Bekijk volle/desktop versie : vasten tijdens het bedevaart



05-12-2007, 21:13
Salam oe 3alaikoem broeders en zusters,

Ik heb een vraagje over het vasten voor iemand die naar mekka gaat.

Er is mij verteld dat als iemand de hadj gaat verrichten, in mekka en bij terugkomst uit mekka, een gedurende aantal moet vasten.
Maar ik kan het nergens terugvinden.
Hierbij vraag ik of iemand me dat kan uitleggen en met een goede daliel erbij..
Moge Allah swt jullie belonen met al het goede inchAllah
DjazakAllah oe gairan

06-12-2007, 13:43


Salaam alaikoum,

Het is juist voor de achterblijvers die mogen vasten, nl. de eerste tien dagen van de maand dul hidja, inclusief de dag van Arafat.

De gene die het jou verteld heeft, die moet juist met daliel komen en met bewijs onderbouwen wat hij/zij beweert en niet andersom.

Wa Allaho a3lam

06-12-2007, 17:46

Citaat door Mutawakkila:
Salaam alaikoum,

Het is juist voor de achterblijvers die mogen vasten, nl. de eerste tien dagen van de maand dul hidja, inclusief de dag van Arafat.

De gene die het jou verteld heeft, die moet juist met daliel komen en met bewijs onderbouwen wat hij/zij beweert en niet andersom.

Wa Allaho a3lam


BarakAllah oe fiek zuster..
met de achterblijvers bedoel je de mensen die daar blijven na de hadj..
En wanneer zijn het achterblijvers??

Al gair inchAllah..

07-12-2007, 13:21

Citaat door Thimazighin:
BarakAllah oe fiek zuster..
met de achterblijvers bedoel je de mensen die daar blijven na de hadj..
En wanneer zijn het achterblijvers??

Al gair inchAllah..


wa fieki baraka Allah zuster,

Ik bedoelde daar gewoon de mensen mee die niet op hadj gaan , dus die moeten/mogen dan vasten.

Gairan inshaAllah

07-12-2007, 20:18



Citaat door Mutawakkila:
wa fieki baraka Allah zuster,

Ik bedoelde daar gewoon de mensen mee die niet op hadj gaan , dus die moeten/mogen dan vasten.

Gairan inshaAllah



Wanneeer over hoeveel dagen is het?? en hoeveel dagen moert je vasten dan?

08-12-2007, 12:23

Citaat door maroklady:
Wanneeer over hoeveel dagen is het?? en hoeveel dagen moert je vasten dan?


Je kan beginnen op dag 1 van dulhijja, en dat is of a.s. maandag of a.s. dinsdag....
En dan heb je 10 dagen, je hoeft ze niet perse alle tien te vasten, maar dat hangt van je eigen uithoudingsvermogen af . 9 9 dulhijja is de dag van Arafat, en door het vasten op die dag worden al je zonden vergeven van het vorige jaar inshaAllah.

08-12-2007, 12:26
“Er zijn geen dagen, waarin goede daden worden verricht, geliefder bij Allah dan deze dagen(de eerste tien dagen van Dhoel Hidjjah).” Zij vroegen: ,,O boodschapper van Allah, zelfs niet het strijden op de Weg van Allah?” Hij antwoordde: “Zelfs niet het strijden op de Weg van Allah. Behalve wanneer een man erop uittrekt, met zijn lijf en bezittingen en met niets terugkomt.”
(al-Boechari)

Toen de Profeet (vrede zij met hem) werd gevraagd over het vasten op de negende dag van Dhoel Hidjjah: de dag van Arafat, zei hij:

“Het wist de zonden uit van het voorgaande jaar en het komende jaar.” (Moeslim)
En Allah weet het beter.