Bekijk volle/desktop versie : Wel of niet vasten aankomende ramadan?

27-08-2002, 15:49
ik heb een vraag en ik dacht ik zal het maar hier stellen, misschien dat ik er antwoord op krijg.

Zal eerst even een introductie verhaaltje vertellen zodat je precies weet wat de situatie is.

Ik ben inmiddels bijna 4,5 maand zwanger (ik ben getrouwd). Het gaat nu hemdoulilah.
In het begin ging het niet zo goed (de zwangerschap). Ben behoorlijk wat kilo's afgevallen en er was zelfs een ziekenhuisopname nodig.

Ik ben toen een beetje op krachten gekomen en nu gaat het wel. Moet goed eten, veel porties verspreid over de dag en niet over 2 of 3 maaltijden.

Nou is mijn vraag:
Eind oktober is het ramadan.....
Ik moet nu nogal goed letten op goed eten, genoeg binnen krijgen etc.
Ik ben nou nog niet terug op mijn "oude" gewicht van voor de zwangerschap. Zit er nog steeds zo'n 5 kg. onder. Aankomen lukt niet echt. Blijft ongeveer op het zelfde gewicht steken, hemdoulilah val ik niet meer af.

Hoe met de ramadan in eind oktober?
Eten en later inhalen?
Of ben ik verplicht toch de maand te vasten?

Hoop dat iemand me kan beantwoorden.....

In ieder geval bedankt voor het lezen/antwoorden

thallaw
groetjes
Yasminax

27-08-2002, 15:57

waarom moslims 30 dagen vasten?

omdat je dan voelt hoe armen zich voelen als ze niets gegeten hebben omdat ze er geen geld voor hebben

het is allemaal zo vanzelfsprekend dat je eet wanneer je zin hebt...
niet eens alleen wanneer je honger hebt.

Anderen kunnen niet eens eten omdat ze het geld er niet voor hebben.

Daarom is deze maand er.

27-08-2002, 16:01
jeah sure
ik geloof er niets van

27-08-2002, 16:02
salaam oe alaikom wr wb,

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap oegtie moge Allah jou zegenen met een masha Allah gezond kindje.

naar mijn weten hoeft een moslima niet mee te vasten als zij zwanger en het niet aan kan ze moet het wel inhalen of een arme te eten geven en verzorgen (voor elke dag die ze niet gevast heeft)

moge Allah mij vergeven als ik het fout heb.

salaam oe alaikom wr wb.

27-08-2002, 16:04

moslima

dank je wel voor je felicitaties/wensen....
amin

27-08-2002, 16:15

Citaat:
Origineel gepost door NIELS
Jammer! al dat lekker eten mmmmmmmmm..............

Waarom je uithongeren voor niks? wel ik geef je een raad.......eet altijd! doe niet aan de ramadan.........want ik snap echt niet waarom moslims 30 dagen lang op dieet gaan[vasten] en op suikerfeest alles terug inhalen van eten......zonde gewoon van al die verloren kilos......

dus......eet .....mmmm................
Misschien een ideetje om je er wat meer in te verdiepen aangezien het om veel meer draait dan koekjes....

27-08-2002, 23:59
ook van deze kant een goede zwangerschap toe gewenst en moge het een gezonde baby worden

29-08-2002, 11:49
bedankt voor jullie lieve reacties!!

nisrien bedankt voor het overtypen uit je boek.
het lijkt me zo heel duidelijk.

ik eet komende ramadan. En haal ze later in. Allah jekbal.

Nogmaal bedankt!!!!

thallaw

groetjes Yasminax

29-08-2002, 13:44
http://www.Islam-qa.com

Vraag #21589:
Als zwangere vrouw hoef je niet te vasten als je denkt dat het jezelf en je ongeboren kind beïnvloed Je moet zelfs stoppen met vasten als je denkt dat het kwaad doet. Je kunt de dagen later inhalen. Je hoeft geen fidyah te betalen, omdat je wordt gezien als een zieke of iemand die vreest voor haar leven.
Al Nisa 4:29 & Al Baqara 2: 195
With regard to the fasts that she has missed: âEveryone who owes fasts from Ramadaan has to make them up before the next Ramadaan. He may delay that until Shaâbaan. But if the next Ramadaan comes and he has not made them up and had no excuse for that, then he is guilty of sin and he has to make them up as well as feeding one poor person for each day, as was stated by a number of the Companions of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). The amount to be given is half a saaâ of the local staple food for each day, which may be given to a number of poor persons or to one. But if a person had an excuse for delaying making up the fasts, because he was sick or was travelling, then all he has to do is to make up the missed fasts, and he does not have to feed the poor, because of the general meaning of the verse (interpretation of the meaning):
âbut if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other daysâ
[al-Baqarah 2:184].
And Allaah is the Source of strength.â
(Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz, 15/340)
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)
Kijk ook naar vraag 3253