Bekijk volle/desktop versie : 67% van alle vrouwen met AIDS in de VS is zwart



Pagina's : [1] 2

30-11-2007, 15:04
Zwarte Amerikanen dragen zwaarste last aidsepidemie
BOSTON, 30 november 2007 (IPS) - Het aantal aidsslachtoffers nam de afgelopen jaren af onder blanken en welgestelde Amerikanen. De ziekte dreigt vooral een probleem te worden van zwarte Amerikanen.

Afrikaanse Amerikanen maken 13 procent van de bevolking in de VS uit, maar ze vertegenwoordigen de helft van alle mensen die jaarlijks de diagnose ‘hiv’ krijgen en de helft van alle jaarlijkse aidsdoden. Dat blijkt uit cijfers van de U.S. Centres for Disease Control (CDC).

“We kunnen spreken van een noodtoestand in de Afro-Amerikaanse gemeenschap. We hebben het hoogste aantal doden als gevolg van alle ziekten, en daarbij ook nog eens aids”, zegt Debra Fraser-Howze, hoofd van de National Black Leadership Commission on Aids. “De situatie rond hiv en aids lijkt in ons land op die in sommige derdewereldlanden.”

Hiv tast het immuunsysteem aan en kan, als het onbehandeld blijft, tot aids leiden. Als een gezonde persoon geïnfecteerd raakt, kan het ongeveer tien jaar duren voordat de eerste symptomen zich aandienen. Als het lichaam begint te verzwakken, worden antiretrovirale medicijnen gebruikt om dat te bestrijden.

Wereldwijd zijn ongeveer 32 miljoen besmet met het virus, blijkt uit recent bijgestelde cijfers van UNAIDS. In de VS zijn een miljoen mensen besmet met hiv. Elk jaar wordt bij ongeveer 40.000 mensen de diagnose gesteld, zegt CDC.

“Bij Afro-Amerikanen blijft het aantal besmettingen hoog. Dat is alarmerend in deze fase van de epidemie”, zegt Carolyn Barley Britton, de nieuwe voorzitter van de National Medical Association, een organisatie van zwarte artsen.

Blanke en welvarende Amerikanen leven meestal twintig jaar of langer met hiv/aids. Dat komt doordat ze toegang hebben tot antiretrovirale medicijnen die sinds 1995 op de markt zijn en gebruik kunnen maken van goede medische voorzieningen, stelt de Kaiser Family Foundation. Het gevolg daarvan is dat het aantal dodelijke aidsslachtoffers daalde met 80 procent sinds het midden van de jaren negentig.

In de zwarte gemeenschap ligt dat duidelijk anders. Zevenenzestig procent van de vrouwen die de diagnose hiv krijgen, is zwart, zegt CDC. Zeventig procent van de jongeren met hiv is zwart. En aids is de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge Afro-Amerikaanse vrouwen. Onder blanke vrouwen is het de zevende doodsoorzaak.

De hogere aidscijfers in de zwarte gemeenschap komen voort uit racisme, armoede en de daarmee gepaard gaande sociale problemen, zegt Frazer-Howze. “Onze huidskleur is dodelijk. Die verhindert de toegang tot nieuwe therapieën. Er wordt weinig geïnvesteerd in preventie in de zwarte gemeenschap en de openbare gezondheidszorg is slecht geregeld.”

Het activisme dat in de beginjaren van de epidemie, in de jaren tachtig, nog aanwezig was, is grotendeels verdwenen, zegt Frase-Howze. “Nu de ziekte zwart en bruin is geworden, maakt de samenleving zich er niet meer druk om.”

Tweeënveertig procent van de zwarten krijgt de diagnose hiv erg laat, als aids al op het punt staat zich te ontwikkelen, zegt de Kaiser Family Foundation. Dat maakt behandeling moeilijker en leidt tot meer doden. “Wat alarmerend is, is de passiviteit. Het gaat al jaren zo en er zijn geen strategieën om er iets aan te doen”, zegt Britton.

De Afrikaanse gemeenschap probeert hiv nu met eigen middelen te bestrijden, zegt ze. “Veel kerken hebben hun eigen programma’s. Er zijn veel initiatieven die weinig aandacht krijgen.”

Kort geleden kwamen 25 zwarte leiders uit diverse segmenten van de samenleving bij elkaar voor de oprichting van de Black Aids Mobilisation, een organisatie die fondsen gaat werven, voorlichting wil geven en behandeling van zwarte Afrikanen met hiv wil stimuleren.

Categoriën: Gezondheid - Deadline 2015 - Noord-Amerika - Verenigde Staten

Auteur: Adrianne Appel.

http://www.mo.be/index.php?id=61&no_cache=1&tx_uwnews_pi2%5Bart_id% 5D=19738

30-11-2007, 15:05


Donkere vrouwen zijn ook niet vies van seks en zijn minder preuts dan blanke vrouwen. Verbaast me dus niets...

30-11-2007, 15:12
Verbaast me niets

30-11-2007, 15:19

Citaat door melkisgoed:
Donkere vrouwen zijn ook niet vies van seks en zijn minder preuts dan blanke vrouwen. Verbaast me dus niets...


Precies mijn gedachten.

30-11-2007, 15:23


In de Metro van vandaag stond dat 64% van de Afro-Amerikaanse vrouwen AIDS hadden. Dat geloof ik nou niet. 64 van de 100??? Dat kan niet.

30-11-2007, 15:33

Citaat door lap_doek:
In de Metro van vandaag stond dat 64% van de Afro-Amerikaanse vrouwen AIDS hadden. Dat geloof ik nou niet. 64 van de 100??? Dat kan niet.


Het nieuws is helaas niet altijd betrouwbaar.

30-11-2007, 15:40

Citaat door melkisgoed:
Donkere vrouwen zijn ook niet vies van seks en zijn minder preuts dan blanke vrouwen. Verbaast me dus niets...


Heumeltje lief, en dit zeg jij met een straight face?

30-11-2007, 15:42

Citaat door lap_doek:
In de Metro van vandaag stond dat 64% van de Afro-Amerikaanse vrouwen AIDS hadden. Dat geloof ik nou niet. 64 van de 100??? Dat kan niet.


Woensdag stond in de Spits dat Surinaamse vrouwen in Nederland het meest actief zijn.

30-11-2007, 15:45
Hmm maar ja dat verschilt per soort en niet iedereen over 1 kam scheren mensen. Check eens naar de oost blokse dames. Die zijn fulltime in de prostitutie

30-11-2007, 15:55

Citaat door b0uchra:
Heumeltje lief, en dit zeg jij met een straight face?


Nou, oke goed dan... in verhouding veel donkere dames dan


30-11-2007, 15:58

Citaat door melkisgoed:
Het nieuws is helaas niet altijd betrouwbaar.


Ja, idd. We horen de Metro voor de rechter te slepen, die klootzakken. Hoe durven ze leugens aan de man te brengen? Als je de krant geeneens kan geloven, wie dan wel? Mijn pa heeft gelijk. De functie van het nieuws is niet meer om de mensen te informeren, maar om de mensen te entertainen.

30-11-2007, 16:00

Citaat door lap_doek:
Ja, idd. We horen de Metro voor de rechter te slepen, die klootzakken. Hoe durven ze leugens aan de man te brengen? Als je de krant geeneens kan geloven, wie dan wel? Mijn pa heeft gelijk. De functie van het nieuws is niet meer om de mensen te informeren, maar om de mensen te entertainen.


Er is niemand die zich afvraagt: HOE KOMEN ZE AAN HET NIEUWS?

Hebben ze speciale mensen die overal op de wereld in elk hoekje kunnen kijken ofzo?

30-11-2007, 16:06



Citaat door melkisgoed:
Er is niemand die zich afvraagt: HOE KOMEN ZE AAN HET NIEUWS?

Hebben ze speciale mensen die overal op de wereld in elk hoekje kunnen kijken ofzo?


Nee, daar hebben ze statistieken voor. Ze kijken alleen maar naar 100 mensen en generaliseren dat meteen naar de rest van die ene groep. De validiteit is niets waard, eigenlijk.

30-11-2007, 16:08

Citaat door lap_doek:
Nee, daar hebben ze statistieken voor. Ze kijken alleen maar naar 100 mensen en generaliseren dat meteen naar de rest van die ene groep. De validiteit is niets waard, eigenlijk.


En die statistieken slaan ook nergens op. Hoe komen ze aan al die gegevens? Houden ze enquetes ofzo? Zo niet, hebben ze dan een database waarin al onze gegevens zijn opgeslagen?

Kortom: worden we door de overheid in de gaten gehouden? Zien ze wat wij nu typen?

30-11-2007, 16:10

Citaat door melkisgoed:
En die statistieken slaan ook nergens op. Hoe komen ze aan al die gegevens? Houden ze enquetes ofzo? Zo niet, hebben ze dan een database waarin al onze gegevens zijn opgeslagen?

Kortom: worden we door de overheid in de gaten gehouden? Zien ze wat wij nu typen?


Ze noemen mij hier paranoia, maar jij kan er ook wat van. Ik geloof dat ze mensen volgen. Ze houden ook enquetes etc.

Pagina's : [1] 2