Citaat:
Origineel gepost door btisam
assalamou alaikom allemaal ,
ik ben een jonge vrouw en sinds 5 jaar getrouwd ik heb met deze man 2 kinderen.
ik wil graag advies ;
mijn echtgenoot is heel agressief hij slaat mij ,en ik mag niks uit mezelf doen.
mijn familie zie ik maar eens in de 3 tot 5 maanden als ik ze dan al mag zien,ik heb geen vrienden want dat is slecht in zijn ogen ,die zijn alleen maar jaloers en roddelen.
ik werk 1/2 time en als ik van mijn werk kom gaat hij aan me ruiken ,en soms zelfs in mijn ondergoed!(sorry voor dit )
hij werkt en wil ook niet werken ,hij heeft een uitkering maar dat geld gaat allen weg aan huur zijn krediet ,allimentatie voor zijn kind met een ander .
hij drinkt ,hij rookt hashj ,doet geen ramadan en bid niet .
hij zegt dat ramadan voor rijke mensen is die ook moeten voelen hoe armen leven,(stag fir allah)
ik ben echt dood ongelukkig en vraag hoe de islam hier over denkt .
ik haat hem echt en ben bezig met de scheiding .
In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
As salaam alaikoem,
beste zuster in Islam,
Moge Allah de Verhevene je kracht geven en wijsheid om in deze zaak te handelen. Van alle dingen die Allah de meest Liefdevolle heeft toegestaan is de Echtscheiding hetgeen wat Hij het meest verafschuwt.
Hoewel Allah het verafschuwt is de echtscheiding toch toegestaan. De Islam is echter gebouwd op het familieverband. Als de familieverband sterk is dan is de samenleving sterk. Daarom wordt er geprobeerd om echtscheidingen te voorkomen en relaties te verbeteren.
Quraan 4.35. En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidsrechter van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal Allah deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alkennend.
Ik zou je willen adviseren om niet 'zomaar' van hem weg te gaan. Daar als dit tegen de wil van je man ingaat, je hier nog lang ellende van zou kunnen houden.
Hoe moeilijk het ook is om met je man te praten: want hij probeert je te isoleren kan hij niet en mag hij ook niet jou verbieden om contact te hebben met je ouders en vriendelijkheid aan hen en aan buren te geven.
Quraan 4.36. En aanbidt Allah en vereenzelvigt niets met Hem en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn. Voorzeker, Allah heeft de pochers en de opscheppers niet lief.
Geef hem een mogelijkheid en tijdsduur dat hij zich verbetert tot een beter mens, betere vader en tot een betere moslim. Dit in belang van jezelf, je kinderen en hemzelf. Doe dit door een bemiddelaar aan te stellen.
Als hij hieraan niet wilt meewerken om te komen tot een wederzijdse verandering dan bestaat alsnog de mogelijkheid tot echtscheiding.
Als hij niet 5x per dag bidt of de Ramadan niet houdt en je doet het zelf ook niet, is dit natuurlijk niet consequent om op grond hiervan te scheiden. Als jij wel 5x per dag bidt, dan nog hoeft -zijn niet bidden-geen grond te zijn voor een echtscheiding.
Mocht het komen tot een echtscheiding dan heeft volgens de Islam de vader de plicht tot de volledige verzorging van de kinderen. Dit is iets anders dan alimentatie.
Voor een aantal vrouwen is het aantrekkelijk om een gescheiden man met kinderen te trouwen, daar hij bewezen heeft dat hij een goede vader kan zijn. Echter het is slechts voor weinig mannen aantrekkelijk om te trouwen met een vrouw met kinderen.
Bovendien als je dochters hebt is het vaak voor moeders een extra belasting en zorg voor de relatie tussen stiefvaders en dochters.
Hoewel het zeer zwaar is voor vrouwen om hun kind 'achtertelaten' bij de vader, is het juist zeer goed voor de ontwikkeling van mannen dat zij beseffen dat bij het aangaan van een relatie ook de zorg voor de kinderen hoort, die je niet kan afkopen met geld alleen.
De Islam geeft je deze mogelijkheid en mocht het 'onverhoopt' komen tot een echtscheiding biedt het je de mogelijkheid om opnieuw te beginnen, hoezwaar het afscheid van je kinderen ook mogen zijn.
Sterkte en wijsheid in deze moeilijke tijd,
Je broeder in Islam,
Abdullah Haselhoef