Bekijk volle/desktop versie : Aayah Kursi snel Leren!!!



Pagina's : [1] 2

17-11-2007, 16:29
E- Salamoe Ailaikoem Warahmatoe Allahi Wabarakatoeh,

Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem

(In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige)

Artikel 2: Het leren van Aayah Al-Koersie


Beste geliefde broeders en zusters in de Islaam,

De machtigste aayah van de Qor-aan! We horen verschillende mensen deze reciteren op verschillende momenten, maar we weten
niet waarvoor het dient. Insha'Allah met de Wil van Allah subhana wata'ala zullen we het vandaag nader bekijken.

Aayaah Al-Kursi is een aayah van Soerah Al-Baqarah (de 2e soerah van de Qor-aan). Een Aayah is een vers. De nummer van de vers vanuit de Soerah (Al-Baqarah) is 255.

De profeet Moh'ammed salla llahoe wa'alaihi wasalam heeft aangegeven dat het de machtigste aayah is van de Qor-aan. Er zijn hierover verschillende overleveringen en een daarvan (een lange Hadith ) die overgeleverd is door Abou Hoerayrah dat de boodschapper van Allah zei: " Als je naar je bed gaat
reciteer dan aayat Al- Koersie: Allaahoe laa ielaaha iella hoew Al- h'ayyoe l-qayyoem......... totdat hij het afrondde, Allah zal je dan beschermen
en geen shaytaan zal bij je komen totdat je de ochtend bereikt hebt.
Sah'ieh Al-Boekhaarie


We zullen hieronder een aantal overleveringen plaatsen, wanneer het aangeraden wordt
om deze aayah te reciteren.


De profeet Moh'ammed Salla llahoe wa'alaihi wasalam heeft gezegd:

1. " Eenieder die dit reciteert (aayat Al-Kursi) als hij 's ochtends opstaat wordt beschermd tegen de Djinn tot de avond,
en eenieder die dit in de avond reciteert wordt beschermd tegen de Djinn tot de dageraad".

Al- H'aakiem


Na het beindigen van het verplichte gebed:

2. "Eenieder die dit na elk verplicht gebed reciteert, zal alleen de dood hem beletten het Paradijs in te gaan".

An-Nasaa-ie, 'Amal Al-Yawm wa llaylah ( H'adieth nr 100) , ook Ibn As-Soennie ( nr. 121).


Voor het slapen:

3."Soerat Al-Baqarah (2) aayah 255 (Ayaat Al-Koersie). Degene die dit reciteert wanneer hij ligt om te gaan slapen, zal door Allah een beschermende (engel)
worden toegewezen en de Shaytaan zal hem niet kunnen benaderen tot in de morgen".
Al-Boukhaarie

Sobhanaa 'Allah we zien de voortreffelijkheden van deze aayah en de bescherming ervan, zoals de profeet salla llahoe wa'alaihi wasalam ons heeft verteld.


Het leren;

Het leren zal gemakkelijk gaan insha'Allah met de wil van Allah subhana wata'ala. We zullen hieronder het vers in het arabisch plaatsen en hoe men het kan lezen (vanuit Nederlands) en de vertaling ervan. Daarbij zullen we ook een link plaatsen waar men aayah Al-Koersi gemakkelijk kan reciteren door hulpprogramma's. En er zal een link geplaats worden om Aayah Al-Kursi te downloaden (voor mp3, telefoon en pcetc..).


-----------------------------------------------------------------------

Arabisch:

http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/koersie/aya255.jpg



Nederlands (uitspraak):

A'oedhoe biellaahie miena sshaytaanie rradjiem.


- Allahoe laa ielaaha iella hoewa lh'ayyoe lqayyoem,
laa ta-ekhoedhoehoe sienatoen wa laa nawm,
lahoe maa fie ssamaawaatie wa maa fie l-ard,
men da lladhie yashfa'oe 'indahoe iella bie iedhnih
ya'lamoe maa bayna aydiehiem wa maa khalfahoem,
wa laa yoeh'ietoe bieshay-ín mien 'ielmiehie iellaa biema shaa-a,
wasi'a koersieyyoehoe ssamaawaatie wa l-ardie wa laa ya-oedoehoe hiefdhzohoema, wa Hoewa l-'alieyyoe l-'adhziem".

Vertaling Nederlands:

Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwaad van de verworpen duivel.

"Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande.
Sluimer, noch slaap overmant Hem.
Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem.
Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof?
Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil.
Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Almachtige.

Tips:

Luister naar de recitatie voor de uitspraak ervan.

Site (om het makkelijk te leren):

Aanbevolen site!!http://www.mounthira.com/learning/ayat/alkursi/ayatulkursi/



Downloaden van Aayah Al-Koersie voor mp3 of pc etc..
Link 1:

http://www.soennah.com/audio/qoraan/aayatoel-koersie/Aayatoel-Koersie-al-Djoehanie.mp3

Link 2:

http://www.soennah.com/audio/qoraan/aayatoel-koersie/Aayatoel-Koersie-ash-Shoeraym.mp3

Moge Allah subhana wata'ala ons vergeven voor de fouten die erin staan. Moge Allah subhana wata'ala
ons allen vergeven en ons bijstaan in ons geloof.

Bark Allahoe Faykoem


Wa'alaykoem e salaam warahmatoe Allahi Wabarakatoeh,

19-11-2007, 21:34


Salaam o3aleykom

Barakallaho fik broeder,

Machallah,

Goed intiatief!

Wa salaam

05-01-2008, 21:49
itla3 el fawq!

Dit is belangrijk om te kennen, weten en te gebruiken!!

A7san Allaah 'aleyk!

05-01-2008, 21:58
Barakkalahoefiek !

05-01-2008, 23:02


Ik heb het in paar dagen geleerd, en asl ik het kan kan iedereen het.

24-09-2009, 22:53
Salaam

Wauw, dit zocht ik net. Shokran bezaf!

Ik ga het gelijk leren!

25-09-2009, 18:40
Shoukran voor het plaatsen broeder.


26-09-2009, 15:13
K ben echt blij dat papa en mama mij die aya hebben aangeleerd toen ik 3 jaar oud was

26-09-2009, 15:22
en als je het huis verlaat.. welke duâ moet je dan opzeggen? daar ben ik heel nieuwsgierig naar

groetjes silayna

26-09-2009, 15:23
en ook als je naar binnengaat.. welke moet je dan opzeggen


ik weet dat ik veel vraag maar alvast bedankt

30-09-2009, 00:14

Citaat door Silla:
en als je het huis verlaat.. welke duâ moet je dan opzeggen? daar ben ik heel nieuwsgierig naar

groetjes silayna



Volgens mij bismillah tawakaltoe 3ala allah wala 7awla wala koewatta iela biellah.

30-09-2009, 15:19
Na het beindigen van het verplichte gebed:

2. "Eenieder die dit na elk verplicht gebed reciteert, zal alleen de dood hem beletten het Paradijs in te gaan".

An-Nasaa-ie, 'Amal Al-Yawm wa llaylah ( H'adieth nr 100) , ook Ibn As-Soennie ( nr. 121).

Moet ik het dan als dou'a reciteren?

30-09-2009, 15:37


Djazaka Allah 'Oe Gairan voor het plaatsen!!

30-09-2009, 15:49
BarakAllahoe fiek aghi..

30-09-2009, 20:09
Ken hem bijna uit me hoofd

Rabbie galik voor het plaasten, moge allah swt jou hiervoor belonen.
Hier hebben we tenminste wat aan, verder staat het ook in vele boekjes/boeken

Pagina's : [1] 2