Bekijk volle/desktop versie : Onrustige sfeer op Museumplein



30-11-2007, 14:22
De sfeer op het Museumplein in Amsterdam is vandaag na afloop van het officiële gedeelte van de demonstratie onrustig. De meeste scholieren lijken geen gehoor te geven aan de oproep van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren en spreekstalmeester DJ Giel Beelen om de demonstratie rustig te laten verlopen.

De politie heeft iets meer dan tien arrestaties verricht voor baldadigheid als vuurwerk afsteken en het gooien van eieren. Zodra een aanhouding wordt verricht, rent een joelende menigte achter de politie en de gearresteerde aan.

Kabinet

Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) wil dat het voltallige kabinet een standpunt inneemt over het conflict over de urennorm in het voortgezet onderwijs. Op dit moment zijn middelbare scholen verplicht om 1040 lesuren per jaar te verzorgen. Om aan deze norm te voldoen, laten veel scholen hun leerlingen nutteloze uren doorbrengen in lege klaslokalen.
orden in hun protesten gesteund door de onderwijsvakbonden Aob en CNV.

Voorbereiding en carnaval

Ook in de rest van het land zijn er acties georganiseerd. De politie in Hilversum heeft voorzorgsmaatregelen getroffen bij het mediapark. Politie Haaglanden houdt het Binnenhof in Den Haag extra in de gaten. Scholieren in Roermond protesteren in carnavalskleding. En er zou ook sprake zijn van wilde stakingen in Noord-Brabant.

PvdA

Alle sprekers hebben inmiddels op het podium hun zegje gedaan. Ondanks een oproep van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren is minister Ronald Plasterk van Onderwijs niet naar de manifestatie gekomen.

"Ik zie hier de allergrootste klas van Nederland ooit voor me. Het ziet er fantastisch uit. Mijn complimenten dat deze demonstratie kan verlopen zonder rellen en vernielingen aan te richten", aldus Tweede Kamerlid Margot Kraneveldt van de PvdA tegen de actievoerende scholieren op het Museumplein.

Plasterk

De politie heeft in Bussum uit voorzorg de straat waar minister Ronald Plasterk woont afgezet. Een politiewoordvoerster liet weten dat bestemmingsverkeer wel de Zwarteweg in kan.

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/subhoofd/2007/11/protest_amsterdam_met_giel_bee.html

IS DIT WEER DE SCHULD VAN LINKS? GAAT GEKKE GEERT HIER KAMERVRAGEN OVER STELLEN? NOU? GAAT DE POLITIE OOK MENSEN NEERSCHIETEN VANWEGE AGRESSIEF GEDRAG?

30-11-2007, 15:07


ach ja, het is hun goed recht,

wat denken ze wel daar in denhaag, met al die beslissingen van hun, alleen de zorgverzekering maakt me al boos.