Bekijk volle/desktop versie : Trotse museumdirecteur, of een laf NSB-hondje?



03-12-2007, 19:25
Trotse museumdirecteur, of een laf NSB-hondje?
maandag 3 december 2007 10:03

Aan: Wim van Krimpen, directeur Haags Gemeentemuseum

Den Haag, 3 december 2007


Geachte Heer van Krimpen,

Door berichten in de pers ben ik gewezen op het feit dat uw museum besloten heeft een expositie van het werk van de kunstenares Sooreh Hera, van geboorte Iraanse, af te gelasten. Dit zou U doen omdat het werk van mevr. Hera ‘als beledigend [kan] worden ervaren in bepaalde groepen van de samenleving’, aldus een verklaring van Uw museum.

Het werk van mevr. Hera betreft foto’s en een video. Zij toont onder meer twee homoseksuele mannen met maskers die afbeeldingen zouden zijn van Mohammed en zijn schoonzoon Ali. Ook maakte mevr. Hera foto’s van Nederlandse homomannen.

Maatschappelijke onrust
Kennelijk betrekt U in het onderhavige geval in Uw beslissingen ook niet-kunstzinnige overwegingen. U laat zich niet door kwaliteitsoverwegingen leiden maar door overwegingen die samenhangen met Uw zorg over maatschappelijke rust of onrust.

Vanzelfsprekend kan ik me niet met Uw expositiebeleid bemoeien, daarin bent U vanzelfsprekend geheel vrij, maar het is mijn plicht om te waken over het kunstenbeleid in Nederland en de voorwaarden te scheppen en te beheren waarin kunstenaars zich in alle vrijheid kunnen uiten.

De vraag of een kunstuiting tot maatschappelijke rust of onrust kan leiden, lijkt mij niet voort te komen uit kwaliteitsargumenten maar uit volstrekt afgeleide argumenten die niets met kunsten van doen hebben.

Collega's
Ik heb met mijn collega’s van Binnenlandse Zaken, Justitie en Defensie overleg over deze zaak gevoerd, en ik kan U meedelen dat mijn collega’s mijn zorg over de afzegging van de expositie van werken van mevr. Hera delen.

De mogelijke gevolgen van het tentoonstellen van door sommigen als beledigend of provocerend geachte kunstwerken verdienen onze aandacht, maar zijn een verantwoordelijkheid van de Nederlandse opsporings- en ordediensen, i.c. de AIVD en de politiekorpsen.

Desnoods, zo zei mijn collega van Defensie, laat ik het leger uitrukken om dat museum te beveiligen.

Ik verzoek U dan ook om Uw oordeel of een kunstwerk wel of niet in Uw museum tentoongesteld kan worden, te laten bepalen door Uw smaak en Uw inzichten in hedendaagse kunstzinnige vormen.

Laatste snik
De nationale veiligheid is een verantwoordelijkheid van het kabinet, niet van U, en U kunt zich gesteund weten door een team van verantwoordelijke ministers dat de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van kunstenaars om zich ongehinderd te uiten tot de laatste snik zal verdedigen.

Het is voor dit kabinet onaanvaardbaar dat in Nederland in 2007 een museumdirecteur zich laat leiden door wat religieuze extremisten wel of niet aanstootgevend vinden.

Bent U een trotse museumdirecteur, meneer van Krimpen, of een laf NSB- hondje?

Met de meeste hoogachting,

Ronald Plasterk,
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/182042/weblogid/59/index.html

03-12-2007, 19:50


De SP wil homo-Mohammed toch in Haags museum en het museum in Gouda wil het Kunstwerk van Hera tentoonstellen.

Het blijft hot, en is nog niet van de baan.

03-12-2007, 19:54
Topic bestaat al, bovendien is het uit een weblog en niet door Plasterk zelf geschreven.

03-12-2007, 20:20

Citaat door aplat:
Topic bestaat al, bovendien is het uit een weblog en niet door Plasterk zelf geschreven.


kom jij GROOT NIEUWS vertellen? We zien zélf wel dat het een weblog is van de Winter & Elian denk?

Maar idd, deze museum/kunstvrijheid hetze gaat de verkeerde kant uit.

Punt is dat deze mensen niet met kritiek om kunnen gaan, of het nou om Wilders gaat, of een Iraanse kunstenares, of Theo van Gogh.