Bekijk volle/desktop versie : Onduidelijkheid over foto's maken/ophangen etc. binnen de Islam ...



Pagina's : 1 [2] 3

29-04-2009, 11:13
Begin aub bij de Fardh zaken dan met de kleine dingen. Dit is maar zoiets kleins binnen het geloof. Er zijn zoveel zaken die fard zijn en je er een grote straf voor krijgt als je het niet doet. Laten we eerst daarmee beginnen voor we op deze punten komen.

29-04-2009, 11:15


Me too, ik twijfel nog steeds betreft het foto's maken met een camera.
Kan iemand dit uitleggen?

29-04-2009, 11:16

Citaat door SweetFarah:
Pfff, sorry misschien klink ik wel heel dom..

Maar ik begrijp het nu nog niet.

Ik persoonlijk heb geen foto;s in mijn huis, ik heb ze weggelegd.
Ik maak WEL foto's maar druk ze af en bewaar ze in een lade.

In mijn huis heb ik in mijn zoontjes kamer, van die schilderijtjes van de ikea.. zo drie naast elkaar boven de comode..
Boven zijn bed heb ik een sura op een soort van schaaltje op de muur.

In mijn woonkamer, een hele grote afbeelding van de Kabbah..
En twee schilderijen van een roze roos.. ook van de ikea.. .verder heb ik geen afbeeldingen in mijn huis.

Nu wil ik graag weten of ik iets verkeerds doe, zoja ...
wil ik graag dat jullie dat eerlijk zeggen..

Alvast bedankt!



de discussie gaat over afbeeldingen met een ziel (mens)


niet over een ikea rozen schilderij

29-04-2009, 11:16

Citaat door Scarfoes:
Begin aub bij de Fardh zaken dan met de kleine dingen. Dit is maar zoiets kleins binnen het geloof. Er zijn zoveel zaken die fard zijn en je er een grote straf voor krijgt als je het niet doet. Laten we eerst daarmee beginnen voor we op deze punten komen.



Das waar, maar info betreft deze ''kleine'' onderwerpen is altijd van toepassing. Althans voor mij.

29-04-2009, 11:17



Citaat door Cantara:
Das waar, maar info betreft deze ''kleine'' onderwerpen is altijd van toepassing. Althans voor mij.


Vind het eerlijk gezegd niet iets kleins als het daadwerkelijk kan leiden tot shirk

29-04-2009, 11:20

Citaat door pearl_A:
Vind het eerlijk gezegd niet iets kleins als het daadwerkelijk kan leiden tot shirk



Ik pas me aan naar zijn woorden, ..

29-04-2009, 11:21

Citaat door Cantara:
Ik pas me aan naar zijn woorden, ..


Gair insaAllah

29-04-2009, 11:28

Citaat door pearl_A:
Vind het eerlijk gezegd niet iets kleins als het daadwerkelijk kan leiden tot shirk


Waarlijk je daden worden bepaald op basis van jou Niya. In dit geval hoe kan er spraken zijn van shikr. Als je diegene niet als God ziet, niet aanbidt. Niet als een schepper maar slechts als een herinnering.

09-12-2011, 16:01
Kan iemand uit leggen of het toegestaan is om fotos te nemen met camera en of gsm en die dan bewaren??
Ik twijfel hierover.

10-12-2011, 17:20

Citaat door naoualtje:
Kan iemand uit leggen of het toegestaan is om fotos te nemen met camera en of gsm en die dan bewaren??
Ik twijfel hierover.



subhana allah ik heb hier pas een fatwa overgelezen maar ik zoek het op inscha allah

10-12-2011, 18:51
salaam alaykum

het is totaal niet toegestaan om foto's te maken van dieren en menzen(dus wat een ziel heeft) laat staan in foto boeken bewaren voor herrinering of ophangen in de kamers .

ik zal het even daleel neerzetten

10-12-2011, 18:53
Taking Pictures Using A Mobile Phone
Question:

What is the ruling concerning taking pictures using a mobile phone considering some people say that it is just capturing a shadow and there is no prohibition in that, so what is the ruling concerning that?
Answer:

For HIM there is no prohibition in that, as for the Sunnah and the evidences then picture taking/making in general is Haraam (prohibited) and the picture maker is cursed. And he will receive from the most severest of punishments on the Day of Judgment. So what is it that takes the mobile phone out from this generality? The Messenger made picture making Haraam without exception by any means; (whether that be by way of ) a mobile phone, a camera, by hand(sculpting) or by drawing, he made it absolutely Haraam. So who is he that makes an exception from what the messenger sallallaahu alaihi wasallam said and attempts to redress the messenger. Apart from that the Muhaqqiqeen (verifiers) from the Scholars make an exception in the case of necessity, if a person is in need of taking a picture for a necessity then it is allowed due to this necessity due to

His saying - the Most High:
(وقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إلَيْهِ )

ýwhile He has explained to you in detail what is forbidden to you, except under compulsion of necessity? [Surah al-'An'aam:119]

As for picture taking as a hobby or as a form of art by the use of the camera or by hand or by any object then it is Haraam and it is not allowed except in case of necessity only. In accordance to the necessity it is a concession. It is a concession due to a necessity only.


Shaykh Saalih al-Fawzaan
Taken from the Shaykhs lecture seriesTafseer of Surah al-Hujuraat to Surah an-Naas) Monday 15 Shawwal 1427H.

10-12-2011, 18:53


The Ruling Concerning Hanging and Possessing Pictures.
Question:

What is the ruling concerning hanging a picture on the wall? What is the ruling concerning owning pictures of people?
Answer:

It is not allowed to hang a picture or keep a picture of any being that possesses a soul. It is obligatory to destroy such pictures. This is because the Prophet (sallallaahu ‘alaihi-wasallam) said,
“Do not leave any image, but [instead] efface it.” [1] It was confirmed in the hadith of Jabir radiyallaahu ‘anhu that,

“That because the Prophet (sallallaahu ‘alaihi-wasallam) prohibited having pictures in houses.” [2]

Therefore, all pictures meant for remembrance should be torn to pieces or burnt. However, pictures that are needed out of necessity, such as for official identification purposes and so forth, may be kept.

________________________

[1] Recorded by Muslim.

[2] Recorded by Tirmidhi and Ahmed. Al-Albani says it is Sahih


Shaykh `Abdul-`Azeez Bin Baz
Islamic Fatawa Regarding Women - Darussalam Pg.41-42

10-12-2011, 18:55
.





Het maken van afbeeldingen van levende wezens als aandenken

Waar het op neerkomt:

Het is verboden (haraam) om afbeeldingen (plaatjes/foto's) te maken van wat voor levend wezen ook, of dit nou van een mens is of een dier, of de afbeeldingen nou drie-dimensionaal zijn of worden getekend op papier, een stuk stof, muren, of dat het foto's zijn (genomen met een camera). Dit, omdat dit wordt bevestigd in verschillende authentieke (saheeh) overleveringen, en degene die dat doet wordt bedreigd met een pijnlijke bestraffing, en omdat ze kunnen leiden naar shirk (afgoderij), waarbij mensen zich nederig opstellen tegenover de afbeeldingen, en ze deze vereren op een manier zoals dat alleen aan Allaah toebehoort. Het is ook verboden, omdat het een soort van poging is om de schepping van Allaah na te bootsen, en vanwege de verleidingen die gepaard gaan met sommige plaatjes, zoals plaatjes van schaarsgeklede vrouwen e.d.

Ibn 'Abbaas (moge Allaah tevreden met hem zijn) heeft gezegd:

"Ik hoorde de Boodschapper van Allaah zeggen (in vertaling):

'Wie een afbeelding maakt op deze wereld, zal worden gevraagd om de ziel erin te blazen op de Dag der Opstanding, en hij zal daartoe nooit in staat zijn.' "

[Overgeleverd door al-Bukhaari en Muslim]

Ibn 'abbaas (moge Allaah tevreden met hem zijn) heeft ook gezegd, dat de Profeet heeft gezegd (in vertaling): "Iedere afbeelding-maker zal in het Vuur zijn, en iedere afbeelding die hij heeft gemaakt, zal voor hem verschijnen en zal hem martelen in de Hel." Ibn 'Abbaas zei: "Indien je dat (per se) moet doen, maak dan bomen en dingen die geen ziel hebben." [overgeleverd door al-Bukhaari en Muslim]. De algemene betekenis van de ahaadeeth is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets wat een ziel heeft.

Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457

Shaykh ibn 'Uthaymeen zei, toen hem werd gevraagd over afbeeldingen: het maken van afbeeldingen voor dit doel (dus als aandenken) is haraam en is niet toegestaan. Dat is, omdat het maken van afbeeldingen als aandenken haraam is, omdat de Profeet heeft gezegd (in vertaling): "De engelen betreden geen huis waarin een afbeelding is." (overgeleverd door al-Bukhaari, Bid' al-Khalq, 2986), en wat de engelen niet betreden, bevat geen gayr (dus niets goeds).

Fataawa Manaar al-Islaam, 3/759

10-12-2011, 18:57

حكم التصوير الفوتوغرافي

ما رأيكم فيمن يقول: إن التصوير الفوتوغرافي للإنسان جائز أما التصوير الذي يكون برسم اليد فهو الحرام وما نصيحتكم للأخوات اللآتي يتقدمن للفتوى بغير علم؟[1]



التصوير لا يجوز لا باليد ولا بغير اليد التصوير كله منكر والرسول عليه الصلاة والسلام لعن المصورين وقال صلى الله عليه وسلم: ((أشد الناس عذاباً يوم القيامة المصورون))[2] وقال: ((كل مصور في النار))[3] والمصور: يعذب بكل صورة صورها لنفسه في نار جهنم.
ولما رأى النبي صلى الله عليه وسلم صورة في قرام لعائشة قبضه ومزقه وقال: ((إن أصحاب هذه الصور يعذبون يوم القيامة ويقال لهم أحيوا ما خلقتم)) فالواجب على كل مسلم أن يحذر التصوير وقد ثبت عنه صلى الله عليه وسلم أنه لعن آكل الربا ولعن موكله ولعن المصور ولعن الواشمة والمستوشمة يعني الحذر من هذا فآكل الربا والواشمة وتصوير ذوات الأرواح كتصوير حمام أو دجاج أو بعير أو إنسان أو عصفور أو غيره كل هذا فيه روح لا يجوز تصويره لا في الأوراق ولا في الخرق ولا في الخشب ولا في غيره ولا مجسم كذلك لا يجوز.

ويجب الحذر من الفتوى بغير علم على الرجال والنساء جميعاً يجب على كل إنسان أن يتقي الله وعلى كل امرأة أن تتقي الله وألا يفتي كل منهما إلا بعلم فلا يجوز أن يقول على الله بغير علم الواجب على كل مسلم أن يحذر من ذلك لأن الفتوى بغير علم خطرها عظيم الواجب على المؤمن أن يحذر ذلك وألا يقول إلا بعلم وأن يستغفر الله على ما سلف منه.


--------------------------​--------------------------​--------------------------​--

[1] من أسئلة حج عام 1418هـ.

[2] أخرجه البخاري في كتاب اللباس، باب عذاب المصورين يوم القيامة، برقم 5950، ومسلم في كتاب اللباس والزينة، باب تحريم تصوير صورة الحيوان برقم 2109.

[3] أخرجه مسلم في كتاب اللباس والزينة، باب تحريم تصوير صورة الحيوان، برقم 2110


Pagina's : 1 [2] 3