Bekijk volle/desktop versie : Bijna 1 op 6 volwassenen heeft depressie



Pagina's : [1] 2 3

26-11-2007, 14:21
Liefst 17 procent van de volwassenen in ons land heeft een depressie. Toch blijkt dat nog heel wat mensen die professionele hulp zouden kunnen gebruiken, daar geen beroep op doen. Dat blijkt uit een enquête van Test-Gezondheid.

Test-Gezondheid ging na hoe vaak psychische stoornissen voorkomen, welke impact ze hebben op de levenskwaliteit en wat de betrokkenen precies doen om een oplossing te vinden voor hun probleem. De cijfers zijn opmerkelijk.

Liefst 17 procent van de volwassenen lijdt aan een matige of ernstige vorm van depressie. Die psychische problemen hebben ook een flinke weerslag op het dagelijkse leven van de patiënten. 'Bijna twintig procent van de werkende bevolking en studenten beweert om die reden in de twaalf maanden voor de enquête afwezig te zijn geweest op werk of school', luidt het.

Wat opvalt, is dat een groot deel van de personen met psychische problemen helemaal niks ondernemen om hun problemen op te lossen. Liefst 32 procent van de mensen die professionele hulp zouden kunnen gebruiken, doen daar geen beroep op.

Wie wel in behandeling gaat, kan het best kiezen voor een mix van gesprekstherapie met geneesmiddelen, want die blijkt de beste resultaten af te werpen.

http://www.nieuwsblad.be

TOEVALLIG OOK DE SCHULD VAN ISLAMISERING?

26-11-2007, 14:28



Citaat door melkisgoed:

OOK DE SCHULD VAN ISLAMISERING?


Dit is zooo slachtofferrol. Niet alles draait om moslims hoor.

26-11-2007, 14:34
Wat een onderzoek zeg ...


Citaat:
'Bijna twintig procent van de werkende bevolking en studenten beweert om die reden in de twaalf maanden voor de enquête afwezig te zijn geweest op werk of school', luidt het.
Dus een vijfde van de bevolking zit wel eens een dag in het jaar niet lekker in zijn vel , valt mij nog mee, had veel hoger verwacht ...

26-11-2007, 14:35
Ik ben niet echt verbaast, we leven in een prestatiegerichte, onpersoonlijke, ikuh ikuh ikuh en de rest kan stikke maatschappij.

Te veel druk, stress en spanningen kunnen tot derpessies lijden.

26-11-2007, 14:38


Waarom zoeken die mensen geen hulp?

26-11-2007, 14:39

Citaat door Naruto:
Wat een onderzoek zeg ...

Dus een vijfde van de bevolking zit wel eens een dag in het jaar niet lekker in zijn vel , valt mij nog mee, had veel hoger verwacht ...


Een depressie is wel wat anders dan een dagje niet lekker in je vel zitten..

26-11-2007, 14:40

Citaat door Danielle2:
Dit is zooo slachtofferrol. Niet alles draait om moslims hoor.


Deed ik expres, mag ik nou gewoon ff lijden...

26-11-2007, 14:41

Citaat door Mounir32:
Waarom zoeken die mensen geen hulp?


Mensen willen niet toegeven dat het niet goed gaat, ze houden zich groot. Vaak ook zijn mensen zich er zelf niet eens van bewust dat het niet goed gaat, dat ze al tijden over hun grenzen heen walsen. Ik heb mensen in een keer keihard zien instorten, niemand die het zag aankomen, ook zijzelf niet.

26-11-2007, 14:44

Citaat door Supernova_:
Ik ben niet echt verbaast, we leven in een prestatiegerichte, onpersoonlijke, ikuh ikuh ikuh en de rest kan stikke maatschappij.

Te veel druk, stress en spanningen kunnen tot derpessies lijden.


mmm, je wil de cijfers van depressiviteit in Marokko niet wéten

26-11-2007, 14:44

Citaat door melkisgoed:
Deed ik expres, mag ik nou gewoon ff lijden...


Oh, dan is het goed.

26-11-2007, 14:45

Citaat door Danielle2:
Oh, dan is het goed.


DAN is het wel goed, he

26-11-2007, 14:50

Citaat door melkisgoed:
DAN is het wel goed, he




Toevallig waren o.a. moslims wel mede de oorzaak van de enige depressie die ik ooit heb gehad..

26-11-2007, 14:52


ERVARINGSVERHALEN van allochtonen en autochtonen

De bundel Samen Deskundig; Stemmen uit de praktijk van allochtonen en autochtonen. 7 Ervaringsverhalen van GGZ-cliënten, uitgegeven door het Steunpunt GGz Utrecht, 2007 (http://www.ggzutrecht.nl). De verhalen zijn geschreven tijdens de cursus “Stemmen uit de praktijk” die in het voorjaar 2007 bij het Steunpunt gegeven is. De bundel is voor 5 Euro (excl. verzendkosten) te bestellen bij het Steunpunt GGz Utrecht. steunpunt@ggzutrecht.nl , tel. 030-2369320. Hilly Beuving leidt de 'Samen deskundig'-groepen. In september start er ook weer een nieuwe biografiecursus waar (ex-)cliënten van de GGZ zich voor aan kunnen melden.

Tijdens de cursus voor allochtone GGZ-cliënten 'Stemmen uit de Praktijk' bij het Steunpunt GGz Utrecht viel het mij al op, cliënten hebben vaak onschatbare (praktische) wijsheid opgedaan die ze graag met elkaar en anderen delen. Van die wijsheid wil de hulpverlening gelukkig ook steeds meer gebruik maken.
Met dit boekje hebben alle geïnteresseerden nu de mogelijkheid iets daarvan te ervaren. We zijn allemaal mensen. Pijn en verdriet komen we allemaal in ons leven tegen. Een depressie blijft een depressie, of je die nu in Marokko of in Nederland ondervindt.

In deze bundel staan 7 ervaringsverhalen. Bijvoorbeeld dat over de traumatische jeugdervaringen van de Marokkaan Hamid Mis Muhand en wat voor een impact die op zijn leven gehad hebben. Door het contact met lotgenoten tijdens de cursus Stemmen uit de praktijk, wordt hij zich ervan bewust dat wij als cliënten samen sterk en deskundig kunnen zijn: 'Ik durf er eindelijk voor uit te komen dat ik psychische klachten heb, en hoe meer ik dat durf, hoe minder gefrustreerd ik me voel! Ik krijg weer een doel in mijn leven. Ik wil mijn landgenoten uitleggen dat er hulp mogelijk is, als ze maar eerlijk en open met hun problemen willen omgaan.'
Alle respect verdient deze voortrekker uit de Marokkaanse gemeenschap die met zijn verhaal een groot taboe onder Marokkanen doorbreekt. Hamid wil als ervaringsdeskundig hulpverlener aan de slag binnen de ggz. Ik hoop dat hij daartoe de kans krijgt want hij heeft zijn landgenoten veel te bieden!Zaynab Hesselink

26-11-2007, 14:52

Citaat door Danielle2:


Toevallig waren o.a. moslims wel mede de oorzaak van de enige depressie die ik ooit heb gehad..


Ach gewoon geen nieuws meer lezen

26-11-2007, 14:57
ooooo wacht even ...

Bron = http://www.nieuwsblad.be

Dat verklaart een hoop

Pagina's : [1] 2 3