Bekijk volle/desktop versie : Uitnodiging debat



16-11-2007, 20:55
De rol van religie in
burgerschapsvorming

De behoefte om je geestelijk te ontwikkelen is een oeroude basisbehoefte van alle mensen. Iedereen vraagt zich wel eens af wat de zin is van het leven. Vele moslims behandelen deze vraag vanuit de islam. Deze praktiserende moslims worden echter niet altijd goed begrepen. Met de groei van de islamitische gemeenschap wordt de samenleving dan ook met nieuwe problemen en uitdagingen geconfronteerd. Gemeenten, openbare scholen, zorginstellingen en penitentiaire instellingen hebben hier dagelijks mee te maken.
Deze middag willen wij met u stilstaan bij de vraag of religie een rol kan spelen bij de oplossingen van de grote problemen die zich momenteel in onze maatschappij voor doen.
- Heeft religie een functie bij de ontwikkeling van normen en waarden?
- Wat is de rol van religie in de burgerschapsvorming?
- Moet godsdienstonderwijs ook in het openbaar onderwijs worden aangeboden?

Inleiders
Dirck van Bekkum werkt als medisch en cultureel antropoloog in een GGZ instelling. Daarnaast heeft hij een adviesbureau waarin hij al meer dan 15 jaar interculturele vraagstukken behandelt. Bovendien geeft hij aan instellingen voor hoger onderwijs gastcolleges over religie, spiritualiteit en over interculturele competenties in gezondheidszorg en onderwijs.
Ibrahim Spalburg is directeur van Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR). Als maatschappelijke organisatie houdt SPIOR zich bezig met maatschappelijke participatie & kadervorming, educatie & voorlichting, signalering, antidiscriminatie. Het is de koepelorganisatie van islamitische organisaties in Rotterdam en omstreken. Het merendeel van de moskeeën in Rotterdam is bij SPIOR aangesloten, naast algemene sociaal-culturele organisaties, jongeren- en vrouwenorganisaties.
Adem Köse is werkzaam als islamitisch geestelijk verzorger in AMC de Meren (geestelijke gezondheidszorg). Daarnaast is hij lid van de beroepenveldcommissie van het cluster Theologie en levensbeschouwing van Hogeschool INHOLLAND.

Programma
Woensdag 21 november 2007
13.00 uur Inloop koffie en thee
13.30 uur Opening
13.45 uur Inleiding door Dirck van Bekkum over de heilzame functie van religie
14.00 uur Ibrahim Spalburg gaat in op de rol van religie in de (burgerschaps)vorming van (moslim)kinderen in het openbaar onderwijs
14.15 uur Adem Köse vertelt over zijn ervaringen met religie in de gezondheidszorg
14.30 uur Pauze
14.45 uur Debat
15.30 uur Afsluiting van het debat
15.40 uur Napraten met een drankje
16.30 uur Einde van de bijeenkomst

Organisatie
Hogeschool INHOLLAND
- Lerarenopleiding Islamgodsdienst
- Opleiding Imam  islamitisch geestelijk werker
Stichting Islam en Burgerschap
Waar?
Adres
De bijeenkomst wordt gehouden bij
Cultuurcentrum VU de Griffioen | Griffioenzaal | Uilenstede 106 |
1183 AM Amstelveen (dit is in de nabije omgeving van Hogeschool INHOLLAND, vestiging Amstelveen).
Openbaar vervoer
Tramlijn 5 en sneltram 51, halte Uilenstede. Uilenstede ligt vanuit Amsterdam gerekend aan de linkerkant van de weg. Bij verlaten van het tramstation gaat u onderaan de trap linksaf. Vervolgens volgt u de bordjes met Cultuurcentrum VU Griffioen.

Eigen vervoer
Via de A10 (ringweg Amsterdam) afslag S108. Richting Amstelveen. De Amstelveenseweg volgen tot het VU-ziekenhuis aan de linkerkant van de weg. Hier bij de verkeerslichten linksaf (De Boelelaan). Vervolgens doorrijden tot de Buitenveldertselaan (trambaan 5 en 51). Hier rechtsaf. Doorrijden tot bordjes Uilenstede. Deze volgen.

Via de A9 (Den Haag, Haarlem, Utrecht) afslag 4: Ouderkerk / Amstelveen Oost. Richting Ouderkerk aanhouden en bij verkeerslichten linksaf. Bij tweede verkeerslichten rechtsaf en de weg blijven volgen tot bordjes Uilenstede. Deze volgen.

Meer informatie / aanmelden
U kunt zich aanmelden via Education.Amsterdam@INHOLLAND.nl.

Hogeschool INHOLLAND | Laan van Kronenburg 7a | 1183 AS Amstelveen (020) 495 1180
Zie ook http://www.islamenburgerschap.nl

Voor beleidsmedewerkers bij gemeenten, het onderwijs, zorginstellingen, penitentiaire inrichtingen, docenten godsdienst & levensbeschouwing,
geestelijk verzorgers en alle betrokkenen bij het onderwerp.