Bekijk volle/desktop versie : Religieuze leiders: "handen af van kerstmis!"



Pagina's : [1] 2

11-12-2007, 12:49
Hindoes, Sikhs en Moslims hebben zich gevoegd bij de Britse commissie voor gelijke behandeling. Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen.



"Het is tijd om te stoppen met achterlijk te doen over kerstmis. Het is prima om het te vieren, en het is prima dat Christus de ster van de show is," zegt Trevor Phillips, de voorzitter van de commissie voor mensenrechten en gelijkheid. "Laten we stoppen stom te doen over een christelijk kerstmis," zei hij in reactie op een tendens dat de traditionele viering van de geboorte van Christus gematigd zou moeten worden uit angst om minderheden in Groot-Brittannië te kwetsen.

"Hindoes vieren ook kerstmis," aldus een woordvoerder. "Het is een geweldig feest voor iedereen die in Groot-Brittannië leeft." De woordvoerder van de Britse Moslimraad Sheik Ibrahim Mogra is het met hem eens: "Te suggereren dat moslims gekwetst worden door kerstversieringen is absurd."

Bron Reuters

11-12-2007, 12:52


Natuurlijk is dat absurd.
Dat hadden linkse absurde rakkers uit de duim gezogen.

11-12-2007, 12:52

Citaat door SUPER_MAROC:
Hindoes, Sikhs en Moslims hebben zich gevoegd bij de Britse commissie voor gelijke behandeling. Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen.



"Het is tijd om te stoppen met achterlijk te doen over kerstmis. Het is prima om het te vieren, en het is prima dat Christus de ster van de show is," zegt Trevor Phillips, de voorzitter van de commissie voor mensenrechten en gelijkheid. "Laten we stoppen stom te doen over een christelijk kerstmis," zei hij in reactie op een tendens dat de traditionele viering van de geboorte van Christus gematigd zou moeten worden uit angst om minderheden in Groot-Brittannië te kwetsen.

"Hindoes vieren ook kerstmis," aldus een woordvoerder. "Het is een geweldig feest voor iedereen die in Groot-Brittannië leeft." De woordvoerder van de Britse Moslimraad Sheik Ibrahim Mogra is het met hem eens: "Te suggereren dat moslims gekwetst worden door kerstversieringen is absurd."

Bron Reuters


Zoals de poeet S. Macgowan schreef: Happy Christmas your ass, I pray God it is our last.

11-12-2007, 12:54

Citaat door SUPER_MAROC:
Hindoes, Sikhs en Moslims hebben zich gevoegd bij de Britse commissie voor gelijke behandeling. [B]Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen.[/B]



"Het is tijd om te stoppen met achterlijk te doen over kerstmis. Het is prima om het te vieren, en het is prima dat Christus de ster van de show is," zegt Trevor Phillips, de voorzitter van de commissie voor mensenrechten en gelijkheid. "Laten we stoppen stom te doen over een christelijk kerstmis," zei hij in reactie op een tendens dat de traditionele viering van de geboorte van Christus gematigd zou moeten worden uit angst om minderheden in Groot-Brittannië te kwetsen.

"Hindoes vieren ook kerstmis," aldus een woordvoerder. "Het is een geweldig feest voor iedereen die in Groot-Brittannië leeft." De woordvoerder van de Britse Moslimraad Sheik Ibrahim Mogra is het met hem eens: "Te suggereren dat moslims gekwetst worden door kerstversieringen is absurd."

Bron Reuters


Maakten mensen zich daar dan druk over??????

11-12-2007, 12:59



Citaat door Globi:
Maakten mensen zich daar dan druk over??????

Tja, in Engeland hebben ze ook wel aparte publieke discussies vaak idd. Hoewel, ik denk dat als ze in het buitenland soms het "nieuws" uit Nederland doorkrijgen, dan zullen ze ook wel denken...



Ik vind het wel grappig dat ze in Groot-Brittannië zovaak heel erg hun best doen om gezamenlijk met zulke statements naar buiten te komen. Volgens mij spreekt er toch wel meer een eenheid van uit.

Ze spreken daar ook nog gewoon over multiculturalisme op een normale manier. Niet alsof het een of andere besmettelijke ziekte is.

11-12-2007, 13:01

Citaat door SUPER_MAROC:
Tja, in Engeland hebben ze ook wel aparte publieke discussies vaak idd. Hoewel, ik denk dat als ze in het buitenland soms het "nieuws" uit Nederland doorkrijgen, dan zullen ze ook wel denken...



Ik vind het wel grappig dat ze in Groot-Brittannië zovaak heel erg hun best doen om gezamenlijk met zulke statements naar buiten te komen. Volgens mij spreekt er toch wel meer een eenheid van uit.

Ze spreken daar ook nog gewoon over multiculturalisme op een normale manier. Niet alsof het een of andere besmettelijke ziekte is.



Ik vind vooral dit "Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen."

Heel vreemd.

Prima dat men samen statements maakt......maar niet in deze bewoordingen.

11-12-2007, 13:05

Citaat door Globi:
Ik vind vooral dit "Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen."

Heel vreemd.

Prima dat men samen statements maakt......maar niet in deze bewoordingen.

Tja ehm... voor het woord "offend" zijn verschillende vertalingen. Ik heb gekozen voor 'kwetsen' omdat de andere vertalingen helemaal raar zijn. Krenken, dat had ik misschien beter als vertaling kunnen gebruiken.

Ik heb het niet verder uitgezocht, maar ik neem aan dat er een of andere publieke discussie in Engeland is ontstaan.

11-12-2007, 13:05

Citaat door Globi:
Ik vind vooral dit "Ze roepen Britten op om van kerstmis te genieten zonder zich zorgen te maken dat ze hiermee niet-Christenen kwetsen."

Heel vreemd.

Prima dat men samen statements maakt......maar niet in deze bewoordingen.



Het is nav een eerder artikel waarin werd gesteld dat Kerst maar niet zo opzichtig gevierd moest worden omdat Moslims misschien beledigd zouden zijn/ worden (door die viering) Dit was een idee vanuit linkse hoek. Moslims (en andere anders-gelovigen) spreken zich nu dus uit tegen dat idee.

11-12-2007, 13:08

Citaat door SUPER_MAROC:
Tja ehm... voor het woord "offend" zijn verschillende vertalingen. Ik heb gekozen voor 'kwetsen' omdat de andere vertalingen helemaal raar zijn. Krenken, dat had ik misschien beter als vertaling kunnen gebruiken.

Ik heb het niet verder uitgezocht, maar ik neem aan dat er een of andere publieke discussie in Engeland is ontstaan.


Maar als men in nederland zou zeggen "nederlanders roepen moslims op te genieten van het slachtfeest/ramadan zonder zich zorgen te maken dat zij hier niet moslims hiermee kwetsen/krenken" zou ik dat ook uitermate vreemd vinden. Kwetsen/krenken met een feest?

11-12-2007, 13:10
Maar goed.ik ben al blij dat het mag..........

11-12-2007, 13:13
Britse discussie over "nativity"[/SIZE]

[SIZE="2"]Ah ik research even... de discussie in Engeland gaat over zogenaamde "nativity" er is onderzoek gedaan, en het blijkt bijv. dat maar 1 op de 5 Britse scholen nog een origineel toneelstuk gaan doen met kerst (met kerststal, ezels, kribje enz.) en blijkbaar kent nog maar 12% van de Britten het gehele kerstverhaal.

27% of people were unable to identify Bethlehem as Jesus' birthplace, rising to 36% of people aged between 18 and 24. The poll also found 27% did not know who told Mary she would have a son.

Ze hebben daar nu discussie over. Native bestaat wel, maar nativity is volgens mij een nieuw woord? Ik stel voor het te vertalen in autochtoniteit

11-12-2007, 13:14

Citaat door Templar:
Maar goed.ik ben al blij dat het mag..........



Al mocht het niet dan vierde ik het nog, zijn ze nu helemaal belatafeld.

11-12-2007, 13:18


Oh wacht.. blijkbaar is dit nativity:

the Nativity, is the story of the birth of Jesus of Nazareth.





Hoe heet dit in het Nederlands? Kerststal toch?

11-12-2007, 13:19
als kind vierden we gezellig voor de vakantie kerstfeest op school .....mooie spannend verhaal en een mooie kerstdinee erchteraan.

wij vieren elk jaar kerst evenals mijn familie en veel andere families hier in nederland en europa in het algemeen..

aan mensen die het ter discussie stellen heb ik maar een boodschap.
ook aan mensen die vinden dat je het niet ter discussie moet stellen heb ik ook een boodschap


ga wat doen met je afgestompte leven.

11-12-2007, 13:19

Citaat door SUPER_MAROC:
Oh wacht.. blijkbaar is dit nativity:





Hoe heet dit in het Nederlands? Kerststal toch?


Als het klein is kerststal
Als het erg groot is kersthal

Pagina's : [1] 2