Bekijk volle/desktop versie : Een dag geen vlees is een dag niet geleefd



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

17-11-2007, 18:45

Citaat:


Een dag geen vlees is een dag niet geleefd

De consument is nog altijd sterk gehecht aan zijn lapje vlees, ondanks de stroom berichten over dierenleed, darmkanker en schade aan het milieu. De macht der gewoonte blijkt moeilijk te breken. En de braadgeur is ronduit onweerstaanbaar, vooral voor mannen.

Deze week was het tweemaal raak. Eerst somberde het Centrum voor Landbouw en Milieu in Trouw dat de productie van vlees veel extra CO2 oplevert. En een paar dagen later waarschuwde het Milieu- en Natuurplanbureau ervoor dat de teelt van veevoer ontzettend veel aardoppervlak kost, zo veel zelfs dat de planeet er uiteindelijk onder kan bezwijken.

Het is bepaald niet de eerste keer dat vlees in een kwaad daglicht wordt gesteld. Onlangs kregen we nog te horen dat vleeswaren en rood vlees de kans op darmkanker een beetje verhogen. En al veel langer bestaat er aandacht voor het dierenleed in de vleessector.

Je zou daarom verwachten dat we, uit idealisme of schuldbesef, steeds minder vaak kiezen voor voedsel van dierlijke herkomst. Maar dat lijkt nauwelijks het geval. Volgens het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren consumeert de Nederlander per jaar gemiddeld 39 à 40 kilo vlees. Die hoeveelheid – exclusief bot en verdampt vocht– is al jaren stabiel en komt overeen met wat het Voedingscentrum vanuit het oogpunt van de gezondheid verantwoord vindt.

Kennelijk trekken mensen zich weinig van de negatieve berichten aan. Waarom toch? Heel simpel: omdat ze vlees lekker vinden, concludeerde bakboterproducent Croma deze week uit een eigen onderzoekje onder enkele honderden deelnemers. Maar liefst 68 procent van de mannen vond vlees het lekkerste onderdeel van de maaltijd, tegen 43 procent van de vrouwen. Vlees maakt de dag compleet, zeiden veel ondervraagden. En daaruit distilleerde Croma het motto: Een dag geen vlees, is een dag niet geleefd.

„Vlees is perceptueel heel aantrekkelijk”, verklaart Jan Kroeze, hoogleraar psychologische en sensorische aspecten van voeding aan de Wageningen Universiteit. „Bij de bereiding, tijdens het bruinen, komen de zogeheten Maillard-geuren vrij. Die zorgen voor de typische braadlucht. Ze worden veroorzaakt door vluchtige stoffen die ontstaan als suikers en eiwitten zich aan elkaar hechten.” Alleen al bij de gedachte begint menigeen te watertanden.

Maar vlees is meer dan alleen lekker. Het is ook een efficiënte bron van hoogwaardige eiwitten, vitamine B12 en ijzer. Een vleeseter krijgt die stoffen vanzelf in voldoende mate binnen; een vegetariër moet er als het ware kunstgrepen voor toepassen. „Vlees eten ligt ons bijzonder goed”, zegt de hoogleraar. „Het is iets intuïtiefs, terwijl het eetpatroon van vegetariërs cognitief doordacht is. Vegetariërs zijn in feite altijd op dieet, ze moeten altijd moeite doen.”

Dat valt reuze mee, reageert Astrid Verhoef van de Nederlandse Vegetariërsbond. „Je moet ervoor zorgen dat je voldoende zuivel, eieren, graanproducten, peulvruchten enzovoort binnenkrijgt. Maar dat is geen grote opgave. In het begin is het een omslag, maar het went vanzelf.” Wie zich aan de adviezen houdt, kan in elk geval probleemloos zonder vlees door het leven, verzekeren ze bij het Voedingscentrum.

Volgens de laatste officiële peiling van het Voedingscentrum was in 1997 1,2 procent van de Nederlanders vegetariër. Inmiddels is dat opgelopen naar 4,5 procent, schat de woordvoerster van de vegetariërsbond. In totaal zou Nederland nu zo’n 720 duizend vegetariërs tellen, plus 3,5 miljoen mensen die het vlees wel eens een dagje overslaan: de parttime vegetariërs. Zo bezien lijken onze voedingsgewoonten wel degelijk te verschuiven. Die indruk wordt nog versterkt, vult de voorlichtster aan, doordat de markt voor vleesvervangende producten de laatste tijd flink zou zijn gegroeid.

Maar goed, volgens het Productschap houden we de vleesconsumptie op peil. Wat zou daar, naast de motieven ’lekker’ en ’voedzaam’, nog meer achter kunnen zitten?

De macht der gewoonte, denkt de Wageningse hoogleraar Kroeze. Het traditionele menu van vlees-groenten-aardappelen zit er, ondanks de opmars van de exotische keuken, nog altijd diep in. Het werd pas algemeen na de Tweede Wereldoorlog. Kroeze: „Vóór die tijd was vlees een luxeproduct. Mensen aten wel spek, maar biefstuk was bij wijze van spreken alleen weggelegd voor de elite. Na de oorlog veranderde dat, met de stijging van de welvaart. Via de damesbladen werden huisvrouwen toen aangespoord om vaker vlees te kopen, vanwege de voedingswaarde.”

Vlees kreeg in rap tempo een gezond imago. Je sterkte ervan aan, en dat konden hardwerkende mensen best gebruiken, helemaal als ze door ziekte waren geveld.

Eén man speelde bij deze omslag een hoofdrol: voedingskundige prof. dr. C. den Hartog. Hij legde de wetenschappelijke basis voor de voedselvoorlichting. Zijn boekje ’Gezonde voeding, gezonde mensen’ stond bij half Nederland in de kast. Aan hem, herinnert Kroeze zich, danken we het klassieke menu van vlees-groenten-aardappelen, dat nu al een halve eeuw heerst in de eetkamer.

Dit menu zit er letterlijk ingebakken, ook bij professionele koks. Die bouwen een menu vaak op vanuit het vlees. Groenten en aardappelen bungelen er vervolgens maar een beetje bij, als een verplicht nummertje. „Groenten zijn in de horeca vaak niet meer dan een sperzieboon en een toefje peterselie”, illustreert Els Dijkstra van het Voedingscentrum.

In een poging daar iets aan te veranderen heeft het Voedingscentrum onlangs op een horecabeurs een kookwedstrijd gehouden. „Het was de bedoeling dat koks een maaltijd bereidden die voldeed aan de groente- en fruitnormen”, vertelt Dijkstra. „Ze kregen de beschikking over een enorme variëteit aan groenten, paddestoelen, enzovoort. Het was teleurstellend dat de koks toch vooral voor het vlees gingen. Met groenten bleven ze spaarzaam. Eén stronkje witlof bijvoorbeeld, terwijl ik dacht: neem er nou tien!”

Marc van der Lee van vleesverwerkingsbedrijf Vion heeft er een hard hoofd in dat de dominante positie van vlees zal verdwijnen. De opmars van dit voedingsmiddel doet zich volgens hem in alle culturen voor op het moment dat de welvaart stijgt. „Mensen gaan plantaardige eiwitten dan deels vervangen door dierlijke. Het lijkt haast alsof het in onze genen zit. Je hoeft het in elk geval niet te stimuleren, en afremmen is bijna onmogelijk.”

Toch streeft het Voedingscentrum naar dat laatste. Het is de bedoeling dat mensen vaker denken: ’Vanavond eten we spruitjes’, in plaats van ’Vanavond wordt het gehakt’. Het centrum stimuleert mensen ook om twee keer per week vis te eten, en één keer iets met granen of peulvruchten. Die omslag moet worden bereikt met campagnes. „Maar”, erkent voorlichtster Dijkstra, „het eetgedrag van mensen is lastig te beïnvloeden.”

De consument is vasthoudend, bevestigt hoogleraar Kroeze. Berichten in de krant helpen volgens hem sowieso niet echt om het eetgedrag te veranderen, want mensen zijn de waarschuwingen een dag later al vergeten. Campagnes zouden ook nauwelijks effect sorteren. „Wat wel een beetje werkt, is heel goede voorlichting waarmee je bij mensen binnendringt. Je moet de nadruk leggen op een lang en gezond leven en je moet mensen direct aanspreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Misschien dat je dan nog iets bereikt bij jongeren.”

Met die maatschappelijke verantwoordelijkheid valt het behoorlijk tegen, signaleert woordvoerder Dé van de Riet van het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren. „In enquêtes geven consumenten steevast aan dat ze bereid zijn om meer te betalen voor een diervriendelijker stukje vlees. Maar in de praktijk houden ze de hand op de knip. Ze rennen meteen op de kiloknallers af.”

Daarom ligt de sleutel bij het geld, vermoedt Kroeze. Om de vleesconsumptie werkelijk substantieel te verminderen, wat hij een noodzakelijk streven vindt, moet de overheid volgens hem financieel gaan sturen. Dat betekent, naast alcohol- en tabaksaccijns, ook een heffing op aangeschaft vlees. „Het zal er niet snel van komen, want de sector is tegen. Maar het is de enige manier om echt iets te veranderen.”

[url=http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article847086.ece/Een_dag_geen_vlees_is_een_dag_niet_geleefd]Bron[/url]

Onze huidige [westerse] vleesconsumptie is een luxe die we ons feitelijk niet kunnen veroorloven.

17-11-2007, 18:50


Ik ben niet zo'n vleeseter.

17-11-2007, 19:19

Citaat door rianne:
Ik ben niet zo'n vleeseter.

Ik ben een ENORME vleeseter!

Ik heb dan ook enorme slachttanden ...

Ik ben het verder wel met het artikel eens dat de dieren die we opeten, wel wat natuurlijker en diervriendelijker in de wei zouden mogen lopen.

Het gebit, het slokdarm, maag en darmstelsel van mensen is er voor geschapen om gemengde gerechten te eten. Vlees is daar zeker een natuurlijk onderdeel van.

Ik heb niets tegen vlees eten en ik ben er van overtuigd dat het normaal gesproken voor ieder mens gezond is.

Alleen het dierenleed zou veel meer beperkt moeten worden.

17-11-2007, 19:24

Citaat door rianne:
Ik ben niet zo'n vleeseter.


Ik eet 1x per 14 dagen hoogstens wat (rood)vlees.

Ik ben een vooral vis eter, maar niet elke dag.

17-11-2007, 20:06


I love meat!

17-11-2007, 20:10

Citaat door Tat twam asi:
Het gebit, het slokdarm, maag en darmstelsel van mensen is er voor geschapen om gemengde gerechten te eten. Vlees is daar zeker een natuurlijk onderdeel van.


Klopt. Maar daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat we ook zo veel vlees moeten eten. Want onze vleesconsumptie is belachelijk hoog.

Ik ben trouwens al jaren vegetarier. Vlees eten stuit me nogal tegen de borst.

17-11-2007, 20:11

Citaat door rianne:
Ik ben niet zo'n vleeseter.

Ik vind vrouwenvlees heerlijk!

17-11-2007, 22:19
UP!

En eet minder vlees!

17-11-2007, 23:02

Citaat door tonk:
UP!

En eet minder vlees!


Tsja maar hoe kom je dan aan voldoende ijzer en vitamine B12 suppletie?

Vooral voor kinderen dan he ?

Alle dagen boterhammen met marmiet eten gaat vervelen.

17-11-2007, 23:15
Meer vlees en minder groente....

Vis en nog minder groente mag ook

17-11-2007, 23:16
IK eet 1 schaap per dag

17-11-2007, 23:19

Citaat door Tat twam asi:
Ik ben een ENORME vleeseter!

Ik heb dan ook enorme slachttanden ...

Ik ben het verder wel met het artikel eens dat de dieren die we opeten, wel wat natuurlijker en diervriendelijker in de wei zouden mogen lopen.

Het gebit, het slokdarm, maag en darmstelsel van mensen is er voor geschapen om gemengde gerechten te eten. Vlees is daar zeker een natuurlijk onderdeel van.

Ik heb niets tegen vlees eten en ik ben er van overtuigd dat het normaal gesproken voor ieder mens gezond is.

Alleen het dierenleed zou veel meer beperkt moeten worden.

klopt het dat diegene met bloedgroep O de meeste vleeseters zijn..

17-11-2007, 23:22



Citaat door robbertu:
Ik vind vrouwenvlees heerlijk!


Dat is wat anders.

17-11-2007, 23:22

Citaat door Ayus:
IK eet 1 schaap per dag


17-11-2007, 23:23

Citaat door rianne:
Dat is wat anders.

Waarom?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8