn metgezellen en degenen die hen volgen.

Bron: http://www.troid.org

Vertaald uit het engels, By Shaykh ‘Abdul ‘Azeez Ibn Baaz (Rahimahullaah)

Vertaald door een zuster