Bekijk volle/desktop versie : Foto's nemen en foto's vanjezelf laten nemen haram of niet haram??



Pagina's : [1] 2 3 4

26-11-2007, 15:07
waarom ziek ik dan veel van die hoge geleerden bijvoorbeeld in saoudi arabie...foto van zichzelf laten nemen?

26-11-2007, 15:14


De afbeelding van elk wezen dat een ziel heeft, op kleren, muren, papier enz.[/SIZE]

[SIZE="3"]Volgens 'Abdullah ibn Mas 'ud, zei de profeet (vrede zij met hem):
<< De mensen die op de Dag der Opstanding de zwaarste bestraffing zullen ondergaan zijn diegene die afbeeldingen maken [van wezens met een ziel]>>
(overgeleverd door Muslim,v.3, p. 1663 [nummer 5509] )

Volgens Abu Hurayra, overleverde de Profeet (vrede zij met hem) Dat Allah zei:
<<En wie is onrechtvaardiger dan degene die zal scheppen zoals mijn Schepping? Dat ze dan een graankorrel scheppen en dat ze een atoom scheppen...>>
(Overgeleverd door al-Bukhari, zie Fath al-Bari, v. 10, p.385)

Ibn 'Abbas heeft ook overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem zij) zei:
<< Elke persoon die [wezens met een ziel] afbeeldt, zit in de Hel. Voor elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal Hij [Allah] hem een ziel toewijzen die hem zal martelen in de Hel>>

Toen voegde ibn 'Abbas eraan toe:
<< Als je het dan toch zo nodig moet doen, teken dan bomen en dingen die geen ziel hebben>>
(overgeleverd door Muslim v.3, p.1671 [nummer 5540]

Dezr hadith wijzen op het verbod van afbeeldingen van wezens met een ziel, namelijk mensen en dieren, of het nu in drie dimensies is of niet, of ze nu gedrukt, getekend, gegraveerd, geschildered, gebeeldhouwd, of gegoten zijn, enz. De hadith betreffende het verbod van afbeeldingen omvatten dat alles.

De Moslim onderwerpt xich aan de teksten van de Goddelijke Wet zonder te polemiseren, en zegt: << Ik aanbid ze niet en kniel niet voor ze neer>>. Inderdaad, als de wijze man eens met een heldere geest nadenkt over slechts een van de kwalijke gevolgen van de verspreiding van afbeeldingen vandaag de dag, dan zal hij een deeltje van deze Goddelijke Wet die afbeeldingen verbiedt, gewaar worden. In dit geval gaat het over de ernstige losbanigheid, nameijk het opwinden van de instincten en het opwekken van verlangens, kortom het feit in de schaamteloosheid terecht te komen door afbeeldingen. Bovendien heeft de Moslim de plicht geen afbeeldingen van wezend met een ziel te bezitten, opdat de Engelen niet zouden weigeren in zijn huis binnen te komen, want de Profeet (vrede zij met hem) zei:
<< De Engelen gaan niet binnen in een huis waar een hond of afbeeldingen zijn>>
(overgeleverd door al Bukhari.Zie al-Fath v.10, p.380)

En toch staab er in sommige huizen beelden-waarvan sommige van de godheden van de ongelovigen. Ze staan er uitgestald onder het voorwendsel dat het snuisterijen zijn deze beeldjes is nog strenger dan dat van de andere dingen. Zo zijn afbeeldingen die opgehangen zijn erger dan afbeeldingen die het niet zijn.

Inderdaad, hoe vaak hebben ze niet weer opengehaald, en hoe vaak zijn ze geen bron geweest van trots? En dat ze niet zeggen dat foto's dienen als herinnering, want de wekelijke herinnering aan een dierbare of verwabte vuh de vergiffenis en de genade van Allah.

Je moet dus alle afbeeldingen wegnemen of doen verdwijnen , behalve degene die een probleem met zich meebrengen en moeilijk [te verwijderen] zijn, zoals de afbeeldingen die je overal op verpakkingen vindt, net zoals die in woordenboeken, documentatiebronnen en nutige werken, waarbij je je best moet doen om ze zoveel mogelijk te verwijderen en vooral moet opassen voor onheilbrengende afbeeldingen, zoals indentieteitdocumenten [of rijbewijzen, geldbiljetten, muntstukken, enz.]
[/SIZE][/FONT][SIZE="3"][FONT="Franklin Gothic Medium"]Bovendien hebben sommige geleerden afkeurenswaardige afbeeldingen toch toegestaan zoals die [op de grond] waar mensen met hun voeten op lopen.

Allah zegt:
<< Vrees daarom Allah volgens jullie vermogen;...>>
(de Koraan, 64: 16)

26-11-2007, 15:17
http://www.islam-boeken.nl/store/p_details.php?ProductID=172

Ik heb het overgetypt uit dit boek,, Het bewijs is insha Allah ta3la Duidelijk dat het niet toegestaan is..En je vraag over die geleerde ..Allahu 3lam Die vraag kan je ook aan velee broeders en zusters vragen op deze forum Moge Allah ons leiden Allahuma Ameen!!

insha Allah heb je er wat aan Bi Idni Lah

Wa Salaam Alaikum Wa Rahmatoelahi Wabarekatoe!

26-11-2007, 15:40
dat wist ik al, maar toch jazaka allahoe gairan zuster voor het plaatsen..,

26-11-2007, 15:43



Citaat door Mocro_zine:
dat wist ik al, maar toch jazaka allahoe gairan zuster voor het plaatsen..,


Oki dan masha Allah maar jmmr genoeg blijven mensen emoticons gebruiken en zie je alsnog foto's op hun avatar Moge Allah ons alle Leiden Allahuma Ameen

Wa ijaak broeder Ameen

& wat was dan je vraag ?

26-11-2007, 15:46
Een tijdje geleden kwam Sheikh nabil 3awady naar eindhoven voor een paar dagen waarin hij lezingen gaf..... En ik hoorde hem zeggen dat geleerde daarover twijvelen en dat het niet zeker is..

Walahoe A3lam

26-11-2007, 15:55

Citaat door Zustertje__:
Oki dan masha Allah maar jmmr genoeg blijven mensen emoticons gebruiken en zie je alsnog foto's op hun avatar Moge Allah ons alle Leiden Allahuma Ameen

Wa ijaak broeder Ameen

& wat was dan je vraag ?


Zuster er is een verschil tussen afbeeldingen en foto's die door een camera worden gemaakt.

Ik zal u daar later meer info over geven insha Allah.

26-11-2007, 16:01

Citaat door errorr:
Een tijdje geleden kwam Sheikh nabil 3awady naar eindhoven voor een paar dagen waarin hij lezingen gaf..... En ik hoorde hem zeggen dat geleerde daarover twijvelen en dat het niet zeker is..

Walahoe A3lam


oki Allahu 3lam

Ik heb wel duidelijke bewijzen dat het niet toegestaan is.
Ik heb nooit een Fatwa gehad dat het niet toegestaan is dus dan ga ik maar van dit uit En Allah weet het beste..

Ik bedoel duidelijk bewijs is er..Als je met andere Fatwa's komt Zal ik het wel zien insha Allah ta3la..[Als je die Fatwa hebt insha Allah dan]

Wa Salaam Alaikum Wa Rahmatoelahi Wa Barekatoe

26-11-2007, 16:03

Citaat door just_palestin:
Zuster er is een verschil tussen afbeeldingen en foto's die door een camera worden gemaakt.

Ik zal u daar later meer info over geven insha Allah.


Oki Dan baraka Allah fiek,, Ik w8 insha Allah hoor het wel vaker maar zie nooit bewijzen d'r over dus dan ga ik van dit uit Insha Allah

Moge Allah ons leiden & Het vergemakkelijken in deze ontwetende tyd Allahuma Ameen

WA Salaam Alaikum

26-11-2007, 16:42

Citaat door Zustertje__:
Oki Dan baraka Allah fiek,, Ik w8 insha Allah hoor het wel vaker maar zie nooit bewijzen d'r over dus dan ga ik van dit uit Insha Allah

Moge Allah ons leiden & Het vergemakkelijken in deze ontwetende tyd Allahuma Ameen

WA Salaam Alaikum


Wa feeki baraka Allah, de fatwa bent u van mij te goed insha Allah.

Ik ben klaar met stage en ga nu weg, morgen insha Allah.

Was salaamoe 'alaykum warahmatu Allahi wabarakatoehu.

26-11-2007, 16:45

Citaat door just_palestin:
Wa feeki baraka Allah, de fatwa bent u van mij te goed insha Allah.

Ik ben klaar met stage en ga nu weg, morgen insha Allah.

Was salaamoe 'alaykum warahmatu Allahi wabarakatoehu.



Wa Alaikum Salaam Wa Rahmatoelahi Wa Barekatoe

Okii Is Goed broeder zal afw8en Doe rustig aan Insha Allah

Wa Salaam Alaikum Wa Rahmatoelahi

27-11-2007, 16:34

Citaat door Zustertje__:

Toen voegde ibn 'Abbas eraan toe:
<< Als je het dan toch zo nodig moet doen, teken dan bomen en dingen die geen ziel hebben>>
(overgeleverd door Muslim v.3, p.1671 [nummer 5540]

Deze hadith wijzen op het verbod van afbeeldingen van wezens met een ziel, namelijk mensen en dieren, of het nu in drie dimensies is of niet, of ze nu gedrukt, getekend, gegraveerd, geschildered, gebeeldhouwd, of gegoten zijn, enz. De hadith betreffende het verbod van afbeeldingen omvatten dat alles.



UP

27-11-2007, 16:43



Citaat door Zustertje__:
Oki dan masha Allah maar jmmr genoeg blijven mensen emoticons gebruiken en zie je alsnog foto's op hun avatar Moge Allah ons alle Leiden Allahuma Ameen

Wa ijaak broeder Ameen

& wat was dan je vraag ?

zijn jullie daar zeker van ??
oke een standbeeldje of schilderijen van mensen of andere dieren zijn haram
maar je eigen ??
hallo iedereenn heeft toch een passport met een foto enzo ?
je maakt toch fotos van je gezin vakantie ofzo als herinnering
en de tv ?? die zou je dan ook weggooien en de pc !!!??

.......

27-11-2007, 16:46

Citaat door ArabBlood:
zijn jullie daar zeker van ??
oke een standbeeldje of schilderijen van mensen of andere dieren zijn haram
maar je eigen ??
hallo iedereenn heeft toch een passport met een foto enzo ?
je maakt toch fotos van je gezin vakantie ofzo als herinnering
en de tv ?? die zou je dan ook weggooien en de pc !!!??

.......


Waarom de televiesie of de pc?? & Ik heb gelezen dat het wel mag voor een paspoort, vervoersbewijs, rijbewijs etc. want dat zou wel moeten hea Gair insha Allah ta3la

& Broeder lees die Fatwa insha Allah ta3la daar staat meer informatie (smile)

Wa Salaam Alaikum

27-11-2007, 19:27
..

Pagina's : [1] 2 3 4