Bekijk volle/desktop versie : zoontje presteert slecht op school



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

27-11-2007, 19:25
sallam allemaal, vandaag had ik rapport bespreking op school voor mijn zoontje, maar hij heeft allemaal onvoldoendes en hij krijgt al zoveel bij les en dat soort dingen nu hebben ze mij gevraagd of ik een krabbel wil zetten voor speciale onderwijs en ik twijvel heel erg.ik denk namelijk dat hij het wel kan alleen het duurt bij hem al wat langer.wie van jullie heeft dit ook meegemaakt en heeft toch een besluit genomen.zoniet wat zullen jullie mij adviseren.

alvast bedankt.

27-11-2007, 19:28


Speciaal onderwijs is niet slecht, soms is dat gewoon het beste voor een kind. Ik zou zeggen : Kijk het nog even aan en houd goed contact met zijn docenten. Probeer in kaart te brengen wat zijn zwakke punten zijn? Misschien dat je daar wat aan kan hebben.

Succes met het maken van je keuze. Maar vergeet niet dat je moet kijken wat het beste is voor je kind.

27-11-2007, 19:30
als jij zeker weet dat je zoontje het kan...moet je geen krabbel zetten....

want speciaal onderwijs word vaak met negatieve denkbeelden gezien(vooroordelen) en je komt er niet zo makkelijk vanaf als dat je erop komt (heeft vaak verdere consequenties), maar het is zoiezo zonde als jij denkt dat je zoontje het aankan ......misschien komt het goed met wat rt (remedial teaching) en als ze hem dat niet op die school kunnen bieden is het mischien beter als je uitwijkt naar een andere....(dan heb ik het niet over het speciaal onderwijs) NIET ZOMAAR DE MOED OPGEVEN maar vergeet niet dat het om je kind gaat dus is het belangrijkste dat je de juiste keuze maakt


27-11-2007, 19:37
Hoe oud is je zoontje?

27-11-2007, 19:40


Wat ik het rare ervan vindt is dat het tegenwoordig via jeugdzorg gaat is mij net verteld.niet dat ik dat erg vindt of zo alhamdolilah heb ik nix te verbergen maar ik vertrouw het neit echt.jeugd zorg schakel je toch alleen maar in als het kind problemen thuis heeft en een slechte opvoeding krijgt of heb ik het mis. en natuurlijk wil ik het beste voor mijn kind maar ik denk dat ik er alles aan zou doen om hem niet naar een speciale school te laten gaan.weten jullie hoe hard dat aankwam toen de juf dat tegen mij zei ik schrok echt.

27-11-2007, 19:41
hij is 8 jaar.

27-11-2007, 19:43
ik zou hard voor knokken, gewoon je zoontje meer huiswerkbegeleiding geven, en ook thuis hem aanmoedigen en ook hem helpen ect.

27-11-2007, 19:46

Citaat door chocolademelk:
Wat ik het rare ervan vindt is dat het tegenwoordig via jeugdzorg gaat is mij net verteld.niet dat ik dat erg vindt of zo alhamdolilah heb ik nix te verbergen maar ik vertrouw het neit echt.jeugd zorg schakel je toch alleen maar in als het kind problemen thuis heeft en een slechte opvoeding krijgt of heb ik het mis. en natuurlijk wil ik het beste voor mijn kind maar ik denk dat ik er alles aan zou doen om hem niet naar een speciale school te laten gaan.weten jullie hoe hard dat aankwam toen de juf dat tegen mij zei ik schrok echt.



School moet wel leuk blijven voor je kind. Ik moedig je niet aan om je kind naar speciaal onderwijs te sturen, maar moedig je wel aan of uit te zoeken wat het beste is voor je kind.

Mijn broertje volgt ook speciaal onderwijs, hij was echt heel ongelukkig op de openbare bs, nu geniet hij echt van school. Op de bs liep hij altijd achter, nu loopt hij zelf voor Hij zit in gr 5 maar krijgt al les uit boeken van gr 6, super blij zijn mijn ouders dat ze keuze hebben gemaakt om het op tijd over te plaatsen. Hij geniet nu echt van school!

27-11-2007, 19:46
Kan me voorstellen dat het hard is aangekomen, maar is dit voor het eerst dat je het te horen krijgt of zijn er eerder ook al signalen af gegeven?

Als het voor het eerst is dat je er op wordt aangesproken, dan zou ik daar niet mee akkoord gaan.

27-11-2007, 19:48
ja klopt gewoon blijven steunen inderdaad en probeer hem zoveel mogelijk te helpen door bijvoorbeeld samen te lezen en of sommetjes maken

27-11-2007, 19:51
Sommige kinderen blijven heel lang speels. En hebben ze totaal geen intresse in leren. Een jaartje extra blijven zitten doet soms wonderen. Misschien is hij volend jaar wel toe aan het leren. Ik zou het zeker nog een jaartje aankijken voor je je definitieve keuze gaat maken.
Het kan toch niet zo zijn dat ze gelijk met speciaal onderwijs aankomen. Daar zou jij toch veel eerder op de hoogte moeten zijn dat je kind het niet goed doet op school.

27-11-2007, 19:52
blijven zitten doet soms ook wonderen......misschien is dat een optie ?

27-11-2007, 19:55


Tja, moeilijk om te beoordelen.

Kijk, soms zijn ouders een beetje blind voor de werkelijkheid en willen te graag. En hebben geen reeel beeld over hetgeen hun kind écht kan en niet zozeer wat zij willen zien.

Soms heeft een kind een andere stoornis, zoals adhd of leesblindheid wat nog niet is geconstateerd. In dat geval zou ik dat laten onderzoeken.

Soms heeft een kind idd baat bij speciaal onderwijs. Soms niet.

Pfff.... ik zou me er echt goed goed in verdiepen, bv vraag advies aan je huisarts waar je kan beginnen en hoe je het moet aanpakken.

http://www.leren.nl/rubriek/onderwijs/leerproblemen/
http://leerproblemen.startkabel.nl/
http://www.sprankel.be/
etc etc, google eens.

Dus verdiep je in de problematiek.
Vraag advies aan bv huisarts, maatschappelijk werk etc om aan meer info te komen (hoe wordt zoiets vastgesteld en dan etc etc)
Bespreek alles met je man en je kind (in bepaalde mate)
en maak een besluit.

Het lijkt me ook heel naar als je kind op een gewone school moet blijven, terwijl het niet lukt omdat jij 'niet wil opgeven'. Maar het lijkt me ook naar voor hem als er iets anders speelt en hij meteen naar speciaal onderwijs moet. Kortom een diagnose lijkt me het belangrijkste (ik neem aan dat dat via een bepaalde instelling verloopt en niet via een juf).

Sterkte! En ga je inlezen in dit alles. Heel belangrijk dat je weet wat er kan spelen etc. zodat je een evenwichtige gesprekspartner bent tov juf, pedagogisch werk etc etc.

27-11-2007, 19:56

Citaat door chocolademelk:
Wat ik het rare ervan vindt is dat het tegenwoordig via jeugdzorg gaat is mij net verteld.niet dat ik dat erg vindt of zo alhamdolilah heb ik nix te verbergen maar ik vertrouw het neit echt.jeugd zorg schakel je toch alleen maar in als het kind problemen thuis heeft en een slechte opvoeding krijgt of heb ik het mis. en natuurlijk wil ik het beste voor mijn kind maar ik denk dat ik er alles aan zou doen om hem niet naar een speciale school te laten gaan.weten jullie hoe hard dat aankwam toen de juf dat tegen mij zei ik schrok echt.



Ik zit zelf in 't onderwijs en nee, plaatsing naar het speciaal onderwijs staat helemaal los van jeugdzorg. Als ik jou was zou ik me maar even goed laten informeren. Desnoods bel je even met jeugdzorg zelf en kaart je dit op school aan!

Verder. Hoe oud is je zoontje en in welke groep zit hij? Als ik jou was ik in ieder geval goed contact houden met school zoals eerder gezegd is. Moedig je zoontje aan. Beloon hem als het goed gaat. Help hem met huiswerk en vraag zo nodig nog meer extra werk. Een IB-er is verantwoordelijk voor zorgleerlingen binnen een school. Neem contact op en laat ze een handelinsplan voor je zoontje maken voor zover die er nog niet is.

Succes!

27-11-2007, 19:59

Citaat door Marisah:
Tja, moeilijk om te beoordelen.

Kijk, soms zijn ouders een beetje blind voor de werkelijkheid en willen te graag. En hebben geen reeel beeld over hetgeen hun kind écht kan en niet zozeer wat zij willen zien.

Soms heeft een kind een andere stoornis, zoals adhd of leesblindheid wat nog niet is geconstateerd. In dat geval zou ik dat laten onderzoeken.

Soms heeft een kind idd baat bij speciaal onderwijs. Soms niet.

Pfff.... ik zou me er echt goed goed in verdiepen, bv vraag advies aan je huisarts waar je kan beginnen en hoe je het moet aanpakken.

http://www.leren.nl/rubriek/onderwijs/leerproblemen/
http://leerproblemen.startkabel.nl/
http://www.sprankel.be/
etc etc, google eens.

Dus verdiep je in de problematiek.
Vraag advies aan bv huisarts, maatschappelijk werk etc om aan meer info te komen (hoe wordt zoiets vastgesteld en dan etc etc)
Bespreek alles met je man en je kind (in bepaalde mate)
en maak een besluit.

Het lijkt me ook heel naar als je kind op een gewone school moet blijven, terwijl het niet lukt omdat jij 'niet wil opgeven'. Maar het lijkt me ook naar voor hem als er iets anders speelt en hij meteen naar speciaal onderwijs moet. Kortom een diagnose lijkt me het belangrijkste (ik neem aan dat dat via een bepaalde instelling verloopt en niet via een juf).

Sterkte! En ga je inlezen in dit alles. Heel belangrijk dat je weet wat er kan spelen etc. zodat je een evenwichtige gesprekspartner bent tov juf, pedagogisch werk etc etc.


Inderdaad! Zorg dat je op de hoogte bent van veelvoorkomende gedrags en leerproblemen. Google hier en daar en verdiep je in zijn zwakke punten. En zoals Marisah zegt, een diagnose verloopt via een regionaal expertise centrum.. Laat je goed informeren!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7