Bekijk volle/desktop versie : Salat al Tasbih – een gebed om je zondes te doen vergaan.



26-11-2007, 14:59
Abdullah Ibn Abbas oveleverd dat de Profeet (VZMH) tegen Abbas ibn Abdulmutallib zei;
Oh Abbas, Oh mijn oom! Zal ik ik een gunst voor je doen? Zal ik je iets schenken? Zal ik je iets trakteren? Zal ik je 10 dingen op noemen welke als je ze doet Allah al jou zondes; eerste en laatste, oudste en nieuwste, express of ongewild, groot of klein, open of geheim..doet vergeven?
Dit zijn de 10 dingen; Verricht een gebed van 4 rakaats, reciteer in elke rakaat Surah al Fatiha en een optionele Surah, waneer je met de recitatie in de rakaat klaar bent zegt dan staand;
15X ; ‘’Subhanallahi wal hamdulillahi wa laa ilaha illallaha wallahu ekber’’
Buig daarna na de Ruku en zeg het hezelfde daar 10X, nadat je je bent opgekomen uit de Ruku zeg het dan ook 10X.
Ga daarna naar de Sajdah en zeg het daar ook 10X, kom uit de Sajdah en zit en zeg het dan ook 10X, ga naar de 2e Sajdah en zeg het 10X, en waneer je uit de 2e Sajdah komt en zit zeg het dan ook 10X.
Dit maakt de gezamelijke aantal 75X in 1 Rakaat, doe hetzelfde in alle 4 de rakaats.
Als je wil verricht deze gebed dan 1 keer per dag, als je dit niet kan dan 1 keer per week, als je het niet per week kan veriicht het dan 1 keer per maand, als dat niet kan dan 1 keer per jaar. Als je het niet 1 keer per jaar kan kan doen , doe het dan tenminste 1 keer in je leven.

(Abu Dawud, Tirmidhi e.a.)
(En in de overlevering van Abdullah bin Mubarak in Tirmizi dient men; Na de openings dua ”Subhanaka allahumma’”:
15X ; ‘’Subhanallahi wal hamdulillahi wa laa ilaha illallaha wallahu ekber’’ te zeggen. En dan 10X na de recitatie van Surah al Fatiha en een Surah. Daarna 10X in de Ruku, 10X keer bij het opkomen van de Ruku, 10X keer in de Sajdah, 10X bij het opkomen van de Sajdah, en nog eens 10X in de 2e Sajdah, waarna men opstaat voor de 2e rakaat opstaat en begint met 15X op te zeggen en de rest op dezelfde manier.
Verder zegt Abdullah bin Mubarak dat de gewone dua’s in Ruku en Sajdah resp. 3x Subhana Rabbiytal Azim en 3 Subhana Rabbiyal Ala alvorens dienen te worden opgezegd voordat dat men 10 X de Tasbih opzegd.
Ook zegt Abdullah bin Mubarak dat als doordat men een iets is vergeten de Prostatie van Vergeethied gaat doen, daar niet 10 keer de Tasbih opzegd maar gewoon 3x Subhana Rabbiyal Ala.)

Beiden methodes zijn goed.



Ik hoorde een keer dat dit gebed bid'a was??klopt dat?

26-11-2007, 15:03


nee, klopt niet broeder

26-11-2007, 15:05

Citaat door AnoniemeBroeder:
nee, klopt niet broeder



kun je dit dan verklaren http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/qanda/119

26-11-2007, 15:16
wat ik geleerd heb is dat sheich al albanie rahimahoellaah het sterk heeft verklaard.

ik ga het uitzoeken inchallaah akhi

27-12-2007, 16:24


sjeikh ibn al qayyim&ibn tamiyya heeft hem da'ief verklaard dus beter vermijden