Bekijk volle/desktop versie : Gent keurt hoofddoekenverbod goed - 'Cordon sanitaire' doorbroken



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36

27-11-2007, 03:07
Gent keurt hoofddoekenverbod goed -
'Cordon sanitaire' doorbroken

In het Gentse stadhuis is maandagavond het voorstel dat "uiterlijke tekenen van religieuze, politieke of levensbeschouwelijke aard" verbiedt voor het Gentse stadspersoneel, goedgekeurd. Groen! en het kartel sp.a-Spirit stemden tegen, CD&V-N-VA, Open Vld en Vlaams Belang waren pro.

Voor aanvang van de stemming werd aan de deuren van het stadhuis actie gevoerd door een afvaardiging van Spirit. Ook Vlaams Belang bracht betogers op de been om het voorstel tot verbod te steunen. In totaal waren zo'n honderd actievoerders aanwezig, onder wie vertegenwoordigers van Groen!, Spirit, Blokbusters en Voorpost.

De Gentse schepen van Personeelsbeleid Fatma Pehlivan (sp.a) reageerde emotioneel op de goedkeuring van de motie van Open Vld, waardoor een verbod op hoofddoeken voor stadsambtenaren komt. "Dit is één van de zwartste dagen uit mijn politieke carrière", aldus Pehlivan. "Voor mij is hiermee het cordon sanitaire, dat standhield sinds 1991, doorbroken.

http://www.nujij.nl/gent-keurt-hoofddoekenverbod-goed---cordon.1367588.lynkx

27-11-2007, 07:40


Religie terug naar de private sector, en uit het publieke domein!!

Goede zaak!!

27-11-2007, 08:21
Vind ik ook een goede zaak. Het is van toepassing voor ALLE religies, levensbeschouwingen en politieke voorkeuren.

27-11-2007, 08:23

Citaat door jantjehoed:
Vind ik ook een goede zaak. Het is van toepassing voor ALLE religies, levensbeschouwingen en politieke voorkeuren.


Yep!!!

27-11-2007, 09:59


In en intriest wanneer een overheid haar burgers aanrand door ze te dwingen zich uit te kleden.

Ik begrijp trouwens ook niet hoe je verwacht dat er moderne, geemancipeerde Moslima's komen, als ze niet met hijaab mogen werken (behalve in de schoonmaak :jammer.

27-11-2007, 10:03

Citaat door Hafsah_2u:
In en intriest wanneer een overheid haar burgers aanrand door ze te dwingen zich uit te kleden.

Ik begrijp trouwens ook niet hoe je verwacht dat er moderne, geemancipeerde Moslima's komen, als ze niet met hijaab mogen werken (behalve in de schoonmaak :jammer.


Het is van toepassing voor ALLE religiesymbolen, levensbeschouwingen en politieke voorkeuren. Dat is zo typisch voor moslims onmiddelijk slachtoffertje spelen. Als je je doek wilt aanhouden dan werk je er gewoon niet. Trouwens het is geen plek voor een moslima. Je werkt er meestal tussen mannen.

27-11-2007, 10:06

Citaat door _Scar_:
moderne, geemancipeerde Moslima's dragen geen hijaab......


Juist wel. Wij laten ons namelijk niet door 50 cent uit onze kleren praten!

27-11-2007, 10:10

Citaat door jantjehoed:
Het is van toepassing voor ALLE religiesymbolen, levensbeschouwingen en politieke voorkeuren. Dat is zo typisch voor moslims onmiddelijk slachtoffertje spelen. Als je je doek wilt aanhouden dan werk je er gewoon niet. Trouwens het is geen plek voor een moslima. Je werkt er meestal tussen mannen.


Ja daag. Het word niet voor nix een hoofddoekenverbod genoemd, dat is het ook gewoon. Ga nou niet doen alsof de regel in t leven geroepen is om de tulbanden van het sikh-personeel uit te bannen.

En het gaat mij om de achterlijkheid van t principe, dat je niet neutraal en objectief kan zijn als je een zichtbaar religieus symbool draagt. Als iedereen doet alsof, wat levert dat dan op? Als ik mn hoofddoek afdoe heb ik heus niet opeens een andere mening, andere benadering van klanten etc.

En nogmaals: wat willen ze nou? Werkende Moslima's? Of alle Moslima's huisvrouwen, al dan niet bijklussend in de schoonmaak, voornamelijk afhankelijk van t inkomen van hun vader/man.

27-11-2007, 10:11

Citaat door Hafsah_2u:
Juist wel. Wij laten ons namelijk niet door 50 cent uit onze kleren praten!


Als ik op straat loop zie ik maar weinig van die typetjes rondlopen die in videoclips te vinden zijn. Overdrijven dat is een kunst apart die menig moslims goed onder de knie hebben.

27-11-2007, 10:13

Citaat door Hafsah_2u:
Juist wel. Wij laten ons namelijk niet door 50 cent uit onze kleren praten!




Dus géén hyaab dragen is voor jou synoniem met uit de kleren gaan ??

27-11-2007, 10:13

Citaat door Hafsah_2u:
Ja daag. Het word niet voor nix een hoofddoekenverbod genoemd, dat is het ook gewoon. Ga nou niet doen alsof de regel in t leven geroepen is om de tulbanden van het sikh-personeel uit te bannen.

En het gaat mij om de achterlijkheid van t principe, dat je niet neutraal en objectief kan zijn als je een zichtbaar religieus symbool draagt. Als iedereen doet alsof, wat levert dat dan op? Als ik mn hoofddoek afdoe heb ik heus niet opeens een andere mening, andere benadering van klanten etc.

En nogmaals: wat willen ze nou? Werkende Moslima's? Of alle Moslima's huisvrouwen, al dan niet bijklussend in de schoonmaak, voornamelijk afhankelijk van t inkomen van hun vader/man.


En nogmaals als moslima mag je niet tussen andere mannen werken.

27-11-2007, 10:15

Citaat door Hoessein28:
Dus géén hyaab dragen is voor jou synoniem met uit de kleren gaan ??



Hidjaab is wel iets meer dan die doek ook losse kleding dragen. Enkel gezicht en handen mogen zichtbaar zijn anders gaan de mannen lopen fantaseren en kunnen zich niet concentreren.

27-11-2007, 10:17



Citaat door jantjehoed:
Als ik op straat loop zie ik maar weinig van die typetjes rondlopen die in videoclips te vinden zijn. Overdrijven dat is een kunst apart die menig moslims goed onder de knie hebben.


Het in winter schat, probeer het over een paar maanden nog eens. Of ga ff een avondje uit naar een leuke discotheek, r&b feest, ik voorspel je; hoe dikker ze zijn, hoe minder ze aanhebben.

27-11-2007, 10:18

Citaat door jantjehoed:
Vind ik ook een goede zaak. Het is van toepassing voor ALLE religies, levensbeschouwingen en politieke voorkeuren.



Waarom een goede zaak. Wat maakt zo'n doek op iemands hoofd nou uit? Leeg en laat leven..

27-11-2007, 10:19

Citaat door Hafsah_2u:
Het in winter schat, probeer het over een paar maanden nog eens. Of ga ff een avondje uit naar een leuke discotheek, r&b feest, ik voorspel je; hoe dikker ze zijn, hoe minder ze aanhebben.


Ik weet niet wat jij allemaal ziet maar ik zie enkel dat sommige meisjes (dan niet eens de meerderheid) een decollete aanhebben (ze kiezen er zelf voor) of een kort rokje. Maar het is ook hun keuze. Het is toch ook jouw keuze om een doek te dragen of niet?

Het is voor beiden een keuze. Ik verkies de gulden middenweg.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36