Bekijk volle/desktop versie : -| Gerechtigheid - Khaliefen - Gehoorzaamheid |-



19-11-2007, 21:09
Mij werd gevraagd:

wat is de relatie tussen deze 3 zaken in de Islam ?




Antwoord:




Gerechtigheid

Seyida 3Aaicha (rad.) verhaalt dat de Quraysh-stam bezorgd was over het geval van een makhzoemiya-vrouw die diefstal gepleegd had.
Zij zeiden:

''man yukalamo feeha rasoela allahi''
(Wie gaat er naar de Profeet, om voorspraak voor haar te vragen)

Sommigen zeiden:
''man yajjtari2o 3alayhi illa Osaamaton bin Zaydin 7ibbo rasoelli allahi''
(Osama ibn Zaid is geliefd bij de profeet, hij durft het misschien)

Osama sprak dus met hem en de Profeet zei tegen hem:
x atashfa3o fee 7addin min 7odoodi allahi ta3aala ?! x
(wil je van voorspraak wezen op gebied van de straffen (7add) die door God vastgesteld zijn?)

Toen stond hij op en hield een toespraak waarin hij zei:

x inama ahlaka allazeena min qablikum anahon kaano ithaa saraqa feehimo al shareefo tarakooho, wa ithaa saraqa feehimo al da3eefo aqaamo 3alayhi el 7add !
Wa ayaamo allahi.. Law anna Faattima bint mu7ammadin saraqat laqatta3to yadahaa x
(De mensen die voor jullie leefden zijn ten onder gegaan omdat zij een hooggeplaatst persoon die diefstal pleegde leten gaan (zonder straf), en wanneer een zwak persoon onder hun diefstal pleegde, voerden zij de straf uit. Ik roep God aan als getuige dat indien Faatimah, dochter van Moehammad, zou stelen, ik haar hand zou afslaan)


(Bukhari & Muslim)

19-11-2007, 21:10


Seyidna Abu Hurayra (rad.) verhaalt dat de Profeet van God zei:

x kaanat banu israeel tasoosohom al2anbiyaa2.. Kollama halaka nabiyon 5alafaho nabiy.. Wa inaho laa nabiya ba3dy wa sayakoono ba3dy 5olafaa2 fayaktaroona x
(Het volk van Israel werd geleid door Profeten, als een Profeet stierf werd hij opgevolgd door een andere Profeet.. Er is geen Profeet na mij, maar er zullen opvolgers na mij komen, een groot aantal van hen)

Er werd hem gevraagd:

''ya rasoela allahi.. Fa maa ta2morona ?''
(O profeet, wat beveel je ons te doen)

Hij antwoordde:

x awfoo bibay3aty al awali fal awali.. Tshomma a3ttoohom 7aqahom.. was2alo allaha allazi lakom.. fa2inna allaha saa2ilahom 2amaa istar3aahom x
(Vervul de eed van trouw, te beginnen met de eerste en zweer dan trouw aan de daaropvolgenden, en geef hen waar ze recht op hebben; en vraag van God waar jullie recht op hebben.. God zal hen ter verantwoording roepen over hetgeen aan hen toevertrouwd is)

(Bukhari & Muslim)

19-11-2007, 21:10
3Awf Ibn Maalik (rad.) verhaalt dat hij de Profeet hoorde zeggen:

x 5iyaaro a2imatikom allazeena to7iboonahom wa yu7iboonakom.. Wa tossaloona 3alayhim wa yussaloona 3alaykom.. Wa shiraaro a2imatikom allazeena tobghidoonahom wa yubghidoonakom.. Wa tal3anonahom wa yal3anonakom x
(Jullie beste leiders zullen degenen zijn waarvan jullie houden en die van jullie houden.. En voor wie jullie bidden en die voor jullie bidden; en jullie slechtste leiders zullen degenen zijn die jullie haten en die jullie haten.. En degenen zijn die jullie vervloeken en die jullie vervloeken)

Wij vroegen:
''ya rasoela allahi.. Afa laa nunaabidohom?''
(O profeet.. Zullen wij hen trouw ontzeggen?)

Hij zei:
x Laa.. Maa aqaamo feekomo al ssalaata.. Laa.. Maa aqaamo feekomo al ssalaata x
(Nee.. Niet zo lang zij met jullie bidden... Nee.. Niet zo lang zij met jullie bidden)

(Bukhari)

19-11-2007, 21:11
Moraal en Achterliggende gedachte

De eerste Hadith is duidelijk en gaat over rechtvaaridgheid (gerechtigheid)

een Vrouw met aanzien had gestolen en ze wilden dat ze niet haar straf zou krijgen vanwege haar aanzien maar Gods wet is niet gemaakt voor individuen maar voor de Gehele Mensheid !!

Dus wie een fout maakt krijgt zijn straf en wie iets goeds dood word beloond en dat is rechtvaardigheid !!

daarom zei de profeet vzmh:

x Indien Faatimah, dochter van Moehammad, zou stelen, ik haar hand zou afslaan x

en deze rechtvaardigheid zie je nergens anders dan de Islam

kijk maar hoe rijke mensen worden veroordeeld in kapitalistische democratische landen !!

het is meer dan duidelijk:
x inna allaha ya2moro bil 3adly ... x
(God gebied ons om rechtvaardig te zijn)




de 3de hadith die ik heb geplaatst vult de 2de hadith aan eigenlijk zou het beter zijn geweest als de titel meer compacter was geweest (gehoorzaamheid khaliefen).


de 2de hadith geeft duidelijk weer dat de profeet vzmh duidelijk aangeeft dat er na hem nog vele khaliefen komen! en om specifieker te zijn met het woord ''vele'' dan praten we over de eerste khalief seyidna Abu bakr (rad.) tot aan de laatste khalief der Osmaanse rijk en dat is niet een 500 jaar geleden

kijk ook na de arabische uitspraak van de profeet dat nadruk geeft op vele en niet tot 3 of 4

daarnaast komt gehoorzaamheid aan het woord want deze ''vele'' khaliefen zijn niet allemaal even rechtvaardig geweest !!

de derde hadith weerspiegelt deze onrechtvaardigheid maar waarschuwt ons er wel van dat ook indien zij onrechtvaardig of ''slecht'' zijn moet je hun gehoorzamen en erkennen en eren zo lang zij met ons het gebed verrichten

en een hele Dikke JA alle khaliefen hebben het gebed met ons verricht !!

de profeet vzmh zei ook wel:

x atti3 amiraka 7atta law jjalada dahraka wa a5aza maalak x
(gehoorzaam je leider ook al slaat hij met een zweep op je rug en ontneemt je eigendommen)

dus het is obvious (Heel duidelijk) dat leiders gehoorzaamd moeten worden !!


maar waarom ??

omdat zij de eenheid in stand houden

is de eenheid het waard ??

JA want kijk maar eens nu waar we zijn zonder eenheid we zijn onderaan de voedselketen nu

eenheid gaat boven alles want via eenheid kan alles worden verwezenlijkt en kent de Islam zijn complete vorm !!

en daarom zei de profeet vzmh:

x el 7ukmu fareeda x
(Leiderschap is verplicht)

20-11-2007, 10:14


x atti3 amiraka 7atta law jjalada dahraka wa a5aza maalak x
(gehoorzaam je leider ook al slaat hij met een zweep op je rug en ontneemt je eigendommen)

dus het is obvious (Heel duidelijk) dat leiders gehoorzaamd moeten worden !!

22-11-2007, 02:30

Citaat door AhlelBayt:
Moraal en Achterliggende gedachte

De eerste Hadith is duidelijk en gaat over rechtvaaridgheid (gerechtigheid)

een Vrouw met aanzien had gestolen en ze wilden dat ze niet haar straf zou krijgen vanwege haar aanzien maar Gods wet is niet gemaakt voor individuen maar voor de Gehele Mensheid !!

Dus wie een fout maakt krijgt zijn straf en wie iets goeds dood word beloond en dat is rechtvaardigheid !!

daarom zei de profeet vzmh:

x Indien Faatimah, dochter van Moehammad, zou stelen, ik haar hand zou afslaan x

en deze rechtvaardigheid zie je nergens anders dan de Islam

kijk maar hoe rijke mensen worden veroordeeld in kapitalistische democratische landen !!

het is meer dan duidelijk:
x inna allaha ya2moro bil 3adly ... x
(God gebied ons om rechtvaardig te zijn)




de 3de hadith die ik heb geplaatst vult de 2de hadith aan eigenlijk zou het beter zijn geweest als de titel meer compacter was geweest (gehoorzaamheid khaliefen).


de 2de hadith geeft duidelijk weer dat de profeet vzmh duidelijk aangeeft dat er na hem nog vele khaliefen komen! en om specifieker te zijn met het woord ''vele'' dan praten we over de eerste khalief seyidna Abu bakr (rad.) tot aan de laatste khalief der Osmaanse rijk en dat is niet een 500 jaar geleden

kijk ook na de arabische uitspraak van de profeet dat nadruk geeft op vele en niet tot 3 of 4

daarnaast komt gehoorzaamheid aan het woord want deze ''vele'' khaliefen zijn niet allemaal even rechtvaardig geweest !!

de derde hadith weerspiegelt deze onrechtvaardigheid maar waarschuwt ons er wel van dat ook indien zij onrechtvaardig of ''slecht'' zijn moet je hun gehoorzamen en erkennen en eren zo lang zij met ons het gebed verrichten

en een hele Dikke JA alle khaliefen hebben het gebed met ons verricht !!

de profeet vzmh zei ook wel:

x atti3 amiraka 7atta law jjalada dahraka wa a5aza maalak x
(gehoorzaam je leider ook al slaat hij met een zweep op je rug en ontneemt je eigendommen)

dus het is obvious (Heel duidelijk) dat leiders gehoorzaamd moeten worden !!


maar waarom ??

omdat zij de eenheid in stand houden

is de eenheid het waard ??

JA want kijk maar eens nu waar we zijn zonder eenheid we zijn onderaan de voedselketen nu

eenheid gaat boven alles want via eenheid kan alles worden verwezenlijkt en kent de Islam zijn complete vorm !!

en daarom zei de profeet vzmh:

x el 7ukmu fareeda x
(Leiderschap is verplicht)



Ayman.. is alles hier juist ? ja of nee

want ik kan deze teksten goed gebruiken

wa alakoum al salaam

22-11-2007, 09:39

Citaat door ElOmr:
Ayman.. is alles hier juist ? ja of nee

want ik kan deze teksten goed gebruiken

wa alakoum al salaam

[INDENT]
ja zijn allemaal sahieh Ahadith als je wil zoek ik bron erbij [/INDENT]

27-11-2007, 23:56

Citaat door AhlelBayt:
[INDENT]
ja zijn allemaal sahieh Ahadith als je wil zoek ik bron erbij [/INDENT]


itha mako ze7me ...

shukran

wa 3alaikoum al salaam