Bekijk volle/desktop versie : Helden in Gouda en Milaan maar niet in Den Haag



04-12-2007, 09:45
In de kunstwereld groeit de kritiek op Wim van Krimpen van het Haags Gemeentemuseum. Hij wilde kunst over islam en homo’s tonen, maar bond na de eerste commotie in.

In het werk van de Iraans-Nederlandse Sooreh Hera zijn homo’s te zien met maskers van de profeet Mohammed en zijn schoonzoon Ali. Het MuseumgoudA wil de stukken wél exposeren. Directeur Ranti Tjan: ‘Kunstenaars behoren tot de kleinste minderheid. Ze verdienen steun. Foto’s die om politieke redenen niet getoond kunnen worden, moeten juist worden getoond.’ Hij vindt dat het werk grote artistieke waarde heeft.

Dat vindt Van Krimpen van het Haags Gemeentemuseum ook, maar om onduidelijke redenen heeft die besloten het werk van Hera, dat hij eerst zelf had uitgezocht, te weigeren. In verschillende media zegt hij dat mensen zich erdoor beledigd kunnen voelen en dat hij het te politiek vindt. Deze krant – waarin hij zich vorige week nog enthousiast toonde over het provocerende werk van Hera – staat hij niet meer te woord.

‘Als van Krimpen had gezegd ‘Ik ben bang’, had hij een argument gehad’, vindt Hans Teeuwen, cabaretier en opsteller van het Manifest voor de Vrijheid van Meningsuiting. ‘Van Krimpen legt de schuld bij de kunstenares en niet bij geweldplegers of bedreigers. Dat uitgerekend een museumdirecteur uitlokking ziet als een negatieve kwalificatie van kunst geeft zwaar te denken.’

John Vrieze, directeur van het Cobramuseum in Amstelveen, zegt nooit werk te zullen weren omdat het groeperingen zou kunnen kwetsen. ‘Een museum hoort geen politieke stelling te nemen. Het is aan het publiek om het werk te interpreteren. Bovendien heeft kunst soms de rol om stof te doen opwaaien.’ Het Cobramuseum had twee jaar terug een expositie van Rachid Ben Ali die veel losmaakte door de kritiek op de islam en de homo-erotische beelden. Ben Ali werd - net als Hera nu - bedreigd.

‘De lijn van Van Krimpen is niet de onze’, zegt ook directeur Gijs van Tuyll van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij vindt het werk van Hera niet goed genoeg, maar zou het niet om politieke redenen weren. ‘Volgende maand opent een tentoonstelling met politiek getint werk. Het gaat om kwaliteit en authenticiteit. Daarom toonden we bijvoorbeeld wel een schilderij van Marlene Dumas waarop de moordenaar van Theo van Gogh te zien is.’

Uit de politiek komen nauwelijks reacties. Alleen de SP in Den Haag pleit ervoor dat het museum de foto’s van Hera toch ophangt. Hera zelf denkt na over het aanbod van het MuseumgoudA. Ze wordt in beslag genomen door dreigementen, steunbetuigingen en de nationale en internationale pers. Haar foto stond op de voorpagina van de Corriere della Sera, een van de grootste kranten van Italië. Die noteert: ‘Een nieuw geval Van Gogh’.

http://www.depers.nl/cultuur/133525/Helden-in-Gouda-en-Milaan-maar-niet-in-Den-Haag.html

Gelukkig toch nog te zien voor de liefhebber.