Bekijk volle/desktop versie : Het sofi-nummer is niet meer



27-11-2007, 06:00
Het sofi-nummer is niet meer
Uitgegeven: 26 november 2007 20:44
Laatst gewijzigd: 26 november 2007 20:56

RIJSWIJK - Het sofi-nummer is sinds maandag geschiedenis. Ongemerkt zijn het afgelopen weekeinde alle sofi-nummers omgezet naar zogeheten burgerservicenummers (BSN).

Iedereen die zich na maandag inschrijft bij een gemeente krijgt automatisch een BSN, ook pasgeborenen.

BSN

Het BSN vervangt met ingang van 26 november het sofi-nummer en zal gebruikt worden door alle overheidsinstanties. Het sociaal fiscale-nummer was bedoeld als nummer voor de belastingdienst, maar werd steeds vaker gebruikt voor andere doeleinden. "Maar het had zijn beperkingen", aldus een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Dinsdag zal in Den Haag de feestelijke uitreiking plaatsvinden van het eerste officiële BSN.

http://www.nu.nl/news/1331839/30/Het_sofi-nummer_is_niet_meer.html

27-11-2007, 06:02


Burgerservicenummer (BSN).

Wat een rotwoord. Veel te lang ook.
Echt een ambtenarenuitdrukking.

Business School Nederland

Ik weet nu al dat ik ga terug verlangen naar Sofi

27-11-2007, 07:24

Citaat door aplat:
Het sofi-nummer is niet meer
Uitgegeven: 26 november 2007 20:44
Laatst gewijzigd: 26 november 2007 20:56

RIJSWIJK - Het sofi-nummer is sinds maandag geschiedenis. Ongemerkt zijn het afgelopen weekeinde alle sofi-nummers omgezet naar zogeheten burgerservicenummers (BSN).

Iedereen die zich na maandag inschrijft bij een gemeente krijgt automatisch een BSN, ook pasgeborenen.

BSN

Het BSN vervangt met ingang van 26 november het sofi-nummer en zal gebruikt worden door alle overheidsinstanties. Het sociaal fiscale-nummer was bedoeld als nummer voor de belastingdienst, maar werd steeds vaker gebruikt voor andere doeleinden. "Maar het had zijn beperkingen", aldus een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Dinsdag zal in Den Haag de feestelijke uitreiking plaatsvinden van het eerste officiële BSN.

http://www.nu.nl/news/1331839/30/Het_sofi-nummer_is_niet_meer.html
Dus maken ze een nummer die voor meerdere doeleinde geschikt is.


Citaat:
6.2 Verwerking van bijzondere persoonsgegevens
De verwerking van bijzondere persoonsgegevens is in beginsel verboden. Tot de
bijzondere persoonsgegevens behoren onder meer gegevens met betrekking tot iemands
geloof, ras en gezondheid. Op dit verbod voor het verwerken van deze gegevens kan
alleen een uitzondering worden gemaakt als de verwerking is toegestaan in artikelen 17
tot en met 23 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Bron Handleiding BSN Ministerie Binnenlandse zaken

Het sofinummer werd voor allerlei doeleinde gebruikt, dat suggereerd dat ze dat niet willen, dacht ik zo te begrijpen.

Dus begreep ik die "maar" in z'n beperkingen niet.

Draai het om.... Doet eerder denken aan een (digitale nummer) tattoo die joden van de nazies kregen. BSN klinkt als NSB