Bekijk volle/desktop versie : Voor de caissieres onder ons!



Pagina's : [1] 2 3

18-11-2007, 16:10
Selem a3laikoem,

Ik heb lang als caissiere gewerkt. En hoorde van mensen dat het niet toegestaan is, omdat je alcohol en vlees verkoopt. Dit ben ik gaan opzoeken en uiteindelijk kwam ik bij dit stukje terecht!

Nu werk ik al een tijdje niet meer als caissiere en heeft geeft mij ook een 100 keer beter gevoel hamdolilah...

Mag ik ergens werken waar alcohol verkocht wordt?

Vraag:
Is het toegestaan bij een bedrijf te werken dat handelt met een ander bedrijf dat zich verrijkt door de verkoop van alcohol?

Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Profeet, zijn familie en zijn metgezellen.

Het verkopen van alcohol is verboden aan de hand van de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven. Waarlijk de alcohol, het gokken, de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze zaken dus. Hopelijk zullen jullie welslagen. Voorwaar de satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie creëren met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en het gebed, houdt ermee op!”

(Soerat al-Maa’idah: 90-91)


Ook staat vermeld in Sahieh al-Boekhaari en Moeslim dat Djaabir ibnoe cAbdillah (moge Allah tevreden zijn over hen beiden) de Profeet (vrede zij met hem) heeft horen zeggen: “Voorwaar, Allah en Zijn Profeet hebben de verkoop van alcohol verboden.”

Anas ibnoe Maalik (moge Allah tevreden zijn met hem) heeft tevens gezegd: “De profeet (vrede zij met hem) heeft tien (soorten) mensen vervloekt met betrekking tot alcohol: degene die (de druiven) voor een ander perst en degene die deze voor zichzelf perst, degene die het drinkt, degene die het draagt en degene voor wie het wordt gedragen, degene die het schenkt, degene die het verkoopt, degene die van de verdiensten van alcohol eet, degene die het koopt en degene voor wie het wordt gekocht.”

(at-Tirmidhi, ibnoe Maadjah en authentiek verklaard door sheich al-Albanie)


Wat betreft het werkzaam zijn bij een bedrijf dat alcohol verkoopt, als het bedrijf hulp verleent aan de verkoop van alcohol, bestaat er geen twijfel over dat dit bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan het verbodene en deel heeft genomen aan het begaan van een zonde. Het is daarom voor niemand toegestaan om werkzaamheden te verrichten die hiermee verbonden zijn.

Als de werkzaamheden van een bedrijf dat zaken doet met een ander bedrijf dat in alcohol handelt geen betrekking hebben op de verkoop van alcohol en hier ook geen bijdrage aan leveren maar betrekking hebben op toegestane zaken, dan is het toegestaan om bij dit bedrijf te werken. [/SIZE]

[SIZE="4"]Allah swt weet het best!
[SIZE="4"]
Mijn doe met deze topic is dat inscha allah veel dames en heren hier wat van leren.[/SIZE]

AMIEN!

18-11-2007, 16:45


Oh alsjeblieft zeg, Doe gewoon je werk en hou je niet bezig met andere onzindetails. Als jij met je intentie gewoon een baan zoekt en werkt en daarmee jouw geld verdient om jou dingen te kunnen betalen in een supermarkt (Waar je ook elke dag komt, dadelijk zeggen ze nog je mag niks in een supermarkt kopen omdat je daar alcholoh ziet en varkensvlees) het is niet zo dat jij hun dwingt dingen te kopen, jij rekent alleen af. Ze kiezen tenslotte zelf..

19-11-2007, 14:28

Citaat door MaRoCcInA:
Oh alsjeblieft zeg, Doe gewoon je werk en hou je niet bezig met andere onzindetails. Als jij met je intentie gewoon een baan zoekt en werkt en daarmee jouw geld verdient om jou dingen te kunnen betalen in een supermarkt (Waar je ook elke dag komt, dadelijk zeggen ze nog je mag niks in een supermarkt kopen omdat je daar alcholoh ziet en varkensvlees) het is niet zo dat jij hun dwingt dingen te kopen, jij rekent alleen af. Ze kiezen tenslotte zelf..


hoe bedoel je het gaat mevrouwtje alleen om geld en niet om onze dien. Als jij een administratief of telecom bijbaantje kan krijgen. En zeg niet dat dit niet zo is, want hier kan je zelfs met je hijaab aan werken. Waarom zou je hier dan niet voor kiezen???

19-11-2007, 15:11
Ze kiezen er toch zelf voor jij dwingt hun niet. Jij moet ervoor zorgen da ge op een eerlijke manier uw geld verdient..

19-11-2007, 15:20



Citaat door MaRoCcInA:
Oh alsjeblieft zeg, Doe gewoon je werk en hou je niet bezig met andere onzindetails. Als jij met je intentie gewoon een baan zoekt en werkt en daarmee jouw geld verdient om jou dingen te kunnen betalen in een supermarkt (Waar je ook elke dag komt, dadelijk zeggen ze nog je mag niks in een supermarkt kopen omdat je daar alcholoh ziet en varkensvlees) het is niet zo dat jij hun dwingt dingen te kopen, jij rekent alleen af. Ze kiezen tenslotte zelf..





daar dacht ik dus ook pas aan maar dan krijg je egt een reeks dingen want dan mag je ook niet in een kleding zaak werken want moslima's mogen geen strakke kleren aan of korte kleding buiten huis! en jah als je in een kleding zaak werkt verkoop je het aan niet moslima s en moslima's en ga zo maar door

19-11-2007, 19:52
Oh alsjebliefttttttttttttttt zeg mensen, als jullie het allemaal zo beter weten kom dan maar mijn rekeningen betalen want Allah soubhana ta3ala zou ook niet willen dat ik in de schulden kom te zitten. Mensen denken tegenwoordig heel makkelijk een baan te kunnen krijgen. Als we nu zo gaan kijken zoals een voorgaande iemand zei waarom niet bij een telecom bedrijfje of callcenter...ik neem aan dat dat ook haram is aangezien je met mannen werkt en een normaal administratief baantje kom je nou eenmaal heel moeilijk aan als receptioniste. Ik denk als iedereen dat zou kunnen doen zag je elke marokkaanse vrouw wel als adm medewerkster werken als bijbaantje. Ik geloof er ook in dat als je er met de juiste intentie bent en werkt om bijv zoals mij ik mijn rekeningen wil betalen en bij mijn ouders niet hoef te slijmen voor geld dan zeg ik alhamdoulilah. Alles beter dan haram werk zoals prostituee en drugs.

20-11-2007, 16:54
Ik heb het niet zelf verzonnen hoor. Mensen lees het a.u.b eerst aandachtig voor je als een kip zonder kop reageert! Veel mensen zijn te lui om te lezen. Wees dan a.u.b ook te lui om te reageren, want wat sommige typen is pas echt ONZIN!

20-11-2007, 16:57
Met mannen samenwerken ontkom je tegenwoordig niet aan, want zelfs bij het werken in een kinderdagverblijf is soms ook de leidinggevende een man. Dus met andere woorden blijf dan beter thuis.

Als jij iemand bent die werkt met de intentie je vaste lasten te betalen en je goed gekleed bent volgens de Islam en niet gaat lopen flirten met mannen dan snap ik niet wat het probleem is!

20-11-2007, 20:49
Wat een reactie's hier allemaal zeg. Eeen niet-moslim(a) had respectvoller gereageerd..

Er staan ayaats uit de KORAAAAAAAANN

En dan zeggen jullie ''wat een onzin'' en ''Dat slaat nergens op''

Wesh weet je wel waar je het over hebt?!?!?!?!
Er staat duidelijk dat zelfs het DRAGEN ervan haram is en kom niet jaa maar ik drink het toch niet!
Het is haram PUNT UIT!

20-11-2007, 21:10

Citaat door mar0kkaantje:
Wat een reactie's hier allemaal zeg. Eeen niet-moslim(a) had respectvoller gereageerd..

Er staan ayaats uit de KORAAAAAAAANN

En dan zeggen jullie ''wat een onzin'' en ''Dat slaat nergens op''

Wesh weet je wel waar je het over hebt?!?!?!?!
Er staat duidelijk dat zelfs het DRAGEN ervan haram is en kom niet jaa maar ik drink het toch niet!
Het is haram PUNT UIT!



Zit jij op school???

Zo jah!? Haram!! Je zit met jongens op school!!

Werk jij?

Zo jah!?

Haram!! je werkt met mannen!!!

Wie betaalt jou rekeningen??
Ik zie mijn ouders dat niet doen hoor.
Ga jij mijn rekeningen betalen of jou vader mijn rekeningen betalen?
Zo jah mahbabik hoor! Ga jij mijn schoolgeld betalen en mijn studieboeken?
Zo jah dan blijf ik thuis!!!!

Denk verder dan je neus lang is meid.

20-11-2007, 21:50
Subhana'Allah.

Waarom voelt men zich gelijk aangevallen. Het is haar plicht om jullie te behoeden. Het is haar plicht als Moslima jullie te adviseren.
Vat het niet gelijk als een bedreiging op. Het zijn enkel alleen de woorden van Allah de Alwetende.

Het is niet dat zij het heeft verzonnen. Dus pas een beetje op met die kritische uitspraken.
Wil je blijven werken? Blijf maar werken!
Zij heeft haar werk gedaan, zij heeft jullie gewaarschuwdt.

21-11-2007, 19:07

Citaat door MaRoCcInA:
Zit jij op school???

Zo jah!? Haram!! Je zit met jongens op school!!

Werk jij?

Zo jah!?

Haram!! je werkt met mannen!!!

Wie betaalt jou rekeningen??
Ik zie mijn ouders dat niet doen hoor.
Ga jij mijn rekeningen betalen of jou vader mijn rekeningen betalen?
Zo jah mahbabik hoor! Ga jij mijn schoolgeld betalen en mijn studieboeken?
Zo jah dan blijf ik thuis!!!!

Denk verder dan je neus lang is meid.


Heb je ergens gelezen dat ik iets heb gezegd oevr rekeningen of over het werken zelf??? Lees dan effe opnieuw

Het gaat bij mij om het feit dat sommige hierboven hebben gereageerd met een soort van afschuw om het feit dat het haram is te werken waar er met alcohol word gehandelt.

Dus kom nu niet zeuren over je rekeningen en al die bullshit want er zijn hmdl zat banen waarmee je je geld kunt verdienen.

En tegenwoordig is er bijna geen ontkomen aan om met jongens te werken/studeren. Jij moet je grenzen zien te leggen en dan is er niets/weinig aan de hand.

Werk ze

21-11-2007, 19:26



Citaat door mar0kkaantje:
Heb je ergens gelezen dat ik iets heb gezegd oevr rekeningen of over het werken zelf??? Lees dan effe opnieuw

Het gaat bij mij om het feit dat sommige hierboven hebben gereageerd met een soort van afschuw om het feit dat het haram is te werken waar er met alcohol word gehandelt.

Dus kom nu niet zeuren over je rekeningen en al die bullshit want er zijn hmdl zat banen waarmee je je geld kunt verdienen.

En tegenwoordig is er bijna geen ontkomen aan om met jongens te werken/studeren. Jij moet je grenzen zien te leggen en dan is er niets/weinig aan de hand.

Werk ze


Nee, maar dat heeft er veeeeeeeeeeel mee te maken! Aan een baan kom je niet zo snel Misschien jij wel maar de meeste niet.

Het gaat niet erom dat er met afschuw word gerageerd maar met de combinatie van het werken zelf en haram en halal.

Er is zeker geen ontkomen aan om te werken met mannen/vrouwen... maar de vraag is maakt het het werk dan ook wel halal>|??? Zo zit het ook met werken met alchohol.

Ik zal zeker me best doen met werken inshallah en me geld goed proberen te verdienen en niet door middel van zwaar haram werk

21-11-2007, 19:29
0oellallaaa ik zie dat de dames er moeite mee hebben,....om zich als echte moslima door het leven te gaan ?

itaqooellah......

21-11-2007, 23:33
Ik heb als cassiere gewerkt. Ik zie het probleem niet, ik bied hen geen producten aan, dat doet de supermarkt.

Ik heb vrouwen gehad, met hoofddoek bijv, die met vlees aankomen. Ik zit daar dan wel, maar ik doe wel mn mond open. Vraag of ze weet dat het niet toegestaan is. En ja, anders is het haar keus, niet de mijne. Wat zij daarvoor betaalt, stop ik niet in mn zak..

Pagina's : [1] 2 3